Την συνεχιζόμενη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αποδεικνύει και φέτος η ετήσια έκθεση της Petrofin Βank, που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από εγχώριες και ξένες τράπεζες, εξακολουθεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, με κάποιες σημαντικές επιμέρους διαφοροποιήσεις συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη. Συνολικά, ο δανεισμός άγγιξε τα 52 δισ., ελάχιστα μειωμένος από τα 52,5 δισ. του 2021.
Ναυτιλία: Η προτεραιότητα στις ναυπηγήσεις αλλάζει τα δεδομένα
Συνολικά, ο δείκτης Petrofin που μετρά τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας με βάση το 100 από το 2001, κατέγραψε οριακή πτώση σε 314 από 318. Καθώς ο ελληνικός στόλος σε όρους DWT συνέχισε να αυξάνεται, το παράδοξο μπορεί να εξηγηθεί από την ανάπτυξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης που πλέον αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της συνολικής χρηματοδότησης για την ελληνική ναυτιλία.
Επιπλέον, όπως συμπεραίνεται από την έρευνα, ορισμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αναχρηματοδοτήσει ορισμένα από τα δάνειά τους στις αρχές του 2023, αλλά συνολικά το δανειακό τους χαρτοφυλάκιο παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο.
Οι ελληνικές τράπεζες
Η Alpha bank έχει αναρριχηθεί στην πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, οριακά μπροστά από την Eurobank, την περσινή ηγέτιδα στον δανεισμό της ελληνικής ναυτιλίας.
Συνολικά, οι ελληνικές τράπεζες αντιπροσωπεύουν 3 από τις 5 κορυφαίες τράπεζες σε χρηματοδότηση. Οι ελληνικές τράπεζες, παρά τις αβέβαιες συνθήκες, κατάφεραν να αναπτυχθούν κατά
3,7% διατηρώντας την ανοδική τους πορεία τα τελευταία 5 χρόνια.
Μείωση του αριθμού των τραπεζών
Αν και ο αριθμός των τραπεζών που χρηματοδοτούν Έλληνες ιδιοκτήτες μειώθηκε από 56 σε 50, αυτό δεν θεωρείται μείζονος σημασίας, καθώς σημαντικός αριθμός νέων τραπεζών της Άπω Ανατολής και της Μέσης Ανατολής άρχισαν να δανείζουν πιο επιθετικά το 2023. Η μετατόπιση από τον δανεισμό των ευρωπαϊκών τραπεζών προς τον κυρίως δανεισμό της Άπω Ανατολής εκφράζεται κυρίως μέσω κινεζικών και ιαπωνικών τραπεζών.
Οι μελλοντικές δεσμεύσεις για χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 77% το 2022, καθώς ορισμένοι ιδιοκτήτες στράφηκαν προς τις νέες παραγγελίες. Οι περισσότερες τράπεζες κατάφεραν να αυξήσουν τον νέο δανεισμό τους το 2022, αλλά λόγω των αποπληρωμών των δανειακών χαρτοφυλακίων, καθώς και προπληρωμές εν όψει της ολοένα και ισχυρότερης ρευστότητας των Ελλήνων ιδιοκτητών, τα συνολικό τους δανεικά χαρτοφυλάκια στο τέλος του 2022 παρουσίασαν μικρή πτώση.
Οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης
Συνολικά, η ελληνική ναυπηγική χρηματοδότηση κατάφερε να συνεχίσει να ενισχύει με ρευστότητα τους Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν πλέον εναλλακτικές λύσεις μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης και εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης.
Η δραστηριότητα στις κεφαλαιαγορές παρουσίασε επίσης αυξήσεις με τις νέες δημόσιες εγγραφές ναυτιλίας να αυξάνονται από 768 το 2021 σε 1266 το 2022, ενώ τα ναυτιλιακά ομόλογα μειώθηκαν λόγω των δυσμενών συνθηκών της αγοράς.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα χρήματα που έχουν «παρκάρει» για την προπληρωμή δανείων, τακτοποιώντας χαμηλού κόστους δάνεια LTV ή χρηματοδοτούν νέες αγορές.
Ελαφρά επιβράδυνση
Στο τέλος του 2022, το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής ναυτιλίας ήταν 51,909 δισ. δολάρια σε σύγκριση με τα 52,580 δισ. του τέλους του 2021. Η ετήσια ανάπτυξη μειώθηκε ελαφρά κατά 1,27%.
Η ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση παραμένει δέλεαρ, καθώς υπάρχουν πολλές τράπεζες που επιδιώκουν να επεκτείνουν τον δανεισμό τους.
Στην κορυφή η Credit Suisse
Μετά την αναταραχή με την Credit Suisse, το μέλλον του ελληνικού χαρτοφυλακίου της ελβετικής τράπεζας που εξαγοράστηκε από την UBS μοιάζει αβέβαιο. Το 2022 η ελβετική τράπεζα κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο δανεισμού της ελληνικής ναυτιλίας με 5,5 δισ. δολάρια.
Επιπλέον, η HSBC ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τη χρηματοδότηση των ελληνικών πλοίων και την παρουσία της στην Ελλάδα και ήδη μέρος του χαρτοφυλακίου της έχει συμφωνηθεί να πωληθεί σε άλλες τράπεζες.
Αξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες αναμένεται να αποτελέσουν τους μεγαλύτερους δανειστές το 2023 με 4 συμμετοχές στην πρώτη δεκάδα.
Συγκρίνοντας το 2022 με το 2021, εννέα τράπεζες αύξησαν τα χαρτοφυλάκια δανείων τους και 16 τράπεζες παρουσίασαν μείωση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν από τις ING, Citi, KfW, Τράπεζα Κύπρου και Alpha Bank, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να σημειώνονται αντίστοιχα, σε HSBC, Deutsche Bank, DNB, Aegean Baltic, καθώς και στις Macquarie Bank και Astrobank από τις μικρότερες τράπεζες.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους