Τα αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορεί να βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ λόγω της χαμηλής ζήτησης, αλλά οι εισαγωγείς σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Η άνοδος της αγοράς spot πέρυσι ανέδειξε τη σημασία της ενεργειακής ασφάλειας για τους εισαγωγείς, ιδιαίτερα τους εισαγωγείς στην Ασία.
Και καθώς περισσότερο LNG εγκλωβίζεται σε μακροπρόθεσμες συμφωνίες, οι ευρωπαίοι εισαγωγείς που διστάζουν να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες μπορεί να βρεθούν να πληρώνουν πολύ υψηλότερες τιμές.
Όπως επισημαίνει το oilprice.com, τα παγκόσμια αποθέματα LNG μπορεί να βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ εν μέσω χαμηλής ζήτησης, αλλά οι σοβαροί αγοραστές προσβλέπουν στο να κλείσουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας για να εξασφαλίσουν αρκετό LNG για το μέλλον χωρίς να εκτίθενται στην ευμετάβλητη αγορά spot.
Ιστορικό βήμα για την ΕΕ: Πρώτη κοινή αγορά φυσικού αερίου
Το ασιατικό ενδιαφέρον
Ενώ οι Ευρωπαίοι μπορεί να μην είναι μεγάλοι οπαδοί των μακροπρόθεσμων συμφωνιών λόγω των σχεδίων μετάβασης, στους Ασιάτες αρέσουν σίγουρα οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG. Και το ίδιο κάνουν και οι εταιρείες κολοσσοί που θα πουλήσουν στη συνέχεια αυτό το LNG σε Ευρωπαίους που αποστρέφονται μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Wood Mackenzie, από την αρχή του έτους, έχουν κλείσει μακροπρόθεσμες συμφωνίες για περίπου 13 εκατ. τόνους. Η ερευνητική σημειώνει επίσης, ότι το περασμένο έτος έκλεισαν μακροπρόθεσμα deals για 81 εκατομμύρια τόνους LNG.
Το παράκανε η Ευρώπη με τους σταθμούς LNG;
Τα deals της Κίνας
Μεταξύ των συμφωνιών που υπογράφηκαν φέτος ήταν το 20ετές συμβόλαιο της Κίνας με την Venture Global, η οποία θα προμηθεύει 2 τόνους LNG ετησίως στην China Gas Holdings ξεκινώντας το 2027. Η κινεζική εταιρεία έχει επίσης 25ετή συμφωνία με την Energy Transfer για την παράδοση 700.000 τόνους LNG ετησίως.
Εκτός από την Κίνα, η Ινδία είναι ένας άλλος μεγάλος αγοραστής LNG με μεράκι για μακροπρόθεσμη ασφάλεια εφοδιασμού. Το Bloomberg ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι οι εισαγωγείς ενέργειας αναζητούσαν μακροπρόθεσμες συμφωνίες για να μειώσουν την έκθεση στις διακυμάνσεις των τιμών και ήταν σε συζητήσεις με παραγωγούς από τη Μέση Ανατολή.
Αγώνας δρόμου
Η βιασύνη αυτή που καταγράφεται, έρχεται μετά την περσινή άνοδο των τιμών του LNG στην αγορά spot, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση έσπευσε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου. Αυτό ώθησε τις διεθνείς τιμές σε τόσο υψηλά επίπεδα ώστε, ορισμένες χώρες αναγκάστηκαν να στραφούν από το φυσικό αέριο στον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας.
Η Ιαπωνία είναι επίσης μεγάλος αγοραστής LNG. Η ενεργειακά φτωχή χώρα εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από εισαγωγές για την ενεργειακή της κατανάλωση και το LNG αποτελεί μεγάλο μέρος του μείγματος εισαγωγών. Εξαιτίας αυτού, η Ιαπωνία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, κατακτώντας εκ νέου την πρώτη θέση από την Κίνα πέρυσι, παρόλο που οι συνολικές εισαγωγές LNG μειώθηκαν ελαφρά.
Το Κατάρ είναι δημοφιλής προορισμός για τους αγοραστές LNG, όπως και το Ομάν, σύμφωνα με την Wood Mackenzie.
Ανοδος στις τιμές
Αποτέλεσμα αυτού του ανανεωμένου ενδιαφέροντος, σημειώνει η ερευνητική εταιρεία, είναι η νέα αύξηση που παρατηρείται στις τιμές.
Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG αναπροσαρμόζονται κανονικά στις τιμές του αργού Brent, και κατά τα έτη 2020 και 2021 η μέση τιμολόγηση ήταν περίπου 10% του σημείου αναφοράς ανά 1 εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Τώρα, οι πωλητές ζητούν 12,5% του Brent και άνω, με ορισμένες προσφορές να φτάνουν το 17%, αναφέρει η Wood Mackenzie.
Με τις τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται αυτή τη στιγμή, η όρεξη για μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG πιθανότατα θα ενταθεί περαιτέρω, καθώς οι πωλητές μπορεί να θέλουν να κλειδώσουν χαμηλότερες τιμές πετρελαίου εν μέσω προβλέψεων για αυξήσεις τιμών αργότερα μέσα στο έτος.
Όσο περισσότερο το LNG είναι κλειδωμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ωστόσο, τόσο λιγότερο LNG υπάρχει στην αγορά spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές ενδέχεται να σημειώσουν νέα άνοδο κάποια στιγμή καθώς τα συμβόλαια που λήγουν σε τρία έως τέσσερα χρόνια αντικαθίστανται επί του παρόντος με νέα.
Latest News
Κλειδώνουν τα μέτρα για τις τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα
Ολοκληρώθηκε η σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό για τις αυξήσεις των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα - Τα σενάρια που εξετάζονται για τη μείωση του κόστους
Handelsblatt: Η Ελλάδα θάβει τα σχέδιά της για το LNG
Τα σχέδια στην Ελλάδα για το υγροποιημένο φυσικό αέριο που ναυαγούν στον γερμανικό Τύπο
Έρχονται έκτακτα μέτρα για τιμολόγια, υπερκέρδη και επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα
Στη ΡΑΑΕΥ οι ηλεκτροπαραγωγοί για τις τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα – Ποια σενάρια εξετάζει το Μέγαρο Μαξίμου για την ανακούφιση των καταναλωτών
Νέο τεράστιο υπεράκτιο κοίτασμα πετρελαίου και αερίου ανακάλυψε το Κουβέιτ
Το Κουβέιτ ανακοίνωσε έναν νέο υπεράκτιο κοίτασμα κοντά κοντά στο νησί Failaka - Σχέδια για νέες εξορύξεις
Επιστρέφουν οι επιδοτήσεις στο ρεύμα – Οι δικαιούχοι
Μετά τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα επανέρχεται ο προσωρινός μηχανισμός εσόδων – Έκτακτη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
Το πυρηνικό στοίχημα της Τζόρτζια Μελόνι - Τα σχέδια 35 χρόνια μετά το... λουκέτο
Η πυρηνική ενέργεια στα σχέδια της Ιταλίας για μείωση των εκπομπών άνθρακα - Τι μελετά η κυβέρνηση της Ρώμης
Καταρρέουν τα ηλεκτρικά δίκτυα - Φόβοι για εκτεταμένα blackout από τον καύσωνα
Ντόμινο επιπτώσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα σε όλον τον κόσμο από τις υψηλές θερμοκρασίες - Οι αντοχές του ελληνικού συστήματος
Σημάδια για αλλαγή στάσης από τη Λευκωσία απέναντι στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Κρίσιμη εβδομάδα για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Οι κυβερνητικές διαρροές στον κυπριακό Τύπο, το κρίσιμο ραντεβού ΑΔΜΗΕ – ΡΑΕΚ και η επίσκεψη Μητσοτάκη στη Λευκωσία
Τι ισχύει με τις επιδοτήσεις ρεύματος στους επαγγελματίες - Πόσοι πληρώνουν και πόσοι εισπράττουν
Σύμφωνα με πληροφορίες 130.000 επιχειρήσεις θα εισπράξουν αναδρομικά 4,2 εκατ. και 2.500 καλούνται να επιστρέψουν περίπου 2 εκατ. ευρώ από επιδοτήσεις ρεύματος
Σχέδια 130 δισ. για πυρηνικά εργοστάσια στην ανατολική Ευρώπη – Ποιος θα τα πληρώσει; [γραφήματα]
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι κυβερνήσεις από την Πράγα έως τη Σόφια σχεδιάζουν πυρηνικά εργοστάσια αλλά το πρόβλημα είναι ποιος θα τα πληρώσει