Σε υψηλά επίπεδα εξακολουθούν να κινούνται οι ροές ρωσικού αργού πετρελαίου προς τις διεθνείς αγορές, παρά τις προ μηνών αναφορές της Μόσχας ότι ως το τέλος του 2023 σκοπεύει να διατηρεί την πετρελαϊκή παραγωγή χαμηλότερα κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως, στο πλαίσιο των κινήσεων του ΟΠΕΚ+ για στήριξη των τιμών.

ΟΠΕΚ+: Παραμένει κυρίαρχος στη διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου παγκοσμίως

Σύμφωνα μάλιστα με το Bloomberg, ο μέσος όρος των δια θαλάσσης αποστολών φορτίων πετρελαίου τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες αυξήθηκε την περίοδο έως τις 5 Μαΐου στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2022. Και, όπως σημειώνει το οικονομικό πρακτορείο, δεδομένου ότι σχεδόν όλο το αργό της Ρωσίας να πηγαίνει στην Κίνα και την Ινδία, οι όγκοι προς την Ασία σημείωσαν επίσης νέο υψηλό.

Πού είναι η μείωση της παραγωγής;

Όπως σημειώνει το Bloomberg, ο ισχυρισμός της Μόσχας ότι οι υψηλές εξαγωγές μέσω θαλάσσης αντισταθμίστηκαν από μια μη αναφερόμενη πτώση των ροών μέσω αγωγών προς την Ευρώπη δεν φαίνεται να αντέχει σε έλεγχο. Και αυτό γιατί, ενώ οι εξαγωγές μέσω του αγωγού Druzhba προς την Ευρώπη έχουν μειωθεί, η πτώση συνέβη τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, πριν ανακοινωθεί η απόφαση του ΟΠΕΚ+ για μείωση της παραγωγής, ενώ συνοδεύτηκε από άλμα στις εξαγωγές δια θαλάσσης. Τα φορτία αργού στα δεξαμενόπλοια συνέχισαν να αυξάνονται τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Έτσι, όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η Μόσχα ίσως χρειαστεί να εργαστεί σκληρά για να πείσει τους εταίρους της στον οργανισμό των πετρελαιοπαραγωγικών χωρών ότι όντως εφαρμόζει τη δέσμευσή της για μείωση της παραγωγής.

Η μείωση των εβδομαδιαίων ροών από τη Ρωσία οφείλεται σε έναν τεχνικό, και όχι ουσιαστικό, παράγοντα: Στον προγραμματισμό του ελλιμενισμού και φόρτωσης δεξαμενοπλοίων στο λιμάνι του Μουρμάνσκ στην Αρκτική και στο Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα. Ενώ μόνο ένα δεξαμενόπλοιο φόρτωσε την περασμένη εβδομάδα στον τερματικό σταθμό της Αρκτικής, άλλα δύο έχουν ήδη αναλάβει φορτία τις τρεις πρώτες ημέρες της τρέχουσας εβδομάδας. Στο Νοβοροσίσκ, οι εβδομαδιαίες ροές είναι πάντα μεταβλητές και καθοδηγούνται εν μέρει από τον αριθμό των φορτίων του Καζακστάν που φορτώνονται στο λιμάνι. Η μεταβλητότητα αυτή μειώνεται με την εξέταση των μέσων ροών τεσσάρων εβδομάδων, οι οποίες δίνουν μια σαφέστερη εικόνα των τάσεων του όγκου των εξαγωγών.

Συρρίκνωση εσόδων

Το αργό πετρέλαιο της Ρωσίας συνεχίζει να ρέει στις διεθνείς αγορές παρά τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία, που διανύει τον 15ο μήνα. Όμως τα έσοδα της Μόσχας από το πετρέλαιο έχουν συρρικνωθεί, πέφτοντας τον Απρίλιο μόλις στο ένα τρίτο του περυσινού επιπέδου, λόγω της επιβολής κυρώσεων και πλαφόν στις εξαγωγές. Τα έσοδα του προϋπολογισμού από το αργό πετρέλαιο και τα πετρελαιοειδή μειώθηκαν κατά 67% στα 496,9 δισεκατομμύρια ρούβλια (6,4 δισεκατομμύρια δολάρια) τον περασμένο μήνα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών την Πέμπτη.

Παρά τους περιορισμούς, όμως, ο συνδυασμένος όγκος του αργού που μεταφέρεται με πλοία προς την Κίνα και την Ινδία, συν τις – μικρότερες – ροές προς την Τουρκία αλλά και τις ποσότητες που βρίσκονται φορτωμένες σε πλοία τα οποία δεν έχουν ανακοινώσει ακόμα τον τελικό τους προορισμό, αυξήθηκε για τέταρτη εβδομάδα και έφτασε το ρεκόρ των 3,55 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως κατά την τελευταία περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, το υψηλότερο από τότε που το Bloomberg άρχισε να παρακολουθεί λεπτομερώς τις ροές στις αρχές του 2022.

Καθώς διαφάνηκαν οι τελικοί προορισμοί των φορτίων που φορτώθηκαν στα τέλη Ιανουαρίου, οι ροές προς την Κίνα αυξήθηκαν σε νέα υψηλά επίπεδα μετά την εισβολή και παρέμειναν κοντά σε αυτά τα επίπεδα τον Φεβρουάριο και τις πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου. Η τάση της προηγούμενης περιόδου υποδεικνύει ότι τα περισσότερα από τα πλοία που σήμερα έχουν δηλώσει ως προορισμό «άγνωστη τοποθεσία» στην Ασία και κατευθύνονται προς τη διώρυγα του Σουέζ, θα καταλήξουν στην Ινδία. Οι ποσότητες, από την άλλη, που φορτώνονται σε πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου στα ανοικτά των βόρειων ακτών του Μαρόκου ή, πιο πρόσφατα, στον Ατλαντικό Ωκεανό, θα κατευθυνθούν προς την Κίνα.

Οι εξαγωγές πετρελαίου προς την Ασία

Όπως σημειώνει το Bloomberg, ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων των φορτίων πετρελαίου προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συν τις αποστολές σε πλοία που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, αυξήθηκε σε νέο υψηλό 3,37 εκατ. βαρελιών ημερησίως την περίοδο έως τις 5 Μαΐου. Πρόκειται για ποσότητα αυξημένη κατά 124.000 βαρέλια ημερησίως από τις 28 Απριλίου.

Σύμφωνα με το οικονομικό πρακτορείο, ενώ οι ποσότητες που κατευθύνονται προς την Κίνα και την Ινδία φαίνεται να έχουν μειωθεί από τα πρόσφατα υψηλά επίπεδα, η ιστορία δείχνει ότι τα περισσότερα φορτία στα πλοία χωρίς αρχικό προορισμό καταλήγουν τελικά σε μία από τις χώρες αυτές.

Το ισοδύναμο των 665.000 βαρελιών ημερησίως βρισκόταν σε πλοία που εμφάνιζαν ως προορισμούς είτε το Πορτ Σάιντ είτε το Σουέζ στην Αίγυπτο, ή τα οποία έχουν ήδη μεταφορτωθεί ή αναμένεται να μεταφορτωθούν από ένα πλοίο σε άλλο στα ανοικτά του λιμανιού Γιοσού της Νότιας Κορέας. Τα ταξίδια αυτά συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας.

Οι «άλλες άγνωστες» ποσότητες, οι οποίες ανέρχονται σε 495.000 βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 5 Μαΐου, είναι εκείνες των δεξαμενόπλοιων που εμφανίζουν ως προορισμό τη Θέουτα, την Καλαμάτα ή δεν έχουν κανέναν προορισμό. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά ορισμένα θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Ένας αυξανόμενος αριθμός μεταφέρεται από το ένα πλοίο στο άλλο στη Μεσόγειο ή, πιο πρόσφατα, στον Ατλαντικό Ωκεανό για να συνεχιστεί η μεταφορά προς την Ασία.

Οι εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς ευρωπαϊκές χώρες αυξήθηκαν σε 83.000 βαρέλια ημερησίως τις 28 ημέρες έως τις 5 Μαΐου, με μοναδικό προορισμό τη Βουλγαρία. Στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνονται οι αποστολές προς την Τουρκία.

Μια αγορά που κατανάλωνε περισσότερα από 1,5 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου μικρών αποστάσεων την ημέρα, προερχόμενο από εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, έχει χαθεί σχεδόν εντελώς, για να αντικατασταθεί από προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, η εξυπηρέτηση των οποίων είναι πολύ πιο δαπανηρή και χρονοβόρα.

Κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 5 Μαΐου δεν μεταφέρθηκε ρωσικό αργό προς τις χώρες της βόρειας Ευρώπης.

Οι εξαγωγές πετρελαίου προς την Τουρκία

Οι εξαγωγές προς την Τουρκία, τον μοναδικό εναπομείναντα πελάτη της Ρωσίας στη Μεσόγειο, αυξήθηκαν σε υψηλό 10 εβδομάδων, στα 177.000 βαρέλια ημερησίως, κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 5 Μαΐου.

Οι ροές προς τη Βουλγαρία, τη μοναδική πλέον αγορά αργού της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, αυξήθηκαν σε 83.000 βαρέλια ημερησίως, ανακτώντας τις απώλειες της προηγούμενης εβδομάδας.

Έσοδα από εξαγωγές

Πάντως, σύμφωνα με το Bloomberg, οι εισροές στο πολεμικό ταμείο του Κρεμλίνου από τον εξαγωγικό δασμό αργού μειώθηκαν κατά 6 εκατ. δολάρια στα 50 εκατ. δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 5 Μαΐου. Ο συντελεστής δασμών για τον Μάιο ήταν 1,96 δολάρια το βαρέλι, με βάση την τιμή του πετρελαίου Urals, που κινούταν γύρω από τα 51,15 δολάρια το βαρέλι μεταξύ 15 Μαρτίου και 14 Απριλίου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Reuters Αποκλειστικό: Πιέσεις ΕΚΤ προς Raiffeisen και UniCredit για τη δημιουργία αποθεματικού για τη Ρωσία
Διεθνή |

Reuters Αποκλειστικό: Πιέσεις ΕΚΤ προς Raiffeisen και UniCredit για τη δημιουργία αποθεματικού για τη Ρωσία

Η ΕΚΤ επιδιώκει να αντιμετωπίσει τους κινδύνους που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι δύο τράπεζες από τη λειτουργία τους σε μια χώρα στην οποία δεν έχουν πλέον αποτελεσματικό έλεγχο των δραστηριοτήτων του