Σε χαμηλό διετίας έχουν υποχωρήσει οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ασία, ενώ στην Ευρώπη βρέθηκαν κάτω από το όριο των 10 δολ. ανά mmBtu, επίπεδο που είχε να δει από τον Ιούνιο του 2021. Τα υψηλά αποθεματικά και η υποτονική ζήτηση έφεραν αυτό το αποτέλεσμα επηρεάζοντας και τους ναύλους στη spot αγορά των πλοίων μεταφοράς LNG.
Πάντως, όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, μπορεί τις προηγούμενες ημέρες οι ναύλοι στη spot αγορά να διεύρυναν την πτωτική τους δυναμική, φτάνοντας σε ετήσια χαμηλά επίπεδα, τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό, στο όριο των 35.000 δολ. την ημέρα, ωστόσο το σταθερό κλίμα εξακολουθεί να επικρατεί στην αγορά πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και οι προβλέψεις για το υπόλοιπο 2023 και μετά επηρεάζονται θετικά από τις ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια και τον ρόλο του φυσικού αερίου στην ενεργειακή μετάβαση.
Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέος δείκτης αναφοράς LNG
Οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά έτους, κοντά στα 35.000 δολ. την ημέρα, όταν τον Ιούνιο του 2022 έφταναν τα 100.000 δολ. την ημέρα και τον προηγούμενο Οκτώβριο «χτύπησαν» και τα 450.000 δολ. την ημέρα, εν μέσω αυξημένης ζήτησης για να καλυφθούν τα κενά που δημιουργούσε στην ΕΕ το εμπάργκο στο ρωσικό αέριο. Βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη spot αγορά δραστηριοποιούνται πολύ λίγα LNG carriers καθώς η συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου στόλου είναι συνδεδεμένη με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα με τους παραγωγούς LNG.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η παγκόσμια ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία διευρύνθηκε σημαντικά το 2022, συνεχίζει τη σταθερή αύξησή της και το 2023. Παρά κάποιες βραχυπρόθεσμες εποχικές πιέσεις στη spot αγορά, το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι τιμές ναύλωσης ήταν υψηλότερες σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Οι τιμές των προθεσμιακών ναύλων παραμένουν σε σταθερά επίπεδα, με την τιμή της προθεσμιακής ναύλωσης ενός έτους για ένα πλοίο μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων να διαμορφώνεται στα τέλη Απριλίου στα 175.000 δολ. την ημέρα, γεγονός που αποδεικνύει τη διαρθρωτική στενότητα της αγοράς.
Οσον αφορά το μέλλον, οι προοπτικές για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς LNG φαίνεται να είναι θετικές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023, με τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας να αναμένεται να περιοριστεί τους επόμενους μήνες. Το εμπόριο σε τονοχιλιόμετρα αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,5%, ενώ η χωρητικότητα του στόλου των πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% το 2023, εκτιμούν οι εταιρείες με στόλους LNG.
Η έκθεση του ΙΕΑ
Εξάλλου, σύμφωνα με την τελευταία τριμηνιαία έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) για την αγορά φυσικού αερίου, οι σταθερές προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους δεν θα εξαλείψουν τη μελλοντική μεταβλητότητα και δεν θα πρέπει να λειτουργήσουν αποτρεπτικά από τη λήψη μέτρων για τη μείωση των πιθανών κινδύνων. Αυξημένη ζήτηση LNG αναμένεται από την περιοχή Ασίας – Ειρηνικού και τη Μέση Ανατολή. Οσον αφορά την προσφορά, σύμφωνα με τον ΙΕΑ, το 2023 προβλέπεται ότι οι ΗΠΑ θα αναλάβουν τη θέση του μεγαλύτερου προμηθευτή υγροποιημένου φυσικού αερίου και θα αντιπροσωπεύουν το 50% της αύξησης της προσφοράς λόγω της επέκτασης του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου Calcasieu Pass και της επανεκκίνησης του Freeport LNG, το οποίο επανήλθε σε πλήρη λειτουργία στο τέλος του πρώτου τριμήνου. Μαζί με τις ΗΠΑ, η επέκταση των πλωτών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου Coral South και Congo αναμένεται να διευρύνει την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αφρική, τη Νότια και την Κεντρική Αμερική κατά σχεδόν 10 δισ. κυβικά μέτρα. Αντίθετα, αναμένεται μείωση της παραγωγής LNG από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΕΑ, η αναζωπύρωση της οικονομικής δραστηριότητας και ενδεχομένως η αυξημένη βιομηχανική χρήση φυσικού αερίου αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου της Κίνας κατά περισσότερο από 6% το 2023 και σε αύξηση των εισαγωγών της χώρας κατά 10%-15%.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023