Στον ρόλο των λιμένων στη νέα εποχή προς την κατεύθυνση της οικονομίας της απανθρακοποίησης, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνάς Παπαδάκης, μιλώντας σε πάνελ ομιλητών στην επιχειρηματική εκδήλωση που διοργάνωσε η EEL (Ελληνική Εταιρεία Logistics), με θέμα: «Απανθρακοποίηση στις συνδυασμένες μεταφορές».
Ο κ. Παπαδάκης, ανέφερε ότι τα λιμάνια θα πρέπει να μπορούν να παράγουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές να παρέχουν ηλεκτροδότηση όπου αυτό απαιτείται, να παρέχουν ενέργεια και να τροφοδοτούν τα πλοία με όλα τα εναλλακτικά καύσιμα. «Ο ΟΛΗ λαμβάνοντας υπόψη το ταραχώδες οικονομικό, ενεργειακό και γεωπολιτικό τοπίο, ενσωματώνει καινοτόμα προγράμματα, αναπτύσσει δράσεις, λαμβάνει πρωτοβουλίες που οδηγούν τον μετασχηματισμό του λιμένος Ηρακλείου σε ένα έξυπνο αυτοποιημένο πράσινο λιμάνι και σε ένα σημαντικό ενεργειακό κόμβο».
Η Εκδήλωση αναπτύχθηκε σε 4 θεματικές ενότητες που αφορούσαν την Απανθρακοποίηση στις χερσαίες μεταφορές, την ενότητα για μία Νέα εποχή προς τα Πράσινα Λιμάνια, την Απανθρακοποίηση στις θαλάσσιες μεταφορές και την Εκπαίδευση των νέων στη βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών.
«Μία Νέα εποχή προς τα Πράσινα Λιμάνια»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Μηνάς Παπαδάκης ομιλητής στο πάνελ της ενότητας «Μία Νέα εποχή προς τα Πράσινα Λιμάνια», αναφέρθηκε στον ρόλο των λιμένων στη νέα εποχή προς την κατεύθυνση της οικονομίας της απανθρακοποίησης.
Ιδιαίτερη υπήρξε η επισήμανση ότι όλοι οι λιμένες πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο τους ο οποίος διαμορφώνεται όχι μόνον από τις αλλαγές τις κλιματικής κρίσης αλλά και του νέου γεωπολιτικού περιβάλλοντος που προκλήθηκε από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και που άλλαξαν το ενεργειακό τοπίο στην Ευρώπη, με την Ρωσία να καθίσταται απειλή στα θέματα της ενεργείας η δε Ευρώπη να προσπαθεί να βρεί νέους τρόπους ώστε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο και ρωσικό πετρέλαιο.
Η ενεργειακή κρίση καθώς και ο πληθωρισμός και η κρίση στην αγορά εργασίας είναι σημαντικοί παράγοντες, που επιδρούν άμεσα στις λιμενικές δραστηριότητες. Μέσα σε αυτό το ταραχώδες τοπίο οι Ευρωπαϊκοί λιμένες καλούνται να υλοποιήσουν τον πράσινο μετασχηματισμό τους και να μετατραπούν σε ενεργειακούς κόμβους με έμφαση στην κυκλική οικονομία, τη διαχείριση της ροής πληροφοριών και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο κ. Παπαδάκης, ανέφερε ότι τα λιμάνια θα πρέπει να μπορούν να παράγουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές να παρέχουν ηλεκτροδότηση όπου αυτό απαιτείται, να παρέχουν ενέργεια και να τροφοδοτούν τα πλοία με όλα τα εναλλακτικά καύσιμα. Προς αυτό το σκοπό απαιτούνται όμως τεράστιες επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ και εύλογα διεγείρονται ερωτήματα που αφορούν την εύρεση των επενδυτικών κεφαλαίων, τα θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με διάφορα εναλλακτικά καύσιμα αλλά και την ασφάλεια των τοπικών κοινωνιών όπου οι λιμένες βρίσκονται κοντά στον αστικό ιστό.
Παράλληλα, ανέφερε ότι ο ΟΛΗ λαμβάνοντας υπόψη το ταραχώδες οικονομικό, ενεργειακό και γεωπολιτικό τοπίο, ενσωματώνει καινοτόμα προγράμματα, αναπτύσσει δράσεις, λαμβάνει πρωτοβουλίες που οδηγούν τον μετασχηματισμό του λιμένος Ηρακλείου σε ένα έξυπνο αυτοποιημένο πράσινο λιμάνι και σε ένα σημαντικό ενεργειακό κόμβο.
Παρουσίασε τα έργα με πρώτο την ολοκλήρωση των μελετών οι οποίες περιλαμβάνουν την ηλεκτροδότηση 5 θέσεων ελλιμενισμού, συνολικής ισχύος 16MW το δε συνολικό κόστος κατασκευής του έργου αναμένεται να ξεπεράσει τα 20 εκ. ευρώ ενώ η συνολική κατανάλωση ενέργειας υπολογίζεται σε 22.5 GWHr ετησίως. Αναφέρθηκε στη συνέχεια στην χρήση της κυματικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας όπου στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Project Hupiness εκπονείται από τον ΟΛΗ σχετική μελέτη για την εγκατάσταση κυματογεννητριών πάνω στην θωράκιση του προσήνεμου μόλου. Σημαντική υπήρξε η επισήμανση για την εξέταση δυνατότητας παραγωγής, αποθήκευσης και τροφοδοσίας υδρογόνου σε πλοία καθώς επίσης και η δημιουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης δεσμευμένου διοξειδίου του άνθρακα, με το λιμάνι του Ηρακλείου να καθίσταται και λόγω της γεωγραφικής του θέσης, σημαντικός ενεργειακός κόμβος της ΝΑ Μεσογείου.
Επίσης έγινε αναφορά στην αντικατάσταση των λαμπτήρων στους πυλώνες φωτισμού στο λιμάνι με λαμπτήρες LED που θα επιφέρει 45% μείωση ενέργειας, όπως επίσης και στην πρόταση συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την παροχή Συμβούλου ο οποίος θα παρέχει υπηρεσίες στα θέματα της πράσινης μετάβασης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τέλος στην ψηφιοποίηση των συστημάτων, ώστε να παρέχει καινοτόμες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες με απλοποιημένες διαδικασίες δημιουργώντας επιπλέον υπεραξία.
Τα γενικά συμπεράσματα από τα αποτελέσματα της εκδήλωσης κατέδειξαν ότι υπήρξε έντονο το ενδιαφέρον και στις 4 ενότητες της εκδήλωσης με την κοινή διαπίστωση όλων των ομιλητών να εστιάζεται στο «κτίσιμο» μίας βιώσιμης κουλτούρας για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στις συνδυασμένες μεταφορές η οποία απευθύνεται στη νέα γενιά, στους συνεχιστές όλων των προσπαθειών που λαμβάνουν χώρα τόσο σε επίπεδο Ναυτιλίας και λιμένων, όσο και στο επίπεδο των χερσαίων μεταφορών.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια
Κρουαζιέρα: Τρεις διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ για Κατάκολο, Πάτρα και Καβάλα
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ