Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν τις αναταράξεις που προκαλούνται συχνά κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων και οι οποίες είναι πιο δύσκολο για τους πιλότους να τις αποφύγουν.
Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι οι έντονες αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή στον Βόρειο Ατλαντικό.
Υπολόγισαν την αύξηση στις αλλαγές στην ταχύτητα του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα εξαιτίας των εκπομπών άνθρακα.
«Μετά από μια δεκαετία έρευνας που δείχνει ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις και τα “κενά αέρος” στο μέλλον, έχουμε τώρα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η αύξηση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Ουίλιαμς, επιστήμονας της ατμόσφαιρας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ που συνέγραψε η μελέτη.
Κλιματική καταστροφή: Tο μέλλον είναι τώρα
«Θα πρέπει να επενδύσουμε σε βελτιωμένα συστήματα πρόβλεψης και ανίχνευσης αναταράξεων, για να αποτρέψουμε την προοπτική να έχουμε πιο ανώμαλες πτήσεις τις επόμενες δεκαετίες».
Τα δρομολόγια πτήσεων στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός παρουσίασαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στις αναταράξεις.
Jet Stream
Ο καθηγητής Ουίλιαμς είπε ότι οι αυξημένες αναταράξεις οφείλονταν στη μεγαλύτερη διάτμηση του ανέμου -ή διαφορές στην ταχύτητα του ανέμου- στον αεροχείμαρρο Jet Stream, ένα ισχυρό σύστημα ανέμου που πνέει από τα δυτικά προς τα ανατολικά, περίπου πέντε έως επτά μίλια πάνω από την επιφάνεια της Γης. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό λόγω μιας διαφοράς στη θερμοκρασία μεταξύ του ισημερινού και των πόλων της Γης.
Μπορεί οι δορυφόροι να μην μπορούν να «δουν» τις αναταράξεις, ωστόσο μπορούν να καταγράψουν τη δομή και το σχήμα του αεροχείμαρρου, επιτρέποντας την ανάλυσή του.
Το ραντάρ μπορεί να ανιχνεύσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέριος είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολο να εντοπιστούν.
Οι ταραγμένες πτήσεις δεν είναι μόνο άβολες, αλλά μπορούν επίσης να προκαλέσουν τραυματισμούς σε όσους βρίσκονται στην πτήση. Οι έντονες αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να καταστούν απρόσμενα επικίνδυνες όταν οι επιβάτες δεν είναι δεμένοι με ζώνη.
«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να κρατάτε τη ζώνη σας δεμένη όλη την ώρα, εκτός κι αν κινείστε, κάτι που κάνουν οι πιλότοι», είπε ο καθηγητής Ουίλιαμς. «Αυτό είναι σχεδόν μια εγγύηση ότι θα είστε ασφαλείς ακόμα και στις χειρότερες αναταράξεις».
Οικονομικές συνέπειες
Υπάρχουν και οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 και 500 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς στα αεροσκάφη, είπαν οι ερευνητές. Έχει επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα αποφεύγοντάς το.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Geophysical Research Letters.
Latest News
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα