Ο πρόσφατος γάμος του Ricardo Gómez-Acebo Botín, ανιψιού του αφεντικού της Banco Santander, Ana Botín, ήταν ένα πολυαναμενόμενο event για την «υψηλή κοινωνία» έξω από τη Μαδρίτη, τον οποίο κάλυψε δημοσιογραφικά το περιοδικό Elle. Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό ήταν μια ωραιότατη διαφήμιση για την haute couture -καπέλα με λουλούδια, αέρινες εσάρπες- αλλά –ποιος θα το περίμενε- και για τη Zara.
Μάρτα Ορτέγα: Ποια είναι η κληρονόμος της Inditex
Δύο από τους καλεσμένους επέλεξαν να ντυθούν από τη «fast fashion» κολεξιόν της ισπανικής πολυεθνικής που, όπως ευρέως πιστεύεται, απευθύνεται… στις μάζες, με κόστος μόλις 129 και 36 ευρώ αντίστοιχα, προκαλώντας αίσθηση για τις «εμπνευσμένες εμφανίσεις» τους, όπως γράφτηκε, και μάλιστα έγιναν πρωτοσέλιδο!
Εκτόξευση πωλήσεων
Όμως, τα οικονομικά αποτελέσματα της Inditex, στην οποία ανήκουν τα Zara, κατέδειξαν ότι αυτές οι εμφανίσεις κάθε άλλο παρά τυχαίες ήταν. Για του λόγου το αληθές, η Inditex, σημείωσε άνοδο 13% στις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου, μετά από την άνοδο 17,5% για όλο το 2022.
Αυτή η αύξηση, συνέβαλε στην άνοδο της χρηματιστηριακής της αξίας στα 105 δισ. ευρώ, ακόμη κάτω από το υψηλό της το 2017, αλλά το υψηλότερο από μια πανδημία από την οποία η Zara βγήκε προφανώς κερδισμένη.
Η Zara προσπάθησε να διαφοροποιηθεί από τη σουηδική H&M και να πετάξει από πάνω της τη «ρετσινιά» της «fast fashion» μόδας, μπαίνοντας στον κόσμο των κομψών ρούχων για επίσημα events. Για παράδειγμα, πέρσι, η τραγουδίστρια Σελίνα Γκομέζ, φόρεσε ένα ηλεκτρίκ μπλε κοστούμι Zara των –μόλις- 150 ευρώ στον γάμο της Μπρίτνεϊ Σπίαρς.
Στη Βρετανία, οι gossip ιστότοποι παρακολουθούν τα ρούχα Zara που φορούσε η Κέιτ Μίντλετον.
«Πλέον φοράς Zara σε γάμο»
Όλο αυτό «απορροφήθηκε» από τους καταναλωτές οι οποίοι το μετενσάρκωσαν σε αγορές. Άλλωστε, αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά του ως CEO της εταιρείας ο Óscar García Maceiras, πέρσι, έδωσε μια πρώτη γεύση για την επερχόμενη αλλαγή, κάνοντας λόγο για νέα στρατηγική της Zara.
Όπως δήλωσε στους FT η Patricia Cifuentes, αναλύτρια στο Bestinver, «έχουν επαναπροσδιοριστεί ελαφρώς προς τα πάνω για να φτάσουν στην αρένα των εκδηλώσεων. Στο παρελθόν στην Ισπανία δεν θα μπορούσες για κανέναν λόγο να φορέσεις Zara σε γάμο. Αλλά τώρα, με όλες τις influencers και τις διασημότητες που τα φορούν, μπορείς. Η Inditex ενίσχυσε την ιδέα ότι η Zara πουλάει μόδα».
Η αλλαγή αυτή σχετίζεται εν μέρει με τη Μάρτα Ορτέγα κόρη του ιδρυτή των Zara, Αμάνθιο Ορτέγα, και μη εκτελεστική πρόεδρο, από πέρσι, η οποία βοήθησε να λανσαριστούν premium συλλογές μόδας, με συνεργάτες όπως ο Νεοϋορκέζος σχεδιαστής Narciso Rodriguez και η νοτιοκορεάτικη μάρκα Ader Error.
Ένα ακόμη όχημα που τη διαφοροποιεί και τη φέρνει πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές της είναι ότι η Zara έχοντας δικά της εργοστάσια στη Γαλικία και προμηθευτές στην Πορτογαλία και στο Μαρόκο, μπορεί να σχεδιάσει νέα ρούχα και να τα μεταφέρει στα καταστήματα σε μόλις τρεις εβδομάδες.
Η Inditex, με τις πωλήσεις των 33 δισ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη των 4 δισ. ευρώ πέρυσι, διαθέτει μια σειρά από επώνυμα εμπορικά σήματα, συμπεριλαμβανομένων των Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka και Stradivarius. Όμως, η Zara είναι η «φανέλα» που φέρνει το 73% των εσόδων.
Η Zara στον κόσμο
Η Inditex δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 90 χώρες, αλλά η Ισπανία εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά της, με περισσότερα από 1.200 καταστήματα και 14% των συνολικών πωλήσεων.
Για την εταιρεία, η –αναγκαστική- πώληση των 500 καταστημάτων της στη Ρωσία ήταν σοκ. Μείωσε την αύξηση των πωλήσεων κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες στο 13,5%.
Η νέα Νο 2 αγορά είναι οι ΗΠΑ, όπου αντιπροσωπεύει το 9% των πωλήσεων.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά για την Inditex είναι το Μεξικό, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ιταλία, που το καθένα εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 5% των πωλήσεων. Η Κίνα βρίσκεται επίσης σε αυτή την κατηγορία, και αναμένεται ότι θα έχει μεγάλη επιρροή στο μέλλον της Zara.
Η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας μπορεί να δώσει επιπλέον ώθηση, καθώς πλούσιοι καταναλωτές που κάποτε θα διέθεταν πολύ μεγάλα ποσά για ένα φόρεμα πολυτελούς επωνυμίας, τώρα ευχαρίστως αγοράζει ένα Zara.
Και οι Influencers μπορούν να γίνουν πολύτιμοι συνεργάτες: όπως έγραψε μια κινέζα influencer δημοσιεύοντας φωτογραφίες της από τη δεξίωση του γάμου της, «κανείς δεν θα μάντευε ότι αυτό το ακριβό ασημί φόρεμα με παγιέτες είναι στην πραγματικότητα από τα Zara!».
Latest News
Γιατί η Meta έπρεπε να «υποκλιθεί στον Τραμπ» πριν από την ορκωμοσία του
Η Meta έχει πολλά να διακινδυνεύσει, γι' αυτό και επαναπροσδιορίζει τη θέση της ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις - Τι κάνει τώρα με τον Τραμπ
Η McDonald's υποχωρεί από τους στόχους συμπερίληψης
Η McDonald's αποσύρει ορισμένους στόχους DEI στο πιο πρόσφατο εταιρικό πρόγραμμα που είδε το φως της δημοσιότητας
Άσπονδοι φίλοι - Γιατί ο Ρόθτσιλντ κατέθεσε μήνυση κατά του Λαρς Ρόθτσαϊλντ
Έξι μήνες νωρίτερα, ο γόνος της τραπεζικής δυναστείας Ρόθτσαϊλντ συμφώνησε να προεδρεύσει στην εταιρεία γερμανικών χρηματοπιστωτών
Διάσημοι μπροστά στην καταστροφή - Τι συμβαίνει στην Καλιφόρνια
Δεκάδες είναι οι ηθοποιοί, σταρ και διασημότητες που είδαν τα σπίτια και τις περιουσίες τους να καταστρέφονται από την πυρκιαγιά στην Καλιφόρνια
Το TikTok προειδοποιεί - «Ενός κακού, μύρια έπονται»
Η ByteDance έχει προθεσμία μέχρι τις 19 Ιανουαρίου για να πουλήσει το TikTok ή να αντιμετωπίσει απαγόρευση για λόγους εθνικής ασφάλειας
Όταν οι ασφαλιστικές δεν καλύπτουν - Ποιος θα πληρώσει τελικά την ανοικοδόμηση στην Καλιφόρνια
Η πυρκαγιά που σάρωσε μια από τις πλουσιότερες ακτές στην Καλιφόρνια, έχει προκαλέσει ζημιές άνω των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων
Αμερικανική... έξοδος από τη Γερμανία - Ποιος λιανοπωλητής αποεπενδύει
Η επιτυχία του παίκτη του ηλεκτρονικού εμπορίου στο Ηνωμένο Βασίλειο, επισκίασε τις επιδόσεις του στη Γερμανία
Και ξαφνικά η Wall άρχισε και πάλι να μιλά για αυξήσεις στα επιτόκια
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η απόφαση της Fed να αφήσει αμετάβλητα τα επιτόκια στο τέλος του μήνα θεωρείται ειλημμένη
Πώς τα λούτρινα παιχνίδια έγιναν μόδα μεταξύ των Gen Z και Millennials
Τα λούτρινα παιχνίδια αποτελούν μια αγορά αξίας σχεδόν 12 δισ. δολάρια, βάσει στοιχείων του 2023
«Οι εταιρείες χρειάζονται περισσότερη αρσενική ενέργεια» - Τι εννοεί ο Ζάκερμπεργκ
Ο Ζάκερμπεργκ της Meta εκφράζει τη λύπη του για την άνοδο των «πολιτιστικά στειρωμένων» εταιρειών και ζητά «λίγη επιθετικότητα»