Την συνεχιζόμενη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αποδεικνύει και φέτος η ετήσια έκθεση της Petrofin Βank, που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από εγχώριες και ξένες τράπεζες, εξακολουθεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, με κάποιες σημαντικές επιμέρους διαφοροποιήσεις συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη. Συνολικά, ο δανεισμός άγγιξε τα 52 δισ., ελάχιστα μειωμένος από τα 52,5 δισ. του 2021.
Ναυτιλία: Η προτεραιότητα στις ναυπηγήσεις αλλάζει τα δεδομένα
Συνολικά, ο δείκτης Petrofin που μετρά τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας με βάση το 100 από το 2001, κατέγραψε οριακή πτώση σε 314 από 318. Καθώς ο ελληνικός στόλος σε όρους DWT συνέχισε να αυξάνεται, το παράδοξο μπορεί να εξηγηθεί από την ανάπτυξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης που πλέον αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της συνολικής χρηματοδότησης για την ελληνική ναυτιλία.
Επιπλέον, όπως συμπεραίνεται από την έρευνα, ορισμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αναχρηματοδοτήσει ορισμένα από τα δάνειά τους στις αρχές του 2023, αλλά συνολικά το δανειακό τους χαρτοφυλάκιο παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο.
Οι ελληνικές τράπεζες
Η Alpha bank έχει αναρριχηθεί στην πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, οριακά μπροστά από την Eurobank, την περσινή ηγέτιδα στον δανεισμό της ελληνικής ναυτιλίας.
Συνολικά, οι ελληνικές τράπεζες αντιπροσωπεύουν 3 από τις 5 κορυφαίες τράπεζες σε χρηματοδότηση. Οι ελληνικές τράπεζες, παρά τις αβέβαιες συνθήκες, κατάφεραν να αναπτυχθούν κατά
3,7% διατηρώντας την ανοδική τους πορεία τα τελευταία 5 χρόνια.
Μείωση του αριθμού των τραπεζών
Αν και ο αριθμός των τραπεζών που χρηματοδοτούν Έλληνες ιδιοκτήτες μειώθηκε από 56 σε 50, αυτό δεν θεωρείται μείζονος σημασίας, καθώς σημαντικός αριθμός νέων τραπεζών της Άπω Ανατολής και της Μέσης Ανατολής άρχισαν να δανείζουν πιο επιθετικά το 2023. Η μετατόπιση από τον δανεισμό των ευρωπαϊκών τραπεζών προς τον κυρίως δανεισμό της Άπω Ανατολής εκφράζεται κυρίως μέσω κινεζικών και ιαπωνικών τραπεζών.
Οι μελλοντικές δεσμεύσεις για χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 77% το 2022, καθώς ορισμένοι ιδιοκτήτες στράφηκαν προς τις νέες παραγγελίες. Οι περισσότερες τράπεζες κατάφεραν να αυξήσουν τον νέο δανεισμό τους το 2022, αλλά λόγω των αποπληρωμών των δανειακών χαρτοφυλακίων, καθώς και προπληρωμές εν όψει της ολοένα και ισχυρότερης ρευστότητας των Ελλήνων ιδιοκτητών, τα συνολικό τους δανεικά χαρτοφυλάκια στο τέλος του 2022 παρουσίασαν μικρή πτώση.
Οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης
Συνολικά, η ελληνική ναυπηγική χρηματοδότηση κατάφερε να συνεχίσει να ενισχύει με ρευστότητα τους Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν πλέον εναλλακτικές λύσεις μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης.
Η δραστηριότητα στις κεφαλαιαγορές παρουσίασε επίσης αυξήσεις με τις νέες δημόσιες εγγραφές ναυτιλίας να αυξάνονται από 768 το 2021 σε 1266 το 2022, ενώ τα ναυτιλιακά ομόλογα μειώθηκαν λόγω των δυσμενών συνθηκών της αγοράς.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα χρήματα που έχουν «παρκάρει» για την προπληρωμή δανείων, τακτοποιώντας χαμηλού κόστους δάνεια LTV ή χρηματοδοτούν νέες αγορές.
Ελαφρά επιβράδυνση
Στο τέλος του 2022, το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής ναυτιλίας ήταν 51,909 δισ. δολάρια σε σύγκριση με τα 52,580 δισ. του τέλους του 2021. Η ετήσια ανάπτυξη μειώθηκε ελαφρά κατά 1,27%.
Η ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση παραμένει δέλεαρ, καθώς υπάρχουν πολλές τράπεζες που επιδιώκουν να επεκτείνουν τον δανεισμό τους.
Στην κορυφή η Credit Suisse
Μετά την αναταραχή με την Credit Suisse, το μέλλον του ελληνικού χαρτοφυλακίου της ελβετικής τράπεζας που εξαγοράστηκε από την UBS μοιάζει αβέβαιο. Το 2022 η ελβετική τράπεζα κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο δανεισμού της ελληνικής ναυτιλίας με 5,5 δισ. δολάρια.
Επιπλέον, η HSBC ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τη χρηματοδότηση των ελληνικών πλοίων και την παρουσία της στην Ελλάδα και ήδη μέρος του χαρτοφυλακίου της έχει συμφωνηθεί να πωληθεί σε άλλες τράπεζες.
Αξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες αναμένεται να αποτελέσουν τους μεγαλύτερους δανειστές το 2023 με 4 συμμετοχές στην πρώτη δεκάδα.
Συγκρίνοντας το 2022 με το 2021, εννέα τράπεζες αύξησαν τα χαρτοφυλάκια δανείων τους και 16 τράπεζες παρουσίασαν μείωση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν από τις ING, Citi, KfW, Τράπεζα Κύπρου και Alpha Bank, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να σημειώνονται αντίστοιχα, σε HSBC, Deutsche Bank, DNB, Aegean Baltic, καθώς και στις Macquarie Bank και Astrobank από τις μικρότερες τράπεζες.
Latest News
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023