Στα 1,6 τρισ. δολ. θα ανέλθει η αξία των νέων παραγγελιών πλοίων την επόμενη δεκαετία σύμφωνα με μελέτη των Clarksons, λόγω περιβαλλοντικών απαιτήσεων. Η ρότα προς την «πράσινη μετάβαση» που έχει χαράξει η παγκόσμια ναυτιλία απαιτεί τη ναυπήγηση δεκάδων χιλιάδων πλοίων που θα εκπέμπουν έως και μηδενικούς αέριους ρύπους του θερμοκηπίου. Η μελέτη αναφέρει ότι ήδη τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια θετική εξέλιξη προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, με τη μείωση των εκπομπών αλλά και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Οπως υπολογίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος το 5,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου σήμερα χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα, από 2,3% το 2017 και αναμένεται να φθάσει το 6,5% έως το 2025. Επίσης το 48% της συνολικής χωρητικότητας του βιβλίου παραγγελιών είναι τώρα πλοία εναλλακτικών καυσίμων, έναντι 11% το 2017. Το βιβλίο παραγγελιών διαθέτει επίσης πολλές επιλογές όπως 371 παραγγελίες πλοίων «έτοιμα» να χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG ready) ενώ 191 πλοία είναι «ammonia ready», τα 130 πλοία «methanol ready» και 9 πλοία «hydrogen ready».
Περισσότερα containeships και bulker για διάλυση
Επίσης όπως σημειώνει η Clarksons ένα βασικό στοιχείο στη ζωτικής σημασίας πορεία της ναυτιλίας για την απαλλαγή της από τον άνθρακα (σήμερα ναυτιλία εκπέμπει το 2,1% του παγκόσμιου CO2) θα είναι η μετάβαση σε έναν «πιο πράσινο» στόλο. Πολλοί πλοιοκτήτες προωθούν καινοτόμες λύσεις επενδύοντας σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (EST), λύσεις εναλλακτικών καυσίμων και λογισμικό βελτιστοποίησης δρομολόγησης.
Οσον αφορά τις τεχνολογίες EST, ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πάνω από 6.250 πλοία, που αντιστοιχούν στο 27,3% της συνολικής χωρητικότητας του στόλου. ΟΙ τεχνολογίες αυτές αφορούν την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων στις προπέλες (propeller ducts), που είναι τοποθετημένα σε περισσότερα από 2.000 πλοία, βολβούς πηδαλίου (σε περισσότερα από 1.600 πλοία), ρότορες Flettner (σε πάνω από 20 πλοία), συστήματα πρόωσης με τη συμβολή του ανέμου (12 πλοία), συστήματα λίπανσης αέρα (350 πλοία) και άλλα.
Επίσης τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και κυρίως οξειδίων του θείου (scrubbers) έχουν τοποθετηθεί σε πάνω από 5.050 πλοία του παγκοσμίου στόλου, που αντιστοιχεί στο 25% της συνολικής χωρητικότητας. Η δραστηριότητα μετασκευής παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα αλλά οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία έχουν αυξηθεί οριακά το 2023, με τις αναφερόμενες παραγγελίες να ξεπερνούν το σύνολο του περασμένου έτους. Επίσης τα πλοία «eco» αποτελούν ένα αυξανόμενο μερίδιο του στόλου καθώς αποτελούν σήμερα το 30,4% του παγκοσμίου στόλου από 14,6% στις αρχές του 2018.
Σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο όλες αυτές οι εξελίξεις προς την «πράσινη μετάβαση» θα επιφέρει αλλαγές στα περιθώρια κέρδους των ναυτιλιακών εταιρειών στο ενεργητικό τους αλλά και τις αγορές ναύλων.
Τα ναυπηγεία
Επίσης και για τα ναυπηγεία, υπάρχει η ευκαιρία αφού οι απαιτήσεις για ανανέωση του στόλου είναι πολύ μεγάλες. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτιμά ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων ανέρχονται σε 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια, για τα επόμενα δέκα χρόνια, αν και οι επενδύσεις μπορεί να υποστούν αλλαγές καθώς η τεχνολογία, οι κανονισμοί και η χωρητικότητα των ναυπηγείων θα μεταβάλλονται.
Ωστόσο αυτός ο τομέας που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι τα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Η υπεράκτια αιολική ενέργεια είναι ένας εξαιρετικά συναρπαστικός τομέας που αναμένουμε να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση λέει ο Clarksons. Οπως εκτιμά σήμερα το 0,4% της παγκόσμιας ενέργειας παράγεται από την υπεράκτιες ανεμογεννήτριες, ένα ποσοστό όμως που θα μπορούσε να αυξηθεί σε 7% έως 9% μέχρι το 2050.
Τα θαλάσσια αιολικά πάρκα ανέρχονται παγκοσμίως σε 280 και αποτελούνται σήμερα από 12.000 ανεμογεννήτριες, με συνολική παραγωγή 60 GW . Υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να φτάσουν σύμφωνα με τους Clarksons στις30.000 ανεμογεννήτριες σε 740 πάρκα που θα παράγουν 250 GW μέχρι το 2030
Για την ανάπτυξη αυτή απαιτείται η ενίσχυση ενός εξειδικευμένου στόλου πλοίων υποστήριξης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους