
Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Δίκτυο για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον τομέα της προστασίας καταναλωτών, για παραπλανητικούς οικολογικούς ισχυρισμούς από 17 ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες υπέβαλε σήμερα η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) και 23 ενώσεις καταναλωτών από 19 ευρωπαϊκές χώρες – μεταξύ των οποίων και η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ). Με βάση τα ευρήματα της νομικής μελέτης της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC) οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Αεροπορικές εταιρείες: Πολυτέλεια στον αέρα, το νέο πεδίο ανταγωνισμού
Συγκεκριμένα αιτούνται από τις αρμόδιες Αρχές να ξεκινήσουν μια έρευνα, αναφορικά με τις εν λόγω πολιτικές και πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών, όπως επίσης και σε μια πιο ευρύ κλίμακα του συγκεκριμένου κλάδου, προκειμένου να σταματήσουν να δίνουν στους καταναλωτές την εσφαλμένη εντύπωση ότι οι αεροπορικές πτήσεις είναι βιώσιμες. Οι εν λόγω ισχυρισμοί, όπως επισημαίνεται, δεν ευσταθούν καθώς οι αεροπορικές πτήσεις δεν είναι βιώσιμες και δεν πρόκειται να γίνουν στο εγγύς μέλλον. Στις περιπτώσεις δε που οι αεροπορικές εταιρείες προτείνουν στους καταναλωτές να πληρώνουν επιπλέον «πράσινα» τέλη τα οποία ως βάση έχουν τέτοιους παραπλανητικούς ισχυρισμούς, οι αρχές θα πρέπει να ζητούν από τις αεροπορικές εταιρείες να αποζημιώνουν τους πελάτες τους.
Παραδείγματα παραπλανητικών ισχυρισμών από τις αεροπορικές εταιρείες που ως στόχο έχουν τους καταναλωτές είναι οι εξής:
– Με επιπλέον πληρωμή για έξτρα πόντους μπορεί ο καταναλωτής να «αντισταθμίσει», «μηδενίσει» ή «αποκαταστήσει» τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) της αεροπορικής πτήσης που έχει επιλέξει. Αυτοί οι ισχυρισμοί είναι στην πραγματικότητα ανακριβείς, καθώς τα περιβαλλοντολογικά οφέλη προκειμένου να αντισταθμισθεί η μείωση εκπομπών είναι εξαιρετικά αβέβαιη, ενώ η επίπτωση των επιβλαβών εκπομπών CO2 από τα αεροπορικά ταξίδια είναι σίγουρη.
– Ζητούν επιπλέον χρεώσεις με την αιτιολογία ότι συμβάλουν στην ανάπτυξη «Βιώσιμων εναλλακτικών αεροπορικών καυσίμων» (SAF). Ωστόσο, τα συγκεκριμένα καύσιμα δεν είναι έτοιμα προς διάθεση στην αγορά και η νομοθεσία της Ε.Ε. που εγκρίθηκε πρόσφατα θέτει πολύ χαμηλούς στόχους αναφορικά με το βαθμό συμμετοχής στο μείγμα καυσίμων που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη. Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι έως τη χρονική περίοδο μαζικής διάθεσης των εν λόγω καυσίμων -μετά το τέλος της δεκαετίας του 2030- θα αντιπροσωπεύουν στην καλύτερη περίπτωση μόνο ένα μικρό μερίδιο στις δεξαμενές αποθήκευσης κηροζίνης των αεροπλάνων.
– Η εντύπωση που δημιουργούν ότι, τα αεροπορικά ταξίδια μπορεί να είναι «βιώσιμα», «υπεύθυνα» και «πράσινα», είναι άκρως παραπλανητική. Καμία από τις στρατηγικές που εφαρμόζει ο τομέας των αερομεταφορών δεν είναι επί του παρόντος σε θέση να αποτρέψει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Οι οργανώσεις των καταναλωτών απαιτούν να σταματήσουν οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί, καθώς με την αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας, οι εκπομπές θα συνεχίσουν να αυξάνονται για τα επόμενα χρόνια.
Εν κατακλείδι, όπως αναφέρεται, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να δίνουν στους καταναλωτές την εσφαλμένη εντύπωση ότι επιλέγουν έναν βιώσιμο τρόπο μεταφοράς. Θα πρέπει προτού προβάλουν οποιοδήποτε από τα καλυπτόμενα είδη «οικολογικών ισχυρισμών» στους καταναλωτές, οι ισχυρισμοί να επαληθεύονται και να αποδεικνύονται με επιστημονικά στοιχεία, ώστε να παρέχουν πλήρη και ακριβή εικόνα ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επιπλέον, οι αρμόδιες Αρχές θα πρέπει να ερευνήσουν τους οικολογικούς ισχυρισμούς και να πιέσουν για λύσεις που θα παρέχουν στους καταναλωτές αξιόπιστες, ελκυστικές και βιώσιμες εναλλακτικές προτάσεις. Οι καταναλωτές απαιτούν πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, ώστε να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ένα δίκαιο και πράσινο μέλλον.
Με αλφαβητική σειρά οι αεροπορικές εταιρείες είναι οι εξής: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air.


Latest News

Παραιτήθηκε ο Αρίστος Δοξιάδης
Την παραίτησή του από τη θέση του υφυπουργού Έρευνας και Καινοτομίας του υπουργείου Ανάπτυξης ανακοίνωσε με ανάρτησή του ο Αρίστος Δοξιάδης

Η Ουκρανία χάνει τη μεγαλύτερη πόλη που είχε καταλάβει στο έδαφος της Ρωσίας
Στη Σούτζα του Κουρσκ διεξήχθη μια από τις πιο σκληρές μάχες στον πόλεμο μεταξύ Ρωράις - Ουκρανίας που διαρκεί περισσότερο από τρία χρόνια

Ραγδαία μεταβολή του καιρού, «βουτιά» υδραργύρου – Πότε θα χιονίσει στην Αττική
Από τους 30 βαθμούς ο υδράργυρος θα κατρακυλήσει κάτω από τους 5 βαθμούς Κελσίου σε πολλές περιοχές της χώρας – Πότε αλλάζει ο καιρός

Ο Ερντογάν ζητά από Τραμπ F-16, F-35 και τερματισμό των κυρώσεων στην Τουρκία
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μίλησε τηλεφωνικά με τον Ντόναλντ Τραμπ για την Ουκρανία, την Συρία και τις επιδιώξεις της Άγκυρας

Βαλκάνια, ξανά μια «τέλεια πυριτιδαποθήκη»;
Από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και τη Σερβία, έως τη Ρουμανία, στα Βαλκάνια δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα πολιτικής αστάθειας και έξαρσης του εθνικισμού

Αντίστροφη μέτρηση για τη θερινή ώρα - Πότε γυρνάμε τα ρολόγια μία ώρα μπροστά
Την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου η θερινή ώρα διαδέχεται τη χειμερινή «κλέβοντας» λίγη από τη βραδινή μας ξεκούραση

Τραγωδία στη Βόρεια Μακεδονία: Δεκάδες νεκροί και τραυματίες από φωτιά σε νυκτερινό κέντρο
Οι αρχές της Βόρειας Μακεδονίας κατέθεσε αίτημα για να μεταφερθούν τραυματίες από την πόλη Κότσανη σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης

Deliveroo: Επιτέλους ανακοινώνει κέρδη - Τέλος στο «Flopperoo» (;)
Η εταιρεία ανακοίνωσε τα πρώτα κέρδη από την έναρξη λειτουργίας της, μετά τα δύσκολα χρόνια, που της έδωσαν το παρατσούκλι «Flopperoo»

Οι δημοσκοπήσεις, ο «κανένας» και ο κώδωνας «κινδύνου» στα κομματικά επιτελεία
Οι δημοσκοπήσεις φαίνεται πως δημιουργούν «φουρτούνες» σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση. Οι εσωκομματικές «μουρμούρες» αυξάνονται

Σαρωτικοί ταξιδιωτικοί περιορισμοί από τον Τραμπ -Καταργεί τις βίζες για δεκάδες χώρες
Το σημείωμα του Ντόναλντ Τραμπ απαριθμεί συνολικά 41 χώρες χωρισμένες σε τρεις ξεχωριστές ομάδες.