Η κοστολόγηση των προγραμμάτων των κομμάτων είναι μια σημαντική πλευρά της πολιτικής συζήτησης. Τόσο ως προς το πόσο θα κοστίσουν σε σχέση με τα υπαρκτά έσοδα, όσο και σε σχέση με το ποιο όφελος μπορούν να έχουν.
Προφανώς με πρωτόκολλα συμφωνημένα και θεσμοθετημένα και πατώντας πάνω σε πραγματικά δεδομένα που να συνυπολογίζουν όλες τις παραμέτρους.
Κάτι τέτοιο σίγουρα θα ήταν μια συνεισφορά στο να κάνουμε πραγματικό διάλογο μπροστά στις εκλογές.
Γιατί έτσι θα αποφύγουμε τόσο την ευκολία του «λεφτά υπάρχουν!» όσο και την αντίστοιχη ευκολία του «πού θα βρείτε τα λεφτά;».
Και οι πολίτες θα μπορούν να κρίνουν καλύτερα τι να ψηφίσουν, αλλά και τα κόμματα θα έχουν μια πραγματική πίεση να κάνουν προγράμματα που ούτε αυτιά θα χαϊδεύουν ούτε συνθήματα θα αναπαράγουν, αλλά θα πατάνε πάνω στην πραγματικότητα της χώρας.
Επιμένω κοστολόγηση και αποτίμηση χρειαζόμαστε. Δηλαδή και να ξέρουμε το άμεσο κόστος αλλά και τα οφέλη που θα έρθουν, τα πιθανά αποτελέσματα οικονομικής ανάπτυξης που μπορεί να επέλθουν. Αυτό σημαίνει να εντοπιστεί το κόστος σε σχέση με τα σημερινά έσοδα αλλά και το εάν θα φέρουν στο μέλλον μεγαλύτερη ανάπτυξη, άρα και έσοδα.
Γιατί εγώ καταλαβαίνω ότι συχνά στις εκλογές παίζεται ένα διπλό παιχνίδι. Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με το ότι η εκάστοτε αντιπολίτευση θα δώσει «υπέρμετρες» υποσχέσεις που πολύ απλά δεν θα μπορεί να τις αντέξει ο κρατικός προϋπολογισμός. Υπάρχει και το αντίθετο ενδεχόμενο: κυβερνήσεις με «ατζέντα λιτότητας» να λένε προκαταβολικά «λεφτά δεν υπάρχουν».
Γνωρίζω τη δυσκολία που υπάρχει για αυτή τη διαδικασία, ώστε να θεωρηθεί αμερόληπτη και ταυτόχρονα να αποφευχθεί ο κίνδυνος να ζητηθεί από φορείς του δημοσίου να παρέμβουν στην προεκλογική εκστρατεία. Γι’ αυτό χρειάζονται συναινέσεις ως προς τη διαδικασία.
Στη δημόσια συζήτηση μέχρι τώρα έχουν προταθεί ως φορείς που μπορούν να κάνουν αυτή την αποτίμηση το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και η Τράπεζα της Ελλάδος.
Ας συμφωνήσουν τα κόμματα ποιος είναι ο καταλληλότερος φορέας και ας καταθέσουν τα προγράμματά τους εκεί.
Διαφορετικά και οι υποσχέσεις παροχών θα φαίνονται έωλες και οι καταγγελίες για «δημοσιονομικό εκτροχιασμό» και υπέρμετρο κόστος θα κρίνονται «εκ του πονηρού».
Latest News
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή