Το 1923 τα αδέλφια Κίκιζα άνοιξαν ένα εμπορικό κατάστημα με τρόφιμα, δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό του Ελαιοχωρίου, ένα μικρό χωριό στην Αρκαδία. Σήμερα, ακριβώς 100 χρόνια μετά, η Μέλισσα Κίκιζας βρίσκεται για πρώτη φορά στην κορυφή, αποτελώντας πλέον τη Νο 1 μάρκα ζυμαρικών στην Ελλάδα, μπροστά και από τους Ιταλούς ανταγωνιστές της.
Παντελιάδης (Metro): Πότε θα πέσουν οι τιμές
Ωστόσο το «αποτύπωμα» της οικογενειακής επιχείρησης, με το μεγαλύτερο καθετοποιημένο συγκρότημα μύλων και μακαρονοποιείου στη χώρα μας, δεν περιορίζεται μόνο εντός των συνόρων.
Η Walmart και οι νέες εξαγορές
Ενδεικτικό είναι ότι υψηλόβαθμα στελέχη από τη διοικητική ομάδα της Walmart, της ισχυρότερης εταιρείας λιανικής στον πλανήτη, βρίσκονται σήμερα στην Ελλάδα για να συναντηθούν με τον κο Αλέξανδρο Κίκιζα, CEO της εταιρείας.
Η Μέλισσα Κίκιζας συνεργάζεται με τη Walmart παράγοντας ζυμαρικά «made in Greece» για λογαριασμό της αμερικανικής αλυσίδας, που απορροφά περί τους 10.000 τόνους ετησίως. Να σημειωθεί ότι η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών αναδεικνύεται πλέον ως η καλύτερη εξαγωγική αγορά της ελληνικής βιομηχανίας ζυμαρικών, ενώ υπάρχουν προοπτικές και για την προώθηση επώνυμων προϊόντων.
Επιπλέον, μέσα στο προσεχή διάστημα η εταιρεία θα ενεργοποιήσει και δύο νέες συνεργασίες πέραν του Ατλαντικού, ενώ σημαντική ανάπτυξη καταγράφεται στη Σαουδική Αραβία όπου εξάγονται branded προϊόντα, καθώς και στην αγορά της Γαλλίας. Η Γερμανία –με ισχυρή παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας– το Βέλγιο, η Κίνα, η Πολωνία και η Κύπρος ανήκουν επίσης στις κορυφαίες εξαγωγικές αγορές της εταιρείας.
Άλλωστε η εξωστρέφεια ήταν ανέκαθεν στρατηγική προτεραιότητα για την Μέλισσα Κίκιζας, διατηρώντας ωστόσο ανοιχτά τα «ραντάρ» της για ενίσχυση της δραστηριότητάς της και μέσω νέων εξαγορών.
Όπως ανέφερε χθες ο κος Αλέξανδρος Κίκιζας σε δημοσιογράφους που βρέθηκαν στη Λάρισα για τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας της «Ακαδημίας Σίτου Μέλισσα Κίκιζας», αυτή την περίοδο η εταιρεία βρίσκεται στη διαδικασία ωρίμανσης των επενδυτικών κινήσεων που έχει κάνει στο πρόσφατο παρελθόν ώστε να προχωρήσει στα επόμενα βήματα.
«Άρα αυτή τη στιγμή δεν εξαγοράζουμε, αλλά το όραμά μας είναι να συνεχίσουμε να μεταποιούμε ελληνική πρώτη ύλη και δίνοντάς της προστιθέμενη αξία με καινοτόμο τρόπο να μπορέσουμε να φέρουμε τη σοφία της ελληνικής διατροφής σε όλο το κόσμο. Άρα εξαγωγές, μεταποίηση εγχώριας πρώτης ύλης και έμφαση στην καινοτομία. Αυτό πάντα θα συνεχίζουμε να κοιτάμε και όταν έρθει η ώρα για κάποια εξαγορά θα είναι με αυτές τις προδιαγραφές», σημείωσε.
Συνεχείς επενδύσεις
Στην κατεύθυνση της στήριξης των εξαγωγών η εταιρεία ξεκινά τον Ιούνιο τη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής για μακρά ζυμαρικά, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους, προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω την παραγωγική της δυναμική που σήμερα αφορά σε 100 χιλ. τόνους ζυμαρικών ετησίως κατατάσσοντας την Μέλισσα μέσα στους δέκα μεγαλύτερους παραγωγούς στην Ευρώπη.
Η νέα επένδυση εντάσσεται στο πλάνο 2018-2024 ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις στα εργοστάσιά της ξεπερνούν τα 65 εκατ. ευρώ τα τελευταία 16 χρόνια.
Εκτίναξη τζίρου και κερδών το 2022
Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η Μέλισσα έκλεισε το 2022 καταγράφοντας σημαντική άνοδο εσόδων κατά 67%, στα 119 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και ο αυξημένος τζίρος της Terra Creta, η οποία εξαγοράστηκε στο τέλος του 2021.
Οι επιδόσεις της εταιρείας ήταν εξίσου ενισχυμένες και σε όσον αφορά την κερδοφορία, με τα EBITDA να εμφανίζουν σχεδόν διπλασιασμό στα 9 εκατ. ευρώ έναντι 4,7 εκατ. ευρώ το 2021 και τα προ φόρων αποτελέσματα να καταγράφουν σημαντική αύξηση στα 4,6 εκατ. ευρώ έναντι 1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Αν και η ενίσχυση των εσόδων επηρεάστηκε και από τις ανατιμήσεις, τη διαφορά έκαναν οι εξαγωγές, καθώς σημείωσαν θεαματική αύξηση της τάξης του 80%.
Πάντως για φέτος δεν προγραμματίζονται νέες ανατιμήσεις και όπως σημείωσε ο επικεφαλής της εταιρείας «κοιτάμε να μειώσουμε κόστη και να βελτιώσουμε το affordability στα προϊόντα μας».
Σημειώνεται ότι το 2022 η Μέλισσα αναδείχθηκε το Νο 1 brand ζυμαρικών στην Ελλάδα, τόσο σε όγκο όσο και αξία.
Στόχος και το retail για το ελαιόλαδο
Ο τζίρος της Terra Creta την περσινή χρονιά κατέγραψε αύξηση 31,2% στα 21 εκατ. ευρώ και οι όγκοι ενισχύθηκαν κατά 10% στους 4.500 τόνους. Για φέτος αναμένεται αύξηση περί το 30%.
Να σημειωθεί ότι το 97% των πωλήσεων αφορά σε εξαγωγές, ενώ μέσα στο 2024 δρομολογείται δυναμικότερη είσοδος του σήματος στην εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής.
Η καλύτερη αγορά του παρθένου ελαιολάδου της Terra Kreta είναι η γερμανική, ενώ τα προϊόντα της εταιρείας συγκαταλέχθηκαν στο «top 3» του κορυφαίου διεθνούς διαγωνισμού Mario Solinas.
Ακαδημία Σίτου και Μουσείο Σίτου
Εκτός από τη συμπλήρωση ενός αιώνα δραστηριοποίησης της οικογένειας Κίκιζα στα τρόφιμα, το 2023 είναι χρονιά ορόσημο για τη Μέλισσα για ακόμη δύο λόγους: φέτος κλείνουν 50 χρόνια από τότε που ο Γιώργος Κίκιζας, πατέρας του τωρινού επικεφαλής της εταιρείας αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στον θεσσαλικό κάμπο, ενώ ολοκληρώνονται δέκα χρόνια λειτουργίας της Ακαδημίας Σίτου Μέλισσα Κίκιζας.
Στόχο της Ακαδημίας είναι η αναβάθμιση της αγροτικής παραγωγής στη χώρα μας προσφέροντας δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και υποτροφίες σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης και το Perrotis College.
Η Ακαδημία αυτή τη στιγμή συνεργάζεται με έξι startups στον αγροδιατροφικό τομέα, με στόχο τον περιορισμό της επιβάρυνσης στο αποτύπωμα του άνθρακα στις καλλιέργειες.
Κάθε χρόνο παρακολουθούν τα σεμινάρια της Ακαδημίας περί τους 20 αγρότες και αυτός που θα πρωτεύσει με πληρωμένα όλα τα έξοδα θα παρακολουθήσει δωρεάν τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης.
Χθες εκτός από τον εορτασμό των 10 ετών λειτουργίας της «Ακαδημίας Σίτου» παρουσία πλήθους κόσμου, πραγματοποιήθηκαν και τα εγκαίνια του νεοσυσταθέντος «Μουσείου Σίτου», στο εργοστασιακό συγκρότημα της Μέλισσας στο 5ο χλμ Λάρισας – Φαρσάλων.
Το Μουσείο Σίτου ήταν όραμα του Γιώργου Κίκιζα, ο οποίος συνέλεξε ένα – ένα τα εκθέματα.
Ο μεγαλύτερος αγοραστής σκληρού σιταριού
Σημειώνεται ότι η Μέλισσα Κίκιζας είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής σκληρού σίτου στην ελληνική αγορά. Αγοράζει και μεταποιεί περί τους 100.000 τόνους ετησίως, από τους οποίους το 15% προέρχεται από τη συμβολαιακή γεωργία, στην οποία δραστηριοποιείται τα τελευταία 10 χρόνια, συνεργαζόμενη με 700 παραγωγούς που καλλιεργούν συνολικά 60.000 στρέμματα στη Θεσσαλία, την Κοζάνη, ακόμη και στις Σέρρες και στην Καστοριά.
Latest News
Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Black Friday - Ανοιχτά και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
«Στηρίξτε τις ελληνικές ΜμΕ» προτρέπει τους καταναλωτές με αφορμή τη Black Friday ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία