Οι «μέρες της δόξας» για τα containerships, ως απόρροια ενός συνδυασμού ισχυρής ζήτησης, παγκόσμιας έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων, περιορισμένου capacity και συμφόρησης στα λιμάνια, φαίνεται πως έφτασαν στο τέλος τους. Πλέον, σύμφωνα με τους αναλυτές, καταγράφεται ένα hangover διαρκείας, καθώς οι διψήφιες μειώσεις συνεχίζουν να συσσωρεύονται στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Τα στοιχεία σε παγκόσμιο επίπεδο προδιαθέτουν μια καταιγίδα, αλλά δεν λένε όλη την ιστορία. Το λιμάνι του Λονγκ Μπιτς ανακοίνωσε ότι οι εισαγωγές του Απριλίου μειώθηκαν κατά 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την περασμένη εβδομάδα, η Maersk ανέφερε μια πτώση 66% ετησίως στα καθαρά έσοδα του πρώτου τριμήνου, ενώ η Hapag-Lloyd κατέγραψε μείωση 57%. Την ίδια ώρα, τα κέρδη των ναυτιλιακών κολοσσών Evergreen και Yang Ming για το πρώτο τρίμηνο κατέρρευσαν κατά 95% και 94% σε ετήσια βάση, αντίστοιχα. Καθώς η παγκόσμια οικονομία πασχίζει να ανακάμψει από τον σφοδρό αντίκτυπο της πανδημίας, τα «νούμερα» αυτά στην αγορά των containerships δείχνουν μια τεράστια πτώση. Αλλά πρέπει να σημειωθεί πως είναι πτώση από τα καλύτερα κέρδη στην Iστορία και από τους άνευ προηγουμένου όγκους εμπορευμάτων.
Η MSC σπάει όλα τα ρεκόρ – Μια ανάσα από το ορόσημο των 5 εκατ. TEUs
Τα κέρδη και οι ναύλοι (συμπεριλαμβανομένων των μακροπρόθεσμων συμβολαίων και της spot αγοράς) για τις περισσότερες εταιρείες κορυφώθηκαν μετά το 3ο τρίμηνο του 2022. Ο όγκος των εισαγωγών στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ άρχισε να μειώνεται μόλις τον Ιούνιο του 2022, ενώ τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής είδαν αυξήσεις μέχρι τον Αύγουστο.
Oπως επισημαίνουν ναυλομεσιτικοί οίκοι, δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για την έκρηξη που σημείωσε η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τη διετία 2021-2022, μια ανωμαλία που «γεννήθηκε» από την πανδημία. Ωστόσο, στη διεθνή βιβλιογραφία έχει καταγραφεί η άνθηση του 2003-2008 στα πλοία ξηρού χύδην φορτίου και στα δεξαμενόπλοια, η οποία προκλήθηκε από ένα άλλο έκτακτο γεγονός, την ταχεία άνοδο της Κίνας στο παγκόσμιο εμπόριο.
Τι προβλέπουν οι αναλυτές
Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να εστιάσουμε στο πριν και το μετά, με πολλούς αναλυτές να προβλέπουν ότι η διψήφια κατρακύλα μπορεί να εξαφανιστεί αργότερα το 2023 και σε ορισμένες περιπτώσεις τα ποσοστά μπορεί να γίνουν θετικά. Ηδη, από το πρόσφατο χαμηλό του Φεβρουαρίου, φαίνεται πως παρουσιάζεται ανάκαμψη σε κάποια λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ ο δείκτης Global Port Tracker κάνει λόγο για σταδιακή επιστροφή στα επίπεδα του 2018 και η τελευταία πρόβλεψη για την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου μιλά για ελαφρώς αυξημένα στοιχεία σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ακόμη και οι τιμές spot, οι οποίες έχουν μειωθεί πολύ πιο γρήγορα από τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, τα κέρδη των liners και τον όγκο των λιμανιών, εξακολουθούν να αυξάνονται σε παγκόσμια βάση σε σχέση με την προ Covid εποχή. Ο δείκτης Drewry υποχώρησε 77% σε ετήσια βάση, αλλά εμφανίζεται 23% υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2019.
Το παράδειγμα της έκρηξης στις αρχές του αιώνα και της βίαιης αλλαγής της ναυλαγοράς ήταν πολύ γνωστό στους βετεράνους που συγκέντρωσαν περιουσίες από το 2003 έως το 2008 και – όπως τονίζεται – θα πρέπει να καταστεί «οδηγός» για την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τότε, οι αξίες των capesizes πενταπλασιάστηκαν, από 30 εκατ. δολάρια το 2003 σε πάνω από 150 εκατ. δολάρια το 2008, και στη συνέχεια βυθίστηκαν στα 40 εκατ. δολάρια μέχρι το 2009. Επιπρόσθετα, οι αξίες των panamaxes εξαπλασιάστηκαν, από 15 εκατ. δολάρια σε 90 εκατ., και στη συνέχεια ξαφνικά έπεσαν στα 30 εκατ. δολάρια.
Με βάση αυτό το ιστορικό «μάθημα», ένα νέο κύμα μεγάλων επενδυτών εισήλθε στη ναυτιλία μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση, ποντάροντας ότι η αγορά θα κινηθεί κάπου στη μέση. Ωστόσο, η πανδημία και όλα τα συμπαρομαρτούντα έφεραν στην εξίσωση νέους αγνώστους και το αποτέλεσμα καθιστά οποιαδήποτε απάντηση για το μέλλον της αγοράς των containerships αρκετά πιο περίπλοκη.
Latest News
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023