
Στο πλαίσιο επαφών της ελληνικής Πρεσβείας στην Χάγη, με ολλανδικούς φορείς, η Πρέσβυς κα Κατερίνα Γκίνη, συνοδευόμενη από τον κο Ε. Δαϊρετζή, Σύμβουλο ΟΕΥ Α’ την κα Ε. Καραγιάννη, Σύμβουλο ΟΕΥ Β΄, και τον Ναυτιλιακό Ακόλουθο, κ. Δημήτριο Τσικλό, επισκέφθηκε τον λιμένα του Ρότερνταμ.
Στις εγκαταστάσεις του λιμένος έγιναν συναντήσεις τον κ. Allard Castellein και τον κ. Rene van der Plas, διευθύνοντα σύμβουλο και διευθυντή, αντιστοίχως, της Αρχής του λιμένος. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ενεργειακή μετάβαση και κυρίως στο θέμα των υποδομών που αναπτύσσει ο λιμένας για υποδοχή αποθήκευση πράσινου υδρογόνου.
Πράσινο υδρογόνο: Επενδύσεις έως 2 τρισ. δολάρια μεταξύ 2025 και 2050 – Τι δείχνει έρευνα της BCG
Ο λιμένας του Ρότερνταμ ανήκει σε ποσοστό 70% στον Δήμο του Ρότερνταμ και σε ποσοστό 30% στην Κυβέρνηση. Απασχολεί περίπου 1200 άτομα, δημιουργεί άμεση και έμμεση απασχόληση για περίπου 385.000 άτομα σε επιχειρήσεις, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών 825 εκατ. € και συνεισφέρει ετησίως στην ολλανδική οικονομία 65 δισ. €. Αποτελεί τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμένα αλλά και τον μεγαλύτερο κόμβο βιομηχανίας και logistics στην Ευρώπη, καταλαμβάνει 10.500 εκτάρια, εκ των οποίων οι βιομηχανικές περιοχές καλύπτουν έκταση 5.300 εκταρίων. Στην περιοχή του λιμένος λειτουργεί βιομηχανική ζώνη με διυλιστήρια πετροχημικών, δεξαμενές αποθήκευσης, εγκαταστάσεις για σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα, τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων.

Στον λιμένα έχουν εγκαταστάσεις 3.000 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων οι Shell, Exxon Mobil, BP, Koch Industries κ.ά. Πέραν της σύνδεσής του με το οδικό δίκτυο και σιδηροδρομικό δίκτυο, ο λιμένας συνδέεται με ένα εκτεταμένο ποτάμιο δίκτυο (που φθάνει έως την Ουγγαρία) μέσω του οποίου πραγματοποιείται το 45% των μεταφορών της χώρας. Το 13% του συνόλου της ενέργειας που καταναλώνεται στην ΕΕ έρχεται μέσω του λιμένος του Ρότερνταμ, ενώ στο πλαίσιο των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής γίνονται προσπάθειες μετατόπισης από τις εισαγωγές ενέργειας από ορυκτά καύσιμα σε εισαγωγές (πράσινου) υδρογόνου.
Η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας
Σύμφωνα με συνομιλητές μας, η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας. Στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Θάλασσας μπορούν να παραχθούν ετησίως από υπεράκτια αιολικά πάρκα 20 εκατ. τόνοι υδρογόνου, ενώ εισαγωγές με πλοία πραγματοποιούνται από Αυστραλία, Μέση Ανατολή, ΗΠΑ και Βραζιλία. Στον λιμένα είναι υπό κατασκευή πέντε τερματικοί σταθμοί υδρογόνου, το οποίο μέσω αγωγών (που τοποθετούνται παράλληλα στο υπάρχον δίκτυο φυσικού αερίου) θα μεταφέρεται κυρίως στη Γερμανία.
Το υδρογόνο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή αλλά και να μετατρέπεται σε αμμωνία (NH3), ωστόσο δεδομένου ότι δεν είναι ακόμη σίγουρο ποια από τις δύο τεχνολογίες θα χρησιμοποιείται, ο λιμένας του Ρότερνταμ δημιουργεί υποδομές ώστε να καλύπτει και τις δύο τεχνολογίες. Η τελική επιλογή ως προς τη μορφή του υδρογόνου θα εναπόκειται στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τον λιμένα. Εν προκειμένω, συνομιλητής μας, έκανε λόγο για συμφωνία μεταξύ Ολλανδίας και Ισπανίας για εισαγωγή πράσινου υδρογόνου που θα μεταφέρουν ισπανικά πλοία στο Ρότερνταμ.
Σε ό,τι αφορά στο LNG, ο λιμένας υποδέχεται ετησίως 30.000 πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο. Στον λιμένα υπάρχει τερματικός σταθμός με τρεις μεγάλες δεξαμενές, καθώς και εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, το οποίο στη συνέχεια μεταφέρεται μέσω αγωγών κυρίως προς Γερμανία.
Σημειώνεται ότι η ενεργειακή μετάβαση στον λιμένα του Ρότερνταμ σχεδιάζεται εδώ και επτά έτη και υλοποιείται κατά τρόπο ώστε να γίνεται ανακύκλωση των ενεργειακών καταλοίπων. Ως εκ τούτου, στον πυθμένα του λιμένος υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο αγωγών για την (δωρεάν) αποθήκευση CO2 προερχόμενο από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του λιμένος. Υπάρχουν σχέδια το διοξείδιο αυτό να χρησιμοποιηθεί, με χρήση υδρογόνου, για παραγωγή βιο-μεθανόλης (μορφή βιομάζας).
Επίσης, τονίστηκε ότι, ο λιμένας του Ρότερνταμ είναι «Έξυπνος Λιμένας» (Smart Port) καθώς υιοθετεί την καινοτομία, «Αειφόρος Λιμένας» (Sustainable Port) διότι έχει ως στόχο τη μετάβαση στην «πράσινη» βιομηχανία και logistics, «Προσβάσιμος Λιμένας» (Accessible Port) χάρη στην ποικιλία διασύνδεσής του, καθώς και ένας Ασφαλής Λιμένας (Safe Port). Ως προς το τελευταίο, η ασφάλεια των εγκαταστάσεων και η πάταξη της λαθρεμπορίας, είναι αρμοδιότητα της ολλανδικής Κυβέρνησης και της αστυνομίας. Σχετικά, η Κυβέρνηση έχει συνάψει συμφωνίες για θέματα ασφάλειας και λαθρεμπορίου με διάφορες χώρες, όπως πρόσφατα με τον Παναμά.
Τέλος, οι συνομιλητές μας ανέφεραν ότι ο λιμένας του Ρότερνταμ μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία στους ελληνικούς λιμένες σε σχέση με το πράσινο υδρογόνο.


Latest News

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων