Τρεις Γάλλοι υπουργοί και τρεις μάνατζερ μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων (της ενεργειακής TotalEnergies και των αυτοκινητοβιομηχανιών Stellantis και Mercedes) εγκαινίασαν πανηγυρικά την Τρίτη το πρώτο επί γαλλικού εδάφους γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών που θα χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα. Η μονάδα του Ντουβρέν της Βόρειας Γαλλίας (κοντά στο Καλέ) είναι ένα μόνο από τα 50 ανάλογα επιχειρηματικά σχέδια τα οποία έχουν ανακοινωθεί και υλοποιούνται με ταχύ ρυθμό τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Διότι η Ευρώπη πασχίζει να ανακτήσει την παραγωγική της αυτονομία σε μια συγκυρία που χαρακτηρίζεται από γεωπολιτικές εντάσεις, καχυποψία και εσωστρέφεια που τείνουν να αντιστρέψουν τρεις δεκαετίες οικονομικής και εμπορικής παγκοσμιοποίησης.
Η Ταϊβάν «ψηφίζει» Γαλλία – Επένδυση-«μαμούθ» για κατασκευή μπαταριών
Η μονάδα παραγωγής του Ντουβρέν προστίθεται στα λίγα μόνο εργοστάσια μπαταριών για αυτοκίνητα που έχουν ξεκινήσει ήδη την παραγωγή τους στη Γερμανία, τη Σουηδία, την Πολωνία και την Ουγγαρία. Το πρώτο ήταν αυτό του σουηδικού ομίλου ηλεκτρικών μπαταριών Northvolt που εγκαινιάστηκε στο Σκέλεφτι το Δεκέμβριο του 2021. Ακολούθησε το γιγαντιαίο εργοστάσιο που κατασκεύασε ο Ίλον Μασκ για λογαριασμό της Tesla στο Γκρινχάιντε της Γερμανίας, κοντά στο Βερολίνο, το Μάρτιο του 2022. Η μονάδα αυτή μάλιστα λίγους μήνες μετά τη λειτουργία της είχαν κυκλοφορήσει φήμες ότι θα κλείσει –είναι αρκετά κυκλοθυμικός επιχειρηματίας ο Μασκ.
Τρία ακόμα σχέδια στα σκαριά
Το εργοστάσιο του Ντουβρέν είναι το αποτέλεσμα μιας υποδειγματικής ευρωπαϊκής συνεργασίας στο βιομηχανικό τομέα, που πιστώνεται η γαλλική επιχειρηματική ελίτ αλλά και η κυβέρνηση του Παρισιού και ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προσωπικά με την καθοριστική στήριξη που παρέσχε. Πρόκειται για το «προϊόν» της κοινοπραξίας ACC που συνέπηξαν οι γαλλικοί όμιλοι Stellantis (PSA Peugeot-Citroen, Fiat, Chrysler, Opel) και TotalEnergies με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Mercedes.
Τρία όμως ακόμα μεγα-εργοστάσια κατασκευής μπαταριών κατασκευάζονται πυρετωδώς στη Γαλλία, όλα στο βόρειο διαμέρισμα Ο-Ντε-Φρανς στα σύνορα με το Βέλγιο. Το εργοστάσιο της κινεζικής εταιρείας AESC-Envision που ανεγείρεται στο Ντουέ, κοντά στην κεντρική μονάδα παραγωγής της Renault και επίσης τα εργοστάσια της γαλλικής start-up Verkor και της ProLogium, μιας εταιρείας από την Ταϊβάν.
Οι μονάδες της AESC-Envision και της Vercor θα ανεγερθούν κοντά στη Δουνκέρκη. Τη μονάδα της ProLogium προανήγγειλε μόλις προ δύο εβδομάδων ο ίδιος ο Μακρόν, σημειώνοντας την επιτυχία της χώρας του να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της ταϊβανέζικης εταιρείας. Προέβαλλε ο γάλλος πρόεδρος ως μείζον συγκριτικό πλεονέκτημα της πατρίδας του το φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα που παράγει κυρίως από πυρηνικούς σταθμούς και δευτερευόντως από υπεράκτια αιολικά πάρκα και φωτοβολταϊκές μονάδες.
10-20 χρόνια μπροστά οι Κινέζοι
Όπως σημειώνει ο Ζιλιέν Ντα Σουά στη «Le Figaro», για την Ευρώπη «η πρόκληση για την εγκατάσταση αυτών των δεκάδων μεγα-εργοστασίων μπαταριών με την υποστήριξη των εθνικών κυβερνήσεων είναι μεγάλη: να καλύψει το χαμένο έδαφος στον τομέα αυτό σε σύγκριση με τους Ασιάτες».
Διότι «οι Ασιάτες και ιδιαίτερα οι Κινέζοι βρίσκονται σήμερα 10 έως 20 χρόνια μπροστά από τους Ευρωπαίους στον τομέα αυτό», σημειώνει ο γάλλος ρεπόρτερ. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές εξάλλου από τους Ασιάτες προμηθεύονται ως επί το πλείστον τις μπαταρίες με τις οποίες εφοδιάζουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματά τους.
Έχουν όμως οι Ευρωπαίοι δύο πράγματα κατά νου, όπως παρατηρεί ο Ντα Σουά. Πρώτον τη γεωπολιτική απομάκρυνση της Κίνας από τη Δύση – με ευθύνη των ΗΠΑ βέβαια, αλλά η Ευρώπη εν προκειμένω δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά παρά να ακολουθήσει τη γραμμή της Ουάσιγκτον.
Δεύτερο μέλημα των Ευρωπαίων είναι ο… ορίζοντας του έτους 2035. Πρόκειται για την χρονιά κατά την οποία, όπως αποφάσισε η ΕΕ, θα τεθεί σε ισχύ στην Ευρώπη η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Latest News
«Δεν βγαίνουν τα κουκιά για τους στόχους των ΑΠΕ» – Οι αντιδράσεις των ηλεκτροπαραγωγών στο ΕΣΕΚ
Ο ΕΣΑΗ αμφισβητεί την επίτευξη του στόχου για την πράσινη μετάβαση και της διείσδυσης των ΑΠΕ το 2030 ζητώντας αλλαγές στο κείμενο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα
Χωρίς μείωση ορυκτών καυσίμων η ατζέντα του Αζερμπαϊτζάν για την COP29
Τι προτάσσει στην ατζέντα της COP29 ο υπουργός του Αζερμπαϊτζάν που θα φιλοξενήσει την επόμενη σύνοδο για το κλίμα
Πόσο θα μειώσει το ενεργειακό κόστος η διείσδυση των ΑΠΕ - Χρειάζεται περισσότερη αιολική ενέργεια
Οι επισημάνσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ επί του εθνικού σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ)
Πατήθηκε το κουμπί για νέα έργα αποθήκευσης ενέργειας - Πού θα χωροθετηθούν
Υπεγράφη η υπουργική απόφαση για τον τρίτο διαγωνισμό έργων αποθήκευσης ενέργειας - Τι προβλέπει για μονάδες μπαταριών και φωτοβολταϊκά
Αύξηση 23% στις παραγγελλίες για ανεμογεννήτριες - Ποιος έχει τα σκήπτρα
Οι παγκόσμιες παραγγελίες για χερσαίες ανεμογεννήτριες έφτασαν τα 91,2 GW το α΄ εξάμηνο, σημειώνοντας αύξηση 23% σε ετήσια βάση
Πόσο κερδίζει η ΕΥΑΘ από τη συμφωνία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Η συμφωνία της ΕΥΑΘ με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή προβλέπεται να επιφέρει πρόσθετο όφελος από τη μεταβίβαση πιστοποιητικών για την «πράσινη» ενέργεια
Αυτές είναι οι 13 πόλεις που θα μπορούσαν να βρεθούν κάτω από το νερό μέχρι το 2050
Η κλιματική αλλαγή απειλεί πολλές περιοχές του πλανήτη – Οι πόλεις που ίσως βρεθούν κάτω από το νερό τα επόμενα 25 χρόνια δεν είναι μακριά μας, ούτε άγνωστες
Πώς θα κινούνται τα φορτηγά του μέλλοντος;
Οι κατασκευαστές φορτηγών βρίσκονται υπό πίεση για να περιορίσουν τις εκπομπές αερίων τους. Σε ποια εναλλακτική πρέπει να στραφούν όμως; Στις μπαταρίες ή στις κυψέλες καυσίμου;
Πέφτει η στάθμη σε τέσσερις φυσικές λίμνες της Κεντρικής Μακεδονίας
Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη βιώνουν τις επιπτώσεις από την ξηρασία στη Μεσόγειο, σύμφωνα με έκθεση του Ελληνικού Κέντρου Βιοτόπων – Υγροτόπων
Νέο σταθμό αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας κατασκευάζει Κίνα
Η κατασκευή του ενεργειακού σταθμού έχει κόστος 270 εκατομμυρίων ευρώ ενώ αναμένεται ότι θα έχει συνδεθεί στο δίκτυο μεταφοράς ενέργειας της Κίνας μέχρι το τέλος της χρονιάς