«Γράφει» ακόμη καθυστερήσεις η έναρξη του πολυαναμενόμενου προγράμματος «Διατηρώ» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Τελικά ο στόχος που είχε θέσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου για τη δημοσίευση εντός του Μαΐου του Οδηγού της δράσης δεν πρόκειται να επιτευχθεί και, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του ΥΠΕΝ, στην καλύτερη περίπτωση μετατίθεται για το φθινόπωρο.
Το mega project που θα τελειώσει τις ουρές στο Κτηματολόγιο
Το «Διατηρώ»
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το επιτελείο του υπουργείου κατέληξε στον προσωρινό ανάδοχο για την εκπόνηση του οδηγού σχεδιασμού του «Διατηρώ», ο οποίος αναμένεται ότι θα είναι έτοιμος στα τέλη Αυγούστου. Ταυτόχρονα αναμένεται ότι θα προχωράει και η διαδικασία εξειδίκευσης του συνολικού προγράμματος που θα προσδιορίζει τα κριτήρια αξιολόγησης των κτιρίων που θα μπορούν να υπαχθούν σε αυτό, τις επιλέξιμες δαπάνες, το ύψος της χρηματοδότησης κλπ. Το ποσό που έχει εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ για το πρόγραμμα είναι τελικά περιορισμένο στα 80 εκατ. ευρώ, αν και αρχικά, το «Διατηρώ» είχε σχεδιαστεί με την προοπτική να εξασφαλιστούν περί τα 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο οποίο όμως δεν εντάχθηκε.
Τα κτίρια
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του ΥΠΕΝ στο πρόγραμμα θα μπορούν να υπαχθούν ιδιωτικά, αλλά και δημόσια κτίρια, τα οποία ωστόσο θα απορροφήσουν σημαντικό μέρος του χαμηλού προϋπολογισμού του προγράμματος, αν και θα μπορούσαν να αναζητηθούν για αυτά άλλες πηγές χρηματοδότησης στις οποίες δεν έχουν πρόσβαση οι ιδιώτες. Επίσης, ακόμη δεν έχει αποφασιστεί εάν πρόσβαση στη χρηματοδότηση θα έχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν διατηρητέα κτίρια για εμπορικούς σκοπούς ή ως τουριστικές υποδομές.
Επιλέξιμες δαπάνες
Ακόμη μένει να διασαφηνιστεί εάν στις επιλέξιμες δαπάνες θα περιληφθούν και οι στερεωτικές εργασίες καθώς σήμερα σημαντικό ποσοστό του ιστορικού κτιριακού αποθέματος των πόλεων (κηρυγμένα μνημεία, διατηρητέα και τα αξιόλογα κτίρια σε ιστορικούς τόπους και παραδοσιακούς οικισμούς) κινδυνεύουν να καταρρεύσουν. Άλλωστε, η ΕΕ προτάσσει την ιδέα της ανακαίνισης (π.χ. RENOVATE Europe) και όχι της κατεδάφισης παλαιών κτιρίων, καθώς αφενός διασώζεται η ιστορική φυσιογνωμία των αστικών κέντρων και αφετέρου εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πολύτιμων πρώτων υλών, αλλά και ενεργειακών πόρων καθώς τα παλαιά κτίρια διαθέτουν καλή ενεργειακή συμπεριφορά και λιγότερες απαιτήσεις σε θέρμανση και ψύξη.
Διαμαρτυρίες
Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Φεβρουάριο 11 ελληνικές και διεθνείς οργανώσεις και φορείς πολιτών απέστειλαν επιστολή στον πρωθυπουργό θεωρώντας ότι είναι επιτακτική η ανάγκη προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς για λόγους ιστορικούς, αρχιτεκτονικούς, αισθητικούς, διατήρησης της ταυτότητας, της υψηλής ποιότητας ζωής που προσφέρουν, αλλά και οικονομικούς. Το προτεινόμενό πρόγραμμα «Διατηρώ» αποτελεί ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα αφού θα συμβάλει οικονομικά σε μια σειρά επαγγελματιών της οικοδομής και προμηθευτών οικοδομικών υλικών.
Κίνδυνος
Σήμερα, οι ιδιοκτήτες σημαντικών κτιρίων, στην πλειονότητά τους, αδυνατούν να τα συντηρήσουν και να τα αποκαταστήσουν, γεγονός που τα οδηγεί σε εγκατάλειψη και επιδείνωση της στατικής τους επάρκειας σε βαθμό που καταλήγουν επικίνδυνα για την ανθρώπινη ζωή, όπως συνέβη με το τραγικό γεγονός της απώλειας δύο νέων παιδιών στη Σάμο το 2021 από κατάρρευση επικίνδυνου κτηρίου.
Ενδεικτικό του προβλήματος αποτελεί το γεγονός ότι μόνο στον Δήμο Αθηναίων τα επικινδύνως ετοιμόρροπα αξιόλογα κτίρια ξεπερνούν τα 2.500 κτήρια, στο Δήμο Σύρου-Ερμούπολης τα 300 και στη Θεσσαλονίκη τα 200. Γενικότερα στην Ελλάδα, τα ετοιμόρροπα αξιόλογα κτίρια, σύμφωνα με εκτιμήσεις, φτάνουν τα 120.000, εκ των οποίων τα 20.000 είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα.
Ο προϋπολογισμός του προγράμματος για να βοηθήσει αποτελεσματικά τους ιδιοκτήτες διατηρητέων κτιρίων σε όλη την χώρα θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις 11 οργανώσεις (Europa Nostra, ΕΛΛΕΤ, Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας, τα ελληνικά παραρτήματα του DOCOMOMO και της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς, MONUMENTA κλπ.)
Latest News
Η Κίνα κερδίζει τον αγώνα για φόρτιση EV 5 λεπτών
Ο χρόνος αναμονής για φόρτιση μπαταριών είναι ένας κύριος λόγος που αποτρέπει ππολλούς από την στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια
Η κλιματική αλλαγή επιταχύνεται όσο δεν λαμβάνονται μέτρα για να περιοριστούν οι εκπομπές αερίου
Στόχος του «Εξοικονομώ 2025» η ενεργειακή αναβάθμιση 11.400 κατοικιών
Το Εξοικονομώ 2025 αφορά κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 30%
Η Tesla βλέπει την BYD να κλείνει το χάσμα και τις πωλήσεις να μειώνονται μετά από μια 10ετία ανόδου [γράφημα]
Οι πωλήσεις της BYD εκτινάχθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και ο Ιλον Μασκ όλα δείχνουν ότι βλέπει... εφιάλτες στην Tesla
Τσουχτερό πρόστιμο για οδήγηση πατινιού σε πεζοδρόμιο - Τι αποφάσισε η Βαρκελώνη
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ αντιστοιχούν σε περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα στην πόλη της Βαρκελώνης
Πώς η Γροιλανδία απώλεσε 2.300 κυβικά χλμ πάγου σε 13 χρόνια
Το λιώσιμο των πάγων στη Γροιλανδία είναι ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας πίσω από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
Πώς να αλλάξετε θερμοσίφωνα - Δικαιούχοι και διαδικασία για την επιδότηση
Στα 223,2 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τις βιομηχανίες EV το 2025
Οι πωλήσεις EV θα μειωθούν το 2025. Τι σημαίνει για την Tesla και την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία.
Το 2024 είχε το θερμότερο καλοκαίρι και τον θερμότερο χειμώνα στην Ελλάδα - Τι αναφέρει το meteo.gr
Το meteo.gr συγκέντρωσε τα ρεκόρ βροχόπτωσης και θερμοκρασιών για το 2024, καθώς και άλλα αξιοσημείωτα μετεωρολογικά στοιχεία του έτους.
«Σκληρό ροκ» Κίνας με κρίσιμα ορυκτά για μπαταρίες - Νέοι περιορισμοί αγχώνουν τη Δύση
Τα σχέδια του Πεκίνου θα είναι τροχοπέδη και για την επέκταση στο εξωτερικό μεγάλων κινεζικών εταιρειών κατασκευής στις μπαταρίες λιθίου