
Πιέσεις ασκεί η Ουάσιγκτον προς τα μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού προκειμένου να υιοθετήσουν πιο φιλόδοξους στόχους για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Ενόψει των κρίσιμων συνομιλιών του επόμενου μήνα κατά την 80ή σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), οι ΗΠΑ έχουν ήδη τοποθετηθεί, δίνοντας στα κράτη – μέλη μια σαφή εικόνα για το τι θα ήθελαν να δουν από πλευράς αποτελεσμάτων.
Η Sue Biniaz, η αναπληρώτρια ειδική απεσταλμένη των ΗΠΑ για το κλίμα, σε ανάρτησή της στον ιστότοπο του υπουργείου Εξωτερικών χαρακτήρισε τη συνεδρίαση της MEPC του Ιουλίου ως μια «σημαντική στιγμή» για τη δημιουργία στόχων μείωσης των εκπομπών για τον ναυτιλιακό τομέα που θα ευθυγραμμίζονται με τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού για αύξηση μόνο κατά 1,5 βαθμό της μέσης θερμοκρασίας σε σύγκριση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Οι εκπομπές από τη διεθνή ναυτιλία είναι σήμερα σημαντικές, περίπου ισοδύναμες με τις εκπομπές μιας οικονομίας του μεγέθους της Γερμανίας ή της Ιαπωνίας. Οσον αφορά το μέλλον, προβλέπεται ότι θα αυξηθούν έως και 130% από τα επίπεδα του 2008 έως το 2050, αναφέρει η Biniaz.
Είναι, συνεχίζει, μια σημαντική στιγμή για να σηματοδοτηθεί ότι η διεθνής ναυτιλία αποτελεί μέρος του μέλλοντος της καθαρής ενέργειας.
Στη MEPC του Ιουλίου θα συζητηθεί ο μακροπρόθεσμος στόχος της τρέχουσας στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου – ο οποίος περιλαμβάνει τη μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008. Ο στόχος δεν είναι αρκετά φιλόδοξος, ανέφερε και σημείωσε ότι πρότειναν τη συμπερίληψη ενός πιο φιλόδοξου στόχου – συγκεκριμένα, μηδενικές εκπομπές από τη διεθνή ναυτιλία το αργότερο έως το 2050. Μελέτες δείχνουν ότι ένας τέτοιος στόχος είναι εφικτός εάν αναληφθεί επείγουσα δράση αυτή τη δεκαετία.
Ενδιάμεσοι στόχοι
Επίσης, δεδομένου ότι «ένας μακροπρόθεσμος στόχος από μόνος του δεν εγγυάται μια πορεία εκπομπών που να ευθυγραμμίζεται με τον στόχο του 1,5 βαθμού», οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν την υιοθέτηση ενδιάμεσων στόχων, όπως η μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα κατά τουλάχιστον 37% έως το 2030. Ο στόχος αυτός είναι εφικτός εάν τα περισσότερα πλοία εισαγάγουν τις ήδη βέλτιστες πρακτικές επιχειρησιακής απόδοσης και εάν έστω και το 5% του παγκόσμιου στόλου με βάση τον ενεργειακό όγκο υιοθετήσει καύσιμα και τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών – αφήνοντας χρόνο για την ευρύτερη υιοθέτηση μέχρι το 2040. Προτείνει επίσης να συμπληρωθούν οι στόχοι μείωσης των εκπομπών με έναν στόχο αύξησης της κατανάλωσης ενέργειας από καύσιμα με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές, δεδομένου ότι η μετάβαση στα καύσιμα είναι το κλειδί για την πλήρη απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Επιπλέον οι ΗΠΑ υποστηρίζουν την περαιτέρω πρόοδο των συζητήσεων στον ΙΜΟ όσον αφορά την ανάπτυξη μεσοπρόθεσμων μέτρων, συμπεριλαμβανομένου ενός προτύπου καυσίμων αερίων του θερμοκηπίου. Ενα οικονομικό μέτρο, όπως ένας μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών, θα μπορούσε να συμπληρώσει αυτό το πρότυπο.
Κράτη, ναυτιλιακές εταιρείες, ασφαλιστές, λιμάνια, ναυλωτές επιζητούν την πράσινη ναυτιλία, τονίζει η Biniaz. Ωστόσο, τα εθελοντικά μέτρα και οι επενδύσεις από τους «πρωτοπόρους» δεν θα οδηγήσουν – και δεν θα πρέπει να αναμένεται – από μόνα τους στην απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Είναι ζωτικής σημασίας για τις κυβερνήσεις να σηματοδοτήσουν αυτόν τον Ιούλιο ότι ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί μέρος του μέλλοντος της καθαρής ενέργειας, καταλήγει.
Πηγή: TA NEA


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X