![Ναυτιλία: Η προτεραιότητα στις ναυπηγήσεις αλλάζει τα δεδομένα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/dexamen.jpg)
Η έμφαση που δόθηκε τα δύο τελευταία χρόνια στις ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και υγροποιημένου φυσικού αερίου «έκλεισε» τις διαθέσιμες θέσεις στα ναυπηγεία για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι το βιβλίο παραγγελιών και στις δυο κατηγορίες να βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ο στόλος να «γερνάει» αλλά και η προσφορά χωρητικότητας να είναι συγκρατημένη που σημαίνει στήριξη των ναύλων.
Ειδικότερα, όπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου πλοίων μεγαλύτερων των 10.000 dwt θα αυξηθεί κατά περίπου 2,8% σε 13.655 πλοία μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Πιο συγκεκριμένα, τους επόμενους 32 μήνες θα προστεθούν στον στόλο 895 νεότευκτα πλοία (σύμφωνα με το βιβλίο παραγγελιών του Απριλίου 2023), ενώ εκτιμάται ότι θα διαλυθούν 519 πλοία ηλικίας 21+ ετών (η υπόθεση αυτή βασίζεται σε στοιχεία για τα διαλυμένα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου 20 ετών – κατά μέσο όρο 173 πλοία ετησίως).
Συμφόρηση στα ασιατικά ναυπηγεία – Ανεβαίνει το κόστος νεότευκτων
Τον Απρίλιο ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών χύδην ξηρού φορτίου προς τον στόλο διαμορφώθηκε στο 6,9%, κάτω από το όριο του 7%, το οποίο είναι το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 27 ετών. Τα σύγχρονα πλοία, ηλικίας 0-10 ετών, εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά περίπου 10% μέχρι το τέλος του 2025, ενώ από την άλλη πλευρά, τα παλαιά πλοία (ηλικίας 16-21+ ετών) θα επεκταθούν κατά περίπου 23% και θα αποτελούν το 27% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία που ενδέχεται να μη συμβαδίζουν με τις πολιτικές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τις εκπομπές ρύπων.
Ωστόσο στις επιμέρους κατηγορίες των Bulkers όπως στα Newcastlemax ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο (κατά 15%) καθώς υπολογίζεται ότι 65 νεότευκτα πλοία Newcastlemax θα εισέλθουν στο στόλο των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, ενώ ο οίκος υποθέτει ότι κανένα από τα πλοία αυτής της κατηγορίας δεν θα πάει για διάλυση μέχρι το τέλος του 2025. Αντιθέτως ο τομέας Capesize ενδέχεται να μειωθεί κατά 4% σε 1.061 πλοία κατά τους επόμενους 32 μήνες, καθώς οι διαλύσεις θα είναι περισσότερες από τις προσθήκες. Συνολικά 23 νεότευκτα Capesizes αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο ξηρού χύδην φορτίου και 63 πλοία να διαλυθούν (κατά μέσο όρο 21 πλοία ετησίως).
Ο κίνδυνος
Περνώντας στον στόλο των δεξαμενόπλοιων άνω των 10.000 dwt ο Xclusiv διαπιστώνει τον κίνδυνο να συρρικνωθεί στο εγγύς μέλλον κυρίως λόγω του χαμηλού βιβλίου παραγγελιών, το οποίο τον Φεβρουάριο του 2023 βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο του από το 1996. Επίσης σημειώνεται ότι περίπου το 34% του ενεργού στόλου είναι ηλικίας άνω των 16 ετών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Απριλίου, ο συνολικός ενεργός στόλος των δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 7.481 πλοία, με τα σύγχρονα πλοία (0-10 ετών) να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (36,5%), ακολουθούμενα από την κατηγορία 16-21+ ετών που αντιπροσωπεύει το 34%, ενώ τα πλοία 11-15 ετών αποτελούν το 29% του συνολικού ενεργού στόλου των δεξαμενόπλοιων.
Μέσα στους επόμενους 32 μήνες ο ενεργός στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 1%, καθώς 348 νεότευκτα πλοία θα εισέλθουν στο συνολικό στόλο δεξαμενόπλοιων ενώ υπολογίζεται ότι 270 πλοία θα πάνε για διάλυση (κατά μέσο όρο 90 πλοία ετησίως με βάση τα ετήσια στοιχεία από το 2003). Ως αποτέλεσμα, μέχρι το τέλος του 2025, τα γηραιά δεξαμενόπλοια (16-21+ ετών) θα έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση και θα αποτελούν το 48% του συνολικού ενεργού στόλου δεξαμενόπλοιων.
Από την άλλη πλευρά, τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια (ηλικίας 0-10 ετών) θα μειωθούν κατά περίπου 2,3% σε 2.695 πλοία κατά την ίδια περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζοντας στους τομείς VLCC και Suezmax, παρατηρείται ότι το τμήμα των VLCC μπορεί να μειωθεί ελαφρώς μέχρι το τέλος του 2025. Οσον αφορά τον τομέα των Suezmax, αναμένεται να παραμείνουν σχεδόν οι ίδιοι αριθμοί με τώρα, καθώς 23 νέα πλοία πρόκειται να εισέλθουν στον ενεργό στόλο των δεξαμενόπλοιων, ενώ εκτιμάται ότι 18 Suezmax (με μέσο όρο 6 Suezmax ανά έτος βάσει της εικόνα των τελευταίων 20 ετών) θα διαλυθούν.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ploia-600x338.jpg)
Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
![Διώρυγα του Παναμά: Σε 6 χρόνια η κατασκευή του γιγάντιου ταμιευτήρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/panama-canal-g52eeb7b5a_1280-768x432-1-600x338.jpg)
Σε 6 χρόνια το έργο του γιγάντιου ταμιευτήρα στη Διώρυγα του Παναμά
Ο ταμιευτήρας αξίας 1,6 δισ. δολ. θα διασφαλίσει τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά