Στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται το μεγάλο πρόγραμμα της πολεοδομικής μεταρρύθμισης που περιλαμβάνει την εκπόνηση περίπου 230 Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ και ΕΠΣ) ώστε να αποκτήσει πολεοδομικό σχέδιο όλη η χώρα, ήτοι το 70% της ελληνικής επικράτειας που σήμερα δεν έχει. Τις προηγούμενες ημέρες υπογράφηκαν έξι συμβάσεις, μεταξύ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και των αναδόχων μελετητών για τα πρώτα ΤΠΣ, οι οποίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως την 1η Ιουνίου 2026. Αφορούν τους δήμους:
– Φούρνων και Ικαρίας, προϋπολογισμού 981.274 ευρώ
– Κορινθίων, προϋπολογισμού 756.982 ευρώ
– Κύμης- Αλιβερίου, προϋπολογισμού 1.143.889 ευρώ
– Πεντέλης, προϋπολογισμού 629.737 ευρώ
– Οινουσσών, Ψαρών και Χίου, προϋπολογισμού 2.208.662 ευρώ
– Βέλου-Βόχας Κορινθίας, προϋπολογισμού 514.394 ευρώ
Ακίνητα: Στα σκαριά νέα Τουριστική Πολεοδομία με διευρυμένες αρμοδιότητες
Συμβάσεις
Η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας μέσω του προγράμματος εκπόνησης Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων είχε γίνει τον Ιούνιο του 2020, με τις πρώτες προκηρύξεις μελετών να βγαίνουν στον αέρα περίπου έναν χρόνο αργότερα τον Ιούλιο του 2021. Δύο χρόνια αργότερα, δηλαδή έως τα τέλη του περασμένου Απριλίου είχαν ολοκληρωθεί 113 διαγωνισμοί και για το 80% από αυτούς είχε αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος. Το επόμενο διάστημα, θα συνεχιστεί η υπογραφή και άλλων συμβάσεων, οι οποίες σταδιακά περνούν από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενώ παράλληλα προχωρούν και οι διαδικασίες για τους υπόλοιπους διαγωνισμούς.
Ταμείο Ανάκαμψης
Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα χρονικά περιθώρια είναι ιδιαιτέρως στενά και θα πρέπει έως τα τέλη του 2025 οι μελέτες να έχουν παραδοθεί στο ΤΕΕ. Από εκεί και πέρα θα αποσταλούν στο ΥΠΕΝ, να περάσουν από την κρίση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) ώστε στην συνέχεια τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ) να αποσταλούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) προς έγκριση.
Και καθώς ο όγκος του έργου είναι τεράστιος, όπως επεσήμανε προ μηνός ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός μιλώντας σε δημοσιογράφους, “με τους ρυθμούς που έχουμε σήμερα, θα τελειώσουν το 2045”. Γι΄ αυτό, όπως ανέφερε, το ΤΕΕ έχει προτείνει να δημιουργηθούν δύο ειδικά τμήματα, ένα στο ΥΠΕΝ και ένα στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που θα υποδέχονται τα ΠΔ, προκειμένου να “τρέξουν” οι διαδικασίες ώστε οι μελέτες των ΤΠΣ που θα παραδίδονται να γίνουν ΠΔ το αργότερο έως τα τέλη του 2026.
Ασφάλεια για επενδυτές και πολίτες
Με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού χαράσσεται νέος δρόμος για έργα και επενδύσεις. Ουσιαστικά η χώρα θα διαθέτει πλέον “χάρτες” που θα αποτυπώνουν σαφώς τί επιτρέπεται, με τί όρους δόμησης και σε ποιες περιοχές. Μάλιστα, με δεδομένο ότι θα εξασφαλιστεί ο έλεγχος του ΣτΕ _ αφού τα ΤΠΣ θα θεσμοθετηθούν με ΠΔ _ θα αποφεύγονται διασταλτικές ερμηνείες και προσφυγές που σήμερα μπλοκάρουν σειρά έργων, ανοίγοντας έτσι τους επενδυτικούς ορίζοντες της χώρας.
Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα θεσμοθετήσουν χρήσεις γης, όρους και περιορισμούς δόμησης, οικιστικές και προς πολεοδόμηση εκτάσεις, περιοχές προστασίας και σημεία ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων, μέτρα για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης κλπ.
Εκτός σχεδίου
Επίσης, στο νέο πλέγμα σχεδιασμού περιλαμβάνονται και άλλα έργα, όπως της καταγραφής των δρόμων στις εκτός σχεδίου περιοχές προκειμένου να αποκτήσει το κράτος για πρώτη φορά, και μάλιστα με γεωχωρικά δεδομένα, ολοκληρωμένη αποτύπωση ώστε να μπορεί το ΥΠΕΝ να αποφασίσει ποιοι δρόμοι θα είναι αυτοί που δίνουν το δικαίωμα δόμησης στα εφαπτόμενα σε αυτούς ακίνητα. Ο χαρακτηρισμός μιας οδού ως κοινόχρηστης αποτελεί προϋπόθεση για τη δόμηση σε εκτός σχεδίου περιοχές. Σήμερα δεν αναγνωρίζονται ως κοινόχρηστες οι οδοί που έχουν κατασκευαστεί από τους δήμους καθώς σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ θεωρούνται ιδιωτικές και απαγορεύεται η οικοδόμηση οικοπέδων που έχουν πρόσωπο σε αυτές.
Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τους διαγωνισμούς που αφορούν στις μελέτες για την οριοθέτηση ζωνών υποδοχής συντελεστή και την υλοποίηση της Τράπεζας Γης.
Latest News
Πώς θα «πέσουν» περισσότερα ακίνητα στην αγορά – Τι προτείνουν οι servicers
Τι μέτρα προτείνουν οι servicers για τη στεγαστική κρίση – Ποια κίνητρα ζητούν για τα ακίνητα που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους
Από το Μινιόν στον Πύργο Πειραιά... Αλλάζουν χέρια τέσσερα εμβληματικά κτίρια
Πωλητήρια εκατομμυρίων ευρώ σε κτίρια τοπόσημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη - Ποια ακίνητα αλλάζουν ιδιοκτησιακό status
Μειώσεις φόρων, φοροαπαλλαγές και κίνητρα το 2025 για ιδιοκτήτες ακινήτων
Οι ιδιοκτήτες που θα «ρίξουν» στην αγορά κλειστές κατοικίες ή γυρίσουν τα ακίνητά τους από τη βραχυχρόνια μίσθωση στη μακροχρόνια θα απαλλαγούν για 3 χρόνια από τον φόρο
Έχουν και άλλο δρόμο οι τιμές στα ενοίκια – Τι πυροδοτεί το ράλι
Τα ενοίκια των κατοικιών δεν έφτασαν ακόμη στο ανώτατο ακόμη επίπεδο σύμφωνα με την ΤτΕ – Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι 3 λόγοι που πυροδοτούν το ράλι των τιμών
Άνοιξε η πλατφόρμα σε όλη τη χώρα για την αγορά καταπατημένων
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την υποβολή αίτησης προκειμένου να υπάρξει αγορά για καταπατημένα ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο
Πόσοι θα αγοράσουν και θα πουλήσουν ακίνητο μέσα στην επόμενη πενταετία
Τι δείχνει μελέτη που διενήργησε το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το ΕΕΑ - Πώς θα κινηθεί η αγορά ακινήτων
Αλλάζει ο επενδυτικός χάρτης στην Αττική - Οι 10 πρωταγωνιστές [πίνακας]
Τα τελευταία χρόνια τα ακίνητα στην Ελλάδα έχουν αποκτήσει έντονα επενδυτικό προφίλ - Νέες γειτονιές της Αθήνας αναδεικνύονται ως κορυφαίες επιλογές
Καταπατημένα: Ανοίγει η πλατφόρμα για όλη την Ελλάδα - Το τίμημα και οι δόσεις
Πάνω από 1.000 αιτήσεις για καταπατημένα ακίνητα δημόσιων εκτάσεων και την εξαγορά τους στον πρώτο μήνα λειτουργίας της πλατφόρμας
Στα αζήτητα το «στρατηγείο» του Κοντομηνά - Αγονος ο πλειστηριασμός
Δεν υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον για το ακίνητο που είχε το στρατηγείο του Κοντομηνά και έτσι ο πλειστηριασμός ολοκληρώθηκε ως άγονος
Υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών στην Κέρκυρα
Η συνολική αξία του τιμήματος που θα καταβάλλει η Lamda για τη Μαρίνα Κέρκυρας με βάση τη σύμβαση θα ξεπεράσει τα 89 εκατ. ευρώ σε βάθος 40 ετών