Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ επιδίδεται σε έναν αγώνα να «πρασινίζει» την εικόνα του, ακολουθώντας μία τακτική η οποία επικρίνεται από πολλούς ως «greenwashing».
Λίγες εβδομάδες αφότου δέχθηκε πυρά για την αυξημένη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, ο επικεφαλής της ΕΕ «επιδιώκει να αγοράσει περισσότερες πιστώσεις άνθρακα καθώς τα μίλια ανεβαίνουν». Όπως γράφει σε ανάλυσή του το Politico, σύμφωνα με μία σύμβαση που δημοσιεύτηκε στη δημόσια βάση δεδομένων της ΕΕ, το Συμβούλιο επιδιώκει να αγοράσει «πιστώσεις άνθρακα για να αντισταθμίσει το CO2 που παράγεται κατά τη διάρκεια των πτήσεων του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου».
Στην πραγματικότητα, αυτό σημαίνει ότι το Συμβούλιο προσπαθεί να ακυρώσει το αερομεταφερόμενο αποτύπωμα άνθρακα υποστηρίζοντας έργα μείωσης του άνθρακα αλλού.
Είναι μια τακτική που η ομάδα του Μισέλ έχει χρησιμοποιήσει και διαφημίσει στο παρελθόν.
Πώς θα πατάξει το greenwashing η Ευρώπη
Από το 2021, για παράδειγμα, το Συμβούλιο λέει ότι οι ιδιωτικές πτήσεις του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αντισταθμίζονται από την υποστήριξη ενός εργοστασίου κεραμικής της Βραζιλίας που μεταπηδά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Και ξεκινώντας από το 2022, η χρηματοδότηση έχει καλύψει όλες τις πτήσεις του Μισέλ.
Greenwashing
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.
Αμφιβολίες
Ωστόσο, όπως γράφει το Politico, οι αμφιβολίες όσον αφορά την αντιστάθμιση άνθρακα κυριαρχούν, καθώς έρευνες δείχνουν ότι η συμβολή τους στη μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι σε μεγάλο βαθμό υπερβολική.
Είναι μια «ψεύτικη λύση για το κλίμα», σχολίασε ο Jo Dardenne, διευθυντής αεροπορίας στη ΜΚΟ καθαρής κινητικότητας Transport & Environment με έδρα τις Βρυξέλλες. Εταιρείες και ιδιώτες το χρησιμοποιούν, πρόσθεσε, για να «καθαρίσουν την ένοχη συνείδησή τους όταν επιβιβάζονται σε ιδιωτικά αεροσκάφη που καταβροχθίζουν απολιθώματα».
Η ανανέωση της σύμβασης για τις πιστώσεις άνθρακα του Συμβουλίου έρχεται μετά την αναφορά του Politico και άλλων για την έκταση του χρόνου που αφιέρωσε ο Μισέλ. Νωρίτερα φέτος, το Politiko αποκάλυψε ότι είχε ξοδέψει 1,7 εκατομμύρια ευρώ σε ταξίδια το 2022 και ήθελε να αυξήσει τον ταξιδιωτικό του προϋπολογισμό κατά 12% το 2024. Πραγματοποίησε 46 επίσημα ταξίδια στο εξωτερικό το 2022, πετώντας ιδιωτικά 28 φορές και πήρε μόνο οκτώ εμπορικές πτήσεις.
Ο Barend Leyts, εκπρόσωπος του Σαρλ Μισέλ, επεσήμανε την οικονομική υποστήριξη που παρέχει το Συμβούλιο στο εργοστάσιο κεραμικών της Βραζιλίας όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την πιο πρόσφατη σύμβαση. Τα κεφάλαια βοηθούν την εταιρεία να μετατρέψει την πηγή καυσίμου της από παράνομη ξυλεία σε γεωργικά και βιομηχανικά απόβλητα.
«Κι άλλοι το κάνουν»
Κατά τη διάρκεια της θητείας του Μισέλ, η οποία ξεκίνησε το 2019, ο πρόεδρος του Συμβουλίου μετέβη σε 112 αποστολές στο εξωτερικό, ναυλώνοντας ιδιωτικές πτήσεις για σχεδόν τα δύο τρίτα από αυτές.
Όπως πολλοί παγκόσμιοι ηγέτες , ο Μισέλ πήρε επίσης ιδιωτικά αεροπορικά ταξί στις συνομιλίες για το κλίμα της COP στην Αίγυπτο το 2022 – μοιράζοντας το αεροπλάνο του με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν – και στη Σκωτία το 2021.
«Κοστίζει περισσότερο γιατί το απαιτεί η κατάσταση», είπε ο Μισέλ. «Υπάρχει απλώς μια ανάγκη διεθνούς εργασίας προς το συμφέρον της Ευρώπης».
Οι αντισταθμίσεις άνθρακα έχουν γίνει ένας τρόπος με τον οποίο το Συμβούλιο προσπαθεί να συνδέσει τα ταξίδια του Μισέλ με τη φιλόδοξη κλιματική ατζέντα της ΕΕ, η οποία στοχεύει να καταστήσει το μπλοκ κλιματικά ουδέτερο έως το 2050.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων