Εδώ και αρκετό καιρό τα στοιχεία δείχνουν «έκρηξη» στις νέες παραγγελίες πλοίων, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, οι οποίοι οδηγούν σε υπερπροσφορά χωρητικότητας, με τις ναυπηγικές γιάρδες παγκοσμίως να έχουν κορεστεί. Βάσει αυτού, ο μεγαλύτερος φορέας ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως (BIMCO) προβλέπει ένα «τσουνάμι» διαλύσεων vintage πλοίων, προκειμένου να εξισορροπηθεί η κατάσταση.
Με δεδομένο ότι ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος γερνάει ολοένα και περισσότερο και την αναγκαστική στροφή της ναυτιλίας προς περισσότερο βιώσιμες λύσεις, η BIMCO προβλέπει ότι περισσότερα από 15.000 πλοία, που ισοδυναμούν με χωρητικότητα πάνω από 600 εκατ. dwt, περισσότερο από το ένα τέταρτο του σημερινού εμπορικού στόλου, θα μπορούσαν να οδηγηθούν στα διαλυτήρια έως το 2032.
Βενεζουέλα: Υπό διάλυση ο στόλος δεξαμενοπλοίων – Κίνδυνος βύθισης, πυρκαγιάς και διαρροών
Μια αύξηση άνω του 100% σε σχέση με την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, 7.780 πλοία με χωρητικότητα 285 εκατομμυρίων τόνων διαλύθηκαν τα τελευταία 10 χρόνια. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των πλοίων (60%) κατασκευάστηκε κατά τη δεκαετία του 1990. Στο πλαίσιο αυτό, στα επόμενα 10 χρόνια, τα πλοία που κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 θα είναι η κύρια πηγή ανακύκλωσης, σύμφωνα με τις προβλέψεις της BIMCO, η οποία κάνει λόγο για μια δεκαετία όπου ο παγκόσμιος στόλος επεκτάθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Ιστορικά, περίπου το 50% της χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και containerships έπαιρνε τον δρόμο για τα διαλυτήρια μέχρι τη στιγμή που τα πλοία ήταν 25 ετών και το υπόλοιπο ποσοστό στα 30-35 χρόνια. Αναλύοντας αυτά τα στοιχεία, η BIMCO υπογραμμίζει πως θα οδηγηθούν για σκραπ 15.000 πλοία την επόμενη δεκαετία, με τον επικεφαλής αναλυτή ναυτιλίας της ένωσης Niels Rasmussen να επισημαίνει ότι πολλά γηρασμένα πλοία αναμένεται να ανακυκλωθούν νωρίτερα από το κανονικό λόγω των ολοένα αυστηρότερων ορίων για εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Πέρυσι, η χωρητικότητα που στάλθηκε για διάλυση παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα (κάτω από 10 εκατομμύρια dwt), σύμφωνα με στοιχεία της χρηματιστηριακής εταιρείας BRS, ένας αριθμός πολύ χαμηλότερος συγκριτικά με τον μέσο όρο των 29 εκατομμυρίων dwt την προηγούμενη δεκαετία.
Στα επιμέρους στοιχεία η μέση ηλικία των διαφόρων κατηγοριών αυξάνεται και – όπως τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Research – τα bulkers είναι τώρα στα 11,1 έτη έναντι 8,7 ετών πριν από πέντε χρόνια, τα δεξαμενόπλοια στα 11,7 έτη έναντι 10,1 πριν από πέντε χρόνια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα 13,7 έτη έναντι 11,4 το 2018. Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, τα τελευταία στοιχεία από την Braemar δείχνουν ότι τα πλοία ηλικίας 20 ετών και άνω αντιπροσωπεύουν πλέον σχεδόν το 8% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων, από 2,2% το 2019. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα του 2023, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων που πήγαν για διάλυση, με τα περισσότερα από αυτά να είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τη μείωση των ναύλων και τη μειωμένη ζήτηση να ωθούν όλο και περισσότερους πλοιοκτήτες να διαλύσουν τις παλαιότερες μονάδες τους.
Οι πράσινοι στόχοι
Ο Μαρκ Γουίλιαμς, ο οποίος ηγείται της εταιρείας συμβούλων Shipping Strategy του Ηνωμένου Βασιλείου, προέτρεψε πρόσφατα τα ναυπηγεία να αυξήσουν μαζικά τη χωρητικότητα για να εξασφαλίσουν ότι η ναυτιλία εκπληρώνει τους πράσινους στόχους της, όπως ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO). Συγκεκριμένα, ο IMO μιλά για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 – σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.
«Εάν ο παγκόσμιος στόλος πρόκειται να ανταποκριθεί στις φιλοδοξίες του ΙΜΟ για τις εκπομπές ρύπων, τότε ολόκληρος ο παγκόσμιος στόλος χρειάζεται αντικατάσταση ή πράσινη μετασκευή», είπε ο Γουίλιαμς. Σύμφωνα με ανάλυση της Shipping Strategy, περισσότερα από 3.500 πλοία ετησίως πρέπει να ναυπηγούνται ή να επανατοποθετούνται, κάθε χρόνο, μέχρι το 2050, όταν στο αποκορύφωμά της το 2010 η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία ήταν σε θέση να κατασκευάζει 2.700 πλοία ετησίως.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ