Ο προϋπολογισμός είναι πάλι στο επίκεντρο της συζήτησης, με τους ευρωβουλευτές να προτείνουν νέες πηγές εσόδων εκφράζοντας την ανησυχία τους ότι αλλιώς τα έσοδα δεν θα είναι αρκετά για την κάλυψη του κόστους δανεισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η Επιτροπή έχει ήδη προτείνει μια πρώτη δέσμη νέων ιδίων πόρων το 2021.
Παρότι ο κοινοτικός προϋπολογισμός είναι μικρός (λίγο πάνω από 1% του ΑΕΠ της ΕΕ), το οικονομικό αντίκτυπό του είναι ισχυρό. Συχνά, το μέγεθος του προϋπολογισμού, οι εισφορές κάθε κράτους μέλους, η σύνθεση των δαπανών, και οι πηγές εσόδων γίνονται αντικείμενο πολιτικής σύγκρουσης.
Πόσα έτη περνούν οι Ευρωπαίοι στη σύνταξη;
Ο προϋπολογισμός χρηματοδοτείται κατά κύριο λόγο από τους ιδίους πόρους της ΕΕ, που στο μεγαλύτερο μέρος τους υπολογίζονται ως ποσοστό του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος (ΑΕΕ) κάθε χώρας. Άλλοι ίδιοι πόροι είναι οι εισαγωγικοί δασμοί σε προϊόντα από τρίτες χώρες, και (μικρό) μέρος του φόρου προστιθέμενης αξίας που εισπράττουν τα κράτη μέλη. Από το 2021 έχει προστεθεί μια νέα πηγή εσόδων, που υπολογίζεται ανάλογα με την ποσότητα των μη ανακυκλωμένων πλαστικών ανά χώρα. Συμπληρωματικά, ο προϋπολογισμός χρηματοδοτείται και με άλλες πηγές εσόδων, όπως είναι οι συνεισφορές τρίτων χωρών σε ορισμένα προγράμματα από τα οποία ωφελούνται, διάφοροι τόκοι και πρόστιμα, καθώς και τα υπόλοιπα «εκ μεταφοράς» από το προηγούμενο έτος.
Τις τελευταίες δεκαετίες το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού αυξάνεται σημαντικά. Στο πρώτο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (1988-1992) το ύψος του προϋπολογισμού έφτανε τα 276 δισ. ευρώ, υπερδιπλασιάστηκε την επόμενη πενταετία και τις επόμενες περιόδους συνέχισε να αυξάνεται, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς (Για περισσότερες πληροφορίες βλ. σχετική μελέτη του ΕΛΙΑΜΕΠ). O προϋπολογισμός για την τρέχουσα περίοδο φτάνει τα 1,8 τρις. ευρώ από τον συνδυασμό των πόρων του τελευταίου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (2021-2017) και των 750 δις που προστίθενται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης (τιμές 2018).
Από το 1988 (όταν υιοθετήθηκαν για πρώτη φορά τα πολυετή δημοσιονομικά πλαίσια, τα οποία ήταν γνωστά ως δημοσιονομικές προοπτικές πριν από τη Συνθήκη της Λισαβόνας) η Ευρώπη έχει αλλάξει πολύ. Οι διευρύνσεις (ειδικά αυτή του 2004) αύξησαν τον αριθμό των κρατών μελών και τις διαφορές βιοτικού επιπέδου μεταξύ τους. Πλέον η απευθείας συνεισφορά των χωρών με βάση το εθνικό εισόδημα γίνεται όλο και πιο σημαντική πηγή εσόδων του προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, το 2001 οι συνολικές εισφορές των κρατών μελών ήταν 66,1 δις ευρώ (0,7% του ΑΕΕ της ΕΕ-15), ενώ το 2021 έφτασαν τα 139,6 δις ευρώ (0,96% του ΑΕΕ της ΕΕ-27).
Οι χώρες με το υψηλότερο επίπεδο ανάπτυξης συνεισφέρουν περισσότερο στα έσοδα του κοινοτικού προϋπολογισμού σε απόλυτα μεγέθη. Το 2021 η Γερμανία συνεισέφερε 33,2 δις, η Γαλλία 26,4 δις, ενώ η Ιταλία 18,1δις.
Αντίθετα, ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος, η κατάταξη κάθε χώρας ως προς την συνεισφορά της στον προϋπολογισμό της ΕΕ είναι αρκετά διαφορετική. Όπως φαίνεται στο διάγραμμα, το 2021 στην πρώτη θέση ήταν η Πορτογαλία (1,14%), μετά η Μάλτα και η Ουγγαρία (1,12%), και η Εσθονία (1,06%). Η Ελλάδα ήταν στη 24η θέση συνεισφέροντας το 0,86% του ΑΕΕ, τρείς θέσεις πιο κάτω από τη Γερμανία (0,90%). Στην τελευταία 27η θέση, η Ολλανδία (0,78% του ΑΕΕ).
Σε τελευταία ανάλυση, αυτό που έχει σημασία είναι οι καθαρές εισφορές των κρατών μελών, δηλαδή όχι μόνο τα ποσά που συνεισφέρουν στον προϋπολογισμό της ΕΕ αλλά και εκείνα που εισπράττουν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η κατανομή των δαπανών του προϋπολογισμού της ΕΕ ανά κράτος μέλος είναι το θέμα του επόμενου In focus.
Η Χρύσα Παπαλεξάτου είναι Υπότροφος της Ερευνητικής Έδρας Α. Γ. Λεβέντη στο Παρατηρητήριο Ελληνικής & Ευρωπαϊκής Οικονομίας του ΕΛΙΑΜΕΠ
Ο Μάνος Ματσαγγάνης είναι Κύριος Ερευνητής, Επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Ελληνικής & Ευρωπαϊκής Οικονομίας του ΕΛΙΑΜΕΠ, Υπότροφος της Έδρας «Σταύρος Κωστόπουλος», και Καθηγητής Δημόσιας Οικονομικής στο Πολυτεχνείο Μιλάνου.
Latest News
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας
Νουριέλ Ρουμπινί: Το καλό, το κακό και η αβεβαιότητα της οικονομίας Τραμπ
Συνολικά, οι καλές ιδέες πρέπει να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις των κακών
Οι προσδοκίες για το Bitcoin παραμένουν υψηλές και για το 2025
Αναμφίβολα, το μεγαλύτερο σε κεφαλαιοποίηση κρυπτονόμισμα πρωταγωνίστησε το 2024. Και αναμένεται να συνεχίσει έτσι.
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής
Πώς θα διαμορφωθεί το νέο επίδομα ανεργίας [πίνακες]
Το θεσμικό πλαίσιο για το τακτικό επίδομα ανεργίας όπως ισχύει σήμερα διαμορφώθηκε τις δεκαετίες του 1950 και 1980, δεν ανταποκρίνεται πλέον επαρκώς σε βασικούς στόχους κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής
Ποιες είναι σήμερα οι 20 μεγαλύτερες οικονομίες στον πλανήτη [γράφημα]
Η σχετική οικονομική δύναμη των κρατών στον πλανήτη έχει αλλάξει δραματικά