Χωράει ολόκληρη η Αθήνα σε ένα υπόγειο; Γιαπιά κι εργάτες, γλέντια και εργατικά ατυχήματα, μετανάστες και μεγαλοαστοί, πίσω όψεις πολυκατοικιών και ξεφλουδισμένοι τοίχοι, πλύστρες και παιδιά που παίζουν στα χαμόσπιτα, καφενεία, βιτρίνες και κινηματογραφικές αφίσες, καθρέφτες λουτρών και λεπτομέρειες φοιτητικών δωματίων της μεταπολεμικής Ελλάδας μπορούν να «βολευτούν» σε 1.400 τ.μ.;
Μια «κάθοδος» στην αγνώριστη – πιο φωτεινή και οργανωμένη ώστε να δείχνει πιο ευρύχωρη – αίθουσα περιοδικών εκθέσεων της Εθνικής Πινακοθήκης αρκεί για να δώσει την απάντηση. Εκεί όπου 202 εικαστικά έργα και 22 ταινίες με την υπογραφή 78 δημιουργών συνθέτουν την έκθεση «Αστυγραφία – Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970», την οποία επιμελείται η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα, δίνοντας για πρώτη φορά το στίγμα της από τη θέση αυτή, ενώ σε λίγες ημέρες συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ανάληψη των καθηκόντων της.
«Πρόκειται για μια έκθεση που γεννήθηκε από την ανάγκη μου να κατανοήσω το περιβάλλον όπου βρίσκομαι», εξήγησε η κυρία Τσιάρα, επισημαίνοντας πως επέλεξε να παρουσιάσει τον τρόπο που καταγράφονται οι αλλαγές στο αστικό τοπίο της Αθήνας μετά τον πόλεμο μέσα από έργα που σε μεγάλο ποσοστό δεν έχουν παρουσιαστεί στο κοινό και σε διάλογο με τον κινηματογραφικό φακό που έχει καταγράψει τις αλλαγές αυτές.
Επτά ενότητες
Οπως ακριβώς και οι σκηνοθέτες ξεκινούν από ένα πανοραμικό πλάνο της πόλης για να εστιάσουν εν συνεχεία σε μια γειτονιά, σε μια πολυκατοικία κι έπειτα σε ένα διαμέρισμα, έτσι και στη συγκεκριμένη έκθεση ο «φακός» θέασης αλλάζει διαρκώς. Οι επτά ενότητες παρούσες, αλλά όχι απαραίτητα ευδιάκριτες πάντα, και όχι απαραίτητες για να πιάσει ο επισκέπτης το νήμα, καθώς το πλήθος και η ποικιλομορφία των εικόνων επιτρέπουν στον καθένα να δημιουργήσει το δικό του σενάριο και να δει τη δική του «ταινία».
Να αισθανθεί πως βρίσκεται στους δρόμους της Αθήνας της δεκαετίας του ’60, όπου οι προσόψεις των κινηματογράφων κοσμούνταν με τις αφίσες – παραγνωρισμένα έργα τέχνης – του Γιώργου Βακιρτζή. Κι όπου μετανάστες «με τα συμπράγκαλά τους» έφταναν από τα χωριά τους στην Αθήνα και άλλοι έφευγαν για το εξωτερικό, όπως εκείνοι που μας υποδέχονται στην εγκατάσταση του Βλάση Κανιάρη, στην είσοδο του χώρου. Να παρατηρήσει τις μεγαλοαστές κυρίες να απολαμβάνουν τη θέα από τα ακριβά διαμερίσματά τους – όπως στο καρέ της Μαρίας Χρουσάκη -, να χαζέψει τις βιτρίνες στα έργα του Γιώργου Παραλή, να κοντοσταθεί στο καφέ όπως το απέδωσε ο Γιάννης Τσαρούχης, να συναντήσει τους απρόσωπους μοτοσικλετιστές του Γιάννη Γαΐτη.
Να γνωρίσει τους με στιβαρή σωματοδομή εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου κι εκείνους που ενώ γλεντούν καταλήγουν στην κηδεία ενός συναδέλφου τους σε εργατικό ατύχημα διά χειρός Χρόνη Μπότσογλου. Να βρεθεί ανάμεσα στους ποδοσφαιριστές του Παναγιώτη Τέτση και τους γλεντζέδες που χορεύουν στα μπουζούκια όπως καταγράφηκαν από τον φωτογραφικό φακό του Δημήτρη Χαρισιάδη, ενώ πλάι τους μια πλύστρα απλώνει τα ρούχα στο γλυπτό του Χρήστου Καπράλου, απέναντι από ένα ποπ αισθητικής έργο του Γιώργου Ιωάννου στο οποίο έχει μπει πωλητήριο σε έναν αρχαίο ναό.
Κι ενώ μπορεί να ξαφνιαστεί από τα ασπρόμαυρα, άγνωστα, έργα του Παναγιώτη Τέτση και τα εσωτερικά δωματίων του Δημήτρη Μυταρά, η φωνή της Γεωργίας Βασιλειάδου ως θείας από το Σικάγο, το κοφτερό βλέμμα της Μελίνας – «Στέλλας» και η φωνή του Δημήτρη Παπαμιχαήλ να τραγουδά Σταύρο Ξαρχάκο στις «Διπλοπενιές» από τις τρεις οθόνες της έκθεσης δημιουργούν ένα ακόμη επίπεδο παρατήρησης των αλλαγών του αστικού τοπίου και τη σκέψη ότι μπορεί τελικά να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα ο στίχος του λαϊκού τραγουδιού «στα υπόγεια είναι η θέα».
Latest News
Σε επτά άξονες οι αλλαγές στις εφημερίες - Έρχεται το «βραχιολάκι» στα νοσοκομεία
Μέχρι ελικοδρόμια και «βραχιολάκι» στους ασθενείς προβλέπει το νέο σχέδιο για την μείωση του χρόνου αναμονής στα νοσοκομεία
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας - Η ανάλυση του Linkedin
Το LinkedIn εξέτασε εκατομμύρια θέσεις εργασίας διαπιστώνοντας ότι η ΑΙ είχε τη μεγαλύτερη άνοδο
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ