Η έμφαση που δόθηκε τα δύο τελευταία χρόνια στις ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και υγροποιημένου φυσικού αερίου «έκλεισε» τις διαθέσιμες θέσεις στα ναυπηγεία για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι το βιβλίο παραγγελιών και στις δυο κατηγορίες να βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ο στόλος να «γερνάει» αλλά και η προσφορά χωρητικότητας να είναι συγκρατημένη που σημαίνει στήριξη των ναύλων.
Ειδικότερα, όπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου πλοίων μεγαλύτερων των 10.000 dwt θα αυξηθεί κατά περίπου 2,8% σε 13.655 πλοία μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Πιο συγκεκριμένα, τους επόμενους 32 μήνες θα προστεθούν στον στόλο 895 νεότευκτα πλοία (σύμφωνα με το βιβλίο παραγγελιών του Απριλίου 2023), ενώ εκτιμάται ότι θα διαλυθούν 519 πλοία ηλικίας 21+ ετών (η υπόθεση αυτή βασίζεται σε στοιχεία για τα διαλυμένα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου 20 ετών – κατά μέσο όρο 173 πλοία ετησίως).
Συμφόρηση στα ασιατικά ναυπηγεία – Ανεβαίνει το κόστος νεότευκτων
Τον Απρίλιο ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών χύδην ξηρού φορτίου προς τον στόλο διαμορφώθηκε στο 6,9%, κάτω από το όριο του 7%, το οποίο είναι το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 27 ετών. Τα σύγχρονα πλοία, ηλικίας 0-10 ετών, εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά περίπου 10% μέχρι το τέλος του 2025, ενώ από την άλλη πλευρά, τα παλαιά πλοία (ηλικίας 16-21+ ετών) θα επεκταθούν κατά περίπου 23% και θα αποτελούν το 27% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία που ενδέχεται να μη συμβαδίζουν με τις πολιτικές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τις εκπομπές ρύπων.
Ωστόσο στις επιμέρους κατηγορίες των Bulkers όπως στα Newcastlemax ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο (κατά 15%) καθώς υπολογίζεται ότι 65 νεότευκτα πλοία Newcastlemax θα εισέλθουν στο στόλο των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, ενώ ο οίκος υποθέτει ότι κανένα από τα πλοία αυτής της κατηγορίας δεν θα πάει για διάλυση μέχρι το τέλος του 2025. Αντιθέτως ο τομέας Capesize ενδέχεται να μειωθεί κατά 4% σε 1.061 πλοία κατά τους επόμενους 32 μήνες, καθώς οι διαλύσεις θα είναι περισσότερες από τις προσθήκες. Συνολικά 23 νεότευκτα Capesizes αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο ξηρού χύδην φορτίου και 63 πλοία να διαλυθούν (κατά μέσο όρο 21 πλοία ετησίως).
Ο κίνδυνος
Περνώντας στον στόλο των δεξαμενόπλοιων άνω των 10.000 dwt ο Xclusiv διαπιστώνει τον κίνδυνο να συρρικνωθεί στο εγγύς μέλλον κυρίως λόγω του χαμηλού βιβλίου παραγγελιών, το οποίο τον Φεβρουάριο του 2023 βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο του από το 1996. Επίσης σημειώνεται ότι περίπου το 34% του ενεργού στόλου είναι ηλικίας άνω των 16 ετών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Απριλίου, ο συνολικός ενεργός στόλος των δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 7.481 πλοία, με τα σύγχρονα πλοία (0-10 ετών) να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (36,5%), ακολουθούμενα από την κατηγορία 16-21+ ετών που αντιπροσωπεύει το 34%, ενώ τα πλοία 11-15 ετών αποτελούν το 29% του συνολικού ενεργού στόλου των δεξαμενόπλοιων.
Μέσα στους επόμενους 32 μήνες ο ενεργός στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 1%, καθώς 348 νεότευκτα πλοία θα εισέλθουν στο συνολικό στόλο δεξαμενόπλοιων ενώ υπολογίζεται ότι 270 πλοία θα πάνε για διάλυση (κατά μέσο όρο 90 πλοία ετησίως με βάση τα ετήσια στοιχεία από το 2003). Ως αποτέλεσμα, μέχρι το τέλος του 2025, τα γηραιά δεξαμενόπλοια (16-21+ ετών) θα έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση και θα αποτελούν το 48% του συνολικού ενεργού στόλου δεξαμενόπλοιων.
Από την άλλη πλευρά, τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια (ηλικίας 0-10 ετών) θα μειωθούν κατά περίπου 2,3% σε 2.695 πλοία κατά την ίδια περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζοντας στους τομείς VLCC και Suezmax, παρατηρείται ότι το τμήμα των VLCC μπορεί να μειωθεί ελαφρώς μέχρι το τέλος του 2025. Οσον αφορά τον τομέα των Suezmax, αναμένεται να παραμείνουν σχεδόν οι ίδιοι αριθμοί με τώρα, καθώς 23 νέα πλοία πρόκειται να εισέλθουν στον ενεργό στόλο των δεξαμενόπλοιων, ενώ εκτιμάται ότι 18 Suezmax (με μέσο όρο 6 Suezmax ανά έτος βάσει της εικόνα των τελευταίων 20 ετών) θα διαλυθούν.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη