Δεν είναι μόνο οι κρατήσεις για πτήσεις σε τουριστικούς προορισμούς ενόψει του καλοκαιριού που έχουν «απογειωθεί» εφέτος. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) διαπιστώνει ότι ήδη έχει ανακάμψει στα προ-Covid επίπεδα και η επιβατική κίνηση στις εσωτερικές πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών. Κι αυτό παρά το ότι το αεροπορικό ταξίδι έχει στοχοποιηθεί σε αρκετές περιβαλλοντικώς ενημερωμένες και ως εκ τούτου «ευαίσθητες» χώρες της Δύσης (της Ευρώπης κυρίως).
ΙΑΤΑ: Προβλέπει ισχυρή επανεκκίνηση των αερομεταφορών
Όντως, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι η πολιτική αεροπορία και εν γένει το αεροπλάνο ως μεταφορικό μέσο συνεισφέρουν κατά 2,4% στις συνολικές εκπομπές άνθρακα και εν γένει αερίων που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο – και επειδή οι μικρής δάρκειας πτήσεις σε κοντινούς προορισμούς είναι οι πλέον ενεργοβόρες και ρυπογόνες – η Γαλλία για παράδειγμα έχει με νόμο απαγορεύσει τις πτήσεις σε εσωτερικούς προορισμούς στους οποίους μπορεί να φθάσει κάποιος με το τρένο σε λιγότερο από 2,5 ώρες.
Τον Απρίλιο ο αριθμός των επιβατών εσωτερικών πτήσεων ξεπέρασε το επίπεδο που βρισκόταν τον αντίστοιχο μήνα του 2019, προτού δηλαδή ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού και ασφαλώς προτού ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση και εκτοξευθούν «στο Θεό» οι τιμές των καυσίμων και των αεροπορικών ναύλων και επιπλέον προτού ο πληθωρισμός ροκανίσει την αγοραστική δύναμη των επιβατών και, τέλος, προτού αρχίσουν πολλές δυτικές οικονομίες να φλερτάρουν με την ύφεση (η Γερμανία ως γνωστόν ήδη από το πρώτο τρίμηνο του έτους έχει βυθιστεί σ’ αυτή).
Το «άνοιγμα» της Κίνας
Εκφραζόμενα σε έσοδα ανά επιβατικά χιλιόμετρα (RPK), ένα από τα σημεία αναφοράς του κλάδου, η εσωτερική εναέρια κυκλοφορία έφτασε τον Απρίλιο στο 102,9% του επιπέδου που βρισκόταν τον Απρίλιο του 2019. Και η έκρηξη αυτή της ζήτησης για πτήσεις εσωτερικού παρά τις προαναφερθείσες αντιξοότητες, αποδίδεται ως επί το πλείστον στη δυναμική ανάκαμψη της αεροπορικής κυκλοφορίας στην Κίνα, μετά την εγκατάλειψη της πολιτικής μηδενικής ανοχής στην Covid στα τέλη του 2022.
Ο δείκτης RPK στην Κίνα εκτινάχθηκε στο 106% τον Απρίλιο που πέρασε συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Και σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022 η αύξηση έφθασε στο 536%. Σημαντική ήταν η αύξηση του δείκτη εσόδων ανά επιβατικά χιλιόμετρα και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, μια άλλη μεγάλη εγχώρια αεροπορική αγορά που ενισχύεται και από το γεγονός ότι η χώρα έχει υποτυπώδεις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες. Στις ΗΠΑ ο δείκτης RPK έφθασε στο 103,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πριν από τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την IΑΤΑ.
Στα 9/10 η κίνηση παγκοσμίως
Αργότερους ρυθμούς ανάκαμψης εμφανίζουν οι διεθνείς αεροπορικές πτήσεις. Ακόμα βρισκόμαστε βέβαια στην αρχή της θερινής τουριστικής περιόδου, κατά την οποία η ζήτηση για διεθνείς προορισμούς κατά κανόνα εκτινάσσεται συγκριτικά με τους χειμερινούς και εαρινούς μήνες.
Παρά ταύτα, οι κρατήσεις θέσεων προοιωνίζονται πολύ μεγάλη πληρότητα των αεροσκαφών το καλοκαίρι. Για παράδειγμα, τα αεροσκάφη της γαλλικής εταιρείας χαμηλού κόστους Transavia για τις πτήσεις τους θερινούς μήνες με προορισμό την Ελλάδα είχαν ήδη από τα μέσα Απριλίου πληρότητα 60%, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Η μεγάλη ανάκαμψη των διεθνών πτήσεων αποδίδεται όμως και πάλι εν πολλοίς στην Κίνα. Χάρη στο «άνοιγμα» της κινεζικής αγοράς ο δείκτης RPK έχει τριπλασιαστεί σε ετήσια βάση στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού. Και ο παγκόσμιος μέσος όρος για αυτά τα ταξίδια έχει φτάσει στο 83,6% συγκριτικά με το 2019 – με βάση πάντα το δείκτη RPK.
«Σε παγκόσμια κλίμακα η αεροπορική κίνηση έχει αποκατασταθεί στο 90,5% των επιπέδων που βρισκόταν πριν από την Covid», σημείωσε ο γενιικός διευθυντής της Iata Γουίλι Γουολς. Αναγνώρισε κι αυτός όμως ότι «καθώς πλησιάζει η τουριστική περίοδος στο ημισφαίριο, τα αεροπλάνα και τα αεροδρόμια γεμίζουν με ανθρώπους που θέλουν να απολαύσουν την ελευθερία του ταξιδιού».
Λίγοι άνεργοι, πολλά ταξίδια
Πώς σχολιάζει όμως ο Γουίλι Γουολς τις αρνητικές οικονομικές συγκυρίες (πληθωρισμός, ακριβοί ναύλοι, προϊούσα ύφεση σε μεγάλες τουριστικές αγορές κλπ); Ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ θυμίζει μια εξίσου σημαντική οικονομική και κοινωνική παράμετρο που «εγγυάται» κατά κάποιον τρόπο την ανάπτυξη της αεροπορικής αγοράς.
«Μην ξεχνάμε ότι η ανεργία κινείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε για τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, αφού πολλοί άνθρωποι θα συνεχίσουν να έχουν εισόδημα, έστω και αν μειώνεται η αγοραστική τους δύναμη», είπε ο Γουολς. Είναι προφανές ότι όταν μπει κανείς στη φυγόκεντρο των καλοκαιρινών διακοπών, ο ίλιγγος του αεροπορικού ταξιδιού μοιάζει ακαταμάχητος.
Από την Κυριακή έως την Τρίτη η ΙΑΤΑ πραγματοποιεί την ετήσια γενική συνέλευσή της στην Κωνσταντινούπολη. «Με την ευκαιρία αυτή η Ένωση θα ανακοινώσει και άλλα στατιστικά στοιχεία, κυρίως έναν απολογισμό της οικονομικής κατάστασης των αεροπορικών εταιρειών μετά τις ζημιές εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων που τους προκάλεσε η πανδημία», σημειώνει το AFP.
Latest News
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης
Πέντε μίνι - Εξοικονομώ 250 εκατ. για επιχειρήσεις, καταλύματα, δήμους, παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία
Οι ενδιαφερόμενοι για καθένα από αυτά, θα μπορούν να υποβάλουν, σταδιακά, τις αιτήσεις τους, καθώς υπεγράφησαν οι σχετικές προσκλήσεις