«Το μεσαίο δάχτυλο στη Συμφωνία του Παρισιού: Η Νορβηγία προκαλεί αντιδράσεις για το πετρέλαιο της Αρκτικής». Με αυτόν τον τίτλο το CNBC περιγράφει το ανανεωμένο ενδιαφέρον της Νορβηγίας για τα πετρέλαια και το το φυσικό αέριο της Αρκτικής.
Η νορβηγική κυβέρνηση καλεί τους ενεργειακούς γίγαντες να ενισχύσουν τα έργα εξερεύνησης πετρελαίου και φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές όπως η Αρκτική Θάλασσα Μπάρεντς, αψηφώντας τις αντιδράσεις των ακτιβιστών καθώς η σκανδιναβική χώρα προσπαθεί να στηρίξει τη θέση της ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Η επανεξέταση της στρατηγικής έρχεται καθώς η Νορβηγία προσπαθεί να συμβαδίσει με την αυξανόμενη ζήτηση για τις εξαγωγές ενέργειας της στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Η Νορβηγία πέρυσι ξεπέρασε τη Ρωσία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης και λέει ότι τώρα επιδιώκει να διατηρήσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης εξερευνώντας τη Θάλασσα Μπάρεντς για επιπλέον πόρους.
Ποιοι «σφάζονται» για τα πετρέλαια της Αρκτικής – Γιατί είναι casus beli για τη Ρωσία [Γράφημα]
Μιλώντας στην πόλη Hammerfest στα τέλη του περασμένου μήνα, ο υπουργός Πετρελαίου και Ενέργειας της Νορβηγίας Terje Aasland φέρεται να είπε ότι η βιομηχανία δεν πρέπει να «αγνοήσει» τις ανακαλύψεις φρέσκων υδρογονανθράκων στη Θάλασσα του Μπάρεντς. Μάλιστα, σύμφωνα με το Bloomberg, περιέγραψε αυτή την πολιτική ως «κοινωνική ευθύνη» της βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, λέγοντας ότι οι άγνωστοι πόροι θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διατήρηση των μελλοντικών επιπέδων παραγωγής της χώρας.
Ο γίγαντας πετρελαίου και φυσικού αερίου της Νορβηγίας Equinor και η Vår Energi, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εξερεύνησης και παραγωγής της χώρας, επιβεβαίωσαν στο CNBC ότι ο υπουργός απηύθυνε πρόσφατα αυτήν την κλήση.
Ένας εκπρόσωπος του υπουργείου πετρελαίου και ενέργειας της Νορβηγίας, εν τω μεταξύ, είπε ότι το μήνυμα προς τους ενεργειακούς γίγαντες ήταν «να εξερευνήσουν όλους τους οικονομικούς πόρους πετρελαίου και φυσικού αερίου στις διαθέσιμες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Θάλασσας Μπάρεντς».
Η Νορβηγία αντλεί πετρέλαιο και φυσικό αέριο από την υφαλοκρηπίδα της, ένα σχετικά ρηχό τμήμα του βυθού της θάλασσας στα ανοικτά των ακτών της, για περισσότερα από 50 χρόνια και επί του παρόντος διαθέτει πολλά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου είτε σε παραγωγή είτε υπό ανάπτυξη.
Οι ανεξερεύνητοι πόροι
Υπολογίζεται ότι περίπου τα δύο τρίτα των ανεξερεύνητων πόρων πετρελαίου της χώρας βρίσκονται στα ανοιχτά της βόρειας ακτής της χώρας στη Θάλασσα Μπάρεντς της Αρκτικής. Και όμως, η επιθυμία των ενεργειακών εταιρειών να εξερευνήσουν τη Θάλασσα του Μπάρεντς για πετρέλαιο και φυσικό αέριο είναι σχετικά συγκρατημένη τα τελευταία χρόνια, εν μέρει λόγω του υψηλού κόστους και των περιορισμένων ευκαιριών εξαγωγής φυσικού αερίου στις αγορές.
Στην αρχή του έτους, ωστόσο, η Νορβηγία είπε ότι σχεδίαζε να προσφέρει στις ενεργειακές εταιρείες έναν αριθμό ρεκόρ τμημάτων εξερεύνησης πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αρκτική.
Αντιδράσεις
Περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Friends of the Earth Norway, η WWF-Norway και η Greenpeace Norway περιέγραψαν το λόμπι της χώρας για συνεχή επέκταση του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ως «ντροπιαστικό», «εξαιρετικά απερίσκεπτο» και ως «ένα μεσαίο δάχτυλο στη Συμφωνία του Παρισιού».
«Η γεώτρηση πετρελαίου στην Αρκτική είναι σαν να ρίχνεις βενζίνη στη φωτιά», σχολίασε στο CNBC, ο Frode Pleym, επικεφαλής της Greenpeace Norway.
«Τόσο η Νορβηγία όσο και οι πετρελαϊκές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να εκμεταλλεύονται κυνικά τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία», είπε ο Pleym. «Η επιθετική και άπληστη πετρελαϊκή πολιτική της Νορβηγίας όχι μόνο εδραιώνει τη θέση του Όσλο ως κορυφαίου προμηθευτή ενέργειας στην Ευρώπη, αλλά κλειδώνει μια ολόκληρη ήπειρο στη μελλοντική εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Η εναλλακτική λύση στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο δεν είναι περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο, είναι περισσότερη ενεργειακή απόδοση και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Η καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, είναι ο κύριος μοχλός της κλιματικής κρίσης.
«Θέλουμε να ανακαλύψουμε περισσότερα»
Η Νορβηγία ήταν ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς αργού στον κόσμο τον τελευταίο μισό αιώνα χάρη στα γιγάντια κοιτάσματα πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα — τα λάφυρα των οποίων έχουν χρησιμοποιηθεί για να παρέχουν ένα ισχυρό δίχτυ ασφαλείας για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές.
Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου πιστεύουν ότι η Θάλασσα του Μπάρεντς μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης πρόσβασης στην αγορά για φυσικό αέριο, σημειώνοντας ότι η ανάπτυξη των πόρων σε αυτόν τον τομέα πρέπει να εντάσσεται στην πολιτική της ΕΕ για την Αρκτική.
Ένας εκπρόσωπος της Equinor είπε στο CNBC ότι η εταιρεία ήλπιζε να δει «νέα ελκυστική έκταση στη Θάλασσα του Μπάρεντς». Πρόσθεσαν, «θέλουμε να εξερευνήσουμε περισσότερα και πιστεύουμε ότι θα βρούμε περισσότερα».
Απαντώντας στις περιβαλλοντικές ανησυχίες των γεωτρήσεων πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αρκτική, εκπρόσωπος της Equinor είπε: «Έχουμε μακρά ιστορία υπεράκτιων επιχειρήσεων σε σκληρά περιβάλλοντα με υψηλά πρότυπα ασφάλειας, ασφάλειας και βιωσιμότητας».
«Γνωρίζουμε καλά την περιοχή Μπάρεντς και συνεργαζόμαστε με τις αρχές για να σχεδιάσουμε και να εκτελέσουμε τις δραστηριότητές μας με βιώσιμο τρόπο με όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον».
Latest News
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»