![Το πρώτο ηλεκτρικό κρουαζιερόπλοιο με γιγάντια ηλιακά πανιά στη θάλασσα το 2030 [εικόνες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/ploio1.jpg)
Ενα ηλεκτρικό κρουαζιερόπλοιο μηδενικών εκπομπών με ανασυρόμενα πανιά καλυμμένα με ηλιακούς συλλέκτες, αποκάλυψε ότι θα κατασκευάσει η εταιρεία κρουαζιέρας περιπέτειας Hurtigruten Norway, ενώ εκτίμησε ότι το σκάφος αυτό θα είναι έτοιμο να αποπλεύσει το 2030.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα στόλο οκτώ πλοίων, το καθένα με χωρητικότητα 500 επιβατών, που ταξιδεύουν κατά μήκος της νορβηγικής ακτής από το Όσλο προς τον Αρκτικό Κύκλο. Αν και πρόκειται για μια σχετικά μικρή εταιρεία, η CEO της, Hedda Felin, ελπίζει ότι αυτή η καινοτομία «μπορεί να εμπνεύσει ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Πράσινη ναυτιλία: Στον άνεμο (ξανα) στρέφονται τα πλοία – Τα σχέδια της εταιρείας Anemoi
Το project, με την ονομασία «Sea Zero», ανακοινώθηκε αρχικά τον Μάρτιο του 2022 και έκτοτε, η Hurtigruten Norway, μαζί με 12 ναυτιλιακούς εταίρους της και το ερευνητικό ινστιτούτο SINTEF με έδρα τη Νορβηγία, διερευνά τεχνολογικές λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίτευξη θαλάσσιων ταξιδιών χωρίς εκπομπές.
Ο σχεδιασμός που θα προκύψει θα λειτουργεί κυρίως με μπαταρίες 60 μεγαβάτ που μπορούν να φορτιστούν στο λιμάνι με καθαρή ενέργεια, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν το 98% του ηλεκτρικού συστήματος της Νορβηγίας. Ο Gerry Larsson-Fedde, SVP των θαλάσσιων επιχειρήσεων της Hurtigruten Norway, ο οποίος είχε την ιδέα ενός πλοίου μηδενικών εκπομπών, εκτιμά ότι οι μπαταρίες θα έχουν εμβέλεια από 300 έως 350 ναυτικά μίλια, που σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μετ’ επιστροφής 11 ημερών , μια συστοιχία μπαταριών θα έπρεπε να φορτιστεί περίπου επτά ή οκτώ φορές.
Για να μειωθεί η εξάρτηση από τις μπαταρίες, όταν φυσάει, τρία ανασυρόμενα πανιά – ή «φτερά» – θα σηκωθούν από το κατάστρωμα, φτάνοντας σε μέγιστο ύψος τα 50 μέτρα. Μπορούν να προσαρμοστούν ανεξάρτητα, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα να μειώνονται το ύψος τους ώστε το σκάφος να μπορεί να περνά κάτω από γέφυρες ή να αλλάζουν τη γωνία τους για να «πιάσουν» περισσότερο άνεμο, εξηγεί ο Larsson-Fedde. Προσθέτει ότι τα πανιά θα καλύπτονται από συνολικά 1.500 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών που θα παράγουν ενέργεια για την πλήρωση των μπαταριών κατά την πλεύση.
«Στη Νορβηγία, αν και μπορεί μερικές φορές να είναι σκοτεινά το χειμώνα, έχουμε ακόμα ήλιο στα νότια. Και έχουμε ήλιο όλο το 24ωρο το καλοκαίρι. Θα μας τροφοδοτήσει ο ήλιος του μεσονυκτίου πάνω από οτιδήποτε άλλο», λέει.
Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με 270 καμπίνες για να χωράει 500 επισκέπτες και 99 άτομα πλήρωμα και το βελτιωμένο σχήμα του θα έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της αντίστασης του αέρα, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση της χρήσης ενέργειας. Επί του σκάφους, οι επισκέπτες θα κληθούν να ελαχιστοποιήσουν τις δικές τους επιπτώσεις στο κλίμα μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής για κινητά που παρακολουθεί την προσωπική τους κατανάλωση νερού και ενέργειας.
«Θέλουμε να τους κάνουμε να συνειδητοποιήσουν περισσότερο πόση ενέργεια καταναλώνουν περνώντας 10 λεπτά παραπάνω στο ντους ή έχοντας τον κλιματισμό στο τέρμα», λέει ο Larsson-Fedde.
Πιο πράσινη ναυτιλία
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τον οργανισμό του ΟΗΕ που ρυθμίζει την παγκόσμια ναυτιλία. Το 2018, ο ΙΜΟ εισήγαγε έναν στόχο να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της βιομηχανίας τουλάχιστον κατά το ήμισυ έως το 2050.
Αυτό οδήγησε σε ένα νέο κύμα σχεδίων για φιλικά προς το περιβάλλον ιστιοπλοϊκά πλοία, από το υπερατλαντικό αερομεταφορέα Oceanbird και διάφορα φορτηγά πλοία με αναδιπλούμενα πανιά, μέχρι το superyacht Black Pearl της Oceanco και το κρουαζιερόπλοιο Chantiers de Atlanique με πτυσσόμενα συμπαγή πανιά. Αλλά τα περισσότερα από αυτά θα βασίζονται επίσης σε κινητήρες που θα χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Ο Larsson-Fedde σημειώνει ότι ενώ το σχέδιο της Hurtigruten Norway θα έχει έναν εφεδρικό κινητήρα για λόγους ασφαλείας, θα αξιοποιεί πράσινα καύσιμα, όπως αμμωνία, μεθανόλη ή βιοκαύσιμα.
Η Hurtigruten Norway έχει εδώ και καιρό διαφημίσει τη βιώσιμη ναυτιλία. Το 2019, ξεκίνησε το πρώτο υβριδικό κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο με υποστήριξη μπαταρίας και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία μετατροπής του υπόλοιπου στόλου της σε υβριδική μπαταρία.
«Εξαρτόμαστε από τον ωκεανό και το περιβάλλον. Αυτό είναι το προϊόν μας: καθαροί ωκεανοί, καθαρά λιμάνια, τοπικοί προμηθευτές», λέει ο Felin. «Θέλουμε να πιέσουμε και να είμαστε ο ηγέτης στη βιωσιμότητα, καθώς πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας είναι πολύ αργός και όχι αρκετά φιλόδοξος».
Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, η Hurtigruten Norway θα δοκιμάσει τις προτεινόμενες τεχνολογίες της πριν ολοκληρώσει τον σχεδιασμό το 2026 και στοχεύει να ξεκινήσει την παραγωγή στο ναυπηγείο το 2027. Το πρώτο σκάφος πρόκειται να πλεύσει στα νορβηγικά ύδατα το 2030. Μετά από αυτό, η εταιρεία ελπίζει να μετασχηματίσει σταδιακά ολόκληρο το στόλο της σε πλοία μηδενικών εκπομπών.
Με πληροφορίες από CNN
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
![Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/dimitriadis-600x400.jpg)
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard