
Εντονα προβληματισμένοι για την απότομη πτώση της ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που αυξάνονται. Τα χαλύβδινα κουτιά συσσωρεύονται στα λιμάνια ως μια παρενέργεια της πανδημίας που απομακρύνεται και όπως τονίζουν οι FT, ξεκίνησε σταδιακά να μειώνεται η παραγωγή τους.
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα στοιχεία του οίκου Drewry, τα οποία δείχνουν ότι η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 71% από 1,06 εκατομμύρια κουτιά σε 306.000 μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του αντίστοιχου διαστήματος φέτος.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Η πτώση σηματοδοτεί μια απότομη ανατροπή σε σχέση με πριν από δύο χρόνια, όταν η κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε άνθηση ως απάντηση στην αύξηση της ζήτησης για φυσικά αγαθά, η οποία στη συνέχεια οδήγησε σε έλλειψη containers. Aφότου χαλάρωσαν οι περιορισμοί και οι οικονομίες άνοιξαν ξανά, η ζήτηση για εξαγωγές μειώθηκε αφήνοντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία με το αντίθετο πρόβλημα: ένα πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων που απειλεί να κατακλύσει τα λιμάνια της Κίνας, καθώς εκεί παράγεται έως και το 95% παγκοσμίως.

Stop στην παραγωγή
Η AP Møller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, έχει ανακοινώσει ότι σταματά την παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων έως τουλάχιστον το 2024, αν και είπε ότι μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει κιβώτια 20 ποδών, καθώς η ζήτησή φαίνεται να να είναι λίγο μεγαλύτερη.
Από την πλευρά της, η Anne-Sophie Zerlang Karlsen, επικεφαλής της Maersk για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, τονίζει ότι η εταιρεία επιδιώκει να πουλήσει ή να ανακυκλώσει περισσότερα από τα παλαιότερα κουτιά της για να εκμεταλλευτεί τον κορεσμό.
Την ίδια ώρα, η πτώση της ζήτησης «χτυπά» ανελέητα τους κατασκευαστές. Τα κέρδη της China International Marine Containers, ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κιβωτίων της χώρας, μειώθηκαν κατά 91% από έτος σε έτος σε 23 εκατ. δολάρια) τους πρώτους τρεις μήνες του 2023. Οι πωλήσεις τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 77% κατά τη διάρκεια της ιδιας περιόδου και η εταιρεία με έδρα το Shenzhen, κατηγορεί τη «συνεχή πτώση του εμπορίου και την ανεπαρκή ζήτηση για νέα εμπορευματοκιβώτια».

Κίνδυνος για χάος στα λιμάνια
Πλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες containerships αντιμετωπίζουν μια σοβαρή μείωση των κερδών μετά από μια περίοδο ρεκόρ κατά τη διάρκεια των lockdown. Η μεγάλη άνθηση είχε οδηγήσει τους ναυτιλιακούς κολοσσούς να προμηθευτούν με νέα εμπορευματοκιβώτια, αφού τα σημεία συμφόρησης που προκλήθηκαν από την πανδημία σε πολλά λιμάνια οδήγησαν σε ελλείψεις.
Το 2021, η παγκόσμια παραγωγή είχε φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κανονικού μεγέθους, υπερδιπλάσια από την παραγωγή το 2020, σύμφωνα με τον Drewry.
Πλέον, οι «τεράστιες ποσότητες» άδειων εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συνεχίσουν να συσσωρεύονται στα λιμάνια της Ασίας κατά τη διάρκεια αυτού του έτους.
Τελειώνουν οι «μέρες της δόξας» για τα containerships
Στο μεταξύ, νέα υποχώρηση της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σηματοδοτεί ο σύνθετος δείκτης China Containerized Freight Index (CCFI) της Κίνας για τις μεταφορές containers.
Ο CCFI υποχώρησε την εβδομάδα που έληξε στις 19 Μαΐου, σύμφωνα με το Shanghai Shipping Exchange κατά 1% από την προηγούμενη εβδομάδα στις 946,18 μονάδες, σύμφωνα με το κινεζικό ναυτιλιακό χρηματιστήριο. Ο επιμέρους δείκτης που αφορά στις γραμμές από Κίνα προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ κατέγραψε μείωση 5% ενώ αντιθέτως η γραμμή προς Νότιο Αφρική αυξήθηκε κατά 3,1% από την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο δείκτης CCFI αποτυπώνει την πορεία των φορτίων και ναύλων στη spot αλλά και την αγορά χρονοναύλωσης από κινεζικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων σε 12 ναυτιλιακές διαδρομές σε όλο τον κόσμο με βάση δεδομένα από 22 διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.


Latest News

Θα είναι το νέο «Βιετνάμ» για τις ΗΠΑ ο εμπορικός πόλεμος με την Κίνα;
Τι υποστηρίζει σε άρθρο του στο Foreing Affairs o Άνταμ Πόζεν, πρόεδρος του Peterson Institute for International Economics

Intel: Κοντά σε συμφωνία για την πώληση της μονάδας τσιπ Altera στον όμιλο Silver Lake
Η πώληση αποτελεί μέρος του σχεδίου της Intel για εκποίηση μη βασικών περιουσιακών στοιχείων

H Pfizer σταματά την ανάπτυξη φαρμάκου για το αδυνάτισμα
Η είδηση έπληξε τη μετοχή της Pfizer κατα 1% ενώ έδωσε ώθηση σε εκείνες αλλων εταιρειών ανάπτυξης φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας όπως της Viking Therapeutics με άνοδο 20%

Στα χέρια της Scania, το τμήμα μπαταριών για τη βαριά βιομηχανία της Northvolt
Η Scania, μέλος του Ομίλου VW , εξαγόρασε το τμήμα μπαταριών για τη βαριά βιομηχανία της χρεοκωπημένης Northvolt

Goldman Sachs: Έσοδα ρεκόρ από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές – Το καμπανάκι Σόλομον
Τα έσοδα της Goldman από τις συναλλαγές μετοχών αυξήθηκαν κατά 27% στο ρεκόρ των 4,2 δισ. δολαρίων
![ΔΝΤ: Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι απειλή για τις αγορές και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/georgieva-768x512-1-600x400.jpg)
«Καμπανάκι» ΔΝΤ για πολέμους και δασμούς - Οι συστάσεις στις τράπεζες για τον τυφώνα Τραμπ [γράφημα]
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην τελευταία έκθεσή του για τους γεωπολιτικούς κινδύνους και τις επιπτώσεις στις αγορές

Πού θα οδηγήσουν τα επιτόκια της ΕΚΤ οι δασμοί Τραμπ - Τι προβλέπουν οι αναλυτές
Τι δείχνει έρευνα του Bloomberg σε αναλυτές - Πώς προβλέπουν ότι θα κινηθεί η ΕΚΤ στις επόμενες συνεδριάσεις

Ο Τραμπ φέρνει κοντά την ΕΕ με τη Βρετανία - Πώς αναπτύσσεται το «φλερτ»
Στην Βρετανία θα φιλοξενήσει ο Κιρ Στάρμερ, τον επόμενο μηνα, την πρώτη σύνοδο κορυφής με τους ηγέτες του μπλοκ μετά το Brexit

Ο άνθρωπος του Τραμπ που έκλεισε την USAID εκδιώχθηκε από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ
Ο Πιτ Μαρόκο ηγήθηκε της αποστολής εξωτερικής βοήθειας των ΗΠΑ στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ

Σι: Ο εμπορικός πόλεμος δεν έχει νικητές – Ο προστατευτισμός δεν οδηγεί πουθενά
Ο κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ ξεκινάει περιοδεί στις χώρες της ΝΑ Ασίας