Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ επιδίδεται σε έναν αγώνα να «πρασινίζει» την εικόνα του, ακολουθώντας μία τακτική η οποία επικρίνεται από πολλούς ως «greenwashing».
Λίγες εβδομάδες αφότου δέχθηκε πυρά για την αυξημένη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, ο επικεφαλής της ΕΕ «επιδιώκει να αγοράσει περισσότερες πιστώσεις άνθρακα καθώς τα μίλια ανεβαίνουν». Όπως γράφει σε ανάλυσή του το Politico, σύμφωνα με μία σύμβαση που δημοσιεύτηκε στη δημόσια βάση δεδομένων της ΕΕ, το Συμβούλιο επιδιώκει να αγοράσει «πιστώσεις άνθρακα για να αντισταθμίσει το CO2 που παράγεται κατά τη διάρκεια των πτήσεων του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου».
Στην πραγματικότητα, αυτό σημαίνει ότι το Συμβούλιο προσπαθεί να ακυρώσει το αερομεταφερόμενο αποτύπωμα άνθρακα υποστηρίζοντας έργα μείωσης του άνθρακα αλλού.
Είναι μια τακτική που η ομάδα του Μισέλ έχει χρησιμοποιήσει και διαφημίσει στο παρελθόν.
Πώς θα πατάξει το greenwashing η Ευρώπη
Από το 2021, για παράδειγμα, το Συμβούλιο λέει ότι οι ιδιωτικές πτήσεις του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αντισταθμίζονται από την υποστήριξη ενός εργοστασίου κεραμικής της Βραζιλίας που μεταπηδά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Και ξεκινώντας από το 2022, η χρηματοδότηση έχει καλύψει όλες τις πτήσεις του Μισέλ.
Greenwashing
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.
Αμφιβολίες
Ωστόσο, όπως γράφει το Politico, οι αμφιβολίες όσον αφορά την αντιστάθμιση άνθρακα κυριαρχούν, καθώς έρευνες δείχνουν ότι η συμβολή τους στη μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι σε μεγάλο βαθμό υπερβολική.
Είναι μια «ψεύτικη λύση για το κλίμα», σχολίασε ο Jo Dardenne, διευθυντής αεροπορίας στη ΜΚΟ καθαρής κινητικότητας Transport & Environment με έδρα τις Βρυξέλλες. Εταιρείες και ιδιώτες το χρησιμοποιούν, πρόσθεσε, για να «καθαρίσουν την ένοχη συνείδησή τους όταν επιβιβάζονται σε ιδιωτικά αεροσκάφη που καταβροχθίζουν απολιθώματα».
Η ανανέωση της σύμβασης για τις πιστώσεις άνθρακα του Συμβουλίου έρχεται μετά την αναφορά του Politico και άλλων για την έκταση του χρόνου που αφιέρωσε ο Μισέλ. Νωρίτερα φέτος, το Politiko αποκάλυψε ότι είχε ξοδέψει 1,7 εκατομμύρια ευρώ σε ταξίδια το 2022 και ήθελε να αυξήσει τον ταξιδιωτικό του προϋπολογισμό κατά 12% το 2024. Πραγματοποίησε 46 επίσημα ταξίδια στο εξωτερικό το 2022, πετώντας ιδιωτικά 28 φορές και πήρε μόνο οκτώ εμπορικές πτήσεις.
Ο Barend Leyts, εκπρόσωπος του Σαρλ Μισέλ, επεσήμανε την οικονομική υποστήριξη που παρέχει το Συμβούλιο στο εργοστάσιο κεραμικών της Βραζιλίας όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την πιο πρόσφατη σύμβαση. Τα κεφάλαια βοηθούν την εταιρεία να μετατρέψει την πηγή καυσίμου της από παράνομη ξυλεία σε γεωργικά και βιομηχανικά απόβλητα.
«Κι άλλοι το κάνουν»
Κατά τη διάρκεια της θητείας του Μισέλ, η οποία ξεκίνησε το 2019, ο πρόεδρος του Συμβουλίου μετέβη σε 112 αποστολές στο εξωτερικό, ναυλώνοντας ιδιωτικές πτήσεις για σχεδόν τα δύο τρίτα από αυτές.
Όπως πολλοί παγκόσμιοι ηγέτες , ο Μισέλ πήρε επίσης ιδιωτικά αεροπορικά ταξί στις συνομιλίες για το κλίμα της COP στην Αίγυπτο το 2022 – μοιράζοντας το αεροπλάνο του με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν – και στη Σκωτία το 2021.
«Κοστίζει περισσότερο γιατί το απαιτεί η κατάσταση», είπε ο Μισέλ. «Υπάρχει απλώς μια ανάγκη διεθνούς εργασίας προς το συμφέρον της Ευρώπης».
Οι αντισταθμίσεις άνθρακα έχουν γίνει ένας τρόπος με τον οποίο το Συμβούλιο προσπαθεί να συνδέσει τα ταξίδια του Μισέλ με τη φιλόδοξη κλιματική ατζέντα της ΕΕ, η οποία στοχεύει να καταστήσει το μπλοκ κλιματικά ουδέτερο έως το 2050.
Latest News
«Τρέχει» η επιδότηση για νέο ηλιακό θερμοσίφωνα – Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι δείχνει μελέτη του ΙΟΒΕ για τα οφέλη από την εφαρμογή κινήτρων για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Ηλιακή ενέργεια: Η νέα κυρίαρχη πηγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Για πρώτη φορά, η ηλιακή ενέργεια ξεπερνά τον άνθρακα στην παραγωγή ηλεκτρισμού στην ΕΕ – Tα ορυκτά καύσιμα υποχωρούν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Πράσινη μετάβαση: Οι κίνδυνοι που απειλούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία
Εάν τα υπάρχοντα πλοία μπορούν να μετασκευαστούν σε πλοία με σχεδόν μηδενικές εκπομπές, θα μπορούσε να σωθεί μεγάλο μέρος του στόλου, και αυτό αποτελεί κίνητρο για τους επενδυτές
Τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα από την ΕΤΕπ για την απολιγνιτοποίηση
Η τεχνική βοήθεια της ΕΤΕπ, συνολικής αξίας 2,75 εκατομμυρίων ευρώ, σε πρώτη φάση, θα προσφερθεί δωρεάν σε πέντε περιφέρειες
Στα βήματα του Τραμπ.... Ο Μιλέι «αποχαιρετά» τη Συμφωνία του Παρισιού
Η κυβέρνηση στην Αργεντινή διερευνά την πρόταση να ακολουθήσει τις ΗΠΑ στην αποχώρηση από τη συμφωνία ορόσημο
Από το σβήσιμο του λιγνίτη στο «drill baby drill» - Γιατί ο Μητσοτάκης φρενάρει την πράσινη μετάβαση
Οι ρυθμοί για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας χαμηλώνουν - Η δημόσια μεταστροφή του πρωθυπουργού – Τα μηνύματα και σε Βρυξέλλες
Πώς ο κλάδος οικοδομών χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Ο κλάδος οικοδομών παράγει «με διαφορά» τη μεγαλύτερη εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου από οποιονδήποτε τομέα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
«Συναγερμός» από την πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη [γραφήματα]
Οι εταιρείες ζητούν παρέμβαση Βρυξελλών για τους νέους κανονισμούς ρύπων - Φοβίζει ο ανταγωνισμός από Κίνα και τυχόν εμπορικές εντάσεις με ΗΠΑ
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ