Τέλος στην «πολυτέλεια» ακόμη και μιας έτοιμης σαλάτας, ή ενός ψητού κοτόπουλου βάζουν ένας στους δύο καταναλωτές, τοποθετώντας στο καλάθι του σούπερ μάρκετ μόνο ότι είναι φθηνό και έχει ελκυστική σχέση ποιότητας – τιμής. Ωστόσο σε μεγάλο ποσοστό τα νοικοκυριά δεν επιλέγουν το «καλάθι του νοικοκυριού» για να «ανακουφιστούν» από την ακρίβεια παρότι το τρίπτυχο: τιμή – προσφορά – ποιότητα είναι το βασικότερο κριτήριο είτε για αγορές σε φυσικά καταστήματα είτε σε ηλεκτρονικά.
Τα νέα μοτίβα καταναλωτικής συμπεριφοράς, τα οποία υπαγορεύει το υψηλό κόστος διαβίωσης περιέγραψε ο κος Γιώργος Μπάλτας, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) κατά την διάρκεια της ομιλίας του στο 15o συνέδριο του ECR Hellas, που εστιάζει στην προώθηση της εθελοντικής συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (λιανεμπόρων και προμηθευτών).
Ακρίβεια: «Πετάνε» οι τιμές στα τρόφιμα παρά την πτώση στον πληθωρισμό
Με βάση τα ευρήματα σχετικής έρευνας που πραγματοποίησε το ΟΠΑ τον φετινό Απρίλιο, οι εγχώριοι καταναλωτές έχουν περισσότερο ομογενείς συμπεριφορές όσον αφορά στις αγορές βασικών καταναλωτικών προϊόντων σε σχέση με άλλους κλάδους, όπως π.χ. μόδα, αυτοκίνητα, συσκευές, διακοπές, με την τιμή να είναι το πρώτο σε σημαντικότητα κριτήριο αξιολόγησης τόσο για τις λιανεμπορικές αλυσίδες όσο και για τις μάρκες.
Σε ποια προϊόντα μπαίνει «κόφτης»
Με βάση την έρευνα, ένας στους δύο καταναλωτές (ποσοστό 48,3%) δηλώνει ότι έχει περιορίσει έντονα την αγορά έτοιμων γευμάτων, το 41,1% τα κρασιά, τις μπύρες και τα οινοπνευματώδη, το 36% τα φυτικά τρόφιμα, το 34,1% τα γλυκά και αλμυρά σνακ και το 33,5% τα βιολογικά προϊόντα.
Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές στρέφονται έντονα σε φθηνότερες επιλογές στις εξής κατηγορίες: χαρτικά 29,6%, είδη νοικοκυριού 24,5%, συσκευασμένα τρόφιμα 24,1%, γαλακτοκομικά 23,9%, κατεψυγμένα λαχανικά και τρόφιμα 23,7%, απορρυπαντικά και καθαριστικά 23%.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός 6 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 58,3%) αγοράζουν απορρυπαντικά μόνο όταν είναι σε έκπτωση και προσφορά. Το ίδιο συμβαίνει για τα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (56,1%), τα χαρτικά (46,5%), τα είδη νοικοκυριού (45,1%), συσκευασμένα προϊόντα πρωινού (41%), τον καφέ (38%), κατεψυγμένα τρόφιμα (33,2%) και τα αναψυκτικά, τους χυμούς και το νερό (31%).
Πάντως στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά, στα είδη ειδικής διατροφής, στο ψωμί και στα κρέατα οι καταναλωτές διατηρούν τις συνήθειες που είχαν στο παρελθόν.
Οι μεσήλικες προτιμούν το καλάθι του νοικοκυριού
Το «καλάθι του νοικοκυριού», το κυρίαρχο μέτρο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας κατά της ακρίβειας, φαίνεται να ελκύει μόνο τους μεσήλικες (ηλικίες 50+ ετών), με τους νεότερους (ηλικίες 18 – 50 ετών) να μην το προτιμούν.
Ειδικότερα από τις δέκα κατηγορίες καταναλωτών που εξετάστηκαν στην έρευνα του ΟΠΑ, οι άνδρες και οι γυναίκες ηλικίας άνω των 50 ετών χρησιμοποιούν περισσότερο το «καλάθι του νοικοκυριού». Μάλιστα οι άνδρες αυτής της κατηγορίας επιλέγουν περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια.
Ομογενείς και αποκλίνουσες καταναλωτικές συμπεριφορές
Όλες οι ηλικιακές κατηγορίες των καταναλωτών συγκλίνουν στη σημασία που δίνουν σε τιμές, προσφορές και ποιότητα, ενώ αποκλίνουν σε συμπεριφορές που είναι σχετικές με το κόστος ευκαιρίας του χρόνου (ευκολία, αναζήτηση, παράδοση προϊόντων).
Η φυσική και ψηφιακή αγορά κινούνται σε ένα συμβιωτικό μοντέλο απαιτώντας εναρμονισμένη στρατηγική.
Η στρατηγική αυτή, σύμφωνα με τον κο Μπάλτα, χρειάζεται ενημέρωση με δεδομένα ώστε να ταιριάζει με το νέο περιβάλλον.
«Διανύουμε μια εποχή τεράστιων, συγκλονιστικών και γρήγορων αλλαγών στις αγοραστικές συνήθειες. Σε αυτό το πλαίσιο τα στελέχη δεν μπορούν να πάνε κόντρα στο περιβάλλον» ανέφερε απευθυνόμενος στα στελέχη της αγοράς τονίζοντας ότι «δεν επιβιώνει ο ισχυρότερος, ούτε ο μεγαλύτερος, αλλά ο πιο προσαρμοστικός οργανισμός σε ένα περιβάλλον που είναι ρευστό και πιο απαιτητικό από ποτέ πριν».
Δεν προβλέπεται σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών
Στο μεταξύ, σε ό,τι αφορά την πορεία των τιμών στο ράφι, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομικών και υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κος Θεόδωρος Πελαγίδης ανέφερε ότι δεν αναμένεται σημαντική αποκλιμάκωση στις τιμές των τροφίμων. Κι αυτό γιατί οι τιμές βασικών πρώτων υλών που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις τιμές των τροφίμων παρουσιάζουν πολύ μικρή υποχώρηση.
Συγκεκριμένα, οι τιμές στο σιτάρι είναι μειωμένες μόλις κατά 12%-13%, στο καλαμπόκι κατά 7% και στη σόγια λιγότερο από 5%.
«Αυτές οι μειώσεις δεν φαίνεται να οδηγούν τις τιμές των τροφίμων στην αποκλιμάκωση που θα επιθυμούσε το νοικοκυριό. Θα εξακολουθήσουμε να βλέπουμε τις τιμές των τροφίμων να είναι πάνω από τον γενικό πληθωρισμό», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Latest News
Πόλος έλξης η Αθηναϊκή Ριβιέρα - Ενδιαφέρον απο διεθνή και εγχώρια αγορά
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι ελκυστική, παρά το γεγονός της μεγάλης αύξησης των τιμών τα τελευταία χρόνια- Εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ από τις τιμές στην Γαλλική και την Ισπανική Ριβιέρα
Θεοδωρικάκος για ασφάλιστρα υγείας: Προστατεύουμε καταναλωτές και σταθερότητα του ασφαλιστικού συστήματος
Ο κ. Θεοδωρικάκος πρόσθεσε πως «Θα προχωρήσουμε με νέο δείκτη από την ΕΛΣΤΑΤ που να είναι δίκαιος και να δουλεύει σωστά και ο οποίος θα ισχύει από 1-1-2026»
«Πρεμιέρα» από από αύριο στις εκπτώσεις - Τι να προσέχουν οι καταναλωτές
Χειμερινές εκπτώσεις: Τζίρο άνω των 6 δισ. ευρώ στο δίμηνο βλέπει ο εμπορικός κόσμος
«Ανοιχτή πληγή» το εμπορικό έλλειμμα - Το καμπανάκι της Κομισιόν
Οι κίνδυνοι για τη χώρα μας εν μέσω δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, αλλά και των απειλών Τραμπ για επιβολή δασμών
Ο «χάρτης» των πληρωμών της εβδομάδας - Πότε θα μπουν τα χρήματα στους λογαριασμούς
Αναλυτικά οι ημερομηνίες, τα ποσά και οι δικαιούχοι που έχουν λαμβάνειν από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Πού επένδυσαν οι Έλληνες το 2024 τα χρήματα τους [γράφημα]
Ο ΟΤ παρουσιάζει τις επενδύσεις που κέντρισαν το ενδιαφέρον – Ποιο προϊόν έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση και πώς αξιοποιήθηκε η περιουσία των Ελλήνων
Θεοδωρικάκος: Να επισπεύσει η Επ. Ανταγωνισμού την έρευνα για την ιδιωτική υγεία
«Παρεμβαίνουμε για να προασπίσουμε τους καταναλωτές, αλλά και να προστατεύσουμε την ασφαλιστική πίστη» είπε ο Θεοδωρικάκος
Μισό εκατ. ευρώ για μία θέση στάθμευσης – Χρυσά συμβόλαια για μία σπιθαμή γης
Στην ελληνική κτηματαγορά, σύμφωνα με το Μητρώο Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων, τα συμβόλαια αγοραπωλησιών το 2024 έκλεισαν σε ακραίες αξίες
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η σκυτάλη για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα – Έρευνα για καρτέλ στην ιδιωτική υγεία
Για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και τις αυξήσεις μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να ολοκληρώσει την έρευνα στην ιδιωτική υγεία
Πυλώνας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας η πρωτοβουλία STEP, λέει ο Παπαθανάσης
Η Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία STEP θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη και παραγωγή κρίσιμων τεχνολογιών