Οι άνθρωποι δημιουργούν απεικονίσεις σεξουαλικών πράξεων και γεννητικών οργάνων δεκάδες χιλιάδες χρόνια τώρα αλλά μόνο τους τελευταίους αιώνες, από το 1600, σύμφωνα με κάποιους ιστορικούς, αυτές οι αναπαραστάσεις ανταποκρίνονται στον ορισμό των ακαδημαϊκών για την πορνογραφία, ο οποίος συνεπάγεται και την παραβίαση ταμπού και την πρόθεση διέγερσης. Οι πρώτες προσπάθειες ώστε κάποιοι να βγάλουν λεφτά από αυτές τις απεικονίσεις σίγουρα δεν άργησαν.
Η βιομηχανία πορνό λειτουργούσε παρόμοια με τον υπόλοιπο κόσμο των μέσων-ψυχαγωγίας πριν από το Διαδίκτυο. Έβγαζε χρήματα από έντυπα περιοδικά και τα κινηματογραφικά στούντιο έβγαζαν πολλά χρήματα πουλώντας ταινίες VHS και DVD και υπηρεσίες pay-per-view μέσω ξενοδοχείων και καλωδιακών καναλιών για ενήλικες. Αυτοί οι παραδοσιακοί παραγωγοί περιεχομένου κέρδισαν πολλά χρήματα, αλλά όταν εμφανίστηκε το Διαδίκτυο, ολόκληρη η βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης άλλαξε—συμπεριλαμβανομένου του επιχειρηματικού μοντέλου της βιομηχανίας πορνό.
Όπως κάθε κλάδος, το πορνό έχει τις σκοτεινές του πλευρές. Ανάμεσα τους καταχρήσεις εργασίας, πειρατεία περιεχομένου και ελαττωμένη αλυσίδα εφοδιασμού. Αλλά το κοινωνικό ταμπού του κλάδου επιτρέπει στα πιο σκοτεινά χαρακτηριστικά να ευδοκιμήσουν σχεδόν ανεξέλεγκτα, σε αντίθεση με σχεδόν οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία, όπως επισημαίνει το Atlantic.
Στο βιβλίο The Pornography Industry, η καθηγήτρια Σίρα Τάραντ έκανε μια αποτίμηση της οικονομικής πλευράς του πορνό. Αλλά τελικά όπως παραδέχτηκε πρόσφατα αυτή η αποτίμηση είναι δύσκολη για πολλούς λόγους. Η απαξίωση από την συντριπτική πλειοψηφία των ακαδημαϊκών και ερευνητών, παρά το γεγονός ότι είναι πολύ σοβαρό χρηματοπιστωτικό και οικονομικό θέμα, είναι πρόβλημα.
Επίσης λείπουν επίσημα αρχεία και ισολογισμοί των παραγωγών, και άρα και τα έσοδα του κλάδου, αλλά και τα ποσοστά αμοιβών για μεμονωμένους φορείς είναι ασαφή μεγέθη.
Μια εκτίμηση του 2015, έβαζε την αξία της βιομηχανίας πορνό σε 97 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Όμως, οι μετατοπίσεις εντός του κλάδου και το νέο επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται σε δωρεάν περιεχόμενο για τους καταναλωτές, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι τα οικονομικά στοιχεία όλων αυτών εξελίσσονται συνεχώς.
Το 2002, το Forbes υπολόγιζε τα κέρδη της βιομηχανίας πορνό έφταναν, κατ’ ετος, τα $56 δισεκατομμύρια παγκοσμίως. Τα ποσά αν και δύσκολο να επαληθευτούν συνέχιζαν να αυξάνονται έως η παγκόσμια βιομηχανία πορνό γνώρισε ένα τεράστιο κραχ (2008) για λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω.
Τώρα, φαίνεται να απειλείται από την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά αυτό μάλλον απειλεί το κομμάτι της παραγωγής το οποίο έχει συρρικνωθεί σε τεράστιο βαθμό, ήδη από το «μεγάλο κραχ» και μετά. Το νέο στοίχημα όμως φαίνεται να προέρχεται από την αυξημένη εικονική πραγματικότητα σύμφωνα με το MarketWatch, και οι ιστότοποι φαίνονται να προετοιμάζονται.
Μονοπώλιο στο διαδικτυακό πορνό
Πολλοί από τους μεγάλους ιστότοπους πορνό ανήκουν πλέον σε μία εταιρεία, τη MindGeek. Παρόλα αυτά και πάλι τα οικονομικά στοιχεία είναι δύσκολο να προσδιοριστούν, επειδή το πορνό έχει πλέον καταστεί κυρίως διαδικτυακό. Στο παρελθόν ήταν ευκολότερο να παρακολουθήσει κανείς τις πωλήσεις DVD ή περιοδικών. Το MindGeek κατέχει 8 από τους 10 μεγαλύτερους ιστότοπους πορνό, όπως τα εξαιρετικά δημοφιλή YouPorn, RedTube, Pornhub.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα τέτοιων ιστότοπων είναι ότι μεγάλο μέρος του παρεχόμενου περιεχομένου προέρχεται από άλλες πηγές και άρα είναι ουσιαστικά πειρατικό περιεχόμενο. Οι ιστότοποι συγκεντρώνουν διαφορετικούς συνδέσμους και κλιπ, που πολύ συχνά είναι πειρατικοί ή κλοπές.
Ενώ μεμονωμένοι ιστότοποι ανταποκρίνεται στα αιτήματα κατάργησης του αμερικανικού Νόμου για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή εποχή (DMCA), οι περισσότεροι παραγωγοί πορνό δεν διαθέτουν τους πόρους των κινηματογραφικών στούντιο ή των δισκογραφικών για την παρακολούθηση της πειρατείας.
Έτσι τέτοιοι ιστότοποι του αναγκάζουν τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων να περάσουν από «συμπληγάδες» για να αφαιρέσουν το περιεχόμενό. Όλα αυτά είχαν σαν συνέπεια, η παραγωγή ταινιών πορνό να μειωθεί κατά 75% και οι πωλήσεις DVD κατά 50% μεταξύ 2006-2014, εκείνη την περίοδο. Η γενική αίσθηση είναι ότι το κραχ της βιομηχανίας πορνό γύρω στο 2008 οφειλόταν στην άνοδο της πειρατείας ευρείας κλίμακας σε ιστότοπους και torrents, στην αύξηση του ερασιτεχνικού πορνό και στη Μεγάλη Ύφεση.
Το κραχ στο κλάδο του πορνό έδωσε στο MindGeek την ευκαιρία να αγοράσει υψηλού προφίλ παραγωγούς πορνό περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ονομάτων όπως το Digital Playground (το 2012), σε μειωμένες τιμές, καθένας από τους οποίους λειτουργεί με δεκάδες ιστότοπους.
Εταιρείες σαν την MindGeek πλέον έχουν διαφορετικές ταμπέλες προϊόντων, δηλαδή διαχειρίζονται πολλούς δημοφιλείς ιστοτόπους πορνό, και τα «προϊόντα» για τα οποία μπαίνουν όλοι είναι απλώς εν πολλοίς κλεμμένα.
Δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη ότι κατέστη σχεδόν μονοπώλιο, γιατί μιμείται τον τρόπο με τον οποίο άλλα μεγάλα εταιρικά συμφέροντα κατακτούν μικρότερες εταιρείες. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο, όπως και κάθε άλλο επιχειρηματικό μοντέλο πολυμέσων, διαθέτει κάθετη και οριζόντια ολοκλήρωση, μονοπωλώντας πραγματικά τη βιομηχανία. Ο δε έλεγχος είναι ελλιπής σε σχέση με άλλους κλάδους, επειδή στιγματίζεται και θεωρείται κάτι που πρέπει να κρατηθεί σε απόσταση.
Αλλά μιλάμε για πολλά χρήματα. Στο βιβλίο της η κ. Τάραντ υπολογίζει ότι μόνο στην κοιλάδα του Σαν Φερνάντο, η βιομηχανία απασχολεί 20.000 άτομα, ενώ επίσης υπολογίζει ότι το κλεμμένο πορνό στερεί από τον κλάδο περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Αλλά τελικά πως βγάζουν χρήματα;
Καθώς οι δωρεάν ιστότοποι πορνό αυξήθηκαν σε δημοτικότητα, τίθεται το ερώτημα: πώς κερδίζει κάποιος χρήματα όταν όλα είναι “δωρεάν;”
Μια απλή απάντηση σε αυτό είναι ότι δεν είναι όλα δωρεάν. Υπάρχουν ακόμα πολλοί ιστότοποι που λειτουργούν με συνδρομές, αλλά δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν το δωρεάν περιεχόμενο. Στη πραγματικότητα η διαφήμιση κινεί τη βιομηχανία του πορνό.
Ορισμένοι συγκεκριμένοι ιστότοποι ειδικεύονται στην προσφορά φετιχιστικού πορνό, του αποκαλούμενου «ηθικού πορνό», βίντεο υψηλότερης ποιότητας χωρίς διαφημίσεις ή αναδυόμενα παράθυρα, ζωντανές παραστάσεις βίντεο και την αρχή των εμπειριών εικονικής πραγματικότητας.
Με άλλα λόγια, πιο ακραία και πιο σκληροπυρηνικά προϊόντα, απλώς για να διατηρηθεί το πλεονέκτημα και να επιστρέφουν οι καταναλωτές. Αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των «δωρεάν» ιστοτόπων πορνό αυτές τις μέρες επωφελούνται από τη μετατροπή του τεράστιου, παγκόσμιου κοινού τους σε διαφημιστικά δολάρια.
Τα κλικ είναι βασιλιάς στους «δωρεάν» ιστότοπους όπως και στις άλλες διαδικτυακές βιομηχανίες
Οι τεράστιοι ιστότοποι που ανήκουν στο MindGeek έχουν τεράστιο όγκο επισκεψιμότητας—όπως το Pornhub που δέχτηκε 42 δισεκατομμύρια επισκέπτες το 2019—και αυτοί οι αριθμοί αντικατοπτρίζουν πιθανούς καταναλωτές για αυτούς τους ιστότοπους περιεχομένου επί πληρωμή που θέλουν περισσότερους συνδρομητές ή άλλους ιστότοπους που μπορούν να επωφεληθούν από τη διαφήμιση.
Οποιοσδήποτε άλλος ιστότοπο που προσφέρει δωρεάν περιεχόμενο στους καταναλωτές, κερδίζει χρήματα μέσω διαφημίσεων και συλλογής δεδομένων, αλλά όπως πολλοί καταναλωτές έχουν παρατηρήσει, πολλές από τις διαφημίσεις σε δωρεάν ιστότοπους πορνό είναι για άλλους ιστότοπους πορνό. Αυτό είναι σαν επικεντρώνεται την προσοχή του πελάτη σε έναν άλλο ανταγωνιστή, αλλά στην περίπτωση του MindGeek, όπου μπορούν να προωθούν ατελείωτα τους δικούς τους ιστότοπους και να κρατούν τον καταναλωτή σε περιεχόμενο που ανήκει και εκμεταλλεύεται από αυτόν.
Δεδομένου ότι οι ιστότοποι πορνό συχνά αποκλείονται από τα παραδοσιακά διαφημιστικά κανάλια, όπως αναφέρει ο Guardian, αυτοί οι ιστότοποι είναι το κατάλληλο μέρος για να πουλήσετε έναν άλλο σκληροπυρηνικό ιστότοπο. Ένας ιστότοπο δέχεται πληρωμή από έναν συνδρομητικό ιστότοπο για να δημοσιεύσει διαφήμιση που ανακατευθύνει τον καταναλωτή στην δική του αρχική σελίδα. Όταν ένας καταναλωτής εγγραφεί, ο πρώτος ιστότοπος παίρνει επίσης μερίδιο της προμήθειας.
Και πάλι, δεδομένου ότι πολλοί από τους ιστότοπους και τις συνδρομητικές τοποθεσίες ανήκουν στο MindGeek, είναι σαν διπλή ευκαιρία διαφήμισης για αυτούς και διπλό κέρδος. Πέραν αυτού, η MindGeek έχει στην πραγματικότητα τη δική της οντότητα διαφημιστικών υπηρεσιών, την TrafficJunky.
Το TrafficJunky σε όλες τις ιδιοκτησίες του MindGeek προβάλλει 4,6 δισεκατομμύρια εμφανίσεις διαφημίσεων κάθε μέρα. Ένα διαφημιστικό για το TrafficJunky ρωτά: «Οι πελάτες σας είναι στο Pornhub, οπότε γιατί δεν είστε εσείς;»
Οι αλγόριθμοι των χρηστών
Είναι απίστευτα επικερδές για το MindGeek να χρησιμοποιεί τους ιδιόκτητους αλγόριθμους του για να κρατά εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες που καταναλώνουν το «δωρεάν» περιεχόμενο στο Pornhub να παρακολουθούν και να επιστρέφουν για περισσότερα. Καθώς οι χρήστες το κάνουν, το MindGeek συλλέγει τα δεδομένα τους, όπως τονίστηκε σε πρόσφατο podcast των Financial Times . Στη συνέχεια, αυτά τα δεδομένα και το προφίλ χρηστών δημιουργούν έσοδα από το MindGeek καθώς πουλά διαφημιστικές ευκαιρίες που επεξεργάζονται μέσω του…TrafficJunky.
Έτσι, χρησιμοποιώντας το Pornhub και το TrafficJunky, το MindGeek είναι σε θέση να συγκεντρώσει τεράστια έσοδα από διαφημίσεις από οντότητες που είναι πρόθυμες να πληρώσουν για να στοχεύσουν τη μαζική ροή των χρηστών στο Pornhub. (Αυτό είναι παρόμοιο με τον τρόπο με τον οποίο ιστότοποι όπως το Facebook και το YouTube παράγουν μεγάλο μέρος των εσόδων τους ως “δωρεάν” πλατφόρμες.)”
Το MindGeek, που έγινε θέμα ντοκιμαντέρ του Netflix που απεικονίζει τις διαμάχες γύρω από τον ιστότοπο πορνογραφίας, εξαγοράστηκε από την Ethical Capital Partners (ECP), μια εταιρεία που στοχεύει κλάδους που απαιτούν «αρχή ηθικής ηγεσίας», τον Μάρτιο, έναντι ενός αδιευκρίνιστου ποσού. Τα ηγετικά στελέχη είχαν παραιτηθεί νωρίτερα όταν μια έρευνα στο New Yorker διαπίστωσε ότι στο Pornhub εμφανίστηκαν βίντεο χωρίς συναίνεση και με συμμετοχή ανηλίκων.
Τούτου λεχθέντος, οι εκτιμήσεις εσόδων για τη βιομηχανία πορνό ποικίλλουν ευρέως. Κάποιοι πιστεύουν ότι η βιομηχανία δεν βγάζει καν 6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο, ενώ άλλοι λένε ότι βγάζει 10 δισεκατομμύρια δολάρια, 15 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με την Telegraph ή ακόμα και 97 δισεκατομμύρια δολάρια, όπως αναφέρει το NBC. Επειδή οι περισσότερες εταιρείες πορνό είναι ιδιωτικές, είναι αδύνατο να έχουμε μια απολύτως ακριβή εκτίμηση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι τεχνολογίες του μέλλοντος είτε ΑΙ είτε επαυξημένη πραγματικότητα απλά θα μεγεθύνουν τα κέρδη.
Latest News
Η θεωρία του... χάους στις αμερικανικές εκλογές ανεξάρτητα ποιος θα κερδίσει
Τα περιθώρια νίκης είναι στενά και η εμπιστοσύνη στο σύστημα είναι σε ιστορικό χαμηλό
Η Uniper ξεπληρώνει το Βερολίνο για τη «διάσωση»
H Uniper ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής αντιστάθμισης κινδύνου, έχει πουλήσει σημαντικές ποσότητες της μελλοντικής της παραγωγής ενέργειας
Πόσο μακριά μπορούν να φτάσουν τα αντίποινα της Κίνας με τους δασμούς
H Κίνα θα «ζυγίσει» την απάντησή της και με δεδομένο ότι επιδιώκει στενότερες οικονομικές σχέσεις με την Ευρώπη, την ώρα που κλιμακώνονται οι εντάσεις με τις ΗΠΑ
Πώς διαμορφώθηκαν τα κέρδη της Hugo Boss για το τρίτο τρίμηνο - Ο ρόλος της Κίνας
Αμετάβλητες οι πωλήσεις, καλύτερα τα λειτουργικά κέρδη για τη Hugo Boss το τρίτο τρίμηνο - Παραμένουν μειωμένες οι προβλέψεις
Καταρρέει το επιχειρηματικό μοντέλο της Γερμανίας - Τι σημαίνει για την Ευρώπη
Όλες οι μεγάλες βιομηχανίες της χώρας βρίσκονται σε κρίση, και η οικονομία στη Γερμανία ισοπεδώνεται
Πώς προετοιμάζεται ο πλανήτης για μια νίκη Τραμπ ή Χάρις
Η οικονομία της Αμερικής παραμένει η μεγαλύτερη στον κόσμο και οι πολιτικοί της είναι έτοιμοι να την εργαλειοποιήσουν
Τι θα φέρουν οι αμερικανικές εκλογές στις εταιρείες των ΗΠΑ;
Το αποτέλεσμα θα έχει μεγάλες συνέπειες για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας, των αυτοκινήτων και των φαρμάκων
Κατώτερα των προσδοκιών τα αποτελέσματα γ' τριμήνου για την DHL
Ο γερμανικός όμιλος logistics ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 751 εκατομμυρίων ευρώ για το τρίτο τρίμηνο, έναντι 807 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι
Βουτιά 69% στα κέρδη της Nintendo - Μειώνεται η ζήτηση για το Switch
Το Switch είναι η δεύτερη κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις της Nintendo στην ιστορία, πίσω από το Nintendo DS
Αυτή την κάρτα ποιος θα την εξαργυρώσει; Τι φοβάται η TGI Friday's μετά την πτώχευση
Σχεδόν 50 εκατομμύρια δολάρια βρίσκονται σε αχρησιμοποίητες δωροκάρτες και δωροεπιταγές της TGI Friday's στις ΗΠΑ