«Σε τροχιά ανάπτυξης και αντιμέτωπες με ιδιαίτερες προκλήσεις βρίσκονται σήμερα οι περισσότερες επιχειρήσεις των κλάδων ξύλου και επίπλων της χώρας μας, στην μετά COVID εποχή, ως συνέπεια της αυξημένης τουριστικής κίνησης, της αυξημένης οικοδομικής δραστηριότητας κατά την περίοδο 2021/2020, της αύξησης των επενδύσεων και της κατανάλωσης, αλλά και της εν γένει ανάπτυξης της Ελλάδας». Πρόκειται για στοιχεία έρευνας του Ιωάννη Παπαδόπουλου, καθηγητή Μάρκετινγκ & Οικονομικής επιχειρήσεων ξύλου, προέδρου του Τμήματος Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Η νοσταλγία πουλάει: Πώς το 1990 «νίκησε» το 2023
Οι προκλήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές, σύμφωνα με τον ίδιο, καθώς διαπιστώνεται ελληνικές εταιρείες των κλάδων ξύλου και επίπλου να διακρίνονται και να αποσπούν σημαντικά βραβεία, οι Διεθνείς Εκθέσεις ξύλου και επίπλων (π.χ. Salone de Mobile – Milano 2023, Interzum 2023, Ligna 2023 κ.ά.) να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε υλικά Eco-Friendly, σε νέες καινοτόμες σχεδιαστικές προτάσεις, σε νέες τεχνολογίες, σε «πράσινη» επεξεργασία φυσικών πόρων στο πλαίσιο της βιοοικονομίας, σε ορθολογική διαχείριση και αξιοποίηση υπολειμμάτων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, στην επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα, στις πλατφόρμες IoT, στις εξελίξεις της ψηφιοποίησης σε όλη την αλυσίδα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Πιστοποιημένα προϊόντα ξύλου προτιμούν οι Έλληνες
Σημαντική επίσης, πρόκληση είναι η αγορά πιστοποιημένων προϊόντων ξύλου, όπου σε σχετική έρευνα του Εργαστηρίου Δασικής Οικονομικής, Μάρκετινγκ, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (Liaskopoulouetal 2021) οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν σε ποσοστό 54,7% να γνωρίζουν την ύπαρξή τους στην αγορά και να υπάρχει πρόθεση αγοράς τους από ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 87,9%, διαθέτοντας σχεδόν οι μισοί από αυτούς, ένα ποσό της τάξης 6-20% επιπλέον της τιμής των μη πιστοποιημένων προϊόντων.
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Μάιος, 2023), παρατηρεί ο κ. Παπαδόπουλος, ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής για τον κλάδο του ξύλου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, είχε μια αύξηση 4,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, αλλά μειωμένη αύξηση σε σχέση με την περίοδο 2022/2021 (+12,93%).
Αντίστοιχα, για τον κλάδο του επίπλου η αύξηση ήταν 5,7% και πάλι όμως μειωμένη σε σχέση με την περίοδο 2022/2021 (+36,8%). Ο ίδιος δείκτης, προσθέτει, για όλο το έτος 2022 ήταν 111,6 για τον κλάδο του ξύλου και 147,01 για τον κλάδο του επίπλου (με έτος βάσης το 2015), δηλαδή παρουσιάστηκε αύξηση αντίστοιχα το 2022 σε σχέση με το 2015 κατά 11,6% και 47,01%.
Τέλος, η συνολική οικοδομική δραστηριότητα σε αριθμό αδειών για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου των ετών 2022 και 2021 σημειώνει αύξηση κατά 5,0% σε επίπεδο χώρας, αλλά και μείωση κατά 8,9% σε επίπεδο εμβαδού επιφανειών. Την αντίστοιχη περίοδο των ετών 2021/2020 η αύξηση του αριθμού αδειών είχε σημειώσει αύξηση 18,2%.
Έντονη παραγωγική και κατασκευαστική δραστηριότητα
Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, τονίζει πως «το Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού (ΔΕΞΥΣ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στέκεται συμπαραστάτης και σύμβουλος των ελληνικών και κυπριακών επιχειρήσεων των κλάδων επίπλου και ξύλου σε όλες τις περιόδους και κρίσεων και ανάπτυξης. Οι καθημερινές σχεδόν επικοινωνίες που γίνονται από καθηγητές του Τμήματος με αρκετές συνεργαζόμενες εταιρείες, δείχνουν μέχρι στιγμής ότι υπάρχει μια έντονη παραγωγική και κατασκευαστική δραστηριότητα».
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, ιδιαίτερα στην Κύπρο «η τελευταία χρονιά είναι ίσως η καλύτερη για τον κλάδο την τελευταία 20ετία». Αρκετά μεγάλα projects υπάρχουν σε τουριστικές περιοχές και ιδιαίτερα στον ξενοδοχειακό τομέα, αλλά και σε ιδιωτικές κατοικίες σε περιοχές όπως η Αττική, τα Τρίκαλα κά. Βέβαια, οι αναπάντεχες αλλαγές που παρουσιάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν επιτρέπουν τον εφησυχασμό για τις επιχειρήσεις των κλάδων αυτών, αλλά γενικά υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον.
Έλλειψη προσωπικού
Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν επενδύσει σε σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, αλλά το βασικό τους «πρόβλημα» φαίνεται να είναι η εξεύρεση στελεχών και εξειδικευμένου προσωπικού και απευθύνονται στο Τμήμα ΔΕΞΥΣ για την απασχόληση αποφοίτων του.
Παράλληλα, υπάρχει η σκέψη οργάνωσης ειδικών προγραμμάτων διετούς εκπαίδευσης νέων τεχνιτών σε διάφορες ειδικότητες των κλάδων ξύλου και επίπλου, μέσω του ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, οι οποίοι θα καλύψουν τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες των επιχειρήσεων αυτών.
Αξίζει να σημειωθεί και η συνεργασία που υπάρχει μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέσω προγραμματικών συμβάσεων, αφενός για τη χάραξη πρότυπης στρατηγικής ανασύστασης – ανάπτυξης της ελληνικής χειροτεχνίας, όπου περιλαμβάνεται και η ξυλοτεχνία, καθώς επίσης και ένα πρότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με την ξυλοτεχνία και θα ξεκινήσει πολύ σύντομα να υλοποιείται σε διάφορες περιοχές της χώρας. Για να καταλήξει τονίζοντας ο κ. Παπαδόπουλος:
«Οι ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις ξύλου και επίπλου έχουν παρελθόν, παρόν και μέλλον. Η ανάπτυξη συνεργασιών, η εξωστρέφεια – δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην προβολή τους και την επικοινωνία με την αγορά -, η “επένδυση” στη διαρκή μάθηση και στις έρευνες αγοράς, αξιοποιώντας τα σύγχρονα εργαλεία του μάρκετινγκ και της τεχνολογίας, “επιβάλλονται” ώστε να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο και να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και να χαραχθεί μια αναπτυξιακή στρατηγική με διάρκεια και μέλλον! Το Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού είναι δίπλα στις επιχειρήσεις του κλάδου και χαίρεται ειλικρινά για την κάθε πρόοδο και την επιτυχία τους!».
Latest News
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα