Η δυναμική επανεμφάνιση των ανταγωνιστών μας στη Μεσόγειο, οι πληθωριστικές πιέσεις και η μείωση της μεγάλης ανάγκης του μέσου ευρωπαίου για ταξίδια, ανάγκη που εκφράστηκε έντονα πέρυσι, πρώτη χρονιά «ελευθερίας» μετά την πανδημία, θα καθορίσουν την πορεία του ελληνικού τουρισμού για φέτος. Πάντως μέχρι στιγμής δεν διαφαίνεται κάποια απόκλιση από εκείνα που έχουν προδιαγραφεί, όσoν αφορά τους στόχους μας.
Τα παραπάνω τονίζει σε συνέντευξή της στον OT η κ. Ιωάννα Δρέττα υπουργός Τουρισμού της υπηρεσιακής κυβέρνησης, η οποία στέλνει και ένα μήνυμα προς τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό επιχειρηματίες όσον αφορά τις τιμές, επισημαίνοντας ότι η επιτυχία δεν είναι ευκαιριακή και πως η ανατίμηση προϊόντων και υπηρεσιών είναι σε ευθεία αναλογία με τη βελτίωση της ποιότητάς τους, αλλά και της ποιότητας των προορισμών και των υποδομών τους που υποδέχονται τις τεράστιες ροές. Ο αδυσώπητος διεθνής ανταγωνισμός δεν θα μας συγχωρήσει τον παραμικρό εφησυχασμό, προειδοποιεί η κα Δρέττα.
Πρώην διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, η κα Δρέττα έχει γνώση και άποψη για τον ελληνικό τουρισμό και έχει αξία η γνώμη της καθώς η σεζόν μόλις ξεκίνησε και η ελληνική οικονομία περιμένει πολλά φέτος από την τουριστικής βιομηχανία μας.
-Κυρία Δρέττα, πώς βλέπετε τον τουρισμό τώρα που είστε από την άλλη πλευρά του λόφου;
-Τον βλέπω με τον ίδιο τρόπο. Ο τουρισμός είναι μία σπουδαία δραστηριότητα για τη χώρα μας, που εισάγει εισόδημα και το διαχέει σημαντικά στην κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία μας. Έχει μπροστά του ευκαιρίες, ειδικά στην μετά covid εποχή, αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίζει σειρά δυσκολιών και προκλήσεων. Ο μόνος δρόμος για το μέλλον είναι η μετάβαση από μία -λίγο έως πολύ- αυθόρμητη ανάπτυξη, στην ανάπτυξη με σαφή στόχο και συγκεκριμένο πλάνο. Οι παράμετροι για αυτή τη μετάβαση είναι δύο: Η ουσιαστική συνεργασία μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτικού τομέα και φυσικά η τεχνογνωσία.
-Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας αυτό το διάστημα δεδομένου ότι και η σεζόν έχει ξεκινήσει; Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε σε σχέση και με τις προσδοκίες που είχαμε;
-Η δουλειά ενός υπουργού σε υπηρεσιακή κυβέρνηση, που φυσικά δεν έχει ρυθμιστική αρμοδιότητα, είναι η ομαλή μετάβαση από την προηγούμενη στην επόμενη κυβέρνηση. Ο υπουργός Tουρισμού, γενικά, αλλά και ειδικότερα κατά τη διάρκεια της αιχμής της τουριστικής περιόδου, αφουγκράζεται την αγορά και την τοπική αυτοδιοίκηση και συμβάλει στην επίλυση των ζητημάτων στο βαθμό των αρμοδιοτήτων του.
Όσον αφορά τη φετινή χρονιά, σε επίπεδο μεγεθών δε διαφαίνεται αυτή τη στιγμή απόκλιση από εκείνα που έχουν προδιαγραφεί. Μην ξεχνάμε ότι οι αρχικές πολύ θετικές προβλέψεις, είχαν πάντα την υποσημείωση της εξακολουθητικά αρνητικής διεθνούς γεωπολιτικής συγκυρίας, αλλά και την πιθανότητα αρνητικής επίδρασης του πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη και άρα στις επιλογές των δυνατών μας ευρωπαϊκών αγορών. Όλοι οι ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο έχουν επανέλθει πολύ δυναμικά, άρα δε θα πρέπει να μας ξενίζουν και αντιφατικά μηνύματα που μπορεί να ακουστούν μέσα στο καλοκαίρι από διαφορετικούς προορισμούς. Ένα είναι το βέβαιο, πως θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε πως οι μεγάλες προκλήσεις της χώρας είναι η διαχείριση των προορισμών και κυρίως εκείνων που έχουν αυξημένες ροές τουριστών, η σχέση ποιότητας και τιμής των υπηρεσιών, η εύρεση προσωπικού για πολλές διαφορετικές θέσεις, η διαχείριση του αυξημένου κόστους για τις επιχειρήσεις και τελικά το να φύγουν ικανοποιημένοι οι περίπου 30 εκ. τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας με μία πολύ μεγάλη προσδοκία.
-Υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που επηρεάζουν αυτή την περίοδο αρνητικά την αγορά; Τι συμβαίνει με τους Γερμανούς;
-Η χώρα μας το 2020 ήταν η μοναδική χώρα της Μεσογείου που άνοιξε για εισερχόμενο τουρισμό καταγράφοντας μία μεγάλη επιτυχία, την για πρώτη φορά δηλαδή τουριστική λειτουργία μίας χώρας σε καθεστώς πανδημίας, με καθολική εφαρμογή αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Συνέβη το ίδιο και το 2021, μεγαλύτερες ροές επισκεπτών και πολύ πιο έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό, με αποτέλεσμα η φήμη της χώρας να εκτοξευθεί διεθνώς και να αποτελεί το 5ο ισχυρότερο παγκόσμιο τουριστικό brand. Λόγω αυτών των δύο ετών, το 2022 ήμασταν σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με τον ανταγωνισμό και παρά το ότι λειτουργήσαμε από τον Μάιο και μετά, σχεδόν φτάσαμε σε έσοδα το 2019, χρονιά ιστορικού ρεκόρ για τον τουρισμό μας. Φέτος, όλες οι ανταγωνίστριες χώρες είναι παρούσες, συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας χωρίς πλέον τα πολιτικά ζητήματα των προηγουμένων μηνών και φυσικά η πίεση είναι μεγαλύτερη, πόσο μάλλον αφού το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί, όπως και η μεγάλη ανάγκη τους για ταξίδι δεν είναι ίδια με αυτή ακριβώς μετά την πανδημία. Η Γερμανία είναι μία αγορά που χαρακτηρίζεται από την ελαστικότητά της στην τιμή, οπότε γι΄ αυτό σε κάποιους προορισμούς μας και όχι παντού, καταγράφεται κάποια μείωση. Οι προορισμοί όμως (οφείλουν να) διαφοροποιούν τις αγορές απ’ όπου δέχονται τουρίστες, ώστε να καλύπτουν μειώσεις μίας αγοράς με αυξήσεις από άλλες. Συνεπώς, δε θα έλεγα πως «συμβαίνει κάτι με τους Γερμανούς».
-Με την προηγούμενη ιδιότητά σας, ως επικεφαλής της Μarketing Greece, ποιες θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της επόμενης κυβέρνησης στον τουριστικό τομέα;
-Μετά από 3 χρόνια που, λογικά, η προτεραιότητα του τουρισμού ήταν η αντιμετώπιση του πρωτοφανούς φαινομένου της πανδημίας και των συνεπειών του, η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να επικεντρωθεί σε ρυθμιστικές παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν ομαλή και επωφελή για την οικονομία και κοινωνία λειτουργία της αγοράς. Ταυτόχρονα, η επόμενη κυβέρνηση θα κληθεί να συντονίσει την προσπάθεια πολλών εμπλεκομένων κατά την υλοποίηση συγκεκριμένου πλάνου δράσεων για την βιώσιμη ανάπτυξη των προορισμών. Έχει κατατεθεί από τον ΣΕΤΕ σαφής και πλήρης πρόταση για την εξέλιξη του τουρισμού τα επόμενα χρόνια σε όλη τη χώρα, το σχέδιο έχει παρουσιαστεί εκτενώς σε κεντρική κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση και έχει τεθεί στο δημόσιο διάλογο, πρέπει λοιπόν η επόμενη κυβέρνηση να θέσει τους άξονες, να βάλει τις προτεραιότητες και να οδηγήσει τον τομέα στην επόμενη πολύ ανταγωνιστική και απαιτητική μέρα, με ξεκάθαρη στρατηγική στόχευση και ενεργητικές πολιτικές βασισμένες σε συμφωνημένο πλάνο.
-Και μια ευχή για την ολοκλήρωση της θητείας σας;
-Θα κάνω μία ευχή για τον τουρισμό γενικά. Να μπορέσει να ενσωματώσει εγκαίρως τις αρχές τις βιώσιμης ανάπτυξης στις δραστηριότητές του, σεβόμενος το περιβάλλον, την κοινωνία, το τοπικό χρώμα, συνεχίζοντας να προσφέρει πολύτιμο εισόδημα στη χώρα αλλά και σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Να συνειδητοποιήσουν επίσης όλοι οι εμπλεκόμενοι πως η επιτυχία δεν είναι ευκαιριακή και πως η ανατίμηση προϊόντων και υπηρεσιών είναι σε ευθεία αναλογία με τη βελτίωση της ποιότητάς τους, αλλά και της ποιότητας των προορισμών και των υποδομών τους που υποδέχονται τις τεράστιες ροές. Ο αδυσώπητος διεθνής ανταγωνισμός δε θα μας συγχωρήσει τον παραμικρό εφησυχασμό.
Latest News
O Όμιλος AKTOR επεκτείνει την συνεργασία του με την ΚΑΕ Παναθηναϊκός
O Όμιλος AKTOR συντόνισε τις μελέτες και την ανακατασκευή του γηπέδου
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Joris (Frigoglass) στον ΟΤ: «Ο κύκλος των περικοπών έκλεισε, η σκυτάλη στην ανάπτυξη»
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αναλύει στον ΟΤ ο νέος CEO του ομίλου Frigoglass, Serge Joris – Πού μπαίνει ο πήχης των πωλήσεων – Με ποιες κατηγορίες «φλερτάρει»
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τρέλα για την Εθνική: Sold out ο αγώνας με την Αγγλία
Ο κόσμος αγκαλιάζει όσο ποτέ την προσπάθεια της Εθνικής Ελλάδας, αφού εξαντλήθηκαν μέσα σε ένα 24ωρο τα 60.000 εισιτήρια για το μεγάλο ματς με την Αγγλία στο ΟΑΚΑ (14/11)!
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX
Χρηστίδης (Volkswagen) στον ΟΤ: Οι κρίσιμες συνομιλίες, οι κόκκινες γραμμές και το μέλλον της βιομηχανίας
Tι αποκαλύπτει στον ΟΤ ο εκπροσώπος των εργαζομένων της Volkswagen στο IG Metall για την κρίση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Ποιοι θα βρουν δουλειά όταν η ΑΙ επικρατήσει στην αγορά εργασίας
H AI θα εξαλείψει θέσεις εργασίας σύμφωνα με την Manpower - Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης για όσους αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους