
Το «εργοστάσιο του κόσμου», η Κίνα, αρχίζει να χάνει την αίγλη του ως το παγκόσμιο κέντρο της μεταποιητικής δραστηριότητας διαμορφώνοντας ανάλογα και τις ρότες της παγκόσμιας ναυτιλίας. Οι πρόσφατες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνδυασμό με γεωπολιτικούς παράγοντες, διαμορφώνουν ενδεικτικά σημάδια μιας μετατόπισης της παραγωγικής βάσης από την Κίνα που έχει χαρακτηριστεί ως το «εργοστάσιο του κόσμου», αναφέρει μελέτης της Danish Shipping Finance. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να αυξήσει βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γνωστών ως feeder, όπως χαρακτηρίζονται τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία που τροφοδοτούν με φορτία, μικρότερα τοπικά λιμάνια, τα οποία παίρνουν από τα πολύ μεγαλύτερα containerships, προσθέτει ο χρηματοδοτικός οργανισμός της ναυτιλίας που έχει έδρα τη Δανία.
Κίνα: Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η Δύση
Η πανδημία έδειξε πόσο επικίνδυνο είναι να βάζεις όλα τα αυγά σου σε ένα καλάθι αναφέρει η Danish Shipping Finance και επισημαίνει ότι η πανδημία του Covid 19 προκάλεσε μεγάλες διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Το λιανικό εμπόριο επλήγη από τις μεγάλες καθυστερήσεις στην προμήθεια προϊόντων, τα οποία έρχονταν από την Κίνα. Κατά συνέπεια, ο δείκτης Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI ) ένας δείκτης που περιγράφει την κατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας έφτασε στο υψηλό όλων των εποχών το 2021.
Η ταχέως μεταβαλλόμενη γεωπολιτική κατάσταση παίζει επίσης το ρόλο της Φόβοι ότι η κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Κίνας και Ταιβάν μπορεί να προκαλέσουν νέους εμπορικούς πολέμους, πιέζουν τις εταιρείες να μεταφέρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Περισσότερες δυτικές εταιρείες είτε ανασυντάσσουν την παραγωγική τους βάση στη χώρα τους, ή μετατοπίζουν τις παραγωγικές εγκαταστάσεις σε πιο φιλικές προς τη δύση περιοχές όπως η Ινδία, η Ταϊλάνδη, η Νότια Κορέα, κ.ά.
Οι εξαγωγές σε Containers από το Βιετνάμ αποτελούν τώρα το 8% των συνολικών εισαγωγών Container από την θάλασσα των ΗΠΑ από 4% το 2017. Ομοίως, η Ινδία αντιπροσώπευε περίπου το 4,7% το 2022 σε σύγκριση με 3,3% το 2017 Αντίθετα, το μερίδιο της Κίνας μειώθηκε από 40% το 2017 σε 31,4% το 2022 αν και εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μερίδιο στις παγκόσμιες εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων.
Πάντως και η Κίνα εστιάζει τελευταία σε άλλους παράγοντες για να τονώσει την οικονομία της, σημειώνει η Danish Shipping Finance. Το «εργοστάσιο του κόσμου» βλέπει ότι η παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων έχει γίνει λιγότερο σημαντική για την κινεζική οικονομία, καθώς το μερίδιο της μεταποίησης στο ΑΕΠ έχει μειωθεί, από πάνω από 30% το 2014 σε περίπου 25% το 2022. Επιπλέον, για να ενισχύσει την αυτονομία της Κίνας από τη Δύση, η κυβέρνηση εστιάζει και σε άλλους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Ωστόσο, η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου 28% της παγκόσμιας μεταποιητικής δραστηριότητας.
Όμως οι νέες αναδυόμενες οικονομίες αντιμετωπίζουν και προβλήματα υποδομών, όπως η έλλειψη κατάλληλων λιμανιών για την υποδοχή των πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που τις εμποδίζει να ανταγωνιστούν ευθέως την Κίνα. Πάντως η τάση μετεγκατάστασης της μεταποίησης από την Κίνα σε άλλες αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς αναμένεται να έχει συνέχεια, αν και θα χρειασθούν μερικά χρόνια για να βελτιωθεί η λιμενική υποδομή και η χωρητικότητα σε αυτές τις χώρες. Έτσι αναμένεται να αυξηθεί η χρήση πλοίων feeder. Επίσης η υψηλή εισροή μεγάλης χωρητικότητας πλοίων είναι πιθανό να αυξήσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα στις κύριες θαλάσσιες γραμμής Ανατολής Δύσης. Ως εκ τούτου, μπορεί να δούμε τα μεγαλύτερα πλοία να καταπλέουν σε λιγότερα λιμάνια, γεγονός που πάλι μπορεί να ωφελήσει περαιτέρω τη ζήτηση για πλοία τροφοδοσίας (feeder).
H τάση για μείωση της ζήτησης πολύ μεγάλης χωρητικότητας πλοίων αναμένεται να εκφρασθεί και άμεσα. Όπως σημειώνει η Danish Shipping Finance οι ασθενέστερες θετικές προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία θα υπονομεύσουν τη ζήτηση για μεγάλης χωρητικότητας πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Η ζήτηση για μικρότερα πλοία φαίνεται να είναι καλύτερη.
Η μείωση των πραγματικών μισθών λόγω πληθωρισμού έχει μειώσει τη ζήτηση για αγαθά που μεταφέρονται με container. Ως εκ τούτου, οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ ήταν μάλλον υποτονικές τους τελευταίους μήνες, ενώ έχει σημειωθεί πραγματική πτώση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της ΕΕ. Επίσης στις ΗΠΑ, τα αποθέματα λιανικής έχουν αυξηθεί κατά πάνω από 10% από το 2020. Η ζήτηση για μεγάλα και μεσαία πλοία Container αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 3- 4% το 2023 και εν μέρει αναμένεται μια ανάκαμψη το 2024.
Πηγή: Ένυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»