Την συνεχιζόμενη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αποδεικνύει και φέτος η ετήσια έκθεση της Petrofin Βank, που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από εγχώριες και ξένες τράπεζες, εξακολουθεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, με κάποιες σημαντικές επιμέρους διαφοροποιήσεις συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη. Συνολικά, ο δανεισμός άγγιξε τα 52 δισ., ελάχιστα μειωμένος από τα 52,5 δισ. του 2021.
Ναυτιλία: Η προτεραιότητα στις ναυπηγήσεις αλλάζει τα δεδομένα
Συνολικά, ο δείκτης Petrofin που μετρά τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας με βάση το 100 από το 2001, κατέγραψε οριακή πτώση σε 314 από 318. Καθώς ο ελληνικός στόλος σε όρους DWT συνέχισε να αυξάνεται, το παράδοξο μπορεί να εξηγηθεί από την ανάπτυξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης που πλέον αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της συνολικής χρηματοδότησης για την ελληνική ναυτιλία.
Επιπλέον, όπως συμπεραίνεται από την έρευνα, ορισμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αναχρηματοδοτήσει ορισμένα από τα δάνειά τους στις αρχές του 2023, αλλά συνολικά το δανειακό τους χαρτοφυλάκιο παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο.
Οι ελληνικές τράπεζες
Η Alpha bank έχει αναρριχηθεί στην πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, οριακά μπροστά από την Eurobank, την περσινή ηγέτιδα στον δανεισμό της ελληνικής ναυτιλίας.
Συνολικά, οι ελληνικές τράπεζες αντιπροσωπεύουν 3 από τις 5 κορυφαίες τράπεζες σε χρηματοδότηση. Οι ελληνικές τράπεζες, παρά τις αβέβαιες συνθήκες, κατάφεραν να αναπτυχθούν κατά
3,7% διατηρώντας την ανοδική τους πορεία τα τελευταία 5 χρόνια.
Μείωση του αριθμού των τραπεζών
Αν και ο αριθμός των τραπεζών που χρηματοδοτούν Έλληνες ιδιοκτήτες μειώθηκε από 56 σε 50, αυτό δεν θεωρείται μείζονος σημασίας, καθώς σημαντικός αριθμός νέων τραπεζών της Άπω Ανατολής και της Μέσης Ανατολής άρχισαν να δανείζουν πιο επιθετικά το 2023. Η μετατόπιση από τον δανεισμό των ευρωπαϊκών τραπεζών προς τον κυρίως δανεισμό της Άπω Ανατολής εκφράζεται κυρίως μέσω κινεζικών και ιαπωνικών τραπεζών.
Οι μελλοντικές δεσμεύσεις για χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 77% το 2022, καθώς ορισμένοι ιδιοκτήτες στράφηκαν προς τις νέες παραγγελίες. Οι περισσότερες τράπεζες κατάφεραν να αυξήσουν τον νέο δανεισμό τους το 2022, αλλά λόγω των αποπληρωμών των δανειακών χαρτοφυλακίων, καθώς και προπληρωμές εν όψει της ολοένα και ισχυρότερης ρευστότητας των Ελλήνων ιδιοκτητών, τα συνολικό τους δανεικά χαρτοφυλάκια στο τέλος του 2022 παρουσίασαν μικρή πτώση.
Οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης
Συνολικά, η ελληνική ναυπηγική χρηματοδότηση κατάφερε να συνεχίσει να ενισχύει με ρευστότητα τους Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν πλέον εναλλακτικές λύσεις μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης.
Η δραστηριότητα στις κεφαλαιαγορές παρουσίασε επίσης αυξήσεις με τις νέες δημόσιες εγγραφές ναυτιλίας να αυξάνονται από 768 το 2021 σε 1266 το 2022, ενώ τα ναυτιλιακά ομόλογα μειώθηκαν λόγω των δυσμενών συνθηκών της αγοράς.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα χρήματα που έχουν «παρκάρει» για την προπληρωμή δανείων, τακτοποιώντας χαμηλού κόστους δάνεια LTV ή χρηματοδοτούν νέες αγορές.
Ελαφρά επιβράδυνση
Στο τέλος του 2022, το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής ναυτιλίας ήταν 51,909 δισ. δολάρια σε σύγκριση με τα 52,580 δισ. του τέλους του 2021. Η ετήσια ανάπτυξη μειώθηκε ελαφρά κατά 1,27%.
Η ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση παραμένει δέλεαρ, καθώς υπάρχουν πολλές τράπεζες που επιδιώκουν να επεκτείνουν τον δανεισμό τους.
Στην κορυφή η Credit Suisse
Μετά την αναταραχή με την Credit Suisse, το μέλλον του ελληνικού χαρτοφυλακίου της ελβετικής τράπεζας που εξαγοράστηκε από την UBS μοιάζει αβέβαιο. Το 2022 η ελβετική τράπεζα κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο δανεισμού της ελληνικής ναυτιλίας με 5,5 δισ. δολάρια.
Επιπλέον, η HSBC ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τη χρηματοδότηση των ελληνικών πλοίων και την παρουσία της στην Ελλάδα και ήδη μέρος του χαρτοφυλακίου της έχει συμφωνηθεί να πωληθεί σε άλλες τράπεζες.
Αξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες αναμένεται να αποτελέσουν τους μεγαλύτερους δανειστές το 2023 με 4 συμμετοχές στην πρώτη δεκάδα.
Συγκρίνοντας το 2022 με το 2021, εννέα τράπεζες αύξησαν τα χαρτοφυλάκια δανείων τους και 16 τράπεζες παρουσίασαν μείωση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν από τις ING, Citi, KfW, Τράπεζα Κύπρου και Alpha Bank, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να σημειώνονται αντίστοιχα, σε HSBC, Deutsche Bank, DNB, Aegean Baltic, καθώς και στις Macquarie Bank και Astrobank από τις μικρότερες τράπεζες.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ