«Συνωστισμός» καταγράφεται στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες των δύο προγραμμάτων επιδότησης «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Αλλάζω θερμοσίφωνα» με τα νοικοκυριά να σπεύδουν να εκμεταλλευθούν την κρατική βοήθεια προκειμένου να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος.
Ειδικότερα, οι αιτήσεις για αντικατάσταση του παλαιού ηλεκτρικού θερμοσίφωνα με ηλιακό, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ξεπεράσει τις 200.000, υπερβαίνοντας τόσο τον προϋπολογισμό του προγράμματος που είναι 100 εκατ. ευρώ όσο και τον αριθμό των δικαιούχων που μπορούν να ωφεληθούν οι οποίοι υπολογίζονται στους 120.000. Μάλιστα, το επιτελείο της απερχόμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητούσε χρηματοδοτικές πηγές για αύξηση των κονδυλίων, ώστε να ακολουθήσει η β΄ φάση του προγράμματος.
ΔΕΗ: Ολοκληρωμένες λύσεις για φωτοβολταϊκά στη στέγη
Όσο για την εγκατάσταση οικιακών φωτοβολταϊκών με μπαταρία έως την περασμένη Παρασκευή είχαν υποβληθεί πάνω από 5.000 αιτήσεις για φωτοβολταϊκό σύστημα, αξιοσημείωτος αριθμός εάν ληφθεί υπόψη ότι η ίδια συμμετοχή στην επένδυση είναι σαφώς πολλαπλάσια, συγκριτικά με την αγορά ηλιακού θερμοσίφωνα..
Με μια πρώτη σύγκριση των δύο προγραμμάτων που «τρέχουν» αυτή την περίοδο, από τον σύμβουλο σε θέματα Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Στέλιο Ψωμά καταδεικνύει ότι το μέσο όφελος για τους καταναλωτές σε ορίζοντα 25ετίας φτάνει για τα φωτοβολταϊκά στη στέγη στα 46.470 ευρώ και για τους θερμοσίφωνες στα 7.400 ευρώ.
Παράλληλα όμως, από τα δύο προγράμματα προκύπτουν και παράπλευρα οφέλη (ενεργειακά και αναπτυξιακά). Όσον αφορά στο πρόγραμμα αντικατάστασης θερμοσιφώνων, σύμφωνα με τον κ. Ψωμά, ενισχύεται η εγχώρια βιομηχανία ηλιοθερμικών συστημάτων. «Στην περίπτωση του προγράμματος “Φωτοβολταϊκά στη στέγη”, χάρη στις μπαταρίες που είναι υποχρεωτικές για τα νοικοκυριά που συμμετέχουν, έχουμε το άνοιγμα μιας νέας αγοράς που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε στη χώρα μας, απόκτηση νέων δεξιοτήτων για πολλές εκατοντάδες εγκαταστατών που θα απασχοληθούν στο πλαίσιο του προγράμματος και ελάφρυνση των ηλεκτρικών δικτύων λόγω της χρήσης των μπαταριών. Παράλληλα, επιταχύνεται και η εγχώρια παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου», αναφέρει ο ίδιος.
Σε ότι αφορά στην απασχόληση, ο κ. Ψωμάς παραθέτει τα ισοδύναμα εργατοέτη πλήρους απασχόλησης που δημιουργούνται ή/και συντηρούνται στη χώρα μας λόγω των προγραμμάτων σε βάθος 25ετίας (περιλαμβανομένης της συντήρησης των συστημάτων).
Οι πλατφόρμες των δύο προγραμμάτων παραμένουν ανοιχτές. Η ηλεκτρονική πύλη του «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Θερμοσίφωνα» θα δέχεται αιτήσεις έως τις 20 Ιουνίου 2023, στις 15:00, ενώ το σύστημα υποβολής αιτήσεων για τα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» θα παραμείνει ανοιχτό μέχρις εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων, με απώτατο όριο το τέλος Ιουνίου 2024.
Το πρώτο πρόγραμμα επιχορηγεί νοικοκυριά για την αντικατάσταση ενεργοβόρων Ηλεκτρικών Θερμοσιφώνων, με νέους σύγχρονης τεχνολογίας Ηλιακούς Θερμοσίφωνες, με παράλληλη ανακύκλωση των παλαιών θερμοσιφώνων. Στο πλαίσιο του προγράμματος επιλέξιμοι προς αντικατάσταση είναι Ηλεκτρικοί Θερμοσίφωνες χωρητικότητας άνω των 40 λίτρων . Το ποσοστό της επιδότησης κυμαίνεται από 50% έως 60% με μέγιστο ποσό στα 904,84 ευρώ.
Όσο για το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν 35.000 με 36.000 νοικοκυριά και αγρότες. Ειδικότερα, για τα ευάλωτα νοικοκυριά (κατηγορία Α) έχει προβλεφθεί προϋπολογισμός 45 εκατ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να κατανεμηθεί σε 5.000 δικαιούχους. Για τα νοικοκυριά της κατηγορίας Β (ατομικό εισόδημα κάτω των 20.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα κάτω των 40.000 ευρώ) προβλέπεται ποσό 100 εκατ. ευρώ που «μεταφράζεται» σε επιδότηση 15.000 φωτοβολταϊκών συστημάτων με σύστημα αποθήκευσης. Για την Κατηγορία Γ (ατομικό Εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ ή Οικογενειακό Εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ) ο προϋπολογισμός είναι στα 63 εκατ. ευρώ και θα ωφελήσει 10.000 νοικοκυριά, ενώ για τους αγρότες έχουν προβλεφθεί 30 εκατ. ευρώ και θα καλύψουν έως και 6.000 συστήματα (με ή χωρίς αποθήκευση).
Η επιδότηση του φωτοβολταϊκού συστήματος ξεκινά από 45% και φτάνει το 75% για τα νοικοκυριά. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους αγρότες είναι 40% με 60%, ενώ προβλέπεται και ειδικό bonus 10% για άτομα με αναπηρία, συζύγους κι εξαρτώμενα μέλη ατόμων με αναπηρία, μονογονεϊκές, τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες