
Θα έχει τύχει (σχεδόν) σε όλους που επισκέπτονται ένα εστιατόριο ή μαγαζί εστίασης, πριν παραγγείλουν να κοιτάξουν τον κατάλογο. Δίχως να το έχουμε αντιληφθεί, η επιλογή μας για μια σταβλίσια μπριζόλα ή ένα «αμαρτωλό» μπανάνα σπλιτ, μπορεί να διαμορφώνεται από «αφανείς» παράγοντες που έχουν κοσκινίσει επιστήμονες.
Ερευνητές του Πανεπιστημίου Cornell, έχοντας διερευνήσει τιμοκαταλόγους εστιατορίων, έχουν συμπεράνει ότι ο τρόπος με τον οποίο αναγράφονται οι τιμές δίπλα από τα πιάτα ή τα προϊόντα μπορεί να επηρεάσει τον κύκλο εργασιών ενός εστιατορίου.
Noma: Τέλος εποχής για το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο
Ειδικότερα, εξέτασαν τρεις βασικές μορφές τιμοκατάλογου:
- Αριθμητικά με το σύμβολο του ευρώ: 20,00 $
- Αριθμητικά χωρίς σύμβολο: 20
- Σε γραπτή μορφή: είκοσι δολάρια
Μπορεί οι άνθρωποι να επεξεργάζονται τους αραβικούς αριθμούς και τις τιμές ολογράφως με τον ίδιο σχεδόν τρόπο, ωστόσο σύμφωνα με τους ερευνητές, οι αριθμητικές παρουσιάσεις τιμών μπορεί να φέρουν διαφορές σε αυτό που οι κοινωνικοί ψυχολόγοι αποκαλούν σημασιολογική ανάδειξη (semantic salience).
Δηλαδή, αν και το σημασιολογικό νόημα που κρύβεται πίσω από κάθε παρουσίαση τιμής είναι το ίδιο (δηλαδή, 20,00 $ = 20 = είκοσι δολάρια), οι διαφορές στην ανάδειξη της υποδηλώνουν ότι τα διάφορα στυλ παρουσίασης μπορεί να δημιουργήσουν διαφορετικά επίπεδα προσοχής, ευαισθητοποίησης και στάσης σε ορισμένους καταναλωτές.
«Κατά μία έννοια, δεν θα πρέπει να έχει μεγάλη σημασία πώς το γράφουμε (καθώς η τιμή παραμένει ίδια), αλλά οι πελάτες θα παρατηρήσουν, θα θυμούνται και θα επικεντρωθούν στις τιμές, διαφορετικά, ανάλογα με το πώς αναγράφονται» λένε οι ερευνητές.

Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου του Κορνέλ σε ευρώ (Πηγή: linkedin Phil Barden)
Αιφνιδιασμός επιστημόνων
Ο συγγραφέας του βιβλίου «Decoded. The Science behind Why We Buy» («Η επιστήμη πίσω από το γιατί αγοράζουμε») Φιλ Μπάρντεν, έχοντας εντρυφήσει στη μελέτη λήψης αποφάσεων, επιχειρεί να εφαρμόσει τα διδάγματα αυτά στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες πωλήσεων, στο μάρκετινγκ και φυσικά και στις τιμές.
Σχολιάζοντας τη μελέτη του Πανεπιστημίου του Κορνέλ -μιλώντας όμως για ευρώ- αναφέρει πως οι επιστήμονες περίμεναν ότι η μορφή «είκοσι δολάρια» θα έφερνε περισσότερες πωλήσεις, καθώς η χρήση λέξεων και όχι αριθμών καθιστά δυσκολότερο τον υπολογισμό και συνεπώς τον έλεγχο του ποσού ενός προϊόντος που έχει ήδη παραγγελθεί.
Ωστόσο, έπεσαν έξω. «Η αριθμητική απεικόνιση χωρίς το σύμβολο του ευρώ ήταν η πιο επιτυχημένη» αναφέρει ο Μπάρντεν. «Κάθε τραπέζι ξόδεψε 5 ολόκληρα ευρώ περισσότερα αν είχε μενού με τιμές που δεν αναφέρονταν στο ευρώ, σε σύγκριση με τις δύο άλλες ομάδες. Οι τιμές ενεργοποιούν ευαίσθητη περιοχή στον εγκέφαλο και αυτό το αποτέλεσμα δείχνει ότι ο πόνος γινόταν αντιληπτός ως μεγαλύτερος όταν το σήμα $ ή η διατύπωση «δολάριο» ήταν εμφανής».
«Χωρίς ένα απτό και συνεπώς αντιληπτό σήμα για το κόστος, η τιμή έγινε αντιληπτή ως λιγότερο δαπανηρή. Αυτή η ελάχιστη αλλαγή, η οποία ήταν εύκολη και δεν κόστισε τίποτα για να εφαρμοστεί, είχε τεράστιο αντίκτυπο στις αγοραστικές αποφάσεις των πελατών και είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων του εστιατορίου». Μπορεί οι αλλαγές να είναι αμελητέες, αλλά το αποτέλεσμά τους είναι ευεργετικό για την τσέπη των επιχειρήσεων.
Ακαδημαϊκές θεωρίες που ισχύουν στην πράξη
Μετά την πρώτη δημοσίευση του βιβλίου «του, μια από τις πελάτισσες του Μπάρντεν έδειξε τα αποτελέσματα των πειραμάτων σε συναδέλφους της στην εταιρεία Carlsberg και συνέστησε στην επιχείρηση να εφαρμόσει μια παρόμοια προσέγγιση στην τιμολόγηση.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Μπάρντεν, οι προτάσεις της πελάτισσάς του αντιμετωπίστηκαν με κάποιο σκεπτικισμό, με τους συναδέλφους της να πιστεύουν ότι επρόκειτο για ακαδημαϊκές μελέτες που δεν θα μπορούσαν να σταθούν στον πραγματικό κόσμο.
Σκέφτηκε λοιπόν, ότι θα έπρεπε να πραγματοποιήσουν τα δικά τους πειράματα για να αποδείξει στη πράξη τη θεωρία κάνοντας μια σειρά δοκιμών στη Δανία.
Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν την ευεργετική -για τους επιχειρηματίες- αφαίρεση των συμβόλων από την τιμή. «Πάνω από διπλάσιος αριθμός πελατών επέλεξε μεγαλύτερη μερίδα όταν δεν εμφανιζόταν το σύμβολο της τιμής μετά τον αριθμό. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση των εσόδων κατά 11%».
Το αν καταναλώνουμε, βέβαια, ότι χρειαζόμαστε είναι άλλο θέμα και… προφανώς δεν εμπίπτει στο μάρκετινγκ.
Πηγή: in.gr


Latest News

ΗΠΑ: Πώς μία διαρροή αποκαλύπτει τα βάθη της απέχθειας της κυβέρνησης Τραμπ για την Ευρώπη;
Τα μηνύματα που μοιράστηκαν οι υπουργοί του Τραμπ κατά λάθος με δημοσιογράφο του Atlantic αποκαλύπτουν την αλήθεια για το πώς αισθάνονται οι Αμερικανοί αξιωματούχοι για τους συμμάχους τους στην Ευρώπη

Τι αλλάζει στις άδειες οδήγησης ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός
Τουλάχιστον δύο χρόνια δοκιμαστική περίοδος για τους νέους οδηγούς στην ΕΕ - Πρόσβαση μέσω smartphone στις άδειες οδήγησης

Φεύγει η σκόνη, έρχονται βροχές – Στους 26 βαθμούς έφτασε ο υδράργυρος
Πώς θα εξελιχθεί ο καιρός τις επόμενες ημέρες

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

«Δεν υιοθετήθηκε κοινή δήλωση ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ρωσία» – Λαβρόφ: «Εφικτή η συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα»
Ρώσος γερουσιαστής τόνισε ότι η δήλωση δεν υιοθετήθηκε λόγω «της θέσης της Ουκρανίας» - Τι δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ

Επίκαιρο παρά ποτέ το «Eθνικόν είναι το αληθές» - Το μήνυμα Μητσοτάκη
«Ζούμε σε εξαιρετικά ταραγμένους καιρούς και πολλές από τις σταθερές, τις οποίες θεωρούσαμε δεδομένες τις τελευταίες δεκαετίες, τίθενται σε αμφισβήτηση», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός

«Θα αγωνιστούμε ενάντια στο πραξικόπημα» - Nέο μήνυμα Ιμάμογλου από τη φυλακή
«Όταν έρθουμε στην εξουσία, δεν θα κάνουμε αυτό που μας κάνατε εσείς», έγραψε σε νέα ανάρτησή του ο Εκρέμ Ιμάμογλου

Ανησυχία στην ΕΕ από την γκάφα των υπουργών του Τραμπ - Τι σημαίνει η «top secret» διαρροή
Αμερικανός δημοσιογράφος βρέθηκε αναπάντεχα προσκεκλημένος σε απόρρητη διαδικτυακή συζήτηση - Τι φοβούνται οι Βρυξέλλες

Το μήνυμα Μαρινάκη για την 25η Μαρτίου
Το μήνυμα που έστειλε ο Βαγγέλης Μαρινάκης σε όλους τους Έλληνες για τους εορτασμούς της 25ης Μαρτίου.

Δίνει ο Ερντογάν το... «δαχτυλίδι» στον Ιμάμογλου;
Οι εξελίξεις που μπορεί να προκαλέσει η υπόθεση Ιμάμογλου και οι επιπτώσεις της στις ελληνοτουρκικές σχέσεις