«Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις», έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης (ποιητική συλλογή Εκ του πλησίον, εκδόσεις Ίκαρος, Αθήνα 1998), αλλά δεν είναι πάντα εύκολο.
Εφέτος, ουσιαστικά δεν υπήρξε άνοιξη, δεδομένου ότι ειδικά ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν ασυνήθιστα κρύοι και βροχεροί μήνες. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις κυρίως στη μπύρα και δευτερευόντως στα αναψυκτικά να «φρενάρουν», με τις επιχειρήσεις να χάνουν τη «φόρα» που είχε καταγράψει ο τζίρος τους κατά το πρώτο – όχι και τόσο χειμερινό – τρίμηνο του έτους.
Βεβαίως όλοι φιλοδοξούν ότι το υπόλοιπο της σεζόν (αρχίζει από τα μέσα της άνοιξης και εκτείνεται σχεδόν μέχρι τον Οκτώβριο) θα τους αποζημιώσει ελέω και των υψηλών προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί για τη φετινή τουριστική κίνηση.
Στη βροχή «γλίστρησαν» οι πωλήσεις αναψυκτικών
«Αυτή τη στιγμή κάνουμε διαχείριση οφειλών» αναφέρει χαρακτηριστικά στον ΟΤ ιδιοκτήτης μιας από τις μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών, απαντώντας στην (κλασική) ερώτηση «πώς πάνε οι δουλειές». Κι αυτό γιατί οι αποθήκες των χονδρεμπόρων είναι «φορτωμένες» με προϊόντα, τα οποία μάλιστα έχουν τιμολογηθεί με υψηλότερες τιμές, ωστόσο η ζήτηση Απρίλιο και Μάιο δεν ήταν η αναμενόμενη, ειδικά για την εκτός σπιτιού κατανάλωση, καθώς την… έπνιξαν οι ανοιξιάτικες μπόρες.
Όσον αφορά την πορεία που έχουν οι πωλήσεις αναψυκτικών στα σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές ζορισμένοι από τη γενικότερη ακρίβεια αγοράζουν με βάση τις προσφορές.
Άλλωστε, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Εντός και – κυρίως – εκτός σπιτιού υπολογίζεται ότι το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου οι πωλήσεις αναψυκτικών σε όγκο υποχώρησαν 10-15%.
Σημειώνεται ότι το 2022 οι πωλήσεις σε όγκο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) αυξήθηκαν περίπου 2% σε σχέση με το 2021 παρά τις ακριβότερες τιμές στο ράφι.
Η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει τα 370 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- περίπου κατά 5% ετησίως.
Εν αναμονή του καλοκαιριού και οι μπύρες
Χειρότερες συγκριτικά με τα αναψυκτικά εκτιμάται ότι ήταν οι πωλήσεις της μπύρας το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, καθώς η αγορά του HoReCa λόγω του άστατου καιρού δεν «έπιασε» τους αναμενόμενους στόχους.
Πέρυσι, αν και η αγορά μπύρας συνολικά σημείωσε διψήφια ανάπτυξη, οι πωλήσεις του κλάδου προς όλα τα κανάλια (λιανική, χονδρεµπόριο, HoReCa) άγγιξαν τα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα, χωρίς να φτάσουν στα επίπεδα του 2019, όταν οι πωλήσεις όλων των εταιρειών ανήλθαν σε περίπου 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Προσδοκία πάντως των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ζυθοποιίας είναι φέτος να υπερβούν τις επιδόσεις του 2019, χρονιά ορόσημο, καθώς ήταν η τελευταία «κανονική» πριν την πανδημία, ενώ είχε καταγραφεί και ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο τουριστικών ροών.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 η µπύρα κινήθηκε ανοδικά σε σύγκριση µε το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, τόσο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) όσο και στην κρύα (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, ξενοδοχεία κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών δείχνουν αυξήσεις τιμών που θα αγγίξουν έως και το 15% κατά τη διάρκεια του 2023 στη µπύρα.
Ο παράγοντας του τουρισμού
Εκτός από την… καιρική εξάρτηση, οι πωλήσεις της μπύρας και των αναψυκτικών συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με την πορεία της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Για εφέτος, ο ελληνικός τουρισμός, κυριαρχείται μεν από θετικές προσδοκίες για μια νέα χρονιά ρεκόρ, αλλά κάποια «σύννεφα» που καταγράφονται στην ατμόσφαιρα μετριάζουν λίγο τον ενθουσιασμό, όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ.
Έτσι, αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα «σχετικό κράτημα».
Πάντως, συνολικά, κατά το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου εφέτος, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019.
Για τους Έλληνες από την άλλη, οι διακοπές δεν είναι δεδομένες. Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50% (στοιχεία ΙΕΛΚΑ).
Latest News
Παραιτήθηκε ο Π. Καπετανάκος από την Noval Property - Νέος CEO o Μιχαήλ Παναγής
Η νέα σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της Noval Property - Τι αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας
ΑΧΙΑ: Τι περιμένει η αγορά να «ακούσει» από την Εθνική Τράπεζα
Η Εθνική Τράπεζα διαπραγματεύεται με 0,72x σε όρους P/TE με βάση τις εκτιμήσεις του 2025, με 13,6% RoTE. Η ΑΧΙΑ επαναλαμβάνει τη σύσταση buy
Σύμπραξη Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – ΕΒΕΑ
Στόχος η προώθηση του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού
Και με τη... βούλα η πώληση του 90,1% της Alpha Bank Romania στην UniCredit - Τι ακολουθεί
Alpha Bank και UniCredit συνεργάζονται ήδη για να εξυπηρετήσουν ελληνικές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με 13 αγορές της Ευρώπης
Το Χρηματιστήριο Αθηνών διοργανώνει το ATHEX Small Cap Roadshow 2024
Ποιες εταιρείες θα συμμετάσχουν στο roadshow
Δωρεά 180 ηλεκτροκίνητων κλινών στο νοσοκομείο Κορίνθου από τη Motor Oil
Η εν λόγω δωρεά εντάσσεται στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Βαρδινογιάννειου Ιδρύματος, του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας-Αγίων Θεοδώρων και του Δήμου Κορινθίων
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
Μασούτης: Το ΓΕΜΗ λειτουργεί προς όφελος των επιχειρήσεων και των επενδυτών
H KEEE σε συνεργασία με τη Netrino Advisory προχώρησαν σε έρευνα για τον βαθμό ικανοποίησης τόσο των χρηστών όσο και των χειριστών του ΓΕΜΗ
Η Deloitte οικονομικός σύμβουλος για τη συμφωνία κατασκευής σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία
Το έργο είναι συνολικής συμβατικής δαπάνης 110,2 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί εντός 24 μηνών
ΔΕΗ: Ακύρωση buy back ιδίων μετοχών από τη ΓΣ – Συστήνεται η PPC INSPECTRA
Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΗ ενέκρινε την ακύρωση 12,7 εκατ. μετοχών και τη σύσταση θυγατρικής