Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται μέχρι στιγμής ότι έχει καταφέρει με επιτυχία να αντικαταστήσει τις αποστολές ντίζελ από τη Ρωσία, η οποία ήταν μακράν ο κορυφαίος εξωτερικός προμηθευτής του μπλοκ πριν αποφασιστεί και ισχύσει η απαγόρευση των εισαγωγών μέσω θαλασσίων οδών τον Φεβρουάριο.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η επιτυχία αυτή φέρνει μια ανακούφιση στις κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ήπειρο, με δεδομένο ότι το ρωσικό ντίζελ αντιστοιχούσε σε αρκετά πάνω από το μισό των αποστολών που παραδίδονταν στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η αποτυχία εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων θα απειλούσε τη διαθεσιμότητα ενός καυσίμου που χρησιμοποιείται σε οτιδήποτε, από τη βιομηχανία έως τις εμπορευματικές και τις οδικές μεταφορές.
Οι εναλλακτικές οδοί
Αντίθετα, οι παραδόσεις από άλλα έθνη έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg από την εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Vortexa Ltd, οι συνολικές αφίξεις ντίζελ και βενζίνης αναμένεται να εκτιναχθούν σε υψηλό τεσσάρων μηνών περίπου 1,25 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τον Μάιο.
Εξαιρουμένης μιας περιόδου λίγο πριν από την έναρξη της απαγόρευσης των εισαγωγών – όταν οι χώρες έχτιζαν αποθέματα προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν την απαγόρευση – οι ροές του Μαΐου είναι σύμφωνες με τις μέσες αποστολές το 2022 και αυξάνονται από έτος σε έτος.
Ρωσικό απαγορευμένο ντίζελ στην Ευρώπη – Τα «κόλπα» μέσω Τουρκίας και Ινδίας
Οι παραδόσεις από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ ανθίζουν. Οι ροές από τη Σαουδική Αραβία αναμένεται να φτάσουν σε νέο υψηλό περίπου 324.000 βαρέλια την ημέρα, ενώ τα φορτία από τις ΗΠΑ αναμένεται να είναι τα υψηλότερα από τον Αύγουστο του 2020.
Οι αποστολές από την Ασία αναμένεται να μειωθούν αυτόν τον μήνα λόγω των χαμηλότερων ροών από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη, αν και τα φορτία τύπου ντίζελ από την Ινδία αναμένεται να αυξηθούν.
Πού πηγαίνει το ρωσικό ντίζελ
Μετά την επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές Φεβρουαρίου., η Βόρεια Αφρική έχει γίνει βασικός προορισμός του ρωσικού ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου.
Οι αφρικανικές χώρες στη Μεσόγειο, καθώς και η Τουρκία, είχαν αρχίσει να εισάγουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα ακόμη και πριν από τη δυτική απαγόρευση.
Τώρα όμως, αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα προϊόντα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς επανεξαγωγή στην Ευρώπη. Αλλά σημειώνουν επίσης ότι ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική προέλευση ενός φορτίου που αναμιγνύεται με άλλα προϊόντα.
Και η ΕΕ μπορεί να μην είναι πολύ αυστηρή στο να προσπαθήσει να αφαιρέσει κάθε πιθανό ρωσικό βαρέλι προϊόντος πετρελαίου από την αγορά της, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη εξάρθρωση στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου και τον στόχο των δυτικών εθνών να τιμωρήσουν τον Πούτιν αλλά να διατηρήσουν το πετρέλαιό του να ρέει σε όλο τον κόσμο.
Η ΕΕ απαγόρευσε —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού ντίζελ, νάφθας και άλλων καυσίμων πρέπει να βρουν άλλον προορισμό εάν η Μόσχα θέλει να συνεχίσει να παίρνει χρήματα για αυτά τα προϊόντα . Η ροή ρωσικών καυσίμων προς τρίτες χώρες ρυθμίζεται επίσης από ανώτατα όρια τιμών, παρόμοια με το ανώτατο όριο του ρωσικού αργού, εάν το εμπόριο πραγματοποιείται μέσω δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Το ανώτατο όριο για το ρωσικό ντίζελ είναι 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ανώτατο όριο για τα προϊόντα πετρελαίου χαμηλότερου κόστους ορίζεται στα 45 δολάρια το βαρέλι.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν