«Έχουμε βάλει σαν στόχο να καταργήσουμε το τέλος επιτηδεύματος το οποίο όμως θα συνοδεύεται και από υψηλότερη φορολογική συμμόρφωση», προαναγγέλλει ο εκπρόσωπος τύπου της Νέας Δημοκρατίας Άκης Σκέρτσος για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Πρέπει να δούμε, προσθέτει μιλώντας στο podcast Βαβέλ, πόση είναι τελικά η οικονομική ύλη η οποία διακινείται και να υπάρξει μεγαλύτερη απόδοση αυτού του τζίρου που διακινείται στις επιχειρήσεις και στους ελεύθερους επαγγελματίες στα δημόσια ταμεία. Υπάρχει μία αδικία σε σχέση με τους μισθωτούς στην Ελλάδα. Καταβάλλουν πολύ μεγαλύτερο κομμάτι των δημοσίων εσόδων από αυτό που θα έπρεπε και με βάση και τον πληθυσμό.
Όπως αναφέρει, το 10-15% του πληθυσμού πληρώνει το περίπου 70 με 80% των δημοσίων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος. Αυτό είναι εγγενώς άδικο φορολογικά. «Επομένως, εδώ πρέπει να κάνουμε όλοι μία ειλικρινή συζήτηση και να δούμε πως ως κοινωνία θα μοιράσουμε πιο δίκαια τα φορολογικά βάρη. Έτσι θα πάμε και στη μείωση της έμμεσης φορολογίας που όντως είμαι ψηλή στην Ελλάδα. Όμως λόγω της εκτεταμένης φοροδιαφυγής που υπάρχει σε κάποιους κλάδους αναγκαζόμαστε να έχουμε υψηλούς έμμεσους φόρους τους οποίους πρέπει κάποια στιγμή να τους μειώσουμε».
Ο ίδιος εκφράζει την άποψη, ότι λόγω ακριβώς της φοροδιαφυγής μειώσεις ΦΠΑ που έγιναν για την ενίσχυση συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας, όπως η εστίαση, οι μεταφορές και ο τουρισμός, δεν απέδωσαν ως προ την μείωση των τιμών. «Προτιμούμε να εισπράττουμε αυτό τον υπερβάλλοντα ΦΠΑ και να τον επιστρέφουμε στοχευμένα στις ομάδες που έχουν ανάγκη» τόνισε χαρακτηριστικά.
Για το πρόβλημα των υψηλών ενοικίων, εξέφρασε την άποψη ότι η μείωση τους θα έρθει μέσα από την αύξηση της προσφοράς κατοικιών. «Η αύξηση προσφοράς κατοικιών θα συμβεί με αυτό τον τρόπο, με το να βγάλουμε από την αδράνεια, από την αχρησία σπίτια που είναι κλειστά σήμερα, ακριβώς επειδή είναι παλιά, έχουμε ένα παλιό στοκ κατοικιών για αυτό και επενδύουμε πολύ σε χρηματοδότηση και επιδότηση της ανακαίνισης παλαιών κατοικιών».
Μάλιστα προανήγγειλε παρεμβάσεις για την βραχυχρόνια μίσθωση, χωρίς να πλήττεται η μικρή ιδιοκτησία, διότι αποτελεί ένα πρόσθετο συμπλήρωμα στο εισόδημα ενός νοικοκυριού, μιας οικογένειας. «Υπάρχει όντως μία κατάχρηση από της μεγαλύτερης κλίμακας ανάπτυξης βραχυχρόνιας μίσθωσης που παραπέμπουν σε επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες όμως το καθεστώς της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Άρα εκεί επειδή αυτό λειτουργεί και ως αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις κανονικές τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να το δούμε».
Για τις επενδύσεις, σημείωσε ότι «αν θέλουμε η Ελλάδα να γίνει μία ελκυστική επενδυτικά χώρα, αλλά και μία χώρα που έχει περισσότερες εξαγωγές πρέπει να φροντίσει μέσα από την οικονομική της πολιτική να μειώσει τα κόστη των επιχειρήσεων ώστε να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές στο Διεθνές περιβάλλον, αλλά και ικανές να δίνουν καλύτερους μισθούς. Όταν έχουμε υψηλούς φόρους, υψηλά ενεργειακά κόστη, υψηλές ασφαλιστικές εισφορές εύλογα έρχεται η επιχείρηση και σου λέει, μα πώς μου ζητάς να πληρώσω και υψηλότερους μισθούς; Εμείς θέλουμε τους μισθούς να αυξήσουν γι αυτό και κάνουμε ότι μπορούμε να μειώσουμε τα υπόλοιπα κόστη των επιχειρήσεων για να μπορέσουμε να ωφελήσουμε τους πολλούς, τους εργαζόμενους, τους πολίτες».
«Αυτή όμως η φορομανία διώχνει τις επιχειρήσεις, διώχνει τις επενδύσεις, τρομάζει τους επενδυτές όταν ακούνε μια αντιπολίτευση να λέει ότι θα έρθω και θα επιβάλω νέους φόρους ή θα αλλάξω το φορολογικό καθεστώς» κατέληξε.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Εκπροσώπου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας Άκη Σκέρτσου στο Podcast ΒΑΒΕΛ και τον Νίκο Φιλιππίδη.
ΝΦ: Γεια σας κύριε Σκέρτσο.
ΑΣ: Γεια σας κύριε Φιλιππίδη.
ΝΦ: Φαντάζομαι τρέχετε από στούντιο σε στούντιο. Έχετε προλάβει να κάνετε την εκτίμηση για ποιο λόγο υπήρξε τόσο μεγάλη διαφορά στις πρώτες εκλογές;
ΑΣ: Είναι αρκετοί οι λόγοι. Νομίζω ότι ο βασικός λόγος είναι ότι αποτιμήθηκε μία κυβερνητική προσπάθεια τεσσάρων ετών που στηριζόταν σε μία θεσμικά υπεύθυνη συμπεριφορά του πρωθυπουργού ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα εξαντλήσει την τετραετία και το έκανε σε μία γλώσσα και μία διακυβέρνηση που βασιζόταν κι είχε στο σκληρό της πυρήνα την ειλικρίνεια, την εντιμότητα, την ανάληψη ευθύνης όταν γίνονται λάθη, την αναγνώριση ότι δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα, δεν είμαστε ταχυδακτυλουργοί, αλλά μπορούμε να δεσμευτούμε για κάποια πράγματα και να τα υλοποιήσουμε και τα πράγματα για τα οποία δεσμευτήκαμε το ‘19 έγιναν. Χαμηλότεροι φόροι, υψηλότερη ανάπτυξη, περισσότερες θέσεις εργασίας, μείωση ανεργίας, ψηφιοποίηση του κράτους, καλύτερη φύλαξη των συνόρων, αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης, απόθεση των υβριδικών απειλών στα σύνορα όποια μορφή κι αν έχουν αυτές. Όλα αυτά γίνανε και γίνανε κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες διεθνών κρίσεων που δεν έχουμε αντιμετωπίσει, δεν υπήρχε δηλαδή ιστορική μνήμη στην ελληνική δημόσια διοίκηση για να τις αντιμετωπίσουμε, την υγειονομική, την ενεργειακή, την πληθωριστική κρίση κι όλα αυτά αντιμετωπίστηκαν από μία αυτοδύναμη σταθερή κυβέρνηση. Επομένως νομίζω ότι οι πολίτες αυτό που αναγνώρισαν είναι ότι μπορούμε να επιστρέψουμε σε μία νέα εποχή κανονικότητας πλέον με μία κυβέρνηση η οποία θα είναι σταθερή, αυτοδύναμη, δεν θα έχει μία ροπή προς τους πειραματισμούς του παρελθόντος. Αυτό υποστήριξε η αντιπολιτεύση ως πρόταση ότι μπορούμε να επιστρέψουμε ξανά σε περίεργα σχήματα διακυβέρνησης χωρίς προγραμματικές συγκλίσεις, προφανείς ή εμφανείς, αντιθέτως με πάρα πολλές περίεργες ιδέες που φόβισαν τον κόσμο, δεν φοβίσαμε εμείς τον κόσμο, η αντιπολίτευση φόβισε τον κόσμο και τελικά αναγνώρισαν και το έργο, αλλά και μία θετική πρόταση διακυβέρνησης για τα επόμενα τέσσερα χρόνια που έχει σαν στόχο να γίνει η Ελλάδα μία κανονική ευρωπαϊκή χώρα, γιατί γνωρίζουμε ότι ερχόμαστε από πολύ πίσω και πολύ χαμηλά. Χάσαμε πάρα πολύ χρόνο τα προηγούμενα 12 χρόνια. Η Ελλάδα έχασε ένα μεγάλο μέρος του ΑΕΠ της 25%, πολύ υψηλή ανεργία, μεγάλη αποεπένδυση, μεγάλη ύφεση συνολικά στην κοινωνία, ένα πολιτικό, τοξικό κλίμα που δίχασε την ελληνική κοινωνία. Δεν θέλουμε να επιστρέψουν πίσω, θέλουμε να πάμε μπροστά και νομίζω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας , ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσωπικά εκπροσωπεί και προσωποποιεί ο ίδιος αυτή τη θετική πρόταση για το μέλλον, επαναλαμβάνω με μεγάλη εντιμότητα και ειλικρίνεια για αναγνώριση των πολλών βημάτων και αλμάτων που πρέπει να κάνουμε προς τα μπρος για να μειώσουμε τις ανισότητες, να αυξήσουμε τα εισοδήματά, να έχουμε μία χώρα η οποία θα είναι ευημερούσα και θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να πρωταγωνιστεί και στην Ευρώπη και δείξαμε ότι ακόμα και μέσα σε αυτά τα τέσσερα δύσκολα χρόνια πήραμε πρωτοβουλίες που αναγνωρίστηκαν και έγιναν Ευρωπαϊκές πολιτικές.
ΝΦ: Πριν πάμε σε αυτές τις αναγνωρίσεις, ξέρουμε και είδαμε από την ανάλυση των στοιχείων των exit polls ότι είχαμε μετατοπίσεις εκλογικές για παράδειγμα της τελευταίας στιγμής, πολλοί επιδοματούχοι σας προτίμησαν. Και το ερώτημα είναι όλοι αυτοί οι οποίοι προφανώς ζουν από αυτά τα επιδόματα και τα οποία όπως φαίνεται θα πρέπει να μειωθούν, τουλάχιστον τα έκτακτα επιδόματα τα επόμενα χρόνια, θεωρείτε ότι μπορεί να βρεθείτε αντιμέτωποι με την οργή τους αργότερα;
ΑΣ: Οι έκτακτες συγκυρίες και οι έκτακτες καταστάσεις απαιτούν και έκτακτα μέτρα και όταν αντιμετωπίζεις μία πρωτοφανή υγειονομική κρίση όπου αναγκάζεσαι να κλείσεις ουσιαστικά την οικονομία και να γίνει το κράτος κεντρικός εργοδότης επιχειρήσεων και εργαζομένων, ναι θα πρέπει να κάνεις μία δημοσιονομική επέκταση για να μπορέσεις να στηρίξεις την απασχόληση, τους εργαζόμενους που έπρεπε να μείνουν στο σπίτι. Αντίστοιχα, η ενεργειακή κρίση είδαμε ότι οδήγησε σε μια μεγάλη ανωμαλία τις αγορές ενέργειας διεθνώς και εσωτερικά στην ελλάδα εκτοξεύοντας προς τα πάνω τις τιμές, τιμές που δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ούτε οι επιχειρήσεις, ούτε τα νοικοκυριά. Άρα αυτή η συζήτηση για τα επιδόματα που έδωσε η Νέα Δημοκρατία ως μια φιλελεύθερη οικονομικά κυβέρνηση που είναι κόντρα στη φύση της την οικονομική, για εμάς η απάντηση σε αυτή την κριτική είναι ότι υπηρετούμε μία πολιτική η οποία είναι πραγματιστική. Προφανώς έχει στον πυρήνα της το φιλελευθερισμό και το άνοιγμα της οικονομίας, αυτό όμως μπορεί να γίνει υπό κανονικές συνθήκες. Όταν οι συνθήκες δεν είναι κανονικές, επαναλαμβάνω οι έκτακτες συγκυρίες απαιτούν και έκτακτα μέτρα και αυτό που εμείς υπηρετούμε είναι το άνοιγμα της ελληνικής οικονομίας με καλύτερους, πιο λογικούς και σταθερούς φόρους που θα μπορέσουν να προσελκύσουν πολλές, καλές, ξένες και ελληνικές επενδύσεις, να γίνει η Ελλάδα ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός, να κλείσουμε το μεγάλο κενό της αποεπένδυσης της δεκαετίας της κρίσης, διότι για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε ουσιαστικά απαξίωση του παραγωγικού ιστού της χώρας, δεν γίνονταν νέες επενδύσεις. Κι όταν δεν γίνονται νέες επενδύσεις τι συμβαίνει; Δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας, δεν υπάρχουν καλά εισοδήματα, δεν λειτουργεί καλά ο ανταγωνισμός, έχουμε ακρίβεια. Αυτά όλα είναι προβλήματα που αντιμετωπίζονται με μία οικονομική πολιτική που έχει στον πυρήνα της τα στοιχεία που εμείς υπηρετούμε και πιστεύουμε κι αυτά είναι χαμηλότεροι φόροι, καμία αύξηση στους φόρους, υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική και με μικρά πρωτογενή πλεονάσματα πλέον, τα πετύχαμε ένα χρόνο νωρίτερα από το 2022. Αυτό θα μας φέρει την επενδυτική βαθμίδα και θα ανοίξει την πόρτα της ελληνικής οικονομίας και σε ακόμα περισσότερες επενδύσεις που σήμερα δεν μας βλέπουν, γιατί ακόμα δεν έχουμε ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα.
ΝΦ: Έχουμε όμως ένα δεδομένο το οποίο είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που υπήρχε πριν από τις εκλογές. Υπάρχει πλέον μία οροφή δαπανών που μπορεί να αυξάνονται έως 2,6% ετησίως για την Ελλάδα. Αυτό λέει τουλάχιστον η κομισιόν. Αυτό το 2,6 πλέον δεν θα δίνει τη δυνατότητα, εάν εμφανίζετε εσείς κάποιου είδους πλεόνασμα στον προϋπολογισμό να υπάρχει αυτή η δυνατότητα μιας επιπλέον χαλάρωσης του οικονομικού σας προγράμματος. Πρέπει να καταλάβουμε ότι πλέον οι έκτακτες παροχές από το πλαίσιο το ευρωπαϊκό δεν θα είναι δυνατές, θα πρέπει να έχουμε μόνο τακτικά μέτρα, συμφωνημένα απόλυτα ξανά με τους θεσμούς με μόνιμες χρηματοδοτήσεις. Αυτό ο πολίτης δεν είναι σαφές να το έχει καταλάβει, ο ψηφοφόρος πολίτης.
ΑΣ: Δεν είναι στο πλάνο μας και στο σχέδιό μας να είμαστε μία κοινωνία επιδομάτων και έκτακτων παροχών. Επαναλαμβάνω ότι αυτά δόθηκαν, γιατί η συγκυρία το απαιτούσε. Και εάν η συγκυρία το απαιτήσει ξανά προφανώς και θα δοθούν ξανά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έδειξε ότι έχει την ευελιξία να προσαρμόζεται σε έκτακτες καταστάσεις. Από εκεί και πέρα επαναλαμβάνω ότι ο δικός μας στόχος και όραμα είναι να μεγαλώσουμε την πίτα της οικονομίας και αυτό θα γίνει με περισσότερες ελληνικές και ξένες επενδύσεις που θα φέρουν περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και αύξηση εισοδημάτων. Έχουμε βάλει σαν στόχο να αυξηθούν οι κατώτατοι μισθοί και ο μέσος μισθός κατά 25% στην επόμενη τετραετία. Θεωρούμε ότι με τους δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης που σημειώνει η ελληνική οικονομία που είναι διπλάσιοι των ευρωπαϊκών και πρέπει να παραμείνουν διπλάσιοι των ευρωπαϊκών ρυθμών ανάπτυξης για να μπορέσουμε να συγκλίνουμε εισοδηματικά με την υπόλοιπη ευρώπη για πολλά χρόνια, μπορούμε να αυξήσουμε τους μισθούς και οι καλύτεροι μισθοί είναι αυτοί που θα οδηγήσουν και στην μείωση της ανάγκης για επιδόματα. Γνωρίζουμε ότι κι οι πολίτες δεν αισθάνονται καλά οι ίδιοι όταν έχουν την ανάγκη να προστρέχουν στο κράτος για να στηρίξουν τις καθημερινές τους ανάγκες.
ΝΦ: Όμως κ αυτό το 25% φαίνεται υπερβολικά αισιόδοξο.
ΑΣ: Είναι αναγκαίο όμως, γιατί οι μισθοί είναι πολύ χαμηλοί στην Ελλάδα, το γνωρίζουμε αυτό. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι οι οποίοι παίρνουν από τη δουλειά τους πολύ λίγα χρήματα και τα βγάζουν πολύ δύσκολα πέρα. Συνεπώς
ΝΦ: Όχι, συμφωνούμε ότι πρέπει να αυξηθούν. Πώς μπορεί η οικονομία σε βιώσιμα επίπεδα και διατηρώντας την όποια θέση της στην ανταγωνιστικότητα να παράξει τέτοιους μισθούς.
ΑΣ: Η απάντηση βρίσκεται νομίζω και στη συζήτηση των ημερών: χωρίς να αυξάνουμε τα κόστη των επιχειρήσεων. Για αυτό και λέμε ότι οι προτάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης που αυτή την στιγμή μιλάνε ξανά για φορολόγηση των επιχειρήσεων είναι ατελέσφορες, διότι ζητάνε από τις επιχειρήσεις και να πληρώνουν περισσότερους φόρους και να δίνουν υψηλότερους μισθούς. Δεν γίνονται όλα. Η Ελλάδα επαναλαμβάνω αν θέλουμε να γίνει μία ελκυστική επενδυτικά χώρα, αλλά και μία χώρα που έχει περισσότερες εξαγωγές πρέπει να φροντίσει μέσα από την οικονομική της πολιτική να μειώσει τα κόστη των επιχειρήσεων ώστε να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές στο Διεθνές περιβάλλον, αλλά και ικανές να δίνουν καλύτερους μισθούς. Όταν έχουμε υψηλούς φόρους, υψηλά ενεργειακά κόστη, υψηλές ασφαλιστικές εισφορές εύλογα έρχεται η επιχείρηση και σου λέει, μα πώς μου ζητάς να πληρώσω και υψηλότερους μισθούς; Εμείς θέλουμε τους μισθούς να αυξήσουν γι αυτό και κάνουμε ότι μπορούμε να μειώσουμε τα υπόλοιπα κόστη των επιχειρήσεων για να μπορέσουμε να ωφελήσουμε τους πολλούς, τους εργαζόμενους, τους πολίτες.
ΝΦ: Η αντιπολίτευση μιλάει για την φορολόγηση των υπερκερδών συγκεκριμένων κλάδων. κάποιους από αυτούς που κλάδους -νομίζω ο βασικός που είναι ο ενεργειακός- τους έχετε ήδη φορολογήσει για υπερκέρδη δύο φορές. Τους κατηγορείται για κάτι που εσείς το έχετε κάνει.
ΑΣ: Και μας κατηγορούν ότι δεν το έχουμε κάνει. Η αντιπολίτευση κρούσει ανοιχτές θύρες. Επαναλαμβάνω οι έκτακτες συγκυρίες απαιτούν και έκτακτα μέτρα. Αυτή η κυβέρνηση απέδειξε ότι παρότι κατηγορείται ως ανάλγητη, ως νεοφιλελεύθερη, ως φίλος των επιχειρήσεων είναι η μόνη κυβέρνηση στη μεταπολίτευση η οποία επέβαλε έκτακτη φορολογία και έκτακτη εισφορά και στα διυλιστήρια και στις ενεργειακές εταιρείες ακριβώς διότι διαπιστώσαμε ότι υπήρχε μια στρέβλωση στην αγορά και έπρεπε να υπάρξει αυτή η έκτακτη εισφορά για να μπορέσουμε να στηρίξουμε τους λογαριασμούς και των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Η αντιπολίτευση ακριβώς επειδή βλέπει ότι είμαστε μία κυβέρνηση πολιτικά και οικονομικά αδογμάτιστη που λειτουργεί με βάση τον πραγματισμό αντιδρά σπασμωδικά και πηγαίνει στο άλλο άκρο του να βάλουμε και άλλους, περισσότερους φόρους. Αυτή όμως η φορομανία διώχνει τις επιχειρήσεις, διώχνει τις επενδύσεις, τρομάζει τους επενδυτές όταν ακούνε μια αντιπολίτευση να λέει ότι θα έρθω και θα επιβάλω νέους φόρους ή θα αλλάξω το φορολογικό καθεστώς. Θέλουμε επαναλαμβάνω, λογικούς, σταθερούς φόρους επί μακρόν για να μπορέσουμε να εμπνεύσουμε εμπιστοσύνη και ασφάλεια στις επιχειρήσεις, τους επιχειρηματίες, τους επενδυτές και τους Έλληνες και τους ξένους να νιώσουν ότι έχουν μια κυβέρνηση αξιόπιστη που δεν θα τους αιφνιδιάζει και να πω και κάτι ακόμα. Δεν είναι συντηρητικοποίηση της κοινωνίας ή της οικονομίας το να ζητά ο πολίτης να έχει έναν στοιχειώδη προγραμματισμό στη ζωή του, να ξέρει τι θα κάνει αύριο – μεθαύριο και να μην τον αιφνιδιάζει συνεχώς η πολιτική τάξη, τα κόμματα με νέους φόρους. Αυτό η αντιπολίτευση το έχει ονομάσει συντηρητική στροφή. Δεν είναι καθόλου αυτό. Οι πολίτες ζητούν ένα ομαλό περιβάλλον για να μπορούν να κάνουν έναν στοιχειώδη προγραμματισμό. Το ίδιο και οι επιχειρήσεις. Συνεπώς, δική μας δουλειά είναι να δίνουμε ένα περιβάλλον ορατότητας, να λέμε ότι δεν έχουμε σκοπό να αυξήσουμε τους φόρους και δεν θα δε θα τους αυξήσουμε τους φόρους την επόμενη τετραετία. Άρα μπορείτε να κάνετε όλες τις οικονομικές επιλογές με αυτό ως δεδομένο. Αντιθέτως εμείς λέμε ότι έχουμε στο πλάνο μας και στο σχέδιό μας το οποίο είναι κοστολογημένο να μειώσουμε επιπλέον κάποιους φόρους για παράδειγμα τους φόρους στην εργασία. Είναι πολύ σημαντικό οι ασφαλιστικές εισφορές, το μη μισθολογικό κόστος δηλαδή στην εργασία να είναι
ΝΦ: Ήταν κάτι λιγότερο από 5 μονάδες στη δική σας θητεία.
ΑΣ: 4,4 το μειώσαμε στην προηγούμενη θητεία.
ΝΦ: Είχατε πει για 5.
ΑΣ: Έχουμε βάλει σαν στόχο να μειώσουμε κατά 1 ακόμα μονάδα στην επόμενη τετραετία, ώστε να συγκλίνουμε με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ ή τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο και να μην αποτελεί το μη μισθολογικό κόστος ένα παράγοντα που απωθεί τους επενδυτές. Διότι οι επιχειρήσεις θέλουν να δίνουν καλύτερους μισθούς, το επαναλαμβάνω αυτό. Δεν θέλουνε να εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους. Αυτή η ενοχοποίηση και στοχοποίηση των επιχειρήσεων είναι λάθος, όμως όταν έχουν αντιμετωπίζουν μία σειρά από ακριβά, κοστολογικά στοιχεία που τελικά τους καθιστούν πιο δύσκολο το επιχειρείν στη χώρα μας, εννοείται ότι θα συμπιέσουν τους μισθούς. Εμείς θέλουμε μία οικονομία υψηλών και καλύτερων μισθών, όπου το κράτος θα εισπράττει ενδεχομένως λίγο λιγότερο από τους φόρους των επιχειρήσεων, αλλά αυτά θα επιστρέφουν σε καλύτερους μισθούς και τελικά σε περισσότερα έσοδα που έρχονται από την ανάπτυξη και αυτά επιστρέφουν μετά ξανά στην χρηματοδότηση του σχολείου, του νοσοκομείου, της ασφάλειας δηλαδή σε καλύτερα δημόσια αγαθά.
ΝΦ: Επειδή αναφέρεστε ακριβώς στην υπερβολική φορολόγηση υπάρχει ένας κλάδος, κλάδος για τον οποίο αναφέρεστε και για τους οποίους δίνετε κίνητρο προκειμένου να προσληφθεί και να αυξηθεί ο μισθός του και το κράτος συνεχίζει να του παίρνει πάρα πολλά. Μιλάω για το μισθωτό, όπου η κλίμακα των μισθωτών έχει παραμείνει εκεί που ήταν στα μνημόνια δηλαδή έχουν μείνει υπέρμετρες φορολογικές επιβαρύνσεις.
ΑΣ: Μειώσαμε τον αρχικό συντελεστή στο 9%.
ΝΦ: Δεν μειώθηκαν οι υπόλοιποι όμως συντελεστές με αποτέλεσμα ακόμα και αυτό το, αν υποθέσουμε από το + 25% που λέτε επιβεβαιωθεί στο τέλος της τετραετίας θα βρεθούν ξαφνικά με συνέταιρο το κράτος σε αυτές τις αυξήσεις τις οποίες περιγράφετε. Άρα το κίνητρο για καλύτερους μισθούς ξαφνικά θα γίνει αντικίνητρο φοροδιαφυγής.
ΑΣ: Ένα ένα τα βήματα. Καταρχάς αφαιρέσαμε μόνιμα τον πονοκέφαλο της εισφοράς αλληλεγγύης που ήταν ένα μεγάλο βαρίδι στο μισθολογικό κόστος και των επιχειρήσεων αλλά και των μισθωτών, έτρωγε πολύ μεγάλο κομμάτι ειδικά από τις αμοιβές που είναι από την μέση κλίμακα και πάνω και αυτό έδιωχνε καλύτερες επενδύσεις από τη χώρα μας. Έδιωχνε επίσης στελέχη, αξιόλογα στελέχη επιχειρήσεων που θεωρούσαν και έβλεπαν ευκαιρίες σε άλλες χώρες -υπάρχει κινητικότητα πλέον στην Ευρωπαϊκή οικονομία- για την ίδια δουλειά να παίρνουν πολύ καλύτερο διαθέσιμο καθαρό εισόδημα. Επομένως γνωρίζουμε πολύ καλά ποιες είναι οι δημοσιονομικές αντοχές της οικονομίας. Γνωρίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε περισσότερα πράγματα για να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με λιγότερες εισφορές, λιγότερους φόρους. Πρέπει όμως να καταλάβουμε ότι είμαστε μία χώρα που ήταν στην εντατική για χρόνια, πολλά χρόνια, τώρα κάνει ξανά τα πρώτα βήματα, σηκώνεται από το κρεβάτι, δεν μπορούμε να θέλουμε να τα πετύχουμε όλα με τη μία. Πρέπει σταδιακά να ανακτήσουμε αυτή την οικονομική κανονικότητα, να γίνουμε ένας ελκυστικός, φιλικός και αξιόπιστος επενδυτικός προορισμός, να μας εμπιστευτούν ξανά οι μεγάλοι ξένοι επενδυτές και οι Έλληνες επενδυτές και αυτό θα οδηγήσει σε έναν ενάρετο κύκλο μεγαλύτερου τζίρου, καλύτερης κερδοφορίας, επανεπένδυσης αυτή της κερδοφορίας, αύξησης των μισθών, αύξησης των εσόδων και τελικά βελτίωσης και του μέσου όρου δαπανών που κάνει το ελληνικό κράτος σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση στα κρίσιμα επαναλαμβάνω δημόσια αγαθά, στις μεταφορές, στην παιδεία, στην υγεία. Έχουμε ανάγκη να αυξήσουμε τις δαπάνες μας σε αυτούς τους τομείς, διότι αυτοί είναι οι τομείς που βοηθούν τους φτωχότερους ανθρώπους να πετύχουν αυτά που ονειρεύονται.
ΝΦ: Απλώς δεν είναι καλό σημάδι ένα μέτρο το οποίο θα έπρεπε να έχει πιο προσωρινά χαρακτηριστικά, όπως είναι η αύξηση του αφορολογήτου στις γονικές παροχές. Πράγματι, υπήρχε ένα πρόβλημα να απεγκλωβιστούν οι οικογένειες, άνθρωποι, ζωές οι οποίοι είχανε είχε αλλάξει η ζωή τους μέσα στην κρίση. Αλλά μπορεί αυτό το μέτρο 800.000 μεταβίβαση αφορολόγητο σε μία οικογένεια και αθροίζονται όλα τα μέλη και μεγαλώνει το πόσο, δεν ξέρω αν φτάνει και αυτό που λέει ο κύριος Ανδρουλάκης στα 4,8 εκατομμύρια αλλά είναι βέβαιο ότι μιλάμε για μεγάλα ποσά. Αυτό δεν θα πρέπει να προσωρινό μέτρο; Άνοιξε, έγινε ότι είναι να γίνει, προχώρησαν οι ζωές τους, το βγάζουμε πάλι, ξαναγυρίζουμε σε μία κανονικότητα να πληρώνουν στις μεταβιβάσεις, στις γονικές παροχές.
ΑΣ: Το ζητούμενο σε αυτή την ιστορική και οικονομική συγκυρία για την Ελλάδα είναι να καλύψουμε το τεράστιο επενδυτικό κενό που άφησε η κρίση και είναι αναγκαίο να απεγκλωβιστούν κεφάλαια για να στηρίξουν αυτή την επενδυτική αναγέννηση. Ο κλάδος για παράδειγμα της οικοδομής ή των κατασκευών είναι ένας κλάδος που δεν είναι πλέον καθοριστικός για μία συνολική βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά είναι σημαντικός κι είχε καταρρεύσει στα χρόνια της κρίσης. Επομένως αυτό το μέτρο βοηθάει πολύ στο να απεγκλωβιστούν κεφάλαια, περιουσίες που θα ενισχύσουν ξανά το κατασκευαστικό κλάδο και ήδη βλέπουμε ότι φέρνει σημαντικά αποτελέσματα. Επίσης υπάρχει και κάτι ακόμα. Οι νέοι άνθρωποι, η νέα γενιά είναι η διαχρονικά χαμένη της ελληνικής πολιτικής σκηνής και των ελληνικών δημόσιων πολιτικών. Πρέπει συνειδητά και συντονισμένα οι κυβερνήσεις να στηρίξουν την αναδιανομή ευκαιριών και πόρων προς τους νέους. Αν θέλετε, κατά τη γνώμη μου και ανεξαρτήτως εισοδήματος σε αυτή τη φάση, πρέπει να μεταφερθούν περισσότεροι πόροι και ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους να δημιουργήσουν τη ζωή που ονειρεύονται. Αυτό δεν βλέπουμε να το υποστηρίζει παρότι ρητορικά είναι με την νέα γενιά η αριστερά. Στην πράξη αυτή την αναδιανομή πόρων και υλικών αλλά και άυλων και ευκαιριών δεν την υποστηρίζει. Εμείς είμαστε με τους νέους. Και λέμε ότι πρέπει αντί να παίρνουν χαρτζιλίκι από τους παππούδες, τις γιαγιάδες και τους γονείς να πάρουν στα χέρια τους την περιουσία την οικογενειακή αν γίνεται και να την πολλαπλασιάσουν. Είναι κακό αυτό; Αυτό είναι το όραμά μας εμάς, να μεταφέρουμε ευκαιρίες στη νέα γενιά για να δημιουργήσει στη χώρα μας αντί να φεύγει και να ψάχνει την τύχη της αλλού.
ΝΦ: Θα μιλήσουμε, απλώς ένα τελευταίο για τα φορολογικά το οποίο η αλήθεια είναι μου κάνει εντύπωση, η αντιπολίτευση δεν το βάζει καθόλου. Έχουμε αυτή τη στιγμή νομοθετημένα κάποια έκτακτα μέτρα τα οποία είναι από την περίοδο της πανδημίας, έχουμε φόρους με χαμηλό ΦΠΑ, προϊόντα και υπηρεσίες, όπως είναι για παράδειγμα στο 6% είναι κάποια ιατρικά είδη, είναι το εισιτήριο των κινηματογράφων, στο 13% τα μη αλκοολούχα, οι υπηρεσίες μεταφοράς και η εστίαση που έχει σχέση και με τον τουρισμό. Αυτό έχει πάρει παράταση έως το τέλος του έτους. Αυτά θα γίνουνε μόνιμα; Το λέω αυτό γιατί πιέζει για μείωση ΦΠΑ και είναι ένα μέτρο το οποίο επίσης το έχετε κάνει, ούτε εσείς το φωνάζετε ότι το έχετε κάνει, ότι το εφαρμόζετε.
ΑΣ: Το λέμε και το φέρνουμε και ως παράδειγμα.
ΝΦ: Ούτε η αντιπολίτευση το λαμβάνει υπόψη. Μου κάνει εντύπωση πραγματικά πως μπερδευόμαστε σε πράγματα τα οποία κοστίζουν, γιατί προφανώς κοστίζουν στον προϋπολογισμό και πρέπει να συμφωνήσουμε τι θα τα κάνουμε, αν θα τα κρατήσουμε ή θα τα αφήσουμε.
ΑΣ: Χαίρομαι που το αναφέρετε αυτό, γιατί αυτή είναι και η απάντηση στο αίτημα για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα ή μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Οι έμμεσοι φόροι όντως μειώθηκαν. Συνεπώς η κυβέρνηση έχει σταθεί συνεπής και σε αυτό το σκέλος των δεσμεύσεων της ότι θα μειώσει κάποιους έμμεσους φόρους.
ΝΦ: Θα μείνουν αυτοί λέτε; Είναι έκτακτοι για την ώρα.
ΑΣ: Έχουμε πει ότι σίγουρα παρατείνονται μέχρι το τέλος του 2023. Θα τα αξιολογήσουμε με βάση και την πορεία της οικονομίας. Από κει και πέρα όμως τι είδαμε με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και στον καφέ; Είδαμε ότι όντως αυτό ήταν ένα μέτρο ενίσχυσης των συγκεκριμένων κλάδων, όμως με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δεν έφτασε στην τσέπη του καταναλωτή, δεν μειώθηκαν τελικά οι τιμές στην εστίαση και στο ΦΠΑ και αυτό μας δίνει ουσιαστικά και την απάντηση στο ότι αν μειώσουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα που κοστίζει 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ είναι πολύ πιθανό αυτή η μείωση να πάει στην τσέπη των επιχειρήσεων ή των μεσαζόντων και να μη φτάσει να έχει το τελικό επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή τη μείωση τιμών.
ΝΦ: Συγγνώμη, γιατι το εφαρμόζετε, γιατί το παρατείνετε το καθεστώς σε κάτι που δεν αποδίδει; Μου κάνει εντύπωση.
ΑΣ: Αποδίδει ως προς τη στήριξη συγκεκριμένων κλάδων και αυτό πρέπει να το σεβαστούμε, διότι και η εστίαση είναι ένας σημαντικός κλάδος, δίνει πολλές θέσεις εργασίας. Εμείς είμαστε κοντά στην επιχειρηματικότητα και σε κάθε κλάδο της ζώσας οικονομίας. Όταν έρχονται αιτήματα τα οποία μας πείθουν ότι έχουν μία εύλογη, λογική βάση τεκμηρίωσης προσπαθούμε να ανταποκρινόμαστε σε αυτά. Η αντιπολίτευση λέει για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, το έκανε η Ισπανία και η Ισπανία συνεχίζει να έχει υψηλότερο ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού από την Ελλάδα. Η Ελλάδα αυτή την στιγμή έχει το δεύτερο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα στην Ευρώπη και η Ισπανία νομίζω είναι πολύ παραπάνω. Άρα ουσιαστικά τι μας λένε, να χάσουμε ενάμισι δισεκατομμύριο έσοδα χωρίς να πετύχουμε το στόχο. Εμείς θέλουμε οι πολιτικές μας να έχουν αποτέλεσμα και πάντα κάνουμε μια στάθμιση κόστους και οφέλους. Αν είναι να δώσουμε 1,5 δισεκατομμύριο, να τα πετάξουμε από το παράθυρο, άρα να μη φτάσουν στην τσέπη του καταναλωτή, να μη μειωθούν οι τιμές τότε έχουμε κάνει μία τρύπα στο νερό. Προτιμούμε να εισπράττουμε αυτό τον υπερβάλλοντα ΦΠΑ και να τον επιστρέφουμε στοχευμένα στις ομάδες που έχουν ανάγκη.
ΝΦ: Επειδή στην αντιπολίτευση καταλαβαίνω στο δημόσιο διάλογο τα πράγματα είναι αρκετά πιο ευγενικά, αλλά λίγο επί της ουσίας, το γεγονός ότι δεν μπορεί να περάσει στην κατανάλωση η μείωση ενός φόρου, αυτό είναι και ευθύνη της κυβέρνησης που το εφαρμόζει. Δηλαδή για παράδειγμα στα καύσιμα ξέρουμε ότι συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμα τα συστήματα ελέγχου έχουν ατονίσει, βλέπουμε να υπάρχουν πρατήρια να πουλάνε κάτω του κόστους και το ίδιο να συμβαίνει και σε άλλα κομμάτια της αλυσίδας της διαμετακόμισης του εμπορίου.
ΑΣ: Έχει μελετηθεί το θέμα εκτενώς. Υπάρχει διεθνής βιβλιογραφία άπλετη. Δεν υπάρχει ιστορικό παράδειγμα χώρας που να μπορεί στην εφοδιαστική αλυσίδα να πιάσει τον ΦΠΑ, γιατί είναι πολλοί οι κοστολογικοί παράγοντες που διαμορφώνουν την τιμή ενός προϊόντος και είναι ουσιαστικά ένα κυνήγι μαγισσών να πεις ότι θα μειώσω το ΦΠΑ που μεταφέρεται από κλάδο σε κλάδο, ή από κρίκο σε κρίκο της αλυσίδας μέχρι να φτάσει στον τελικό καταναλωτή και όποιος δεν περνάει αυτή τη μείωση θα υποστεί κάποιο πρόστιμο ή θα τον κυνηγήσει το κράτος. Είναι πραγματικά ένα κυνήγι μαγισσών, δεν φέρνει αποτέλεσμα, έχει μελετηθεί εκτενώς και για αυτό λέμε ότι δεν είναι ένα μέτρο αποτελεσματικό.
ΝΦ: Υπάρχουν επίσης λοιπόν και οι Περιβαλλοντικοί λόγοι. Έχουμε συμφωνήσει ως κοινωνία ότι θέλουμε πολλά αυτοκίνητα ταυτόχρονα στους δρόμους; Αυτό είναι ένα θέμα που αναρωτιέμαι, δεν το ακούω από πουθενά, δηλαδή έχουμε συμφωνήσει ότι τέλος, αφήνουμε τα μέσα μεταφοράς; Δεν θα τα ενισχύσουμε; Δεν θα δημιουργήσουμε καινούργια και θα βγάλουμε τα αυτοκίνητα στους δρόμους;
ΑΣ: Κάθε άλλο. Εμείς στο πλαίσιο του προγράμματος μας έχουμε σοβαρές επενδύσεις στην αναβάθμιση κα στην ενίσχυση των ΜΜΜ και του μετρό και των λεωφορείων. 650 ηλεκτρικά λεωφορεία θα προστεθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
ΝΦ: Τα οποία ακόμα δεν είναι στο επιθυμητό επίπεδο, ούτε τα δρομολόγια, ούτε η ποιότητα.
ΑΣ: Συμφωνούμε. Έχουμε βάλει σαν στόχο να υπάρχει πολύ μεγαλύτερη αξιοπιστία στη συχνότητα των δρομολογίων και στα λεωφορεία και στο μετρό, έχουμε εξασφαλίσει και έχουμε δρομολογήσει νέες γραμμές του μετρό στην Αθήνα, το μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί κατασκευαστικά τέλος του χρόνου και λειτουργικά, εμπορικά μέσα στον επόμενο χρόνο. Αυτά όλα είναι επενδύσεις που γίνονται και συμβάλλουν σε αυτό που λέτε. Συν το γεγονός ότι η ηλεκτροκίνηση ήτανε το 2019 στο 0,4% του στόλου των αυτοκινήτων στη χώρα και έχει αυτή τη στιγμή προσεγγίσει το 9,5%. Σημαίνει ότι τα κίνητρα τα οποία δίνουμε για να γίνει αυτή η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιάνουν τόπο και υπάρχει αυτή η ανανέωση. Από κει και πέρα, ναι συμφωνούμε ότι χρειάζεται να μιλήσουμε πολύ περισσότερο για την πράσινη μετάφραση, για το πώς η ελληνική οικονομία, η ελληνική επιχείρηση, το ελληνικό νοικοκυριό θα εκπέμπει λιγότερους ρύπους, αλλά θα έχει και ένα όφελος οικονομικό από αυτή την επιλογή.
ΝΦ: Πρέπει να μιλάμε για το πώς θα ζούμε καλύτερα και αλήθεια είναι ότι δύο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πιο νέοι για τους οποίους αναφερθήκατε και νωρίτερα. Το πρώτο είναι κατοικία, τα ενοίκια φαντάζομαι η πλειοψηφία των νέων ξεκινούν προσπαθώντας να νοικιάσουν ένα σπίτι και αυτό είναι το επιθυμητό. Άρα δεν συνδέεται σε καμία περίπτωση με το μισθό και το δεύτερο έχει να κάνει με τις διακοπές. Αρχίζει και γίνεται και αυτό ακριβό όνειρο. Σκέφτεστε κάποιο τρόπο ώστε να μπορέσουμε να τα οργανώσουμε λίγο αυτά τα πράγματα καλύτερα; Γιατί δεν βλέπουμε κινήσεις στο μέτωπο να αυξηθούν οι κατοικίες, να υπάρχει επέκταση του σχεδίου πόλης, να περιοριστεί το Airbnb ενδεχομένως, να μπει γενικώς μία τάξη, μία οροφή σε όλα. Αρχίζει και γίνεται λίγο δυσβάσταχτη η ζωή για κάποιον που ξεκινάει. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν καλύτερες προϋποθέσεις.
ΑΣ: Το κόστος διαβίωσης και κατοικίας είναι πολύ υψηλό στην Ελλάδα, το έχουμε εντοπίσει ως πρόβλημα, είμαστε και εδώ η πρώτη κυβέρνηση που έκανε κάτι για αυτό. Έχουμε πλέον μία στρατηγική, έχουμε το πρόγραμμα “σπίτι μου” το οποίο έχει μέσα 6 ή 7 τουλάχιστον επιμέρους δράσεις, κάποιες από αυτές έχουν ήδη ξεκινήσει που έχουν σαν στόχο να ενισχύσουμε την προσπάθεια των νέων να αποκτήσουν με χαμηλότερο τραπεζικό κόστος το δικό τους σπίτι. Επιδοτούμε τραπεζικά δάνεια, τα τρία τέταρτα του κόστους δανεισμού. Αυτό οδηγεί ουσιαστικά σε ένα κόστος εξυπηρέτησης των δανείων που είναι χαμηλότερο από ένα ενοίκιο. Άρα βρίσκεις το σπίτι, το αγοράζεις, μένει στα χέρια σου και πληρώνεις στην τράπεζα χαμηλότερο ποσό από όσο θα πλήρωνες για ένα ενοικιαζόμενο σπίτι.
ΝΦ: Βλέπουμε το ενδιαφέρον μεγάλο, αλλά αρχίζουμε σιγά-σιγά αυτού του είδους οι κατοικίες να μην τις βρίσκουν. Δηλαδή βλέπουμε ότι έχουμε κολλήσει σε δυόμιση χιλιάδες αιτήσεις που έχουν προχωρήσει σε επόμενο στάδιο και είναι και με τριανταριά χιλιάδες που ψάχνουν για σπίτι.
ΑΣ: Τα στοιχεία είναι ότι αυτή τη στιγμή έχουν πάρει προεγκρίσεις μαζί με σπίτια τρεις χιλιάδες δικαιούχοι και έχουν ήδη δεσμευτεί περίπου τα 3/5 του διαθέσιμου προϋπολογισμού. Είναι ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε πριν από λίγες μόλις εβδομάδες, έχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση, σπίτια υπάρχουν. Μπορεί να μην έχουν απαραίτητα στις περιοχές ενδιαφέροντος του κάθε δικαιούχου και επειδή πρόκειται για ένα κοινωνικό πρόγραμμα είναι πολύ δύσκολο προφανώς να βρεις ένα σπίτι στην Εκάλη ή στην Κηφισιά. Όμως σπίτια υπάρχουν. Πρέπει να γίνει σωστή αναζήτηση και φαίνεται ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση κι έχουμε πει ότι θα διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό αυτού του προγράμματος. Αντίστοιχα υπάρχουν κι άλλες δράσεις όμως. Υπάρχει για παράδειγμα το “εξοικονομώ και ανακαινίζω” για νέους, ένα στοχευμένο πρόγραμμα για οικογένειες που έχουν δικά τους σπίτια τα οποία όμως είναι παλιά και χρειάζονται ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση. Εκεί δίνουμε ουσιαστικά έως 30.000 ευρώ επιδότηση για να γίνουν και τα δύο.
ΝΦ: Για τα ενοίκια.
ΑΣ: Για τα ενοίκια πιστεύουμε ότι η μείωση στην τιμή των ενοικίων θα έρθει μέσα από την αύξηση της προσφοράς κατοικιών. Η αύξηση προσφοράς κατοικιών θα συμβεί με αυτό τον τρόπο, με το να βγάλουμε από την αδράνεια, από την αχρησία σπίτια που είναι κλειστά σήμερα, ακριβώς επειδή είναι παλιά, έχουμε ένα παλιό στοκ κατοικιών για αυτό και επενδύουμε πολύ σε χρηματοδότηση και επιδότηση της ανακαίνισης παλαιών κατοικιών.
ΝΦ: Ναι, αλλά κινητροδοτούμε και τους αλλοδαπούς, πολίτες τρίτων χωρών, ακόμα στο να έρθουν. Αυτό που κάναμε δηλαδή ως ύστατη λύση για να έρθουν επενδυτές το κάνουμε και τώρα που έχουμε επενδυτές με κανονικές επενδύσεις.
ΑΣ: Έχουμε τροποποιήσει προς το αυστηρότερο πλέον την λεγόμενη χρυσή βίζα και ειδικά σε περιοχές που έχουν έντονο, εμπορικό ή τουριστικό ενδιαφέρον εκεί έχουμε περιορίσει αρκετά τη δυνατότητα των ξένων επενδυτών και δεν είναι και τόσο τραγικά τα πράγματα. Έχουμε κάνει μία έρευνα και είδαμε ότι οι Κινέζοι επενδυτές έχουν επενδύσει μόλις 12 εκατομμύρια ευρώ στα ελληνικά. Συνεπώς, γίνονται κινήσεις ως προς τη βραχυχρόνια μίσθωση έχουμε πει ότι και εκεί θα το δούμε το θέμα αυτό χωρίς να πλήττουμε τη μικρή ιδιοκτησία, διότι αποτελεί ένα πρόσθετο συμπλήρωμα στο εισόδημα ενός νοικοκυριού, μιας οικογένειας, το να μπορεί να μισθώσει στη βραχυχρόνια μίσθωση ένα ακίνητο που έχει όμως εκεί υπάρχει όντως μία κατάχρηση από της μεγαλύτερης κλίμακας ανάπτυξης βραχυχρόνιας μίσθωσης που παραπέμπουν σε επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες όμως το καθεστώς της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Άρα εκεί επειδή αυτό λειτουργεί και ως αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις κανονικές τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να το δούμε.
ΝΦ: Εδώ υπάρχει κι ένα θέμα συνολικά στον τουρισμό, αν τα έσοδα τα πολύ μεγάλα τα οποία έρχονται στην Ελλάδα, αν καταλήγει το ποσοστό που αναλογεί στο κράτος στα δημόσια ταμεία και αυτή η συζήτηση είναι επίσης από τις αντιδημοφιλείς συζητήσεις που δεν κάνουμε στην Ελλάδα και το λέω αυτό για παράδειγμα φόροι στην κατανάλωση: εισπράττονται; κόβονται αποδείξεις; γίνονται έλεγχοι; Ο φοροελεγκτικός μηχανισμός γενικώς νιώθω ότι θέλει να φρεσκάρισμα;
ΑΣ: Νομίζω ότι έχουμε κάνει εκεί αρκετά βήματα τα οποία δεν έχουμε επικοινωνήσει όσο θα έπρεπε, για παράδειγμα το λεγόμενο VAT GAP, το χάσμα του ΦΠΑ που υποδηλώνει το εύρος της παραοικονομίας ή των αδήλωτων οικονομικών συναλλαγών έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον πέντε έως έξι μονάδες τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Σε αυτό έχουν συμβάλει πολύ οι ψηφιακές ηλεκτρονικές πληρωμές και συναλλαγές οι οποίες τις έχουμε ενισχύσει με πρόσθετα κίνητρα. Έπαιξε ρόλο προφανώς και η πανδημία, συνέβαλε στο να επεκταθεί η χρήση του πλαστικού χρήματος. Όμως έχουμε δώσει και συγκεκριμένα κίνητρα φορολογικά ώστε σε δραστηριότητες επαγγελματικές που έχουν μία κατά γενική ομολογία τάση προς την φοροδιαφυγή, εκεί να υπάρχει μία επιστροφή και ένα όφελος στον πολίτη ο οποίος επιλέγει να πληρώσει με πλαστικό χρήμα. Έχουν υπερδιπλασιαστεί οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κατά κεφαλή στη χώρα μας. Είμαστε πλέον στον ευρωπαϊκό μέσο όρο και έχουμε βάλει και στο πρόγραμμά μας για την επόμενη τετραετία ένα φιλόδοξο στόχο, να υπερβούμε κατά πολύ τις ευρωπαϊκές κατά κεφαλή συναλλαγές με ψηφιακά μέσα. Αυτό οδηγεί τελικά σε μία μείωση της παραοικονομίας και σε μία αύξηση των δημοσίων εσόδων και αυτή η καλή ροή των δημοσίων εσόδων η οποία υπερβαίνει τελικά κεντρικού προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση οφείλεται στη γενικευμένη πλέον όλο και μεγαλύτερη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Πρέπει να πάμε στο πλαστικό χρήμα, είναι ο τρόπος για να βοηθήσουμε σταδιακά την ελληνική οικονομία να ασπρίσει περισσότερο. Αυτό θα βοηθήσει πολλαπλά νομίζω και τις θέσεις εργασίας και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί συνολικά η οικονομία μας.
ΝΦ: Συζητάμε εδώ πέρα εγχωρίως για τους φόρους το οποίο προφανώς είναι και ένα κομμάτι που αφορά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, την προσέλκυση επενδύσεων, συζητάμε υπέρμετρα για τους φόρους, τη στιγμή που δεν έχουμε λύσει άλλα ζητήματα. Εδώ για παράδειγμα οι επενδυτές έρχονται και λένε ότι ο συντελεστής με νοιάζει λίγο, εμένα με ενδιαφέρει περισσότερο ότι άμα μπλέξω μία φορολογική διαφορά στα φορολογικά δικαστήρια θα περιμένω μήνες ή χρονιά, 300 εκατομμύρια έχει υπολογίσει το ιοβε ότι στοιχίζει και φεύγουνε γύρω – γύρω στις διάφορες διαδικασίες τα ποσά των εταιρειών και υπάρχει το πολύ μεγάλο θέμα της καθυστερημένης απονομής δικαιοσύνης με πολλά δικαστήρια μαθαίνω, το έμαθα από αυτούς που τρέχουν το πρόγραμμα να αρνούνται να ψηφιοποιηθούν δικαστήρια της χώρας. Ωραίοι οι συντελεστές, αλλά αυτά κοιτάει πρώτα ένας επενδυτής.
ΑΣ: Έχουμε τρεις βασικές προτεραιότητες ως προς τις μεταρρυθμίσεις της επόμενης τετραετίας. Είναι η αναβάθμιση του εθνικού συστήματος υγείας ώστε να γίνει ένα σύγχρονο ποιοτικό δημόσιο σύστημα υγείας με ευρωπαϊκές προδιαγραφές, είναι η περαιτέρω μεταρρύθμιση και αξιολόγηση του κράτους και των δημοσίων υπαλλήλων με στόχο την ενδυνάμωση τους να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους, να αντλούν ικανοποίηση από αυτό και να αμείβονται και περισσότερο μέσα από αυτό. Είναι βασικό στοιχείο της καλύτερης λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού και το τρίτο είναι οι μεταρρυθμίσεις στη δικαιοσύνη. Υπάρχουν πόροι που έχουν δεσμευτεί στο ταμείο ανάκαμψης Ελλάδα 2.0 250 εκατομμύρια ευρώ που έχουνε μέσα και την ψηφιοποίηση της ελληνικής δικαιοσύνης και τη δημιουργία νέων πιο σύγχρονων δικαστηρίων και υποδομών, 14 σε όλη τη χώρα και τη δημιουργία και αναβάθμιση της δικαστικής εκπαίδευσης, αλλά και αυτή την δημιουργία ενός νέου κλάδου δικαστικών υπαλλήλων. Είναι πολύ σημαντικό για να μπορούν να κάνουν ταχύτερα οι Έλληνες δικαστές τη δουλειά τους να αποκτήσουν βοηθούς, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Άρα να μοιράσουν κάπως την δουλειά που αναγκάζονται να κάνουν οι ίδιοι, να ψηφιοποιηθούν όλες αυτές οι διαδικασίες και έχουμε βάλει σαν στόχο μέχρι το 2027 να φτάσουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο απονομής δικαιοσύνης και για τις φορολογικές υποθέσεις και όχι μόνο για αυτές. Υπάρχει σε εξέλιξη επίσης μία μεγάλη μεταρρύθμιση που αφορά στον χάρτη των δικαστηρίων και της διοικητικής και της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης. Για την μεν διοικητική έχει ήδη ψηφιστεί στις αρχές του 2023, για την πολιτική και την ποινική θα ολοκληρωθεί η τεχνική δουλειά που γίνεται τέλος του χρόνου και θα φτάσουμε πλέον μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια να έχουμε και ένα νέο χάρτη δικαστικό που θα βοηθήσει σε μια καλύτερη κατανομή της δικαστικής ύλης. Απαραίτητο στοιχείο για να γίνει αυτό είναι να μετράμε. Έχουμε δημιουργήσει ένα γραφείο στατιστικών της δικαιοσύνης το JustStat όπου εκεί βλέπουμε πλέον τη ροή των υποθέσεων των εισερχόμενων και των εξερχομένων, δεν υπήρχε αυτή η γνώση έως τώρα και έτσι βλέπουμε ποια δικαστήρια έχουν μεγαλύτερο φόρτο, ποια δικαστήρια έχουν λιγότερες υποθέσεις, αλλά περισσότερους εργαζόμενους, δικαστές ή υπαλλήλους, μήπως πρέπει να μεταφέρουμε κάποιους;
ΝΦ: Εκεί θα συναντήσετε αντιδράσεις.
ΑΣ: Αυτά όλα είναι μέσα στο παιχνίδι, όλα αυτά, αλλά δεν θέλουμε κάνεις να φοβάται. Τ ο θέμα είναι να λειτουργεί καλύτερα και επ ωφελεία όλων η δικαιοσύνη, οι θεσμοί, η δημόσια διοίκηση. Το ζητούμενο επαναλαμβάνω για το κράτος είναι να υπηρετεί τον πολίτη και όχι πολίτης το κράτος.
ΝΦ: Να ρωτήσω κάτι τελευταίο. Πιστεύετε ότι θα πορευόσαστε πάντα με έναν τρόπο που θα έχει θετικά μέτρα; Το λέω αυτό γιατί η αίσθηση που έχει δημιουργηθεί και η εμπειρία στους πολλούς πολίτες ότι όποια κυβέρνηση στην Ελλάδα μιλάει μόνο με θετικά, αλλά δεν τα βάζει με κανέναν, συνήθως τρώει από τα έτοιμα και μετά από λίγα χρόνια σχεδόν ενστικτωδώς νιώθουμε όλοι και αντανακλαστικά ότι θα έρθει κάποιου είδους καταστροφή.
ΑΣ: Δεν νομίζω ότι ισχύει αυτό. Για παράδειγμα μιλήσαμε πριν για ένα μέτρο που αποτελεί ένα λαϊκό αίτημα, η μείωση του ΦΠΑ ή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα στο οποίο λέμε με στοιχεία όμως και με τεκμηρίωση ότι δεν είναι σωστό, είμαστε πολύ διστακτικοί στο να το υλοποιήσουμε. Άρα πάμε κόντρα σε ένα κοινωνικό αίτημα.
ΝΦ: Στους ελεύθερους επαγγελματίες, λέει για παράδειγμα ο κύριος Τσίπρας, αφορολόγητο 10.000 ευρώ και στους ελεύθερους επαγγελματίες, δηλαδή 0 φόρο επί της ουσίας. Ξέρουμε ότι εκεί υπάρχει πολύ μεγάλη φοροδιαφυγή και η φοροδιαφυγή δεν είναι ακριβώς μόνο στα δηλωθέντα εισοδήματα, είναι στις πολύ αυξημένες ψεύτικες δαπάνες, δαπάνες που επί της ουσίας είναι ο τρόπος ζωής των οικογενειών τους τις οποίες δηλώνουν και μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα. Είναι ένα θέμα το οποίο έχετε σκοπό να το πιάσετε;
ΑΣ: Ναι, και το έχουμε δηλώσει ότι έχουμε βάλει σαν στόχο να καταργήσουμε το τέλος επιτηδεύματος το οποίο όμως θα συνοδεύεται και από υψηλότερη φορολογική συμμόρφωση, διότι όντως εδώ πέρα υπάρχει ένα παράδοξο.
ΝΦ: Τι εννοείται με τη φορολογική συμμόρφωση;
ΑΣ: Ότι θα πρέπει να δούμε πόση είναι τελικά η οικονομική ύλη η οποία διακινείται και να υπάρξει μεγαλύτερη απόδοση αυτού του τζίρου που διακινείται στις επιχειρήσεις και στους ελεύθερους επαγγελματίες στα δημόσια ταμεία. Υπάρχει μία αδικία σε σχέση με τους μισθωτούς στην Ελλάδα. Καταβάλλουν πολύ μεγαλύτερο κομμάτι των δημοσίων εσόδων από αυτό που θα έπρεπε και με βάση και τον πληθυσμό. Θα ήθελα να ακούσω και περισσότερα πράγματα από την αντιπολίτευση για το πώς θέλουν να διαχειριστούν αυτό το μεγάλο διαρθρωτικό πρόβλημα. Το 10-15% του πληθυσμού πληρώνει το περίπου 70 με 80% των δημοσίων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος. Αυτό είναι εγγενώς άδικο φορολογικά. Επομένως, εδώ πρέπει να κάνουμε όλοι μία ειλικρινή συζήτηση και να δούμε πως ως κοινωνία θα μοιράσουμε πιο δίκαια τα φορολογικά βάρη. Έτσι θα πάμε και στη μείωση της έμμεσης φορολογίας που όντως είμαι ψηλή στην Ελλάδα. Όμως λόγω της εκτεταμένης φοροδιαφυγής που υπάρχει σε κάποιους κλάδους αναγκαζόμαστε να έχουμε υψηλούς έμμεσους φόρους τους οποίους πρέπει κάποια στιγμή να τους μειώσουμε.
ΝΦ: Ερώτηση προσωπική. Πώς σκέφτεστε το και πολιτικό σας μέλλον; Ήσασταν Υπουργός επικρατείας, ως τεχνοκράτης συνεργαζόσασταν με την κυβέρνηση, δεν έχετε εκλεγεί βουλευτής. Νομίζω ότι είναι εύλογο μετά από τόσο μεγάλη εμπειρία να σκέφτεστε τα επόμενα βήματα σας.
ΑΣ: Στηρίζω με όλη μου την καρδιά και πραγματικά χαίρομαι που είμαι συνεργάτης του κυρίου Μητσοτάκη. Είναι ένας άνθρωπος που πιστεύει ειλικρινά στην πρόοδο της χώρας μας και θα είμαι δίπλα του σε οτιδήποτε χρειαστεί.
ΝΦ: Ευχαριστώ θερμά για την συζήτηση που είχαμε κύριε Σκέρτσο! Καλή συνέχεια!
ΑΣ: Να είστε καλά!
Latest News
Νέα έκρηξη χρεών στον ΕΦΚΑ - Πόσοι απειλούνται με αναγκαστική είσπραξη [πίνακες]
Στα ύψη έχουν εκτοξευτεί τα ληξιπρόθεσμα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία - Τι αποκαλύπτουν τα επίσημα στοιχεία
Πόσο αυξάνονται οι συντάξεις το 2025 ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο
Οι συντάξεις πληρώνονται τέλη Δεκεμβρίου - Τι θα ισχύσει για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και τις κρατήσεις στις επικουρικές συντάξεις
Ερχεται σοκ και... ΔΕΟΣ στη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο
Ειδικοί «Ράμπο» για μεγάλες υποθέσεις και δύσκολες αποστολές - Ποιες είναι οι Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών της ΑΑΔΕ για την φοροδιαφυγή
Φοροελαφρύνσεις ως το 2027 στη μεσαία τάξη - Τι είπε ο Μητσοτάκης
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι το 2027 το οικονομικό αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής θα είναι ορατό σε όλους
Τα τέσσερα νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής - Τι πιστεύουν οι πολίτες [γραφήματα]
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025 - Τι θα γίνει με το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
Τα νέα εργαλεία κατά της φοροδιαφυγής - Εκδήλωση της ΑΑΔΕ με τον πρωθυπουργό [live]
Ειδική εκδήλωση της ΑΑΔΕ στο Ζάππειο Μέγαρο παρουσία Μητσοτάκη με θέμα «Σύγχρονα - Δίκαια- Αποτελεσματικά»
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
ΔΥΠΑ: Πότε λήγουν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας
Πάνω από 20.000 νέοι έχουν ήδη ξεκινήσει την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας μέσω της πρώτης δράσης του νέου ΕΣΠΑ της ΔΥΠΑ
Μέσω IRIS οι πληρωμές στον ΕΦΚΑ για ελεύθερους επαγγελματίες - Η διαδικασία
Η πληρωμή οφειλών μέσω IRIS προσφέρει άμεση πίστωση των οφειλών, χωρίς την καθυστέρηση ενός έως τεσσάρων ημερών
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής: «Σήμα» για νέες μόνιμες μειώσεις φόρων
Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής έφερε 1,8 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία το 2024 - Ανοίγει ο δρόμος για νέες μειώσεις φόρων με επίκεντρο τα μεσαία εισοδήματα