
Μπορεί το G7 να εξακολουθεί να λαμβάνει μέτρα κατά της Ρωσίας και να επανεξετάζει θέματα της εφοδιαστικής αλυσίδας ώστε σταδιακά να μειώσουν οι δυτικές χώρες την εξάρτησή τους από την Κίνα, ωστόσο προς το παρόν δεν αναμένονται σημαντικές επιπτώσεις από τις αποφάσεις αυτές στις βασικές ναυτιλιακές αγορές του χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενοπλοίων. Αντιθέτως οι αγορές επηρεάζονται από άλλες καταστάσεις, κυρίως συγκυριακές και εποχικές.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκε πτώση των ναύλων καθώς σταδιακά η αγορά επιστρέφει σε έναν κόσμο όπως ήταν πριν από την πανδημία.
Containerships: Μετά το «πάρτι» έρχεται το hangover
Ο μέσος ναύλος στα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία, τα capesize, σε πέντε βασικές διαδρομές (Baltic Exchange Capesize 5TC) μειώθηκε κατά 13,9% την εβδομάδα και έφθασε τα 17.500 δολ. την ημέρα την προηγούμενη Παρασκευή, ενώ ο μέσος ναύλος των πλοίων panamax υποχώρησε 13,2%, σε περίπου 11.000 δολ. την ημέρα, την ίδια περίοδο. Πτώση σημείωσαν και οι ναύλοι των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων, αν και οι αναλυτές επιμένουν ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και μέχρι τις αρχές Αυγούστου αναμένεται άνοδος της αγοράς, όπως δείχνει η ιστορική εμπειρία. Ρόλο πάντως παίζουν και απρόσμενα γεγονότα, όπως μια ξηρασία στην Αργεντινή που μείωσε την παραγωγή σιτηρών και έπληξε τη ζήτηση πλοίων panamax.
Θετικές ειδήσεις
Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, υπάρχουν και άλλες «πηγές» θετικών ειδήσεων για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, η Ινδία και οι εισαγωγές άνθρακα από τη χώρα αυτή είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει θετικά τη ναυτιλία. Η Ινδία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εισαγωγείς άνθρακα στον κόσμο. Η χώρα χρησιμοποιεί άνθρακα κυρίως για παραγωγή ενέργειας και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας, καθιστώντας τον ζωτικό αγαθό. Σύμφωνα με το Reuters, η ζήτηση άνθρακα της χώρας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να είναι 821.000 χιλιάδες τόνοι το διάστημα 2023-2024, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σύγκριση με πέρυσι.
Εξετάζοντας τις θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal επισημαίνει ότι καταγράφεται αύξηση 19% από το 2021 έως το 2022, με τις εισαγωγές να ανέρχονται στους 208.034,13 χιλιάδες τόνους. Φέτος, η χώρα έχει ήδη εισαγάγει όγκους που ισοδυναμούν με το 37% των εισαγωγών του περασμένου έτους ή 76.728,95 χιλιάδες τόνους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω καθώς στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα χρειαστεί περισσότερος άνθρακας για την κάλυψη της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Ρίχνοντας μια ματιά στους κορυφαίους εισαγωγείς της Ινδίας, οι τέσσερις κορυφαίοι είναι η Ινδονησία, η Αυστραλία, η Νότια Αφρική και η Ρωσία. Τα φορτία από Αυστραλία και Νότια Αφρική μειώθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ αντιθέτως αυξήθηκαν από Ινδονησία και Ρωσία.
Ωστόσο ειδικά φέτος τα περισσότερα φορτία που αποστέλλονται στην Ινδία προέρχονται από τη Νότια Αφρική και τη Ρωσία, υποδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον να συνεχιστεί αυτή η πορεία. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για τονομίλια αυξάνεται, γεγονός που με τη σειρά του υποστηρίζει τους ναύλους. Οι τύποι πλοίων που χρησιμοποιούνται περισσότερο σε αυτό το εμπόριο είναι τα πλοία kamsarmax και capesize. Εάν η τάση συνεχιστεί και η Ινδία συνεχίσει να εισάγει περισσότερο άνθρακα από μακρινές χώρες, οι ναύλοι των πλοίων αυτών θα επηρεαστούν θετικά.
Τα δεξαμενόπλοια
Οσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρότεινε στη σύνοδο του G7 την απαγόρευση της πρόσβασης στα λιμάνια της για πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου. Με τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό αργό και τα προϊόντα πετρελαίου να έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, η ΕΕ επικεντρώνεται τώρα στο κλείσιμο των κενών και στην αποτελεσματικότερη επιβολή των περιορισμών. Ανέφερε μια «απότομη αύξηση στις παραπλανητικές πρακτικές και τους σχετικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους» από πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν το ανώτατο όριο τιμών του G7 και την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στο μπλοκ. Τα πλοία που είναι ύποπτα ή διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις πραγματοποιώντας μεταφορές από πλοίο σε πλοίο θα πρέπει να απαγορευθούν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, σύμφωνα με την ΕΕ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»