Για τους περισσότερους οικονομολόγους, η τιμή των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Είναι κάτι το αποτελεσματικό, επιτρέποντας στην κοινωνία να εντοπίσει τη φθηνότερη μονάδα ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα την οποία πρέπει να αποποιηθεί. Είναι επίσης δίκαιος τρόπος: οι ρυπαίνοντες πληρώνουν και τα έσοδα μπορούν να αναδιανεμηθούν. Και βοηθά άλλες μορφές απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές: η συμμόρφωση με μια τιμή άνθρακα αναγκάζει τις εταιρείες να παρακολουθούν τις εκπομπές τους και τους επενδυτές να προσδιορίσουν ποια από τα περιουσιακά τους στοιχεία είναι τα πιο ρυπογόνα.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, υπάρχουν 73 συστήματα τιμολόγησης του άνθρακα σε όλο τον κόσμο, που καλύπτουν το 23% των παγκόσμιων εκπομπών. Αυτό είναι υψηλότερο σε σχέση με το μόλις 7% πριν από μια δεκαετία. Ο απολογισμός της τράπεζας περιλαμβάνει τόσο συστήματα εμπορίας εκπομπών ρύπων, όπου οι ρυπαίνοντες μπορούν να εμπορεύονται άδειες σε μια αγορά όσο και φόρους άνθρακα, όπου η κυβέρνηση ορίζει απευθείας μια τιμή. Το μεγαλύτερο πρόγραμμα βρίσκεται στην Κίνα και ξεκίνησε το 2021. Καλύπτει την ενεργειακή βιομηχανία της χώρας και συνεπώς το 9% των παγκόσμιων εκπομπών. Ακόμη και στην Αμερική, η οποία έχει ανοσία στη γοητεία της τιμολόγησης του άνθρακα σε ομοσπονδιακό επίπεδο, ένας αυξανόμενος αριθμός πολιτειών καθορίζει τις δικές του τιμές.
Μειώθηκαν οι εκπομπές CO2 στην ΕΕ το 2022- Ποια χώρα ρυπαίνει περισσότερο
Ωστόσο, ένας αυξανόμενος αριθμός κεντροαριστερών οικονομολόγων, οι οποίοι θα μπορούσε να πει κανείς ότι θα ήταν ένθερμοι υποστηρικτές των τιμών του άνθρακα, έχουν απογοητευθεί με αυτή την πολιτική, για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι οι τιμές του άνθρακα δεν είναι αρκετά επιθετικές. Παρόλο που το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ είναι από τα πιο ολοκληρωμένα, εξαιρεί τα κτίρια και τις μεταφορές, ενώ αεροπορικές εταιρείες και βαριά βιομηχανία έχουν απαλλαγές στο όνομα της ανταγωνιστικότητας. Οι τιμές είναι σχετικά υψηλές στην Ευρώπη, αλλά πολύ χαμηλά σε άλλα μέρη. Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι λιγότερο από το 5% των εκπομπών τιμολογούνται στο επίπεδο ή πάνω από το επίπεδο που θα απαιτούνταν, προκειμένου οι αυξήσεις της θερμοκρασίας να περιοριστούν στους 2°C πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, έως το 2030.
Η δεύτερη ανησυχία αφορά την ισότητα. Αντί να διασφαλίζεται ότι πληρώνουν οι ρυπαίνοντες, το κόστος των τιμών του άνθρακα πέφτει βασικά στους φτωχούς. Τέτοιες πρωτοβουλίες αυξάνουν τις τιμές της ενέργειας και μεταθέτουν τις βιομηχανικές θέσεις εργασίας στο εξωτερικό, μακριά από τα συστήματα εμπορίας εκπομπών ρύπων, με συνέπεια οι πολιτικοί να αποδυναμώνουν τα σχέδια, και άρα οι περικοπές εκπομπών να μην υλοποιούνται ποτέ.
Πώς, όμως, συλλέγονται τα στοιχεία, όταν η μέτρηση του αντίκτυπου των τιμών του άνθρακα είναι πρόκληση; Οι τιμές του άνθρακα, όπως και τα επιτόκια, επηρεάζουν και επηρεάζονται από την οικονομία. Υψηλότερη τιμή άνθρακα θα μειώσει την οικονομική δραστηριότητα και θα αυξήσει τις τιμές καταναλωτή. Οι ισχυρότερες οικονομίες θα αυξήσουν επίσης την τιμή άδειας άνθρακα, και οι πολιτικοί τους μπορούν να αισθάνονται πιο άνετα προκειμένου να αυξήσουν τους φόρους άνθρακα. Μπορεί να λάβουν μέτρα για να τις περικόψουν σε κακές στιγμές.
Ευτυχώς, υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να ξεχωρίσει κανείς την αιτία και το αποτέλεσμα, που έχει εκπονηθεί από ανεξάρτητους επιστήμονες.
Οι τιμές του άνθρακα έχουν μειώσει με επιτυχία τις εκπομπές όταν χρησιμοποιούνται. Ωστόσο, θα μπορούσαν να είναι καλύτερα τα πράγματα.
Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι οι φόροι άνθρακα και τα συστήματα εμπορίας εκπομπών θα φέρουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια έσοδα σε κυβερνήσεις το 2023. Καθώς επεκτείνονται τα συστήματα τιμολόγησης του άνθρακα, το ποσό θα αυξάνεται. Από μόνο του, αυτό θα δείξει ότι τα μέτρα είναι ανεπαρκώς επιθετικά. Για να αντιμετωπίσουν το άλλο βασικό θέμα – ότι βλάπτουν τους φτωχούς – οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αγκαλιάσουν τη σημασία της ανακύκλωσης.
Latest News
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης