Το «εργοστάσιο του κόσμου», η Κίνα, αρχίζει να χάνει την αίγλη του ως το παγκόσμιο κέντρο της μεταποιητικής δραστηριότητας διαμορφώνοντας ανάλογα και τις ρότες της παγκόσμιας ναυτιλίας. Οι πρόσφατες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνδυασμό με γεωπολιτικούς παράγοντες, διαμορφώνουν ενδεικτικά σημάδια μιας μετατόπισης της παραγωγικής βάσης από την Κίνα που έχει χαρακτηριστεί ως το «εργοστάσιο του κόσμου», αναφέρει μελέτης της Danish Shipping Finance. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να αυξήσει βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γνωστών ως feeder, όπως χαρακτηρίζονται τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία που τροφοδοτούν με φορτία, μικρότερα τοπικά λιμάνια, τα οποία παίρνουν από τα πολύ μεγαλύτερα containerships, προσθέτει ο χρηματοδοτικός οργανισμός της ναυτιλίας που έχει έδρα τη Δανία.
Κίνα: Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η Δύση
Η πανδημία έδειξε πόσο επικίνδυνο είναι να βάζεις όλα τα αυγά σου σε ένα καλάθι αναφέρει η Danish Shipping Finance και επισημαίνει ότι η πανδημία του Covid 19 προκάλεσε μεγάλες διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Το λιανικό εμπόριο επλήγη από τις μεγάλες καθυστερήσεις στην προμήθεια προϊόντων, τα οποία έρχονταν από την Κίνα. Κατά συνέπεια, ο δείκτης Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI ) ένας δείκτης που περιγράφει την κατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας έφτασε στο υψηλό όλων των εποχών το 2021.
Η ταχέως μεταβαλλόμενη γεωπολιτική κατάσταση παίζει επίσης το ρόλο της Φόβοι ότι η κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Κίνας και Ταιβάν μπορεί να προκαλέσουν νέους εμπορικούς πολέμους, πιέζουν τις εταιρείες να μεταφέρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Περισσότερες δυτικές εταιρείες είτε ανασυντάσσουν την παραγωγική τους βάση στη χώρα τους, ή μετατοπίζουν τις παραγωγικές εγκαταστάσεις σε πιο φιλικές προς τη δύση περιοχές όπως η Ινδία, η Ταϊλάνδη, η Νότια Κορέα, κ.ά.
Οι εξαγωγές σε Containers από το Βιετνάμ αποτελούν τώρα το 8% των συνολικών εισαγωγών Container από την θάλασσα των ΗΠΑ από 4% το 2017. Ομοίως, η Ινδία αντιπροσώπευε περίπου το 4,7% το 2022 σε σύγκριση με 3,3% το 2017 Αντίθετα, το μερίδιο της Κίνας μειώθηκε από 40% το 2017 σε 31,4% το 2022 αν και εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μερίδιο στις παγκόσμιες εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων.
Πάντως και η Κίνα εστιάζει τελευταία σε άλλους παράγοντες για να τονώσει την οικονομία της, σημειώνει η Danish Shipping Finance. Το «εργοστάσιο του κόσμου» βλέπει ότι η παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων έχει γίνει λιγότερο σημαντική για την κινεζική οικονομία, καθώς το μερίδιο της μεταποίησης στο ΑΕΠ έχει μειωθεί, από πάνω από 30% το 2014 σε περίπου 25% το 2022. Επιπλέον, για να ενισχύσει την αυτονομία της Κίνας από τη Δύση, η κυβέρνηση εστιάζει και σε άλλους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Ωστόσο, η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου 28% της παγκόσμιας μεταποιητικής δραστηριότητας.
Όμως οι νέες αναδυόμενες οικονομίες αντιμετωπίζουν και προβλήματα υποδομών, όπως η έλλειψη κατάλληλων λιμανιών για την υποδοχή των πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που τις εμποδίζει να ανταγωνιστούν ευθέως την Κίνα. Πάντως η τάση μετεγκατάστασης της μεταποίησης από την Κίνα σε άλλες αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς αναμένεται να έχει συνέχεια, αν και θα χρειασθούν μερικά χρόνια για να βελτιωθεί η λιμενική υποδομή και η χωρητικότητα σε αυτές τις χώρες. Έτσι αναμένεται να αυξηθεί η χρήση πλοίων feeder. Επίσης η υψηλή εισροή μεγάλης χωρητικότητας πλοίων είναι πιθανό να αυξήσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα στις κύριες θαλάσσιες γραμμής Ανατολής Δύσης. Ως εκ τούτου, μπορεί να δούμε τα μεγαλύτερα πλοία να καταπλέουν σε λιγότερα λιμάνια, γεγονός που πάλι μπορεί να ωφελήσει περαιτέρω τη ζήτηση για πλοία τροφοδοσίας (feeder).
H τάση για μείωση της ζήτησης πολύ μεγάλης χωρητικότητας πλοίων αναμένεται να εκφρασθεί και άμεσα. Όπως σημειώνει η Danish Shipping Finance οι ασθενέστερες θετικές προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία θα υπονομεύσουν τη ζήτηση για μεγάλης χωρητικότητας πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Η ζήτηση για μικρότερα πλοία φαίνεται να είναι καλύτερη.
Η μείωση των πραγματικών μισθών λόγω πληθωρισμού έχει μειώσει τη ζήτηση για αγαθά που μεταφέρονται με container. Ως εκ τούτου, οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ ήταν μάλλον υποτονικές τους τελευταίους μήνες, ενώ έχει σημειωθεί πραγματική πτώση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της ΕΕ. Επίσης στις ΗΠΑ, τα αποθέματα λιανικής έχουν αυξηθεί κατά πάνω από 10% από το 2020. Η ζήτηση για μεγάλα και μεσαία πλοία Container αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 3- 4% το 2023 και εν μέρει αναμένεται μια ανάκαμψη το 2024.
Πηγή: Ένυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό