
Θα έχει τύχει (σχεδόν) σε όλους που επισκέπτονται ένα εστιατόριο ή μαγαζί εστίασης, πριν παραγγείλουν να κοιτάξουν τον κατάλογο. Δίχως να το έχουμε αντιληφθεί, η επιλογή μας για μια σταβλίσια μπριζόλα ή ένα «αμαρτωλό» μπανάνα σπλιτ, μπορεί να διαμορφώνεται από «αφανείς» παράγοντες που έχουν κοσκινίσει επιστήμονες.
Ερευνητές του Πανεπιστημίου Cornell, έχοντας διερευνήσει τιμοκαταλόγους εστιατορίων, έχουν συμπεράνει ότι ο τρόπος με τον οποίο αναγράφονται οι τιμές δίπλα από τα πιάτα ή τα προϊόντα μπορεί να επηρεάσει τον κύκλο εργασιών ενός εστιατορίου.
Noma: Τέλος εποχής για το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο
Ειδικότερα, εξέτασαν τρεις βασικές μορφές τιμοκατάλογου:
- Αριθμητικά με το σύμβολο του ευρώ: 20,00 $
- Αριθμητικά χωρίς σύμβολο: 20
- Σε γραπτή μορφή: είκοσι δολάρια
Μπορεί οι άνθρωποι να επεξεργάζονται τους αραβικούς αριθμούς και τις τιμές ολογράφως με τον ίδιο σχεδόν τρόπο, ωστόσο σύμφωνα με τους ερευνητές, οι αριθμητικές παρουσιάσεις τιμών μπορεί να φέρουν διαφορές σε αυτό που οι κοινωνικοί ψυχολόγοι αποκαλούν σημασιολογική ανάδειξη (semantic salience).
Δηλαδή, αν και το σημασιολογικό νόημα που κρύβεται πίσω από κάθε παρουσίαση τιμής είναι το ίδιο (δηλαδή, 20,00 $ = 20 = είκοσι δολάρια), οι διαφορές στην ανάδειξη της υποδηλώνουν ότι τα διάφορα στυλ παρουσίασης μπορεί να δημιουργήσουν διαφορετικά επίπεδα προσοχής, ευαισθητοποίησης και στάσης σε ορισμένους καταναλωτές.
«Κατά μία έννοια, δεν θα πρέπει να έχει μεγάλη σημασία πώς το γράφουμε (καθώς η τιμή παραμένει ίδια), αλλά οι πελάτες θα παρατηρήσουν, θα θυμούνται και θα επικεντρωθούν στις τιμές, διαφορετικά, ανάλογα με το πώς αναγράφονται» λένε οι ερευνητές.

Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου του Κορνέλ σε ευρώ (Πηγή: linkedin Phil Barden)
Αιφνιδιασμός επιστημόνων
Ο συγγραφέας του βιβλίου «Decoded. The Science behind Why We Buy» («Η επιστήμη πίσω από το γιατί αγοράζουμε») Φιλ Μπάρντεν, έχοντας εντρυφήσει στη μελέτη λήψης αποφάσεων, επιχειρεί να εφαρμόσει τα διδάγματα αυτά στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες πωλήσεων, στο μάρκετινγκ και φυσικά και στις τιμές.
Σχολιάζοντας τη μελέτη του Πανεπιστημίου του Κορνέλ -μιλώντας όμως για ευρώ- αναφέρει πως οι επιστήμονες περίμεναν ότι η μορφή «είκοσι δολάρια» θα έφερνε περισσότερες πωλήσεις, καθώς η χρήση λέξεων και όχι αριθμών καθιστά δυσκολότερο τον υπολογισμό και συνεπώς τον έλεγχο του ποσού ενός προϊόντος που έχει ήδη παραγγελθεί.
Ωστόσο, έπεσαν έξω. «Η αριθμητική απεικόνιση χωρίς το σύμβολο του ευρώ ήταν η πιο επιτυχημένη» αναφέρει ο Μπάρντεν. «Κάθε τραπέζι ξόδεψε 5 ολόκληρα ευρώ περισσότερα αν είχε μενού με τιμές που δεν αναφέρονταν στο ευρώ, σε σύγκριση με τις δύο άλλες ομάδες. Οι τιμές ενεργοποιούν ευαίσθητη περιοχή στον εγκέφαλο και αυτό το αποτέλεσμα δείχνει ότι ο πόνος γινόταν αντιληπτός ως μεγαλύτερος όταν το σήμα $ ή η διατύπωση «δολάριο» ήταν εμφανής».
«Χωρίς ένα απτό και συνεπώς αντιληπτό σήμα για το κόστος, η τιμή έγινε αντιληπτή ως λιγότερο δαπανηρή. Αυτή η ελάχιστη αλλαγή, η οποία ήταν εύκολη και δεν κόστισε τίποτα για να εφαρμοστεί, είχε τεράστιο αντίκτυπο στις αγοραστικές αποφάσεις των πελατών και είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων του εστιατορίου». Μπορεί οι αλλαγές να είναι αμελητέες, αλλά το αποτέλεσμά τους είναι ευεργετικό για την τσέπη των επιχειρήσεων.
Ακαδημαϊκές θεωρίες που ισχύουν στην πράξη
Μετά την πρώτη δημοσίευση του βιβλίου «του, μια από τις πελάτισσες του Μπάρντεν έδειξε τα αποτελέσματα των πειραμάτων σε συναδέλφους της στην εταιρεία Carlsberg και συνέστησε στην επιχείρηση να εφαρμόσει μια παρόμοια προσέγγιση στην τιμολόγηση.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Μπάρντεν, οι προτάσεις της πελάτισσάς του αντιμετωπίστηκαν με κάποιο σκεπτικισμό, με τους συναδέλφους της να πιστεύουν ότι επρόκειτο για ακαδημαϊκές μελέτες που δεν θα μπορούσαν να σταθούν στον πραγματικό κόσμο.
Σκέφτηκε λοιπόν, ότι θα έπρεπε να πραγματοποιήσουν τα δικά τους πειράματα για να αποδείξει στη πράξη τη θεωρία κάνοντας μια σειρά δοκιμών στη Δανία.
Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν την ευεργετική -για τους επιχειρηματίες- αφαίρεση των συμβόλων από την τιμή. «Πάνω από διπλάσιος αριθμός πελατών επέλεξε μεγαλύτερη μερίδα όταν δεν εμφανιζόταν το σύμβολο της τιμής μετά τον αριθμό. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση των εσόδων κατά 11%».
Το αν καταναλώνουμε, βέβαια, ότι χρειαζόμαστε είναι άλλο θέμα και… προφανώς δεν εμπίπτει στο μάρκετινγκ.
Πηγή: in.gr


Latest News

Aντιδράσεις και απειλές πολέμου από το κόμμα Ιμάμογλου για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Όσοι γνωρίζουν το πολιτικό σύστημα στην Τουρκία, ξέρουν καλά ότι πιο φανατικοί εθνικιστές είναι οι λεγόμενοι «Κεμαλιστές» της αξιωματικής αντιπολίτευσης CHP, παρά το AKP του Ερντογάν

Τέλος χρόνου για τους καθαρισμούς των οικοπέδων – Έρχονται πρόστιμα
Οι αρμόδιες αρχές κρούουν των κώδωνα του κινδύνου ώστε οι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές των συγκεκριμένων χώρων να ολοκληρώσουν τις απαραίτητες ενέργειες άμεσα καθώς βρισκόμαστε λιγότερο από 15 ημέρες από την εκπνοή της προθεσμίας

Ρούμπιο: Αν δεν τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ θα πρέπει να εγκαταλείψουν την προσπάθεια
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο έκανε σχετικές δηλώσεις στο Παρίσι ύστερα από συνάντηση με Ευρωπαίους και Ουκρανούς αξιωματούχους

Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ από το Ιόνιο έως το Ταίναρο - Τι αναφέρεται στο Προεδρικό Διάταγμα
Το Προεδρικό Διάταγμα λαμβάνει υπόψη τη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας – Ιταλίας του 2020

Ουάσινγκτον και Κίεβο υπέγραψαν μνημόνιο για τα ορυκτά – Τι περιλαμβάνει
Η Γιούλια Σβιρεντένκο, πρώτη αντιπρόεδρος της κυβέρνησης στην Ουκρανία και υπουργός Οικονομίας, επιβεβαίωσε ότι το μνημόνιο προθέσεων υπογράφηκε ανάμεσα σε Κίεβο και Ουάσινγκτον

Αδειάζει η Αθήνα - Αυξημένη κίνηση στα λιμάνια και έκτακτα δρομολόγια στα ΚΤΕΛ
Το αδιαχώρητο επικρατεί από νωρίς στο λιμάνι του Πειραιά, απ’ όπου χιλιάδες εκδρομείς του Πάσχα αναχωρούν για νησιωτικούς προορισμούς

Το TikTok του Μητσοτάκη: «Οδήγηση και αλκοόλ δεν πάνε μαζί, ποτέ»
Το μήνυμα για τους εκδρομείς του Πάσχα και την ασφάλεια στους δρόμους

Η Μελόνι σε ρόλο... γεφυροποιού μεταξύ ΕΕ - Τραμπ
Η Μελόνι έχει περιγράψει τους δασμούς του Τραμπ στα αγαθά της ΕΕ ως «λάθος», αλλά φαίνεται να ακολουθεί μια πιο προσεκτική προσέγγιση

Η Nissan σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή στις ΗΠΑ λόγω δασμών
Πέρυσι, η Nissan παρήγαγε σχεδόν 525.600 οχήματα στις ΗΠΑ αρκετά μακριά απο τη δυνατότητα του ενός εκατομμυρίου που έχουν οι εγκαταστάσεις της

ΕΦΕΤ: Ανακαλείται μπάρα πρωτεΐνης
Ο ΕΦΕΤ ενημερώνει για την ανάκληση προϊόντος στο οποίο ανιχνεύτηκε γλουτένη, ενώ στη συσκευασία αναγράφεται ότι είναι «χωρίς γλουτένη»