
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών, η συμμετοχή στις εκλογές της 21ης Μαΐου ήταν στο 60,94%. Συγκεκριμένα, ψηφίσαν 6.060.364 πολίτες από τους 9.944.955 εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους. Θεωρητικά αυτή είναι μια πραγματικότητα. Ωστόσο, ο υπολογισμός της συμμετοχής, με βάση τους εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους, δεν είναι απολύτως ακριβής για δυο λόγους. Πρώτον, διότι περιλαμβάνονται κάποιοι που έχουν αποβιώσει (λίγοι πλέον μιας και οι εκλογικοί κατάλογοι ως προς αυτό ενημερώνονται τακτικά), και δεύτερον, διότι περιλαμβάνονται πάρα πολλοί που βρίσκονται στο εξωτερικό (είτε για σπουδές, είτε για εργασία), και ψηφίζουν μόνον εάν τύχει και βρεθούν στην Ελλάδα την ημέρα των εκλογών.
Στην τελευταία απογραφή του 2021, τα πλήρη στοιχεία της οποίας πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκαν, εμφανίζεται ότι ο συνολικός πληθυσμός στη χώρα μας είναι 10.482.487 άτομα (ΦΕΚ 2802 Β/26-04-2023) και ο Νόμιμος πληθυσμός, δηλαδή οι εγγεγραμμένοι στους Δήμους, είναι 9.716.889 άτομα (ΦΕΚ 6951 Β/30-12-2022).
Σε αυτό το σημείο πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο Νόμιμος πληθυσμός, είναι εκείνος που έχει δυνητικά το δικαίωμα ψήφου. Οι εγγεγραμμένοι δηλαδή στους εκλογικούς καταλόγους, προκύπτουν από το Νόμιμο πληθυσμό, αφού προηγουμένως εξαιρεθούν τα παιδιά έως 16 ετών.
Ωστόσο, από τα παραπάνω επίσημα στοιχεία, προκύπτει ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους, είναι μεγαλύτερος από το σύνολο του Νόμιμου πληθυσμού κατά 228 χιλιάδες (9.944.955 εγγεγραμμένοι – 9.716.889 Νόμιμος πληθυσμός = 228.066 )!!! Σε αυτό ακριβώς το σημείο, υπάρχει μια στρεβλή εικόνα. Δεν είναι δυνατόν οι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να είναι περισσότεροι από το Νόμιμο πληθυσμό. Θυμίζω ότι εγγεγραμμένοι είναι όσοι έχουν δικαίωμα ψήφου, δηλαδή όλοι οι άνω των 17 ετών, ενώ ο Νόμιμος πληθυσμός είναι όλοι οι διαμένοντες στους Δήμους της χώρας ανεξαρτήτου ηλικίας, δηλαδή χωρίς να αφαιρέσουμε τα παιδιά.
Προχωρώντας την ανάλυσή μας, και σύμφωνα με μια προσέγγιση της ΕΛ-ΣΤΑΤ, ο αριθμός των παιδιών μέχρι και 16 χρονών (που δεν έχουν δηλαδή δικαίωμα ψήφου), είναι 1.906.886. Εάν αφαιρέσουμε αυτόν τον αριθμό, από τον Νόμιμο πληθυσμό, τότε προκύπτει ο τελικός αριθμός των δυνητικών ψηφοφόρων που είναι 7.810.001 άτομα. Τόσοι είναι δηλαδή όσοι μπορούσαν να ψηφίσουν την περασμένη Κυριακή. Από αυτούς λοιπόν, στις εκλογές της 21ης Μαΐου ψήφισαν 6.060.364 άτομα.
Από την παραπάνω ανάλυση που κάναμε, προκύπτει ότι το ποσοστό συμμετοχής στις εκλογές της 21ης Μαΐου ήταν 77,60%. Τα επίσημα στοιχεία βέβαια του Υπουργείου Εσωτερικών, δίνουν ως ποσοστό συμμετοχής 60,94%. Η διαφορά προφανώς και είναι μεγάλη, για να μην πούμε τεράστια. Η πραγματική εικόνα όμως είναι αυτή που προέκυψε από την ανάλυση των δεδομένων που έχουμε στη διάθεσή μας.
Ως εκ τούτου, είναι αναγκαίο να γίνει άμεση επικαιροποίηση των εκλογικών καταλόγων. Είναι κάτι που μπορεί να γίνει με σχετική ευκολία και ασφάλεια. Τα στοιχεία της απογραφής είναι πλέον διαθέσιμα και εξόχως επίκαιρα. Επιπλέον, μπορεί να αξιοποιηθεί σε αυτή τη κατεύθυνση και το πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ, το γνωστό σε όλους μας TAXISnet,
Τέλος, συνεκτιμώντας το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα και έχοντας ως δεδομένο πλέον ότι συμμετείχαν περίπου 8 στους 10 Έλληνες (και όχι το παραπλανητικό 6 στους 10 που δίνει το Υπουργείο Εσωτερικών), θα λέγαμε ότι δίνει μια επιπλέον διάσταση στην σαρωτική νίκη της Νέας Δημοκρατίας και στερεί επιχειρημάτων από οποιονδήποτε θα ήθελε ενδεχομένως να βρει δικαιολογίες στα ποσοστά της αποχής.
Ο Δρ Παναγιώτης Ε. Τζαβάρας είναι καθηγητής Κοινωνικής Στατιστικής & Πολιτικής Έρευνας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου


Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.

Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη