Κίνα και Ινδία τροφοδοτούν την Ευρώπη με πετρελαϊκά προϊόντα (ντίζελ, βενζίνη κλ.π.) που παράγονται από ρωσικό αργό πετρέλαιο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου να κερδίζουν από την αύξηση της ζήτησης χωρητικότητας.
Μάλιστα θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων θα ενισχυθεί εν όψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου. Αυτό θα ενισχύσει τους ναύλους δεξαμενοπλοίων μεταφοράς «καθαρών» προϊόντων (ντίζελ, βενζίνη) με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπεράσουν τα υψηλά ρεκόρ του 2008, όπως στους τύπους δεξαμενοπλοίων MR2 και LR2 με τον μέσο όρο των ναύλων στα ναυλοσύμφωνα ενός έτους να φτάνουν τα 31.000 δολάρια την ημέρα και τα 47.000 δολάρια την ημέρα αντίστοιχα.
Τους τελευταίους μήνες, είδαμε να εμφανίζεται ένα νέο μοντέλο συναλλαγών στο εμπόριο πετρελαίου, τόσο αργού όσο και προϊόντων. Από την επιβολή του πλαφόν στο ρωσικό αργό (5/12/2022) και των προϊόντων (5/2/2023) στη Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα έχουν γίνει οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου, καθώς η Ευρώπη και η G7 αποφεύγουν τη Ρωσία, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Επίσης τα στοιχεία της Refinitv δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές καθαρών προϊόντων πετρελαίου το 1ο τρίμηνο του 2023 είναι 3% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 αντιστοιχούν στο 29% των συνολικών εξαγωγών του 2022, του 2021 και του 2020 προκαλώντας ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της απαγόρευσης.
Μετατόπιση εμπορίου
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι εισαγωγές καθαρών πετρελαιοειδών από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 47% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι η «Γηραιά Ηπειρος» απομακρύνεται από τα ρωσικά προϊόντα. Τα νέα πρότυπα εμπορίου αργού πετρελαίου έχουν επίσης αντίκτυπο στο εμπόριο προϊόντων, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο τελικά βρίσκει τον δρόμο του προς την Ευρώπη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Οι αναδυόμενοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου (Κίνα και Ινδία) ενεργούν ως διυλιστήρια και στη συνέχεια εξάγουν τα προϊόντα στην Ευρώπη. Η Intermodal σημειώνει ότι το συμπέρασμα αυτό προκύπτει εάν εξεταστεί ο ρόλος της Κίνας και της Ινδίας στη μετατόπιση του εμπορίου. Για την Κίνα, οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 13.467,12 χιλιάδες τόνοι, 54% υψηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (8.740,45 χιλ. τόνοι), ενώ οι εξαγωγές προϊόντων στην Ευρώπη ήταν 390,49 χιλ. τόνοι, 24% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και 17% υψηλότερα από ό,τι στο σύνολο του 2021.
Κοιτάζοντας την Ινδία, τα στοιχεία είναι πιο εντυπωσιακά όσον αφορά τον όγκο. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 η Ρωσία απέστειλε 17.645,38 χιλ. τόνους αργού πετρελαίου στην Ινδία, 1.005% περισσότερο από 1.597,49 χιλ. τόνους του πρώτου τριμήνου 2022, καθώς η ασιατική αναδυόμενη αγορά εκμεταλλεύεται τις χαμηλότερες τιμές. Η Ινδία με τη σειρά της διυλίζει το πετρέλαιο και το μεταφέρει στην Ευρώπη. Τα στοιχεία δείχνουν αυξήσεις και εδώ. Τα φορτία του πρώτου τριμήνου από την Ινδία προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ τα φορτία από τις αρχές του 2023 αντιπροσωπεύουν το 37% των φορτίων του 2022. Δείχνει ξεκάθαρα ότι αυτές οι δύο χώρες, και ειδικότερα η Ινδία, αναπληρώνουν τα ρωσικά προϊόντα, τα οποία αυξάνουν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και με τη σειρά τους υποστηρίζουν τους ναύλους.
Αλλάζουν δρόμους
Συνολικά, η απαγόρευση του ρωσικού αργού και των προϊόντων από την G7 και την Ευρωπαϊκή Ενωση αλλάζει τους καθιερωμένους εμπορικούς δρόμους. Χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, όπως η Ινδία και η Κίνα, επωφελούνται από τις χαμηλότερες τιμές, τόσο με την αγορά αργού πετρελαίου για εγχώρια χρήση όσο και με την εξαγωγή διυλισμένων προϊόντων σε τρίτες χώρες.
Αν οι εισαγωγές αργού από την Ινδία για το υπόλοιπο του 2023 συνεχίζουν να αυξάνονται τουλάχιστον σε παρόμοια επίπεδα, αυτό σημαίνει ότι η Ινδία θα συνεχίσει να διυλίζει ρωσικό πετρέλαιο για την Ευρώπη, και η μεταφορά φορτίων μεταξύ των δύο προορισμών θα συνεχίσει να αυξάνεται σε αξία και να προσφέρει υψηλότερους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.΄\
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ
Πλαφόν από τα παλιά… στις τιμές ρεύματος – Το σχέδιο για το φρένο στις αυξήσεις
Την επαναφορά του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων για να φρενάρει τις αυξήσεις στο ρεύμα σχεδιάζει ο υπουργός Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης
Το «Drill, Baby, Drill» είναι πολιτικό σύνθημα, όχι ένα επιχειρηματικό σχέδιο
Εταιρείες όπως η ExxonMobil , η Chevron , η ConocoPhillips και η Diamondback Energy έχουν αναδειχθεί ως οι μεγάλοι νικητές στην αγορά