Στο στόχαστρο των G7 μπαίνουν η μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο και οι ναυτιλιακές εταιρείες «φαντάσματα» που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν παράνομα ρωσικό πετρέλαιο. Η ομάδα των G7 δήλωσε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στη συνάντηση στην Ιαπωνία ότι θα εντείνει τις προσπάθειές της για να αντιμετωπίσει τις προσπάθειες των ρωσικών αρχών να αποφύγουν τον μηχανισμό ανώτατου πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου που μεταφέρεται με πλοία.
Οι χώρες-μέλη της G7 δήλωσαν ότι θα επιδιώξουν να κλείσουν τα κενά στη μεταφορά πετρελαίου αλλά δεν αναφέρθηκαν σε λεπτομέρειες στα μέτρα εφαρμογής.
Οι ανακοινώσεις αυτές δεν συνιστούν σημαντική αλλαγή στη λειτουργία του συστήματος παρά τις επιθετικές δηλώσεις της ΕΕ, εκτιμούν διεθνείς αναλυτές.
Το φλεγόμενο «Pablo» στέλνει ένα δραματικό μήνυμα για τον «αόρατο στόλο»
Παραμένουμε δεσμευμένοι να διατηρήσουμε τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου και θα ενισχύσουμε τις προσπάθειές μας για να καταπολεμηθούν οι περιπτώσεις αποφυγής των μέτρων, διατηρώντας παράλληλα την ομαλότητα στον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, ανέφερε η Ομάδα G7 σε δήλωσή της για την Ουκρανία κατά τη διάρκεια των συνομιλιών στην Ιαπωνία.
Οι G7 εκτιμούν ότι τα μέτρα είναι αποτελεσματικά, καθώς τα ρωσικά έσοδα και οι τιμές πέφτουν παρά το γεγονός ότι οι ρωσικές εξαγωγές έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδά τους από την έναρξη του πολέμου.
«Μειώσαμε δραματικά την εξάρτησή μας από την ενέργεια και τα ρωσικά εμπορεύματα» προστίθεται στην ανακοίνωση. «Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε σε αυτόν τον δρόμο, ώστε η Ρωσία να μην είναι πλέον σε θέση να αξιοποιεί την ενέργεια ως όπλο εναντίον μας».
Ο Φατίχ Μπιρόλ, επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως η ανακοίνωση θα έχει κάποιον αντίκτυπο στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. «Προς το παρόν δεν βλέπω λόγο να αλλάξουμε την ανάλυσή μας» είπε στο Reuters.
Οι χώρες της G7
Στην απάντησή του στα μέτρα, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών κατηγόρησε την G7 ότι πυροδότησε υστερία κατά της Ρωσίας και της Κίνας. Η G7 περιλαμβάνει τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες μαζί με την ΕΕ.
Επισημαίνεται ότι η ναυτιλία των χωρών-μελών της G7 μπορεί να μεταφέρει μόνο ρωσικό αργό που πωλείται κάτω από 60 δολάρια το βαρέλι και προϊόντα στα 100 ή 45 δολάρια χωρίς τον κίνδυνο να παραβιαστούν οι κυρώσεις.
Ωστόσο η G7 έχει δεχθεί πιέσεις από την Ουκρανία και ορισμένα κράτη της ΕΕ να μειώσει το επίπεδο των ανώτατων ορίων, αλλά παρέμειναν ίδια από τότε που εισήχθη το μέτρο του πλαφόν στο αργό πετρέλαιο τον προηγούμενο Δεκέμβριο και του πλαφόν στα προϊόντα δύο μήνες αργότερα.
Παράλληλα οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ επέβαλαν μέτρα και σε ναυτιλιακές εταιρείες που συνδέονταν με ρωσικά συμφέροντα ενώ σχεδιάζουν και στηρίζουν μέτρα περιορισμού του φαινομένου μεταφοράς πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (ship to ship – STS).
To φαινόμενο του STS πήρε μεγάλη έκταση μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ κατά της Ρωσίας, για την παράκαμψη των κυρώσεων, την αποφυγή του υψηλού κόστους ασφάλισης και την ανάμειξη φορτίων για να συγκαλύψει την προέλευσή τους, και αναμένεται το θέμα να συζητηθεί σύντομα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Επίσης με την έναρξη της επιβολής κυρώσεων μια σειρά «άγνωστων» ναυτιλιακών εταιρειών έκαναν την εμφάνισή τους, τα πλοία των οποίων μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Μεταξύ αυτών η Gatik Ship Management, η οποία κατείχε μόνο δύο δεξαμενόπλοια το 2021. Μέχρι τον Απρίλιο, είχε αποκτήσει στόλο 58 πλοίων με εκτιμώμενη συνολική αξία 1,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες της VesselsValue.
Ωστόσο, η προέλευση και η ιδιοκτησία της επιχείρησης είναι ένα μυστήριο, ενώ τα εταιρικά της αρχεία είναι ελάχιστα. Ο όμιλος εγγράφηκε ως εξαγωγέας στην Ινδία στις 31 Μαρτίου του τρέχοντος έτους αλλά δεν εμφανίζεται στο επίσημο εταιρικό μητρώο της Ινδίας.
Επίσης ένα άλλο παράδειγμα είναι σύμφωνα με τη LloydsList η Fractal, με έδρα τη Γενεύη, η οποία με τα 27 δεξαμενόπλοιά της μεταφέρει πετρέλαιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στην Κίνα αλλά οι ιδιοκτήτες της παραμένουν άγνωστοι.
Latest News
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ