Το Φεστιβάλ Αθηνών επιφυλάσσει στο κοινό του – και όχι μόνο – μία έκπληξη με την έναρξη των εκδηλώσεών του την 1η Ιουνίου, στην πρεμιέρα της όπερας «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, σε παραγωγή της Λυρικής Σκηνής και σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πι.
Η αλλαγή αφορά έναν από τους «κόμβους» του φεστιβαλικού θεάματος, ο οποίος δεν είναι άλλος από το Ηρώδειο. Το «λευκό κουτί», η μέχρι πρότινος παρουσία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην είσοδο του ρωμαϊκού ωδείου, αλλάζει όψη με βάση τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός εφήμερου περιπτέρου (pavilion).
Η λιτής αισθητικής κατασκευή τεσσάρων λυόμενων στοιχείων φτιαγμένη με ξύλο και πολυκαρβουνικό υλικό, χωροθετείται στον υπαίθριο πλακοστρωμένο χώρο, κατά μήκος της όψης του Ηρωδείου φιλοξενώντας στο εξής το εκδοτήριο εισιτηρίων, το πωλητήριο και τα κυλικεία.
Οι τέσσερις αυτόνομες αυτές κατασκευές θα λειτουργούν ως «δορυφόροι» του πέμπτου κεντρικού χώρου που θα βρίσκεται στο μετασκήνιο του Ωδείου. Τον σχεδιασμό του pavillion, σε χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ανέλαβε η ομάδα του αρχιτεκτονικού γραφείου Flux Office: Εύα Μανιδάκη, Θανάσης Δεμίρης, Ευθύμης Δούγκας, Ραμίν Αντωνιάδης.
Τα σχέδια αφορούν επιπλέον τον χώρο που θα στεγάζει βοηθητικά καμαρίνια, γραφεία, αποθήκες, καθώς και τις κλίμακες που οδηγούν στον υφιστάμενο – διαμορφωμένο – χώρο υπογείου, όπου φιλοξενούνται τα κύρια καμαρίνια, υγροί χώροι και γραφεία.
Η Εύα Μανιδάκη τονίζει στα «ΝΕΑ» ότι «ο χαρακτήρας της κατασκευής είναι εφήμερος, γι’ αυτό και θα παραμείνει μόνο για τη διάρκεια του φεστιβάλ. Η πρόκληση για οποιαδήποτε αρχιτεκτονική χειρονομία είναι μεγάλη όταν συνομιλείς με ένα μνημείο του βεληνεκούς του Ηρωδείου» λέει χαρακτηριστικά.
«Θελήσαμε οτιδήποτε προτείνουμε να είναι εξαιρετικά διακριτικό. Η ιδέα μας για αυτή την κατασκευή του περιπτέρου-pavilion μοιάζει με τα στοιχεία των παιχνιδιών Lego που εύκολα κουμπώνουν και λύνονται μεταξύ τους. Η δομή του ίδιου του μνημείου, οι καθετότητές του, η ελαφρότητα και ο ρυθμός του μας οδήγησαν στη διαπερατότητα που είναι και η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού μας. Ετσι ώστε οι μικρές σχισμές της κατασκευής σου επιτρέπουν να δεις ανεμπόδιστα το μνημείο».
Τα υλικά των κατασκευών
Η κεντρική κατασκευή, που βρίσκεται σε απόσταση από την όψη του Ηρωδείου, ορίζει μια ζώνη κυκλοφορίας, δεν έρχεται σε επαφή με τις υφιστάμενες λίθους του μετασκηνίου (αρχαίες και μεταγενέστερης αναστήλωσης). Οι τέσσερις κατασκευές-δορυφόροι χωροθετούνται στις θέσεις των υφισταμένων, κρατώντας αποστάσεις από το μνημείο και φέρουν υπερυψωμένο δάπεδο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι το ξύλο για τις όψεις και τις εσωτερικές επιφάνειες.
«Το ξύλο, ένα φυσικό υλικό που συνδιαλέγεται με την πέτρα, είναι επίσης υλικό που «γερνά» πολύ ωραία, αλλάζοντας χρώμα και υφή» προσθέτει η αρχιτέκτονας. Χρησιμοποιείται επίσης το μέταλλο, ως στατικός φορέας, με βαφή στην απόχρωση της πέτρας. Επίσης το πολυκαρβονικό, ένα γαλακτερής απόχρωσης υλικό που εισάγει τις κατακόρυφες πτυχώσεις, για τη διαφάνεια και διάχυση του φωτός. Και για την επιστέγαση το Flux Office επέλεξε θερμομονωτικά Πανέλα.
Ολες οι κατασκευές εδράζονται σε βάσεις με ελαστικές απολήξεις. Η κεντρική κατασκευή αποτελείται από τρεις μονάδες με ανεξάρτητες στέγες, όπου η απορροή των ομβρίων πραγματοποιείται κατά τον άξονα του κεντρικού τοίχου του μετασκηνίου. Το πωλητήριο, που βρίσκεται απέναντι από την κεντρική μονάδα, έχει πάρει στοιχεία από το πτυχωτό τμήμα της στον σχεδιασμό του. Είναι ανοιχτό και έχει βιτρίνες ώστε το Φεστιβάλ Αθηνών να παρουσιάζει υλικό από το πρόγραμμα των εκδηλώσεών του, αφίσες, προγράμματα, εκδόσεις και άλλα συναφή αντικείμενα.
«Διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο»
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., Δημήτρης Πασσάς, δήλωσε τα εξής: «Οι νέες κατασκευές που ήδη τοποθετούνται στον εξωτερικό χώρο του Ηρωδείου είναι ένα έργο για το οποίο είμαστε όλοι περήφανοι στο Φεστιβάλ. Με σχετικά χαμηλό κόστος, στο πλαίσιο των περιορισμένων πόρων του φορέα μας, διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο αλλά και τους καλλιτέχνες που φιλοξενεί κάθε χρόνο. Συγχαρητήρια στην Κατερίνα Ευαγγελάτου για την πρωτοβουλία καθώς και το αρχιτεκτονικό γραφείο των Εύας Μανιδάκη και Θανάση Δεμίρη για τον καλαίσθητο σχεδιασμό των νέων εγκαταστάσεων. Σειρά έχει τώρα η εξίσου αναγκαία αναμόρφωση των υπόγειων καμαρινιών για την οποία αναμένουμε την έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών».
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Σε επτά άξονες οι αλλαγές στις εφημερίες - Έρχεται το «βραχιολάκι» στα νοσοκομεία
Μέχρι ελικοδρόμια και «βραχιολάκι» στους ασθενείς προβλέπει το νέο σχέδιο για την μείωση του χρόνου αναμονής στα νοσοκομεία
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας - Η ανάλυση του Linkedin
Το LinkedIn εξέτασε εκατομμύρια θέσεις εργασίας διαπιστώνοντας ότι η ΑΙ είχε τη μεγαλύτερη άνοδο
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ