Τρεις Γάλλοι υπουργοί και τρεις μάνατζερ μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων (της ενεργειακής TotalEnergies και των αυτοκινητοβιομηχανιών Stellantis και Mercedes) εγκαινίασαν πανηγυρικά την Τρίτη το πρώτο επί γαλλικού εδάφους γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών που θα χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα. Η μονάδα του Ντουβρέν της Βόρειας Γαλλίας (κοντά στο Καλέ) είναι ένα μόνο από τα 50 ανάλογα επιχειρηματικά σχέδια τα οποία έχουν ανακοινωθεί και υλοποιούνται με ταχύ ρυθμό τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Διότι η Ευρώπη πασχίζει να ανακτήσει την παραγωγική της αυτονομία σε μια συγκυρία που χαρακτηρίζεται από γεωπολιτικές εντάσεις, καχυποψία και εσωστρέφεια που τείνουν να αντιστρέψουν τρεις δεκαετίες οικονομικής και εμπορικής παγκοσμιοποίησης.

Η Ταϊβάν «ψηφίζει» Γαλλία – Επένδυση-«μαμούθ» για κατασκευή μπαταριών

Η μονάδα παραγωγής του Ντουβρέν προστίθεται στα λίγα μόνο εργοστάσια μπαταριών για αυτοκίνητα που έχουν ξεκινήσει ήδη την παραγωγή τους στη Γερμανία, τη Σουηδία, την Πολωνία και την Ουγγαρία. Το πρώτο ήταν αυτό του σουηδικού ομίλου ηλεκτρικών μπαταριών Northvolt που εγκαινιάστηκε στο Σκέλεφτι το Δεκέμβριο του 2021. Ακολούθησε το γιγαντιαίο εργοστάσιο που κατασκεύασε ο Ίλον Μασκ για λογαριασμό της Tesla στο Γκρινχάιντε της Γερμανίας, κοντά στο Βερολίνο, το Μάρτιο του 2022. Η μονάδα αυτή μάλιστα λίγους μήνες μετά τη λειτουργία της είχαν κυκλοφορήσει φήμες ότι θα κλείσει –είναι αρκετά κυκλοθυμικός επιχειρηματίας ο Μασκ.

Τρία ακόμα σχέδια στα σκαριά

Το εργοστάσιο του Ντουβρέν είναι το αποτέλεσμα μιας υποδειγματικής ευρωπαϊκής συνεργασίας στο βιομηχανικό τομέα, που πιστώνεται η γαλλική επιχειρηματική ελίτ αλλά και η κυβέρνηση του Παρισιού και ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προσωπικά με την καθοριστική στήριξη που παρέσχε. Πρόκειται για το «προϊόν» της κοινοπραξίας ACC που συνέπηξαν οι γαλλικοί όμιλοι Stellantis (PSA Peugeot-Citroen, Fiat, Chrysler, Opel) και TotalEnergies με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Mercedes.

Τρία όμως ακόμα μεγα-εργοστάσια κατασκευής μπαταριών κατασκευάζονται πυρετωδώς στη Γαλλία, όλα στο βόρειο διαμέρισμα Ο-Ντε-Φρανς στα σύνορα με το Βέλγιο. Το εργοστάσιο της κινεζικής εταιρείας AESC-Envision που ανεγείρεται στο Ντουέ, κοντά στην κεντρική μονάδα παραγωγής της Renault και επίσης τα εργοστάσια της γαλλικής start-up Verkor και της ProLogium, μιας εταιρείας από την Ταϊβάν.

Οι μονάδες της AESC-Envision και της Vercor θα ανεγερθούν κοντά στη Δουνκέρκη. Τη μονάδα της ProLogium προανήγγειλε μόλις προ δύο εβδομάδων ο ίδιος ο Μακρόν, σημειώνοντας την επιτυχία της χώρας του να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της ταϊβανέζικης εταιρείας. Προέβαλλε ο γάλλος πρόεδρος ως μείζον συγκριτικό πλεονέκτημα της πατρίδας του το φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα που παράγει κυρίως από πυρηνικούς σταθμούς και δευτερευόντως από υπεράκτια αιολικά πάρκα και φωτοβολταϊκές μονάδες.

10-20 χρόνια μπροστά οι Κινέζοι

Όπως σημειώνει ο Ζιλιέν Ντα Σουά στη «Le Figaro», για την Ευρώπη «η πρόκληση για την εγκατάσταση αυτών των δεκάδων μεγα-εργοστασίων μπαταριών με την υποστήριξη των εθνικών κυβερνήσεων είναι μεγάλη: να καλύψει το χαμένο έδαφος στον τομέα αυτό σε σύγκριση με τους Ασιάτες».

Διότι «οι Ασιάτες και ιδιαίτερα οι Κινέζοι βρίσκονται σήμερα 10 έως 20 χρόνια μπροστά από τους Ευρωπαίους στον τομέα αυτό», σημειώνει ο γάλλος ρεπόρτερ. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές εξάλλου από τους Ασιάτες προμηθεύονται ως επί το πλείστον τις μπαταρίες με τις οποίες εφοδιάζουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματά τους.

Έχουν όμως οι Ευρωπαίοι δύο πράγματα κατά νου, όπως παρατηρεί ο Ντα Σουά. Πρώτον τη γεωπολιτική απομάκρυνση της Κίνας από τη Δύση – με ευθύνη των ΗΠΑ βέβαια, αλλά η Ευρώπη εν προκειμένω δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά παρά να ακολουθήσει τη γραμμή της Ουάσιγκτον.

Δεύτερο μέλημα των Ευρωπαίων είναι ο… ορίζοντας του έτους 2035. Πρόκειται για την χρονιά κατά την οποία, όπως αποφάσισε η ΕΕ, θα τεθεί σε ισχύ στην Ευρώπη η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα