
Χωράει ολόκληρη η Αθήνα σε ένα υπόγειο; Γιαπιά κι εργάτες, γλέντια και εργατικά ατυχήματα, μετανάστες και μεγαλοαστοί, πίσω όψεις πολυκατοικιών και ξεφλουδισμένοι τοίχοι, πλύστρες και παιδιά που παίζουν στα χαμόσπιτα, καφενεία, βιτρίνες και κινηματογραφικές αφίσες, καθρέφτες λουτρών και λεπτομέρειες φοιτητικών δωματίων της μεταπολεμικής Ελλάδας μπορούν να «βολευτούν» σε 1.400 τ.μ.;
Μια «κάθοδος» στην αγνώριστη – πιο φωτεινή και οργανωμένη ώστε να δείχνει πιο ευρύχωρη – αίθουσα περιοδικών εκθέσεων της Εθνικής Πινακοθήκης αρκεί για να δώσει την απάντηση. Εκεί όπου 202 εικαστικά έργα και 22 ταινίες με την υπογραφή 78 δημιουργών συνθέτουν την έκθεση «Αστυγραφία – Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970», την οποία επιμελείται η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα, δίνοντας για πρώτη φορά το στίγμα της από τη θέση αυτή, ενώ σε λίγες ημέρες συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ανάληψη των καθηκόντων της.
«Πρόκειται για μια έκθεση που γεννήθηκε από την ανάγκη μου να κατανοήσω το περιβάλλον όπου βρίσκομαι», εξήγησε η κυρία Τσιάρα, επισημαίνοντας πως επέλεξε να παρουσιάσει τον τρόπο που καταγράφονται οι αλλαγές στο αστικό τοπίο της Αθήνας μετά τον πόλεμο μέσα από έργα που σε μεγάλο ποσοστό δεν έχουν παρουσιαστεί στο κοινό και σε διάλογο με τον κινηματογραφικό φακό που έχει καταγράψει τις αλλαγές αυτές.
Επτά ενότητες
Οπως ακριβώς και οι σκηνοθέτες ξεκινούν από ένα πανοραμικό πλάνο της πόλης για να εστιάσουν εν συνεχεία σε μια γειτονιά, σε μια πολυκατοικία κι έπειτα σε ένα διαμέρισμα, έτσι και στη συγκεκριμένη έκθεση ο «φακός» θέασης αλλάζει διαρκώς. Οι επτά ενότητες παρούσες, αλλά όχι απαραίτητα ευδιάκριτες πάντα, και όχι απαραίτητες για να πιάσει ο επισκέπτης το νήμα, καθώς το πλήθος και η ποικιλομορφία των εικόνων επιτρέπουν στον καθένα να δημιουργήσει το δικό του σενάριο και να δει τη δική του «ταινία».
Να αισθανθεί πως βρίσκεται στους δρόμους της Αθήνας της δεκαετίας του ’60, όπου οι προσόψεις των κινηματογράφων κοσμούνταν με τις αφίσες – παραγνωρισμένα έργα τέχνης – του Γιώργου Βακιρτζή. Κι όπου μετανάστες «με τα συμπράγκαλά τους» έφταναν από τα χωριά τους στην Αθήνα και άλλοι έφευγαν για το εξωτερικό, όπως εκείνοι που μας υποδέχονται στην εγκατάσταση του Βλάση Κανιάρη, στην είσοδο του χώρου. Να παρατηρήσει τις μεγαλοαστές κυρίες να απολαμβάνουν τη θέα από τα ακριβά διαμερίσματά τους – όπως στο καρέ της Μαρίας Χρουσάκη -, να χαζέψει τις βιτρίνες στα έργα του Γιώργου Παραλή, να κοντοσταθεί στο καφέ όπως το απέδωσε ο Γιάννης Τσαρούχης, να συναντήσει τους απρόσωπους μοτοσικλετιστές του Γιάννη Γαΐτη.
Να γνωρίσει τους με στιβαρή σωματοδομή εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου κι εκείνους που ενώ γλεντούν καταλήγουν στην κηδεία ενός συναδέλφου τους σε εργατικό ατύχημα διά χειρός Χρόνη Μπότσογλου. Να βρεθεί ανάμεσα στους ποδοσφαιριστές του Παναγιώτη Τέτση και τους γλεντζέδες που χορεύουν στα μπουζούκια όπως καταγράφηκαν από τον φωτογραφικό φακό του Δημήτρη Χαρισιάδη, ενώ πλάι τους μια πλύστρα απλώνει τα ρούχα στο γλυπτό του Χρήστου Καπράλου, απέναντι από ένα ποπ αισθητικής έργο του Γιώργου Ιωάννου στο οποίο έχει μπει πωλητήριο σε έναν αρχαίο ναό.
Κι ενώ μπορεί να ξαφνιαστεί από τα ασπρόμαυρα, άγνωστα, έργα του Παναγιώτη Τέτση και τα εσωτερικά δωματίων του Δημήτρη Μυταρά, η φωνή της Γεωργίας Βασιλειάδου ως θείας από το Σικάγο, το κοφτερό βλέμμα της Μελίνας – «Στέλλας» και η φωνή του Δημήτρη Παπαμιχαήλ να τραγουδά Σταύρο Ξαρχάκο στις «Διπλοπενιές» από τις τρεις οθόνες της έκθεσης δημιουργούν ένα ακόμη επίπεδο παρατήρησης των αλλαγών του αστικού τοπίου και τη σκέψη ότι μπορεί τελικά να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα ο στίχος του λαϊκού τραγουδιού «στα υπόγεια είναι η θέα».


Latest News

Τα απίστευτα ποσά που έχει μοιράσει έως τώρα το Champions League
Η φάση των «16» του Champions League κλείδωσε και μαζί το πόσα χρήματα μοιράζονται οι σύλλογοι που συνεχίζουν δείχνουν τη δύναμη της διοργάνωσης

Τι φέρνει μαζί του το νέο σύστημα κοστολόγησης ΕΟΠΥΥ- Θετική η πιλοτική εφαρμογή
Το νέο σύστημα κοστολόγησης, θα επεκταθεί και στην ψυχική υγεία και στην αποκατάσταση

Το γλυπτό της Καμίλ Κλοντέλ που πωλήθηκε για 3,7 εκατ. ευρώ
Το γλυπτό «La Jeunesse et L’Age Mûr» (Νεότητα και ωριμότητα) της Καμίλ Κλοντέλ είναι ένα γλυπτό που αναπαριστά μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής της

Ζιντάν, ένας πετυχημένος επενδυτής
Ο Ζινεντίν Ζιντάν κάνει νέα επένδυση πέντε εκατομμυρίων ευρώ σε αθλητικό συγκρότημα

Η Gen Z... μεταξεταστέα με την τεχνητή νοημοσύνη - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Ελλείψεις της Gen Z στην κριτική αξιολόγηση και στην ικανότητα εκτίμησης των δυνατοτήτων και των περιορισμών της ΑΙ

Ολιβερ Ρούπκε: Επικίνδυνη η ανακατανομή κονδυλίων για την άμυνα
«Αν ο Τραμπ επιβάλει δασμούς πρέπει να αντιδράσουμε με τόλμη» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής

Χένα Βιρκούνεν: Αναγκαία η ρύθμιση των κολοσσών τεχνολογίας
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν μιλάει στα «ΝΕΑ» για τις προτεραιότητές της και για την αντιμετώπιση του Χ από την Ευρώπη, παρά τις πίεσεις των ΗΠΑ

Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι καταναλωτές από τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα;
Η νέα έρευνα της Saleforce επιβεβαιώνει ότι η εμπειρία εξυπηρέτησης πελατών είναι πλέον σημαντικότερη από τις χρεώσεις και τα επιτόκια για τη διατήρηση των πελατών στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Η άνοδος της βιομηχανίας των 21 δισ. των anime - Πώς η Ιαπωνία προσπαθεί να πατάξει την εκμετάλλευση
Η βιομηχανία των anime είναι διαβόητη για τα εξαντλητικά ωράρια και τις χαμηλές αποδοχές των εργαζομένων της
![Αθλητές: Αυτοί είναι οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι για το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/football-600x400.jpg)
Αυτοί είναι οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι αθλητές για το 2024 [γράφημα]
Οι περισσότεροι πολύ υψηλά αμειβόμενοι αθλητές βρίσκονται στο τέλος της καριέρας τους