Την υιοθέτηση αυστηρότερων ελέγχων και μέτρων επιτήρησης αναφορικά με τις ανεξέλεγκτες μεταφορές πετρελαίου στη θάλασσα, ζητούν αρκετές χώρες μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με έγγραφο που υποβλήθηκε στον ΟΗΕ.
«Αυτές οι μεταφορές υπονομεύουν τη βασισμένη σε κανόνες διεθνή τάξη και αυξάνουν τον κίνδυνο ρύπανσης στα κοντινά παράκτια κράτη. Αυτό απειλεί τις παγκόσμιες προσπάθειες για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία», αναφέρει το έγγραφο, το οποίο δημοσιεύει το Reuters.
Ναυτιλία: Το φλεγόμενο «Pablo» στέλνει ένα δραματικό μήνυμα για τον «αόρατο στόλο»
Η σχετική αναφορά υπεβλήθη στον ναυτιλιακό οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), από τα κράτη μέλη πριν από μια μεγάλη συνεδρίαση της επιτροπής για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος τον Ιούλιο. Υποστηρίχτηκε επίσης από την Αυστραλία, τον Καναδά, την Ισπανία και την Ουκρανία.
Στα ύψη οι τιμές μεταχειρισμένων πλοίων
Εκατοντάδες δεξαμενόπλοια «φαντάσματα», ο λεγόμενος «αόρατος στόλος», τα οποία δεν είναι πλήρως ρυθμισμένα, έχουν ενταχθεί σε αυτό το αδιαφανές παράλληλο εμπόριο τα τελευταία χρόνια, μεταφέροντας πετρέλαιο από χώρες που πλήττονται από τις δυτικές κυρώσεις και περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας και του Ιράν.
Όπως δείχνει έρευνα του Reuters, ο αριθμός των περιστατικών πέρυσι, συμπεριλαμβανομένων των προσαράξεων, των συγκρούσεων και των παρ’ ολίγον ατυχημάτων με αυτά τα πλοία έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών.
«Αυτές οι επικίνδυνες πρακτικές, αν και τελούν υπό τη δικαιοδοσία της σημαίας ενός κράτους, εκθέτουν άδικα τις εθνικές και τοπικές κυβερνήσεις και αρχές να πληρώνουν για το κόστος αντίδρασης και καθαρισμού και την αποζημίωση των θυμάτων», ανέφερε το έγγραφο.
Οι πρακτικές
Οι τακτικές που χρησιμοποιούνται από τέτοια πλοία περιλαμβάνουν την απενεργοποίηση των αναμεταδοτών παρακολούθησης, την παραποίηση τοποθεσιών και επίσης τη διεξαγωγή επιχειρήσεων από πλοίο σε πλοίο (STS) σε τοποθεσίες εκτός των εξουσιοδοτημένων ζωνών μεταφοράς και μερικές φορές σε κακές καιρικές συνθήκες για την απόκρυψη της δραστηριότητας.
Το έγγραφο, το οποίο θα συζητηθεί στη σύνοδο του ΙΜΟ, αναφέρει ότι οι παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές αποτελούν επίσης «σοβαρές απειλές για την ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας», συμπεριλαμβανομένων των μελών του πληρώματος.
Οι χώρες συστήνουν στα κράτη σημαίας αν αντιληφθούν τέτοιες πρακτικές να εντείνουν τις επιθεωρήσεις αυτών των σκαφών και να ενισχύουν την παρακολούθηση της δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένων των χωρικών υδάτων.
Η εταιρεία ασφάλισης πλοίων West δήλωσε σε πρόσφατη γνωμοδότηση ότι θα συμφωνήσει να καλύψει τις λειτουργίες STS από πλοία που υπόκεινται σε ορισμένες διατάξεις, συμπεριλαμβανομένης της «καμίας γεωγραφικής απόκλισης». Ανέφερε επίσης ότι οι μεταφορές πρέπει να πραγματοποιούνται με καλό καιρό, σε ειδική περιοχή μεταφοράς STS και υπό την επίβλεψη ειδικευμένου ειδικού ελλιμενισμού.
Στον… δρόμο της επιστροφής
Μετά την επιβολή κυρώσεων, η Μόσχα στράφηκε στα δικά της δεξαμενόπλοια και στον «αόρατο» στόλο για να μεταφέρει τα φορτία της στην Ασία και τον πρώτο μήνα τα πλοία αυτά μετέφεραν το 60% των φορτίων από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας. Όμως τον δεύτερο μήνα (5 Ιανουαρίου – 4 Φεβρουαρίου), το μερίδιό τους στην αγορά υποχώρησε ξανά στο 44%. Τα περισσότερα από τα πλοία που είχαν παραλάβει φορτία τον προηγούμενο μήνα ήταν ακόμα στον… δρόμο της επιστροφής.
Η Μόσχα και οι σύμμαχοί της θα αναζητήσουν περισσότερα πλοία στην αγορά μεταχειρισμένων για να εξασφαλίσουν περισσότερο από το επικερδές εμπόριο με την Ινδία, ενώ ταυτόχρονα θα συνεχίσει να χρειάζεται πλοία ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας για τη μεταφορά αργού, αναγκάζοντάς την να πουλάει ορισμένα φορτία κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι που επιβλήθηκε παράλληλα με την απαγόρευση εισαγωγής από την ΕΕ.
Σύμφωνα με την Trafigura, ο «αόρατος» στόλος που έχει δημιουργηθεί, υπολογίζεται σε 600 πλοία. Ωστόσο, όλα αυτά μπορεί να μην είναι αρκετά για να καλύψουν όλη την παραγωγή της Ρωσίας. Η Wood Mackenzie εκτιμά ότι οι εξαγωγές ντίζελ της χώρας θα μειωθούν περίπου κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα αυτό το τρίμηνο σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Latest News
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός