Κίνα και Ινδία τροφοδοτούν την Ευρώπη με πετρελαϊκά προϊόντα (ντίζελ, βενζίνη κλ.π.) που παράγονται από ρωσικό αργό πετρέλαιο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου να κερδίζουν από την αύξηση της ζήτησης χωρητικότητας.
Μάλιστα θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων θα ενισχυθεί εν όψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου. Αυτό θα ενισχύσει τους ναύλους δεξαμενοπλοίων μεταφοράς «καθαρών» προϊόντων (ντίζελ, βενζίνη) με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπεράσουν τα υψηλά ρεκόρ του 2008, όπως στους τύπους δεξαμενοπλοίων MR2 και LR2 με τον μέσο όρο των ναύλων στα ναυλοσύμφωνα ενός έτους να φτάνουν τα 31.000 δολάρια την ημέρα και τα 47.000 δολάρια την ημέρα αντίστοιχα.
Τους τελευταίους μήνες, είδαμε να εμφανίζεται ένα νέο μοντέλο συναλλαγών στο εμπόριο πετρελαίου, τόσο αργού όσο και προϊόντων. Από την επιβολή του πλαφόν στο ρωσικό αργό (5/12/2022) και των προϊόντων (5/2/2023) στη Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα έχουν γίνει οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου, καθώς η Ευρώπη και η G7 αποφεύγουν τη Ρωσία, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Επίσης τα στοιχεία της Refinitv δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές καθαρών προϊόντων πετρελαίου το 1ο τρίμηνο του 2023 είναι 3% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 αντιστοιχούν στο 29% των συνολικών εξαγωγών του 2022, του 2021 και του 2020 προκαλώντας ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της απαγόρευσης.
Μετατόπιση εμπορίου
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι εισαγωγές καθαρών πετρελαιοειδών από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 47% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι η «Γηραιά Ηπειρος» απομακρύνεται από τα ρωσικά προϊόντα. Τα νέα πρότυπα εμπορίου αργού πετρελαίου έχουν επίσης αντίκτυπο στο εμπόριο προϊόντων, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο τελικά βρίσκει τον δρόμο του προς την Ευρώπη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Οι αναδυόμενοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου (Κίνα και Ινδία) ενεργούν ως διυλιστήρια και στη συνέχεια εξάγουν τα προϊόντα στην Ευρώπη. Η Intermodal σημειώνει ότι το συμπέρασμα αυτό προκύπτει εάν εξεταστεί ο ρόλος της Κίνας και της Ινδίας στη μετατόπιση του εμπορίου. Για την Κίνα, οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 13.467,12 χιλιάδες τόνοι, 54% υψηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (8.740,45 χιλ. τόνοι), ενώ οι εξαγωγές προϊόντων στην Ευρώπη ήταν 390,49 χιλ. τόνοι, 24% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και 17% υψηλότερα από ό,τι στο σύνολο του 2021.
Κοιτάζοντας την Ινδία, τα στοιχεία είναι πιο εντυπωσιακά όσον αφορά τον όγκο. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 η Ρωσία απέστειλε 17.645,38 χιλ. τόνους αργού πετρελαίου στην Ινδία, 1.005% περισσότερο από 1.597,49 χιλ. τόνους του πρώτου τριμήνου 2022, καθώς η ασιατική αναδυόμενη αγορά εκμεταλλεύεται τις χαμηλότερες τιμές. Η Ινδία με τη σειρά της διυλίζει το πετρέλαιο και το μεταφέρει στην Ευρώπη. Τα στοιχεία δείχνουν αυξήσεις και εδώ. Τα φορτία του πρώτου τριμήνου από την Ινδία προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ τα φορτία από τις αρχές του 2023 αντιπροσωπεύουν το 37% των φορτίων του 2022. Δείχνει ξεκάθαρα ότι αυτές οι δύο χώρες, και ειδικότερα η Ινδία, αναπληρώνουν τα ρωσικά προϊόντα, τα οποία αυξάνουν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και με τη σειρά τους υποστηρίζουν τους ναύλους.
Αλλάζουν δρόμους
Συνολικά, η απαγόρευση του ρωσικού αργού και των προϊόντων από την G7 και την Ευρωπαϊκή Ενωση αλλάζει τους καθιερωμένους εμπορικούς δρόμους. Χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, όπως η Ινδία και η Κίνα, επωφελούνται από τις χαμηλότερες τιμές, τόσο με την αγορά αργού πετρελαίου για εγχώρια χρήση όσο και με την εξαγωγή διυλισμένων προϊόντων σε τρίτες χώρες.
Αν οι εισαγωγές αργού από την Ινδία για το υπόλοιπο του 2023 συνεχίζουν να αυξάνονται τουλάχιστον σε παρόμοια επίπεδα, αυτό σημαίνει ότι η Ινδία θα συνεχίσει να διυλίζει ρωσικό πετρέλαιο για την Ευρώπη, και η μεταφορά φορτίων μεταξύ των δύο προορισμών θα συνεχίσει να αυξάνεται σε αξία και να προσφέρει υψηλότερους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.΄\
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Διελκυστίνδα ΗΠΑ- Ρωσίας στην ενεργειακή αγορά της Ευρώπης - Πώς αλλάζει ο χάρτης το 2025
Μόσχα και Ουάσιγκτον ερίζουν για την αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης - Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές
Ρεκόρ εισαγωγών ρωσικού LNG στην Ευρώπη - Ποιοι εκμεταλλεύονται τις τιμές spot
Το μπλοκ έλαβε 16,5 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου παρά τις προσπάθειες για μείωση των προμηθειών από τη Ρωσία
Τέλος το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη - Τα 3 σενάρια και ο χορός των κερδοσκόπων
Η αγορά και η Κομισιόν προετοιμάζονται για διακοπή των ροών μέσω Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου
Σε νέα πίστα η HELLENiQ ENERGY – Το «Vision 2025» και τα deals για Elpedison και ΔΕΠΑ
Η HELLENiQ ENERGY σε χρόνο ρεκόρ υλοποίησε το πρόγραμμα μετασχηματισμού «Vision 2025»
Το «διαζύγιο» Κιέβου- Μόσχας στο φυσικό αέριο πλήττει την Ευρώπη - Ράλι στο TTF
Αν και η απόφαση για το ρωσικό φυσικό αέριο ήταν αναμενόμενη η αγορά αντέδρασε με νευρικότητα
Αλλαγές στο πλαφόν του ρωσικού αερίου μελετά η G7 - Τα σενάρια στο τραπέζι
Η G7 μελετά το ενδεχόμενο να επιβάλλει καθολικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο
Πούτιν: Τέλος στη συμφωνία διαμετακόμισης ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας
Ζελένσκι και ΕΕ εναλλακτικές λύσεις στις Βρυξέλλες - Ποιες χώρες ανησυχούν
«Έπεσαν» οι υπογραφές: Πώληση του 35% της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ στο ΤΑΙΠΕΔ
Η συμφωνία αποβλέπει στην απόκτηση πλήρους ελέγχου και ευελιξίας κινήσεων για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Deal ΑΔΜΗΕ με Meridiam για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ - Επιβεβαίωση ΟΤ
Σύμφωνα με το Bloomberg, το γαλλικό fund Meridiam αποκτά το 49,9% της κοινοπραξίας Great Sea Interconnector που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Ξεκίνησε η δημόσια πρόταση της Masdar για το 29,57% των μετοχών
Η Masdar προχωρά σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση με τιμή στα 20 ευρώ ανά μετοχή – Η επιβράβευση για τους μετόχους