Στο πλαίσιο επαφών της ελληνικής Πρεσβείας στην Χάγη, με ολλανδικούς φορείς, η Πρέσβυς κα Κατερίνα Γκίνη, συνοδευόμενη από τον κο Ε. Δαϊρετζή, Σύμβουλο ΟΕΥ Α’ την κα Ε. Καραγιάννη, Σύμβουλο ΟΕΥ Β΄, και τον Ναυτιλιακό Ακόλουθο, κ. Δημήτριο Τσικλό, επισκέφθηκε τον λιμένα του Ρότερνταμ.

Στις εγκαταστάσεις του λιμένος έγιναν συναντήσεις  τον κ. Allard Castellein και τον κ. Rene van der Plas,  διευθύνοντα σύμβουλο και διευθυντή, αντιστοίχως, της Αρχής του λιμένος. Η συζήτηση  επικεντρώθηκε στην ενεργειακή μετάβαση και κυρίως στο θέμα των υποδομών που αναπτύσσει ο λιμένας για υποδοχή αποθήκευση πράσινου υδρογόνου.

Πράσινο υδρογόνο: Επενδύσεις έως 2 τρισ. δολάρια μεταξύ 2025 και 2050 – Τι δείχνει έρευνα της BCG

Ο λιμένας του Ρότερνταμ ανήκει σε ποσοστό 70% στον Δήμο του Ρότερνταμ και σε ποσοστό 30% στην Κυβέρνηση. Απασχολεί περίπου 1200 άτομα, δημιουργεί άμεση και έμμεση απασχόληση για περίπου 385.000 άτομα σε επιχειρήσεις, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών 825 εκατ. € και συνεισφέρει ετησίως στην ολλανδική οικονομία 65 δισ. €. Αποτελεί τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμένα αλλά και τον μεγαλύτερο κόμβο βιομηχανίας και logistics στην Ευρώπη, καταλαμβάνει 10.500 εκτάρια, εκ των οποίων οι βιομηχανικές περιοχές καλύπτουν έκταση 5.300 εκταρίων. Στην περιοχή του λιμένος λειτουργεί βιομηχανική ζώνη με διυλιστήρια πετροχημικών, δεξαμενές αποθήκευσης, εγκαταστάσεις για σιδηρομεταλλεύματα και άνθρακα, τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων.

Στον λιμένα έχουν εγκαταστάσεις 3.000 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων οι Shell, Exxon Mobil, BP, Koch Industries κ.ά. Πέραν της σύνδεσής του με το οδικό δίκτυο και σιδηροδρομικό δίκτυο, ο λιμένας συνδέεται με ένα εκτεταμένο ποτάμιο δίκτυο (που φθάνει έως την Ουγγαρία) μέσω του οποίου πραγματοποιείται το 45% των μεταφορών της χώρας. Το 13% του συνόλου της ενέργειας που καταναλώνεται στην ΕΕ έρχεται μέσω του λιμένος του Ρότερνταμ, ενώ στο πλαίσιο των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής γίνονται προσπάθειες μετατόπισης από τις εισαγωγές ενέργειας από ορυκτά καύσιμα σε εισαγωγές (πράσινου) υδρογόνου.

Η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας

Σύμφωνα με συνομιλητές μας, η Ευρώπη θα είναι πάντοτε καθαρός εισαγωγέας ενέργειας. Στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Θάλασσας μπορούν να παραχθούν ετησίως από υπεράκτια αιολικά πάρκα 20 εκατ. τόνοι υδρογόνου, ενώ εισαγωγές με πλοία πραγματοποιούνται από Αυστραλία, Μέση Ανατολή, ΗΠΑ και Βραζιλία. Στον λιμένα είναι υπό κατασκευή πέντε τερματικοί σταθμοί υδρογόνου, το οποίο μέσω αγωγών (που τοποθετούνται παράλληλα στο υπάρχον δίκτυο φυσικού αερίου) θα μεταφέρεται κυρίως στη Γερμανία.

Το υδρογόνο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή αλλά και να μετατρέπεται σε αμμωνία (NH3), ωστόσο δεδομένου ότι δεν είναι ακόμη σίγουρο ποια από τις δύο τεχνολογίες θα χρησιμοποιείται, ο λιμένας του Ρότερνταμ δημιουργεί υποδομές ώστε να καλύπτει και τις δύο τεχνολογίες. Η τελική επιλογή ως προς τη μορφή του υδρογόνου θα εναπόκειται στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τον λιμένα. Εν προκειμένω, συνομιλητής μας, έκανε λόγο για συμφωνία μεταξύ Ολλανδίας και Ισπανίας για εισαγωγή πράσινου υδρογόνου που θα μεταφέρουν ισπανικά πλοία στο Ρότερνταμ.

Σε ό,τι αφορά στο LNG, ο λιμένας υποδέχεται ετησίως 30.000 πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο. Στον λιμένα υπάρχει τερματικός σταθμός με τρεις μεγάλες δεξαμενές,   καθώς και εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, το οποίο στη συνέχεια μεταφέρεται μέσω αγωγών κυρίως προς Γερμανία.

Σημειώνεται ότι η ενεργειακή μετάβαση στον λιμένα του Ρότερνταμ σχεδιάζεται εδώ και επτά έτη και υλοποιείται κατά τρόπο ώστε να γίνεται ανακύκλωση των ενεργειακών καταλοίπων. Ως εκ τούτου, στον πυθμένα του λιμένος υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο αγωγών για την (δωρεάν) αποθήκευση CO2 προερχόμενο από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του λιμένος. Υπάρχουν σχέδια το διοξείδιο αυτό να χρησιμοποιηθεί, με χρήση υδρογόνου, για παραγωγή βιο-μεθανόλης (μορφή βιομάζας).

Επίσης, τονίστηκε ότι, ο λιμένας του Ρότερνταμ είναι «Έξυπνος Λιμένας» (Smart Port) καθώς υιοθετεί την καινοτομία, «Αειφόρος Λιμένας» (Sustainable Port) διότι έχει ως στόχο τη μετάβαση στην «πράσινη» βιομηχανία και logistics, «Προσβάσιμος Λιμένας» (Accessible Port) χάρη στην ποικιλία διασύνδεσής του, καθώς και ένας Ασφαλής Λιμένας (Safe Port). Ως προς το τελευταίο, η ασφάλεια των εγκαταστάσεων και η πάταξη της λαθρεμπορίας, είναι αρμοδιότητα της ολλανδικής Κυβέρνησης και της αστυνομίας. Σχετικά, η Κυβέρνηση έχει συνάψει συμφωνίες για θέματα ασφάλειας και λαθρεμπορίου με διάφορες χώρες, όπως πρόσφατα με τον Παναμά.

Τέλος, οι συνομιλητές μας ανέφεραν ότι ο λιμένας του Ρότερνταμ μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία στους ελληνικούς λιμένες σε σχέση με το πράσινο υδρογόνο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα