
Κίνα και Ινδία τροφοδοτούν την Ευρώπη με πετρελαϊκά προϊόντα (ντίζελ, βενζίνη κλ.π.) που παράγονται από ρωσικό αργό πετρέλαιο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου να κερδίζουν από την αύξηση της ζήτησης χωρητικότητας.
Μάλιστα θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων θα ενισχυθεί εν όψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου. Αυτό θα ενισχύσει τους ναύλους δεξαμενοπλοίων μεταφοράς «καθαρών» προϊόντων (ντίζελ, βενζίνη) με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπεράσουν τα υψηλά ρεκόρ του 2008, όπως στους τύπους δεξαμενοπλοίων MR2 και LR2 με τον μέσο όρο των ναύλων στα ναυλοσύμφωνα ενός έτους να φτάνουν τα 31.000 δολάρια την ημέρα και τα 47.000 δολάρια την ημέρα αντίστοιχα.
Τους τελευταίους μήνες, είδαμε να εμφανίζεται ένα νέο μοντέλο συναλλαγών στο εμπόριο πετρελαίου, τόσο αργού όσο και προϊόντων. Από την επιβολή του πλαφόν στο ρωσικό αργό (5/12/2022) και των προϊόντων (5/2/2023) στη Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα έχουν γίνει οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου, καθώς η Ευρώπη και η G7 αποφεύγουν τη Ρωσία, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Επίσης τα στοιχεία της Refinitv δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές καθαρών προϊόντων πετρελαίου το 1ο τρίμηνο του 2023 είναι 3% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 αντιστοιχούν στο 29% των συνολικών εξαγωγών του 2022, του 2021 και του 2020 προκαλώντας ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της απαγόρευσης.
Μετατόπιση εμπορίου
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι εισαγωγές καθαρών πετρελαιοειδών από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 47% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι η «Γηραιά Ηπειρος» απομακρύνεται από τα ρωσικά προϊόντα. Τα νέα πρότυπα εμπορίου αργού πετρελαίου έχουν επίσης αντίκτυπο στο εμπόριο προϊόντων, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο τελικά βρίσκει τον δρόμο του προς την Ευρώπη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Οι αναδυόμενοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου (Κίνα και Ινδία) ενεργούν ως διυλιστήρια και στη συνέχεια εξάγουν τα προϊόντα στην Ευρώπη. Η Intermodal σημειώνει ότι το συμπέρασμα αυτό προκύπτει εάν εξεταστεί ο ρόλος της Κίνας και της Ινδίας στη μετατόπιση του εμπορίου. Για την Κίνα, οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 13.467,12 χιλιάδες τόνοι, 54% υψηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (8.740,45 χιλ. τόνοι), ενώ οι εξαγωγές προϊόντων στην Ευρώπη ήταν 390,49 χιλ. τόνοι, 24% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και 17% υψηλότερα από ό,τι στο σύνολο του 2021.

Κοιτάζοντας την Ινδία, τα στοιχεία είναι πιο εντυπωσιακά όσον αφορά τον όγκο. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 η Ρωσία απέστειλε 17.645,38 χιλ. τόνους αργού πετρελαίου στην Ινδία, 1.005% περισσότερο από 1.597,49 χιλ. τόνους του πρώτου τριμήνου 2022, καθώς η ασιατική αναδυόμενη αγορά εκμεταλλεύεται τις χαμηλότερες τιμές. Η Ινδία με τη σειρά της διυλίζει το πετρέλαιο και το μεταφέρει στην Ευρώπη. Τα στοιχεία δείχνουν αυξήσεις και εδώ. Τα φορτία του πρώτου τριμήνου από την Ινδία προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ τα φορτία από τις αρχές του 2023 αντιπροσωπεύουν το 37% των φορτίων του 2022. Δείχνει ξεκάθαρα ότι αυτές οι δύο χώρες, και ειδικότερα η Ινδία, αναπληρώνουν τα ρωσικά προϊόντα, τα οποία αυξάνουν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και με τη σειρά τους υποστηρίζουν τους ναύλους.
Αλλάζουν δρόμους
Συνολικά, η απαγόρευση του ρωσικού αργού και των προϊόντων από την G7 και την Ευρωπαϊκή Ενωση αλλάζει τους καθιερωμένους εμπορικούς δρόμους. Χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, όπως η Ινδία και η Κίνα, επωφελούνται από τις χαμηλότερες τιμές, τόσο με την αγορά αργού πετρελαίου για εγχώρια χρήση όσο και με την εξαγωγή διυλισμένων προϊόντων σε τρίτες χώρες.
Αν οι εισαγωγές αργού από την Ινδία για το υπόλοιπο του 2023 συνεχίζουν να αυξάνονται τουλάχιστον σε παρόμοια επίπεδα, αυτό σημαίνει ότι η Ινδία θα συνεχίσει να διυλίζει ρωσικό πετρέλαιο για την Ευρώπη, και η μεταφορά φορτίων μεταξύ των δύο προορισμών θα συνεχίσει να αυξάνεται σε αξία και να προσφέρει υψηλότερους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.΄\
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα


Latest News

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ

Πόσο πιθανό είναι Shell ή Chevron να επιδιώξουν την εξαγορά της BP;
Οι εικασίες για μια «ηχηρή» εξαγορά με τη συμμετοχή της BP επανεμφανίστηκαν φέτος

Συναγερμός από τον ΑΔΜΗΕ για μπλακ άουτ στο ρεύμα - Η εντολή για τα φωτοβολταϊκά
Κατάσταση αυξημένης επιφυλακής για το ηλεκτρικό ρεύμα κήρυξε ο ΑΔΜΗΕ

Ενεργειακό κόστος: Παρέμβαση για ενίσχυση 1 εκατ. μικρομεσαίων επειχειρήσεων
«Οι ενισχύσεις αφορούν μία λελογισμένη παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να απορροφήσει το αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Σταύρος Παπασταύρου