Ενώπιον ιστορικών αλλαγών βρίσκεται η παγκόσμια ναυτιλία όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις ειδικών και μη στην παγκόσμια ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping που πραγματοποιείται αυτή την εβδομάδα στο Όσλο. Ναυτιλιακή χώρα και η Νορβηγία έχει τα δικά της «Ποσειδώνια», τη Nor-Shipping που συγκεντρώνει κορυφαίους παράγοντες της ναυτιλίας – και όχι μόνο – από όλο τον κόσμο.
Στο πλαίσιο αυτό αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του νομπελίστα οικονομολόγου Τζόζεφ Στίγκλιτς, ο οποίος προειδοποίησε για μείωση του ρόλου της ναυτιλίας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις επόμενες δεκαετίες εκτιμώντας ότι θα μειωθεί η ζήτηση για πλοία.
Ναυτιλία: Με πλοία «γίγαντες» το εμπόριο Ασίας – Ευρώπης
Μία από τις αιτίες, σύμφωνα με τον ίδιο, όπως αναφέρει το TradeWinds, είναι ότι ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής σημαίνει ότι θα υπάρχουν λιγότερα και τελικά μηδενικά φορτία πετρελαίου και φυσικού αερίου προς διακίνηση. Τα φορτία αυτά αποτελούν το 40% του συνολικού όγκου της ναυτιλίας, σήμερα. Για τη ναυτιλία, αυτό είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, δήλωσε ο Στίγκλιτς και πρόσθεσε ότι αν πάρουμε στα σοβαρά, και νομίζω ότι πρέπει να πάρουμε στα σοβαρά, τον στόχο της καθαρής ουδετερότητας άνθρακα μέχρι το 2050, αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει ναυτιλία αυτών των ορυκτών καυσίμων.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον φημισμένο οικονομολόγο η αύξηση των εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έχει οδηγήσει στο λεγόμενο «nearshoring», την τάση δηλαδή μεγάλων βιομηχανιών να μεταφέρουν την παραγωγή τους κοντά στην έδρα τους, πράγμα που σημαίνει λιγότερα αγαθά προς μεταφορά.
Τρίτος παράγοντας που θα επηρεάσει τη ζήτηση για ναυτιλιακές υπηρεσίες, κατά τον Στίγκλιτς, είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Οι υπηρεσίες, είπε, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και θα βοηθηθούν από την τεχνητή νοημοσύνη.
Επίσης η μη επαρκής δημοσιονομική και νομισματική στήριξη θα οδηγήσει σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας που επηρεάζει άμεσα και τη ναυτιλία.
Επιπλέον και τα άμεσα μέτρα που καλείται να λάβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στην επικείμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) θα επηρεάσουν τον ναυτιλιακό κλάδο.
Οπως εκτιμάται, στην εν λόγω συνεδρίαση ο ΙΜΟ θα συζητήσει και ίσως υιοθετήσει ποιο φιλόδοξους στόχους όπως είναι οι καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων έως το 2050, σε αντίθεση με τον στόχο που έχει τώρα για μείωση κατά 50%. Στην πρόταση αυτή που ευθυγραμμίζει τη ναυτιλία με τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή, αντιτίθενται οι αναπτυσσόμενες οικονομίες, καθώς θεωρούν ότι εμποδίζεται η ανάπτυξή τους.
Ωστόσο ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για το κλίμα, Τζον Κέρι, μιλώντας σε άλλο συνέδριο στη Nor-Shipping δήλωσε ότι η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού πρέπει να περάσει πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών στη συνεδρίαση του επόμενου μήνα στο Λονδίνο.
Μάλιστα παρομοίασε τη μάχη για την απανθρακοποίηση με την D-Day, την ημέρα απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία.
Πάντως παρά τις αντιρρήσεις των αναπτυσσόμενων χωρών ο απερχόμενος γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim εμφανίζεται αισιόδοξος και δηλώνει στο TradeWinds ότι αναμένει «ένα καλό αποτέλεσμα» στη συνάντηση.
Οι μελέτες
Στο μεταξύ ικανοποιητικά κρίνονται τα αποτελέσματα μελέτης των δανών ερευνητών Anders Liengaard και Soren Roschmann που αναλύουν εδώ και καιρό τα δεδομένα που σχετίζονται με τις λειτουργικές επιδόσεις των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου των εισηγμένων στο χρηματιστήριο ναυτιλιακών εταιρειών. Πρόσφατα προχώρησαν σε μία κατάταξη των 23 ναυτιλιακών εταιρειών με βάση τις εκπομπές αερίων ρύπων των πλοίων τους.
Ολες οι εταιρείες κατετάγησαν μεταξύ Β+ και C-. Δεν υπήρξε πλοίο με Α ούτε όμως και πλοίο που να βαθμολογήθηκε στο κατώτερο επίπεδο (με D και E), μια κατηγοριοποίηση που συναντάται κυρίως στα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία. Ομως οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες δεν διαθέτουν συνήθως γερασμένα πλοία.
Πάντως οι δύο ερευνητές επεσήμαναν ότι δεν είναι η ηλικία ο κύριος παράγοντας κατηγοριοποίησης του πλοίου όσον αφορά τις εκπομπές, αλλά η λειτουργία του σε πραγματικές συνθήκες. Για παράδειγμα ο αυξημένος χρόνος παραμονής ενός πλοίου σε ένα λιμάνι μπορεί να το καταστήσει λιγότερο αποδοτικό από ένα μεγαλύτερης ηλικίας που παρέμεινε λιγότερο στο λιμάνι.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%