
Η Διώρυγα του Παναμά, που συνδέει τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, είναι μεγάλης σπουδαιότητας για τη ναυτιλία, καθώς διευκόλυνε σημαντικά τη ναυσιπλοΐα στην περιοχή. Για αιώνες η εναλλακτική λύση για τους ναυτικούς, δηλαδή o περίπλους της Λατινικής Αμερικής και του φουρτουνιασμένου Ακρωτηρίου Χορν, ήταν ένα πραγματικό νεκροταφείο πλοίων, όπου χιλιάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Η διέλευση μέσω της διώρυγας στην Κεντρική Αμερική συντόμευσε τη διαδρομή προς τον Ειρηνικό κατά περισσότερα από 13.000 χιλιόμετρα – μια πολύ σημαντική εξοικονόμηση κόστους και χρόνου.
Τώρα, όμως, οι ειδικοί παρατηρούν μείωση των βροχοπτώσεων στην Κεντρική Αμερική ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής. Η στάθμη του νερού στη διώρυγα πέφτει, καθιστώντας τη διέλευση ορισμένων πλοίων ολοένα και δυσκολότερη.
Η ξηρασία «γονατίζει» τη Διώρυγα του Παναμά – Σε ιστορικά χαμηλά η στάθμη
Θα διαταραχθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού;
Η Διώρυγα του Παναμά χρειάζεται το γλυκό νερό των βροχοπτώσεων, ώστε τα πλοία με μεγάλο βύθισμα να μπορούν να τη διασχίσουν. Σύμφωνα με την εταιρεία Everstream, η οποία αξιολογεί τις αλυσίδες εφοδιασμού για λογαριασμό διεθνών εταιρειών, περίπου 200 εκατομμύρια λίτρα νερού απαιτούνται για κάθε διέλευση πλοίου από τη διώρυγα. Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά έχει επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς βύθισης, θέτοντας πλέον ως όριο τα 13,5 μέτρα. Οι αναλυτές της Everstream αναμένουν πως οι περιορισμοί θα παραμείνουν μεσοπρόθεσμα, καθώς και ότι οι συνθήκες για τη ναυτιλία θα επιδεινωθούν.
Το ARD Tagesschau αναφέρει πως οι ναυτιλιακές εταιρείες μειώνουν τον αριθμό των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων, προκειμένου να μειώσουν κατά συνέπεια το βύθισμα των πλοίων. Η απώλεια εισοδήματος αναμένεται να αντισταθμιστεί από προσαυξήσεις της τάξεως των 500 ευρώ ανά κιβώτιο. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Χονδρικού και Εξωτερικού Εμπορίου, Χανς-Φάμπιαν Κρούζε, προειδοποίησε για σημαντικές διαταραχές των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς και μεγαλύτερους χρόνους μεταφοράς, γεγονός που θα επηρεάσει με τη σειρά του τις τιμές.
Άλλοι αντιδρούν πιο ψύχραιμα
Ο Βίνσεντ Στάμερ, οικονομολόγος στο Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία, δεν είναι τόσο ανήσυχος, εκτιμώντας πως στο άμεσο μέλλον οι επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού δεν θα είναι τόσο σοβαρές, εν αντιθέσει για παράδειγμα με το 2021, όταν είχε ακινητοποιηθεί το πλοίο Ever Given στη διώρυγα του Σουέζ: «Η Διώρυγα του Παναμά δεν έχει την ίδια σημασία για την παγκόσμια οικονομία όπως η Διώρυγα του Σουέζ», εξηγεί στην DW.
Επιπλέον, το παγκόσμιο εμπόριο, το 90% του οποίου πραγματοποιείται μέσω των παγκόσμιων ωκεανών, έχει αποδείξει τα τελευταία χρόνια την ανθεκτικότητά του: «Μετά τις πολλαπλές επιβαρύνσεις που προκλήθηκαν στη ναυτιλία, το κλείσιμο λιμένων και τις διαταραχές των τελευταίων ετών, οι αλυσίδες εφοδιασμού έχουν ανακάμψει σημαντικά».
Η κλιματική αλλαγή επιδεινώνει την κατάσταση
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η έλλειψη νερού προβληματίζει τις αρχές. Το 2019 ήταν ένα από τα λιγότερο βροχερά έτη που έχουν καταγραφεί ποτέ, με τις αρχές να δηλώνουν τότε ότι η κλιματική αλλαγή είναι «ήδη αισθητή στη Διώρυγα του Παναμά».
Τα τελευταία χρόνια οι μειωμένες βροχοπτώσεις προκαλούν ανησυχία και στην Ευρώπη, με την ξηρασία να έχει πλήξει τις αγροτικές καλλιέργειες αλλά και τον ποταμό Ρήνο, που είναι σημαντικότατος για την εσωτερική ναυσιπλοΐα, προκαλώντας αύξηση των τιμών στη βενζίνη και το πετρέλαιο θέρμανσης και εμποδίζοντας τον εφοδιασμό των εργοστασίων. Λόγω της έλλειψης χιονιού στις Άλπεις, η στάθμη των υδάτων του Ρήνου απειλείται να μειωθεί και φέτος.
Σε αναζήτηση λύσεων
Για τον Ρήνο, οι αρχές εξετάζουν τη λήψη περισσότερων αντίμετρων, όπως την περαιτέρω εκβάθυνση των διαύλων ναυσιπλοΐας. Μια άλλη, πολύ πιο δαπανηρή λύση θα ήταν η κατασκευή φραγμάτων, που όμως θα επέτρεπε την τμηματική ανάσχεση του ποταμού, προκειμένου να αυξηθεί η στάθμη του σε συγκεκριμένα σημεία. Για τη Διώρυγα του Παναμά εξετάζονται άλλου είδους εναλλακτικές λύσεις, όπως οι υδροσυλλέκτες εξοικονόμησης νερού, που θα συλλέγουν το πολύτιμο γλυκό νερό σε επιπλέον λεκάνες, καθώς και η κατασκευή δεξαμενών και μονάδων αφαλάτωσης θαλασσινού νερού.
Εάν, παρ’ όλα αυτά η διέλευση από τη διώρυγα καταστεί ασύμφορη, θα αποτελέσει αυτό κίνδυνο για την Ευρώπη όπως είχε συμβεί με τη Διώρυγα του Σουέζ; «Σίγουρα όχι», υποστηρίζει ο Στάμερ με βεβαιότητα. «Μόνο το 2% του γερμανικού θαλάσσιου εμπορίου κατευθύνεται στις ακτές του Ειρηνικού. Οι θαλάσσιες συνδέσεις με την ανατολική ακτή των Η.Π.Α., καθώς και το οδικό εμπόριο με τις γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο».
Μέχρι τότε, ωστόσο, ο οικονομολόγος βλέπει κι άλλους τρόπους αντίδρασης στην Κεντρική Αμερική: «Η μείωση του φορτίου είναι σίγουρα ο ευκολότερος τρόπος για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ακόμη, η χρήση μικρότερων σκαφών είναι επίσης εφικτή». Τέλος, ο Στάμερ εκτιμά πως υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις μεγάλης κλίμακας, όπως με τη συνολική ανακατεύθυνση των δρομολογίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ ή, αναφορικά με το εμπόριο προς τη δυτική ακτή των Η.Π.Α., μέσω της αύξησης των αεροπορικών ή χερσαίων μεταφορών.
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Πηγή: Deutsche Welle


Latest News

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια

Τσακίρης στον ΟΤ: «Η ΕΤΕπ θα στηρίξει τα offshore αιολικά στην Ελλάδα»
Ο Γιάννης Τσακίρης, αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, μετά τη χρηματοδότηση με 400 εκατ. ευρώ του offshore αιολικού στην Πολωνία μιλά στον ΟΤ

Μεγαλώνει συνεχώς το ενδιαφέρον για την αφαλάτωση στην Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή και οι ξηρασίες βάζουν όλο και περισσότερες χώρες στο παιχνίδι

Στο τραπέζι της Κομισιόν νέα κίνητρα για επενδύσεις στις ΑΠΕ
Στις 26 Φεβρουαρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του σχεδίου «Καθαρή Βιομηχανία» θα παρουσιάσει και πρόσθετα κίνητρα για επενδύσεις στις ΑΠΕ