
Ενώπιον ιστορικών αλλαγών βρίσκεται η παγκόσμια ναυτιλία όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις ειδικών και μη στην παγκόσμια ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping που πραγματοποιείται αυτή την εβδομάδα στο Όσλο. Ναυτιλιακή χώρα και η Νορβηγία έχει τα δικά της «Ποσειδώνια», τη Nor-Shipping που συγκεντρώνει κορυφαίους παράγοντες της ναυτιλίας – και όχι μόνο – από όλο τον κόσμο.
Στο πλαίσιο αυτό αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του νομπελίστα οικονομολόγου Τζόζεφ Στίγκλιτς, ο οποίος προειδοποίησε για μείωση του ρόλου της ναυτιλίας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις επόμενες δεκαετίες εκτιμώντας ότι θα μειωθεί η ζήτηση για πλοία.
Ναυτιλία: Με πλοία «γίγαντες» το εμπόριο Ασίας – Ευρώπης
Μία από τις αιτίες, σύμφωνα με τον ίδιο, όπως αναφέρει το TradeWinds, είναι ότι ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής σημαίνει ότι θα υπάρχουν λιγότερα και τελικά μηδενικά φορτία πετρελαίου και φυσικού αερίου προς διακίνηση. Τα φορτία αυτά αποτελούν το 40% του συνολικού όγκου της ναυτιλίας, σήμερα. Για τη ναυτιλία, αυτό είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, δήλωσε ο Στίγκλιτς και πρόσθεσε ότι αν πάρουμε στα σοβαρά, και νομίζω ότι πρέπει να πάρουμε στα σοβαρά, τον στόχο της καθαρής ουδετερότητας άνθρακα μέχρι το 2050, αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει ναυτιλία αυτών των ορυκτών καυσίμων.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον φημισμένο οικονομολόγο η αύξηση των εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έχει οδηγήσει στο λεγόμενο «nearshoring», την τάση δηλαδή μεγάλων βιομηχανιών να μεταφέρουν την παραγωγή τους κοντά στην έδρα τους, πράγμα που σημαίνει λιγότερα αγαθά προς μεταφορά.
Τρίτος παράγοντας που θα επηρεάσει τη ζήτηση για ναυτιλιακές υπηρεσίες, κατά τον Στίγκλιτς, είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Οι υπηρεσίες, είπε, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και θα βοηθηθούν από την τεχνητή νοημοσύνη.
Επίσης η μη επαρκής δημοσιονομική και νομισματική στήριξη θα οδηγήσει σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας που επηρεάζει άμεσα και τη ναυτιλία.
Επιπλέον και τα άμεσα μέτρα που καλείται να λάβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στην επικείμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) θα επηρεάσουν τον ναυτιλιακό κλάδο.
Οπως εκτιμάται, στην εν λόγω συνεδρίαση ο ΙΜΟ θα συζητήσει και ίσως υιοθετήσει ποιο φιλόδοξους στόχους όπως είναι οι καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων έως το 2050, σε αντίθεση με τον στόχο που έχει τώρα για μείωση κατά 50%. Στην πρόταση αυτή που ευθυγραμμίζει τη ναυτιλία με τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή, αντιτίθενται οι αναπτυσσόμενες οικονομίες, καθώς θεωρούν ότι εμποδίζεται η ανάπτυξή τους.
Ωστόσο ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για το κλίμα, Τζον Κέρι, μιλώντας σε άλλο συνέδριο στη Nor-Shipping δήλωσε ότι η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού πρέπει να περάσει πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών στη συνεδρίαση του επόμενου μήνα στο Λονδίνο.
Μάλιστα παρομοίασε τη μάχη για την απανθρακοποίηση με την D-Day, την ημέρα απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία.
Πάντως παρά τις αντιρρήσεις των αναπτυσσόμενων χωρών ο απερχόμενος γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim εμφανίζεται αισιόδοξος και δηλώνει στο TradeWinds ότι αναμένει «ένα καλό αποτέλεσμα» στη συνάντηση.
Οι μελέτες
Στο μεταξύ ικανοποιητικά κρίνονται τα αποτελέσματα μελέτης των δανών ερευνητών Anders Liengaard και Soren Roschmann που αναλύουν εδώ και καιρό τα δεδομένα που σχετίζονται με τις λειτουργικές επιδόσεις των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου των εισηγμένων στο χρηματιστήριο ναυτιλιακών εταιρειών. Πρόσφατα προχώρησαν σε μία κατάταξη των 23 ναυτιλιακών εταιρειών με βάση τις εκπομπές αερίων ρύπων των πλοίων τους.
Ολες οι εταιρείες κατετάγησαν μεταξύ Β+ και C-. Δεν υπήρξε πλοίο με Α ούτε όμως και πλοίο που να βαθμολογήθηκε στο κατώτερο επίπεδο (με D και E), μια κατηγοριοποίηση που συναντάται κυρίως στα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία. Ομως οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες δεν διαθέτουν συνήθως γερασμένα πλοία.
Πάντως οι δύο ερευνητές επεσήμαναν ότι δεν είναι η ηλικία ο κύριος παράγοντας κατηγοριοποίησης του πλοίου όσον αφορά τις εκπομπές, αλλά η λειτουργία του σε πραγματικές συνθήκες. Για παράδειγμα ο αυξημένος χρόνος παραμονής ενός πλοίου σε ένα λιμάνι μπορεί να το καταστήσει λιγότερο αποδοτικό από ένα μεγαλύτερης ηλικίας που παρέμεινε λιγότερο στο λιμάνι.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ