Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν τις αναταράξεις που προκαλούνται συχνά κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων και οι οποίες είναι πιο δύσκολο για τους πιλότους να τις αποφύγουν.
Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι οι έντονες αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή στον Βόρειο Ατλαντικό.
Υπολόγισαν την αύξηση στις αλλαγές στην ταχύτητα του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα εξαιτίας των εκπομπών άνθρακα.
«Μετά από μια δεκαετία έρευνας που δείχνει ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις και τα “κενά αέρος” στο μέλλον, έχουμε τώρα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η αύξηση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Ουίλιαμς, επιστήμονας της ατμόσφαιρας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ που συνέγραψε η μελέτη.
Κλιματική καταστροφή: Tο μέλλον είναι τώρα
«Θα πρέπει να επενδύσουμε σε βελτιωμένα συστήματα πρόβλεψης και ανίχνευσης αναταράξεων, για να αποτρέψουμε την προοπτική να έχουμε πιο ανώμαλες πτήσεις τις επόμενες δεκαετίες».
Τα δρομολόγια πτήσεων στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός παρουσίασαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στις αναταράξεις.
Jet Stream
Ο καθηγητής Ουίλιαμς είπε ότι οι αυξημένες αναταράξεις οφείλονταν στη μεγαλύτερη διάτμηση του ανέμου -ή διαφορές στην ταχύτητα του ανέμου- στον αεροχείμαρρο Jet Stream, ένα ισχυρό σύστημα ανέμου που πνέει από τα δυτικά προς τα ανατολικά, περίπου πέντε έως επτά μίλια πάνω από την επιφάνεια της Γης. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό λόγω μιας διαφοράς στη θερμοκρασία μεταξύ του ισημερινού και των πόλων της Γης.
Μπορεί οι δορυφόροι να μην μπορούν να «δουν» τις αναταράξεις, ωστόσο μπορούν να καταγράψουν τη δομή και το σχήμα του αεροχείμαρρου, επιτρέποντας την ανάλυσή του.
Το ραντάρ μπορεί να ανιχνεύσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέριος είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολο να εντοπιστούν.
Οι ταραγμένες πτήσεις δεν είναι μόνο άβολες, αλλά μπορούν επίσης να προκαλέσουν τραυματισμούς σε όσους βρίσκονται στην πτήση. Οι έντονες αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να καταστούν απρόσμενα επικίνδυνες όταν οι επιβάτες δεν είναι δεμένοι με ζώνη.
«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να κρατάτε τη ζώνη σας δεμένη όλη την ώρα, εκτός κι αν κινείστε, κάτι που κάνουν οι πιλότοι», είπε ο καθηγητής Ουίλιαμς. «Αυτό είναι σχεδόν μια εγγύηση ότι θα είστε ασφαλείς ακόμα και στις χειρότερες αναταράξεις».
Οικονομικές συνέπειες
Υπάρχουν και οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 και 500 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς στα αεροσκάφη, είπαν οι ερευνητές. Έχει επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα αποφεύγοντάς το.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Geophysical Research Letters.
Latest News
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης