Τα αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορεί να βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ λόγω της χαμηλής ζήτησης, αλλά οι εισαγωγείς σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Η άνοδος της αγοράς spot πέρυσι ανέδειξε τη σημασία της ενεργειακής ασφάλειας για τους εισαγωγείς, ιδιαίτερα τους εισαγωγείς στην Ασία.
Και καθώς περισσότερο LNG εγκλωβίζεται σε μακροπρόθεσμες συμφωνίες, οι ευρωπαίοι εισαγωγείς που διστάζουν να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες μπορεί να βρεθούν να πληρώνουν πολύ υψηλότερες τιμές.
Όπως επισημαίνει το oilprice.com, τα παγκόσμια αποθέματα LNG μπορεί να βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ εν μέσω χαμηλής ζήτησης, αλλά οι σοβαροί αγοραστές προσβλέπουν στο να κλείσουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας για να εξασφαλίσουν αρκετό LNG για το μέλλον χωρίς να εκτίθενται στην ευμετάβλητη αγορά spot.
Ιστορικό βήμα για την ΕΕ: Πρώτη κοινή αγορά φυσικού αερίου
Το ασιατικό ενδιαφέρον
Ενώ οι Ευρωπαίοι μπορεί να μην είναι μεγάλοι οπαδοί των μακροπρόθεσμων συμφωνιών λόγω των σχεδίων μετάβασης, στους Ασιάτες αρέσουν σίγουρα οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG. Και το ίδιο κάνουν και οι εταιρείες κολοσσοί που θα πουλήσουν στη συνέχεια αυτό το LNG σε Ευρωπαίους που αποστρέφονται μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Wood Mackenzie, από την αρχή του έτους, έχουν κλείσει μακροπρόθεσμες συμφωνίες για περίπου 13 εκατ. τόνους. Η ερευνητική σημειώνει επίσης, ότι το περασμένο έτος έκλεισαν μακροπρόθεσμα deals για 81 εκατομμύρια τόνους LNG.
Το παράκανε η Ευρώπη με τους σταθμούς LNG;
Τα deals της Κίνας
Μεταξύ των συμφωνιών που υπογράφηκαν φέτος ήταν το 20ετές συμβόλαιο της Κίνας με την Venture Global, η οποία θα προμηθεύει 2 τόνους LNG ετησίως στην China Gas Holdings ξεκινώντας το 2027. Η κινεζική εταιρεία έχει επίσης 25ετή συμφωνία με την Energy Transfer για την παράδοση 700.000 τόνους LNG ετησίως.
Εκτός από την Κίνα, η Ινδία είναι ένας άλλος μεγάλος αγοραστής LNG με μεράκι για μακροπρόθεσμη ασφάλεια εφοδιασμού. Το Bloomberg ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι οι εισαγωγείς ενέργειας αναζητούσαν μακροπρόθεσμες συμφωνίες για να μειώσουν την έκθεση στις διακυμάνσεις των τιμών και ήταν σε συζητήσεις με παραγωγούς από τη Μέση Ανατολή.
Αγώνας δρόμου
Η βιασύνη αυτή που καταγράφεται, έρχεται μετά την περσινή άνοδο των τιμών του LNG στην αγορά spot, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση έσπευσε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου. Αυτό ώθησε τις διεθνείς τιμές σε τόσο υψηλά επίπεδα ώστε, ορισμένες χώρες αναγκάστηκαν να στραφούν από το φυσικό αέριο στον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας.
Η Ιαπωνία είναι επίσης μεγάλος αγοραστής LNG. Η ενεργειακά φτωχή χώρα εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από εισαγωγές για την ενεργειακή της κατανάλωση και το LNG αποτελεί μεγάλο μέρος του μείγματος εισαγωγών. Εξαιτίας αυτού, η Ιαπωνία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, κατακτώντας εκ νέου την πρώτη θέση από την Κίνα πέρυσι, παρόλο που οι συνολικές εισαγωγές LNG μειώθηκαν ελαφρά.
Το Κατάρ είναι δημοφιλής προορισμός για τους αγοραστές LNG, όπως και το Ομάν, σύμφωνα με την Wood Mackenzie.
Ανοδος στις τιμές
Αποτέλεσμα αυτού του ανανεωμένου ενδιαφέροντος, σημειώνει η ερευνητική εταιρεία, είναι η νέα αύξηση που παρατηρείται στις τιμές.
Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG αναπροσαρμόζονται κανονικά στις τιμές του αργού Brent, και κατά τα έτη 2020 και 2021 η μέση τιμολόγηση ήταν περίπου 10% του σημείου αναφοράς ανά 1 εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Τώρα, οι πωλητές ζητούν 12,5% του Brent και άνω, με ορισμένες προσφορές να φτάνουν το 17%, αναφέρει η Wood Mackenzie.
Με τις τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται αυτή τη στιγμή, η όρεξη για μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG πιθανότατα θα ενταθεί περαιτέρω, καθώς οι πωλητές μπορεί να θέλουν να κλειδώσουν χαμηλότερες τιμές πετρελαίου εν μέσω προβλέψεων για αυξήσεις τιμών αργότερα μέσα στο έτος.
Όσο περισσότερο το LNG είναι κλειδωμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ωστόσο, τόσο λιγότερο LNG υπάρχει στην αγορά spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές ενδέχεται να σημειώσουν νέα άνοδο κάποια στιγμή καθώς τα συμβόλαια που λήγουν σε τρία έως τέσσερα χρόνια αντικαθίστανται επί του παρόντος με νέα.
Latest News
Η Chevron διώχνει 1 στους 5 εργαζομένους - Πώς ο πετρελαϊκός γίγαντας μεταμορφώνεται σε... λιτή εταιρεία
Ο πετρελαϊκός κολοσσός Chevron ανακοίνωσε ότι θα απλύσει το 15% έως το 20% του προσωπικού της σε ΗΠΑ και άλλες χώρες
Η «Φυσικό Αέριο Ελλάδος» στην ψηφιακή πλατφόρμα του gov.gr για αλλαγή παρόχου
Η «Φυσικό Αέριο Ελλάδος», αναπτύσσει υποδομές για σύναψη συμβολαίων μέσω gov.gr-Εξοικονόμηση χρόνου στην υποβολή των αιτήσεων
Έφτασε το φυσικό αέριο στη Φλώρινα- Εκδήλωση της Enaon EDA
Εκδήλωση στη Φλώρινα για τον εφοδιασμό του δικτύου με φυσικό αέριο πραγματοποίησε η Enaon EDA - Στις 4.000 οι αιτήσεις σύνδεσης που έχουν υποβληθεί μέχρι τώρα
Ρεκόρ εποχών στην κατανάλωση φυσικού αερίου - Οι εισαγωγές σε LNG και από Ρωσία [γραφήματα]
Κατά 27,2% αυξήθηκε η εγχώρια κατανάλωση σε φυσικό αέριο συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2024. Στη χειρότερη θέση η Ελλάδα από τα κράτη μέλη της ΕΕ
Τζέφρι Πάιατ: Κρίσιμος ο ρόλος της Ελλάδας στον νέο παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη
Ο Τζέφρι Πάιατ χαρακτήρισε την Ελλάδα εξαιρετικά σημαντικό σύμμαχο στις ενεργειακές εξελίξεις
Σε επιβολή πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου προσανατολίζεται η Κομισιόν - Ποιοι αντιδρούν
Το φυσικό αέριο «καίει» την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας - Η τιμή του έφτασε να είναι τρεις έως τέσσερις φορές υψηλότερη από ό,τι στις ΗΠΑ
Τριπλό πυρ στο ενεργειακό κόστος νοικοκυριών κι επιχειρήσεων
Φωτιά παίρνει το ενεργειακό κόστος για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις με τις τιμές του TTF να χτυπούν υψηλά διετίας – Οι επιπτώσεις σε ρεύμα και ρύπους
Χωρίς φρένα οι τιμές στην ηλεκτρική ενέργεια-Τι έρχεται στους λογαριασμούς ρεύματος [γράφημα]
Ράλι τιμών 61% τις τελευταίες 4 ημέρες στην ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας - Φωτιά 45% στο φυσικό αέριο TTF
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου