Χωρίς ουσιαστική επίπτωση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κύλησε η προεκλογική περίοδος, ενώ πιθανόν η αγοραστική κίνηση να σημειώσει μια ήπια ανοδική τάση στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τις δεύτερες κάλπες, αναφέρουν οικονομικοί αναλυτές, κάνοντας μια πρώτη αποτίμηση για τον πρώτο γύρο των εκλογών. Συμπληρώνουν ωστόσο ότι δεν φαίνεται ότι θα συμβούν συνταρακτικές αλλαγές στο πόσο και στο πως γεμίζουν το καλάθι τους οι καταναλωτές. Κι αυτό γιατί οι υψηλές τιμές συνεχίζουν να πιέζουν τη ζήτηση.
Στο παρελθόν κατά τις προεκλογικές περιόδους επικρατούσε μια αισιοδοξία ότι μετά τις κάλπες θα έρθουν καλύτερες μέρες και ως γνωστόν η θετική ψυχολογία βοηθάει την αγορά, λένε τα ίδια στελέχη στον ΟΤ.
«Οδηγός επιβίωσης» στα σουπερμάρκετ
Ωστόσο στην παρούσα συγκυρία, η ψυχολογία δεν είναι ο μόνος κινητήριος μοχλός της αγοράς, καθώς κυρίαρχο ρόλο έχει πλέον και η πραγματική αγοραστική δυνατότητα που έχουν τα νοικοκυριά.
Παρά το γεγονός ότι παρουσιάζεται μια ήπια αποκλιμάκωση στον ρυθμό ανόδου των τιμών στο ράφι, η ακρίβεια συνεχίζει να ροκανίζει το εισόδημα, με αποτέλεσμα τα είδη σε προσφορά, τα χύμα προϊόντα και τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να είναι οι «νικητές» και μάλιστα με διαφορά, ενώ το καλάθι του σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να παραμένει μισογεμάτο.
Υποχωρεί ο όγκος πωλήσεων
Ενδεικτική είναι η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο. Οι ακριβότερες τιμές αύξησαν τον τζίρο (αξία πωλήσεων), αλλά σε επίπεδο αριθμού τεμαχίων (όγκος πωλήσεων) το πρόσημο ήταν αρνητικό. Στο ίδιο τέμπο κινήθηκε η αγορά και την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου παρά την κινητικότητα που καταγράφηκε το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, επισημαίνεται από τους αναλυτές.
Σημειώνεται ότι μεσοσταθμικά οι ανατιμήσεις τον Απρίλιο κινήθηκαν στο 7,5- 7,8%.
Υπενθυμίζεται ότι στα είδη διατροφής και τα μη αλκοολούχα ποτά οι τιμές αυξήθηκαν κατά 11,4% τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Δηλαδή, ήταν σχεδόν τετραπλάσιες συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό, ενώ πενταπλάσιες σε σχέση με τον γενικό δείκτη ήταν οι αυξήσεις που κατέγραψαν τα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού (+16,3%).
Ειδικότερα, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά είχαν αύξηση στις τιμές τους κατά 19,1%, τα έλαια και τα λίπη κατά 16,2%, τα λοιπά τρόφιμα κατά 14,6%, το ψωμί και τα δημητριακά 13,8%, ο καφές το κακάο και το τσάι κατά 12,1%, τα κρέατα κατά 12%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα παγωτά κατά 11%, τα αλκοολούχα ποτά κατά 10,1%, τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί κατά 8,4%, τα λαχανικά κατά 6,2% και τα ψάρια κατά 4,5%.
Η αγοραστική κίνηση του Απριλίου δεν διαφέρει πολύ από εκείνη που καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο εφέτος.
Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), τον Ιανουάριο η αξία πωλήσεων κατέγραψε αύξηση σε ποσοστό 7%, ενώ τον ίδιο μήνα ο όγκος πωλήσεων είχε υποχωρήσει κατά 2,5%.
Τον Φεβρουάριο η αξία πωλήσεων εκτινάχθηκε σημειώνοντας αύξηση κατά 16,7% με τον όγκο πωλήσεων να παρουσιάζει επίσης άνοδο (+5,3%).
Μια εντελώς διαφορετική εικόνα εμφάνισε ο Μάρτιος, καθώς η αύξηση της αξίας πωλήσεων ήταν της τάξης του 3,6%, ενώ η μείωση του όγκου πωλήσεων διευρύνθηκε αγγίζοντας το 5,4%.
Για τις επόμενες εβδομάδες, η εξαργύρωση του food pass στις αρχές Ιουνίου ενδεχομένως να διευκολύνει κάποιους καταναλωτές να προχωρήσουν λίγο πιο άνετα στις ούτως ή άλλως ανελαστικές δαπάνες του σούπερ μάρκετ, αλλά δεν προβλέπεται να αλλάξει θεαματικά το μοτίβο των αγορών.
Ιδιωτικής ετικέτας ένα στα τέσσερα προϊόντα
Οι διαβρωτικές επιπτώσεις του πληθωρισμού αποτυπώνονται και στην περαιτέρω ενίσχυση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Κατά το πρώτο τρίμηνο, με βάση τα στοιχεία της Circana στα οποία δεν περιλαμβάνεται η εκπτωτική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Lidl, οι πωλήσεις σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν με ρυθμό ανάπτυξης 19% και το μερίδιό τους ανήλθε στο 17,7%. Δηλαδή «επέστρεψαν» στο 2012, στην «καρδιά» της οικονομικής κρίσης.
Αν λάβουμε υπόψη και τα μεγέθη της Lidl, τότε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας από 23,8% που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το πρώτο τρίμηνο του έτους 25,4% με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ.
Latest News
Ideal: Έκτακτη ΓΣ για επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους
Η Ideal ανακοίνωσε ότι η έκτακτη γενική συνέλευση θα γίνει στις 3 Φεβρουαρίου
LAMDA Development: Δωρεάν συνδρομές εκπαιδευτικής πλατφόρμας σε 16.000 μαθητές και μαθήτριες
Η πρωτοβουλία της LAMDA Development τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Ανεβάζει τον πήχη για τις ελληνικές τράπεζες η Alpha Finance - Οι νέες τιμές στόχοι
Αναμένονται υψηλές μερισματικές αποδόσεις - Οι νέες αυξημένες τιμές στόχοι υποδηλώνουν σημαντικό περιθώριο ανόδου από τα τρέχοντα επίπεδα
Συνάντηση Χατζηδάκη με την Ελληνική Ένωση Καφέ - Ζητά μείωση του ΕΦΚ
Την ώρα που οι τιμές του καφέ διαπραγματεύονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 50 ετών στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου
Τι βλέπουν οι CEOs για το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα - Η έρευνα ΕΣΑΕ
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος μεταξύ των CEOs στο τέταρτο τρίμηνο του 2024, της ΕΣΑΕ, παρουσίασε άνοδο
Για πέντε ακόμη χρόνια στην Ελλάδα - Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία και η Diageo επεκτείνουν τη συνεργασία τους
Η συνεργασία ανάμεσα σε Ολυμπιακή Ζυθοποιία και Diageo μετρά περισσότερα από 30 χρόνια
ΔΥΠΑ: Στις 24-25 Ιανουαρίου στην Αθήνα οι πρώτες «Ημέρες Καριέρας» για το 2025
Στις πρώτες Ημέρες Καριέρας της ΔΥΠΑ θα συμμετάσχουν 150 επιχειρήσεις και πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας
Τα τρία νέα χαρτοφυλάκια αντιπροέδρων και οι αλλαγές στην οργανωτική δομή της ΕΣΕΕ
Οι νέοι αντιπρόεδροι και διευθυντές που ανακοίνωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης
Νέα CCO στον Όμιλο Interamerican η Linda Nieuwenhuizen
Η Linda Nieuwenhuizen αναλαμβάνει τη στρατηγική ηγεσία όλων των εμπορικών δραστηριοτήτων της Interamerican
Στα 15,5 ευρώ ανεβάζει την τιμή στόχο της ΔΕΗ η Goldman Sachs, σύσταση buy
Κατά την Goldman Sachs η ΔΕΗ έχει θέσει τις βάσεις για πολλαπλή επέκταση