Στο πλαίσιο επαφών της ελληνικής Πρεσβείας στην Χάγη, με ολλανδικούς φορείς, η Πρέσβυς κα Κατερίνα Γκίνη, συνοδευόμενη από τον κο Ε. Δαϊρετζή, Σύμβουλο ΟΕΥ Α’ την κα Ε. Καραγιάννη, Σύμβουλο ΟΕΥ Β΄, και τον Ναυτιλιακό Ακόλουθο, κ. Δημήτριο Τσικλό, επισκέφθηκε τον λιμένα του Ρότερνταμ.
Στις εγκαταστάσεις του λιμένος έγιναν συναντήσεις τον κ. Allard Castellein και τον κ. Rene van der Plas, διευθύνοντα σύμβουλο και διευθυντή, αντιστοίχως, της Αρχής του λιμένος. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ενεργειακή μετάβαση και κυρίως στο θέμα των υποδομών που αναπτύσσει ο λιμένας για υποδοχή αποθήκευση πράσινου υδρογόνου.
Πράσινο υδρογόνο: Επενδύσεις έως 2 τρισ. δολάρια μεταξύ 2025 και 2050 – Τι δείχνει έρευνα της BCG
Ο λιμένας του Ρότερνταμ ανήκει σε ποσοστό 70% στον Δήμο του Ρότερνταμ και σε ποσοστό 30% στην Κυβέρνηση. Απασχολεί περίπου 1200 άτομα, δημιουργεί άμεση και έμμεση απασχόληση για περίπου 385.000 άτομα σε επιχειρήσεις, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών 825 εκατ. € και συνεισφέρει ετησίως στην ολλανδική οικονομία 65 δισ. €. Αποτελεί τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμένα αλλά και τον μεγαλύτερο κόμβο βιομηχανίας και logistics στην Ευρώπη, καταλαμβάνει 10.500 εκτάρια, εκ των οποίων οι βιομηχανικές περιοχές καλύπτουν έκταση 5.300 εκταρίων. Στην περιοχή του λιμένος λειτουργεί βιομηχανική ζώνη με διυλιστήρια πετροχημικών, δεξαμενές αποθήκευσης, εγκαταστάσεις για σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα, τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων.
Στον λιμένα έχουν εγκαταστάσεις 3.000 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων οι Shell, Exxon Mobil, BP, Koch Industries κ.ά. Πέραν της σύνδεσής του με το οδικό δίκτυο και σιδηροδρομικό δίκτυο, ο λιμένας συνδέεται με ένα εκτεταμένο ποτάμιο δίκτυο (που φθάνει έως την Ουγγαρία) μέσω του οποίου πραγματοποιείται το 45% των μεταφορών της χώρας. Το 13% του συνόλου της ενέργειας που καταναλώνεται στην ΕΕ έρχεται μέσω του λιμένος του Ρότερνταμ, ενώ στο πλαίσιο των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής γίνονται προσπάθειες μετατόπισης από τις εισαγωγές ενέργειας από ορυκτά καύσιμα σε εισαγωγές (πράσινου) υδρογόνου.
Η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας
Σύμφωνα με συνομιλητές μας, η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας. Στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Θάλασσας μπορούν να παραχθούν ετησίως από υπεράκτια αιολικά πάρκα 20 εκατ. τόνοι υδρογόνου, ενώ εισαγωγές με πλοία πραγματοποιούνται από Αυστραλία, Μέση Ανατολή, ΗΠΑ και Βραζιλία. Στον λιμένα είναι υπό κατασκευή πέντε τερματικοί σταθμοί υδρογόνου, το οποίο μέσω αγωγών (που τοποθετούνται παράλληλα στο υπάρχον δίκτυο φυσικού αερίου) θα μεταφέρεται κυρίως στη Γερμανία.
Το υδρογόνο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή αλλά και να μετατρέπεται σε αμμωνία (NH3), ωστόσο δεδομένου ότι δεν είναι ακόμη σίγουρο ποια από τις δύο τεχνολογίες θα χρησιμοποιείται, ο λιμένας του Ρότερνταμ δημιουργεί υποδομές ώστε να καλύπτει και τις δύο τεχνολογίες. Η τελική επιλογή ως προς τη μορφή του υδρογόνου θα εναπόκειται στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τον λιμένα. Εν προκειμένω, συνομιλητής μας, έκανε λόγο για συμφωνία μεταξύ Ολλανδίας και Ισπανίας για εισαγωγή πράσινου υδρογόνου που θα μεταφέρουν ισπανικά πλοία στο Ρότερνταμ.
Σε ό,τι αφορά στο LNG, ο λιμένας υποδέχεται ετησίως 30.000 πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο. Στον λιμένα υπάρχει τερματικός σταθμός με τρεις μεγάλες δεξαμενές, καθώς και εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, το οποίο στη συνέχεια μεταφέρεται μέσω αγωγών κυρίως προς Γερμανία.
Σημειώνεται ότι η ενεργειακή μετάβαση στον λιμένα του Ρότερνταμ σχεδιάζεται εδώ και επτά έτη και υλοποιείται κατά τρόπο ώστε να γίνεται ανακύκλωση των ενεργειακών καταλοίπων. Ως εκ τούτου, στον πυθμένα του λιμένος υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο αγωγών για την (δωρεάν) αποθήκευση CO2 προερχόμενο από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του λιμένος. Υπάρχουν σχέδια το διοξείδιο αυτό να χρησιμοποιηθεί, με χρήση υδρογόνου, για παραγωγή βιο-μεθανόλης (μορφή βιομάζας).
Επίσης, τονίστηκε ότι, ο λιμένας του Ρότερνταμ είναι «Έξυπνος Λιμένας» (Smart Port) καθώς υιοθετεί την καινοτομία, «Αειφόρος Λιμένας» (Sustainable Port) διότι έχει ως στόχο τη μετάβαση στην «πράσινη» βιομηχανία και logistics, «Προσβάσιμος Λιμένας» (Accessible Port) χάρη στην ποικιλία διασύνδεσής του, καθώς και ένας Ασφαλής Λιμένας (Safe Port). Ως προς το τελευταίο, η ασφάλεια των εγκαταστάσεων και η πάταξη της λαθρεμπορίας, είναι αρμοδιότητα της ολλανδικής Κυβέρνησης και της αστυνομίας. Σχετικά, η Κυβέρνηση έχει συνάψει συμφωνίες για θέματα ασφάλειας και λαθρεμπορίου με διάφορες χώρες, όπως πρόσφατα με τον Παναμά.
Τέλος, οι συνομιλητές μας ανέφεραν ότι ο λιμένας του Ρότερνταμ μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία στους ελληνικούς λιμένες σε σχέση με το πράσινο υδρογόνο.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων