Κίνα και Ινδία τροφοδοτούν την Ευρώπη με πετρελαϊκά προϊόντα (ντίζελ, βενζίνη κλ.π.) που παράγονται από ρωσικό αργό πετρέλαιο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου να κερδίζουν από την αύξηση της ζήτησης χωρητικότητας.
Μάλιστα θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων θα ενισχυθεί εν όψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου. Αυτό θα ενισχύσει τους ναύλους δεξαμενοπλοίων μεταφοράς «καθαρών» προϊόντων (ντίζελ, βενζίνη) με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπεράσουν τα υψηλά ρεκόρ του 2008, όπως στους τύπους δεξαμενοπλοίων MR2 και LR2 με τον μέσο όρο των ναύλων στα ναυλοσύμφωνα ενός έτους να φτάνουν τα 31.000 δολάρια την ημέρα και τα 47.000 δολάρια την ημέρα αντίστοιχα.
Τους τελευταίους μήνες, είδαμε να εμφανίζεται ένα νέο μοντέλο συναλλαγών στο εμπόριο πετρελαίου, τόσο αργού όσο και προϊόντων. Από την επιβολή του πλαφόν στο ρωσικό αργό (5/12/2022) και των προϊόντων (5/2/2023) στη Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα έχουν γίνει οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου, καθώς η Ευρώπη και η G7 αποφεύγουν τη Ρωσία, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Επίσης τα στοιχεία της Refinitv δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές καθαρών προϊόντων πετρελαίου το 1ο τρίμηνο του 2023 είναι 3% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 αντιστοιχούν στο 29% των συνολικών εξαγωγών του 2022, του 2021 και του 2020 προκαλώντας ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της απαγόρευσης.
Μετατόπιση εμπορίου
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι εισαγωγές καθαρών πετρελαιοειδών από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 47% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι η «Γηραιά Ηπειρος» απομακρύνεται από τα ρωσικά προϊόντα. Τα νέα πρότυπα εμπορίου αργού πετρελαίου έχουν επίσης αντίκτυπο στο εμπόριο προϊόντων, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο τελικά βρίσκει τον δρόμο του προς την Ευρώπη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Οι αναδυόμενοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου (Κίνα και Ινδία) ενεργούν ως διυλιστήρια και στη συνέχεια εξάγουν τα προϊόντα στην Ευρώπη. Η Intermodal σημειώνει ότι το συμπέρασμα αυτό προκύπτει εάν εξεταστεί ο ρόλος της Κίνας και της Ινδίας στη μετατόπιση του εμπορίου. Για την Κίνα, οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 13.467,12 χιλιάδες τόνοι, 54% υψηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (8.740,45 χιλ. τόνοι), ενώ οι εξαγωγές προϊόντων στην Ευρώπη ήταν 390,49 χιλ. τόνοι, 24% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και 17% υψηλότερα από ό,τι στο σύνολο του 2021.
Κοιτάζοντας την Ινδία, τα στοιχεία είναι πιο εντυπωσιακά όσον αφορά τον όγκο. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 η Ρωσία απέστειλε 17.645,38 χιλ. τόνους αργού πετρελαίου στην Ινδία, 1.005% περισσότερο από 1.597,49 χιλ. τόνους του πρώτου τριμήνου 2022, καθώς η ασιατική αναδυόμενη αγορά εκμεταλλεύεται τις χαμηλότερες τιμές. Η Ινδία με τη σειρά της διυλίζει το πετρέλαιο και το μεταφέρει στην Ευρώπη. Τα στοιχεία δείχνουν αυξήσεις και εδώ. Τα φορτία του πρώτου τριμήνου από την Ινδία προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ τα φορτία από τις αρχές του 2023 αντιπροσωπεύουν το 37% των φορτίων του 2022. Δείχνει ξεκάθαρα ότι αυτές οι δύο χώρες, και ειδικότερα η Ινδία, αναπληρώνουν τα ρωσικά προϊόντα, τα οποία αυξάνουν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και με τη σειρά τους υποστηρίζουν τους ναύλους.
Αλλάζουν δρόμους
Συνολικά, η απαγόρευση του ρωσικού αργού και των προϊόντων από την G7 και την Ευρωπαϊκή Ενωση αλλάζει τους καθιερωμένους εμπορικούς δρόμους. Χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, όπως η Ινδία και η Κίνα, επωφελούνται από τις χαμηλότερες τιμές, τόσο με την αγορά αργού πετρελαίου για εγχώρια χρήση όσο και με την εξαγωγή διυλισμένων προϊόντων σε τρίτες χώρες.
Αν οι εισαγωγές αργού από την Ινδία για το υπόλοιπο του 2023 συνεχίζουν να αυξάνονται τουλάχιστον σε παρόμοια επίπεδα, αυτό σημαίνει ότι η Ινδία θα συνεχίσει να διυλίζει ρωσικό πετρέλαιο για την Ευρώπη, και η μεταφορά φορτίων μεταξύ των δύο προορισμών θα συνεχίσει να αυξάνεται σε αξία και να προσφέρει υψηλότερους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.΄\
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Πού κλείδωσαν τις τιμές ρεύματος για τον Νοέμβριο, ΔΕΗ και πάροχοι
Τα πράσινα τιμολόγια ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές κυμαίνονται τον Νοέμβριο από τα 0,116 μέχρι τα 0,1519 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Σε υψηλό 4 ετών οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας - Καλύτεροι πελάτες ΗΠΑ και Ινδία
Στη Βενεζουέλα, η κρατική εταιρεία PDVSA και οι κοινοπραξίες της εξήγαγαν κατά μέσο όρο 947.387 βαρέλια ημερησίως αργού και καυσίμου
ΔΕΗ: Για τρίτο συνεχόμενο μήνα μειώνει τις τιμές στο ρεύμα – Οι χρεώσεις για τον Νοέμβριο
Η ΔΕΗ ανακοίνωσε τις χρεώσεις για το πράσινο οικιακό τιμολόγιοα και το «Γ21» για τους επαγγελματίες
Από σήμερα το χειμερινό ωράριο για το μειωμένο νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση συνεχούς ωραρίου, ισχύει το υφιστάμενο ωράριο 23:00 έως 07:00
Βερροιόπουλος (ΤΕΝΕΡΓ): «Τα 4 προαπαιτούμενα για να πετύχει η πράσινη μετάβαση»
Ο Μιχάλης Βερροιόπουλος γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ τονίζει τη σημασία των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειας
Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές ρεύματος; - Οι τρεις παράγοντες που επηρεάζουν τις αγορές
Τα εμπόδια για να περάσουν οι μειώσεις στις τιμές ρεύματος στους τελικούς καταναλωτές απαριθμούν κυβέρνηση, ΑΔΜΗΕ και βιομηχανία
Χρέωση στο ρεύμα ανά ώρα – Όλο το σχέδιο για τα πορτοκαλί τιμολόγια
Πότε τίθενται σε ισχύ τα πορτοκαλί τιμολόγια ρεύματος – Ποιοι πάροχοι μπορούν να τα προσφέρουν – Τι αλλάζει στις συμβάσεις και τους λογαρισμούς των οικιακών καταναλωτών
ΗΡΩΝ: Ρίχνει 13,5% τις τιμές ρεύματος τον Νοέμβριο [γράφημα]
Ποια η τιμή στο ειδικό τιμολόγιο
Σε ισχύ από αύριο το χειμερινό, νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος – Το ωράριο
Οι υπενθυμίζεις του ΔΕΔΔΗΕ στους καταναλωτές τις αλλαγές που έρχονται στο νυχτερινό τιμολόγιο
Στη Βουλή η τροπολογία για την τηλεθέρμανση Δυτικής Μακεδονίας
Η σχετική συμφωνία διευθέτησης θεμάτων τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας για την επόμενη 20ετία είχε παρουσιαστεί και υπογραφεί σε ειδική, ανοιχτή εκδήλωση