Από το high end shopping μέχρι τις πωλήσεις ειδών σούπερ μάρκετ στα τουριστικά νησιά, στο ελληνικό λιανικό εμπόριο καταγράφεται μια έντονη κινητικότητα, που μεταφράζεται σε μεγάλες και μικρότερες συμφωνίες εξαγορών, με την τάση μάλιστα να δείχνει ότι θα κινηθεί ανοδικά το επόμενο διάστημα. Την ίδια ώρα η κατανάλωση φαίνεται να κινείται σε δύο εκ διαμέτρου αντίθετες κατευθύνσεις, με το high end shopping και το second hand (πωλήσεις προϊόντων από δεύτερο χέρι) να αυξάνονται ταυτόχρονα.

Οι προβλέψεις για περαιτέρω άνοδο του τουρισμού, η μείωση της ανεργίας, η ανθεκτικότητα της ιδιωτικής κατανάλωσης, παρά την πίεση από τον υψηλό πληθωρισμό σε τρόφιμα και προϊόντα καθημερινής χρήσης και τις συνεχείς αυξήσεις επιτοκίων και οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, ενισχύουν τις προοπτικές του λιανικού εμπορίου, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.

Λιανικό εμπόριο: Μεγάλη «βουτιά» για τις πωλήσεις τον Μάρτιο – Χαμένοι και κερδισμένοι

Τα deals και οι προσδοκίες

Το μεγάλο deal της εξαγοράς των Αττικών Πολυκαταστημάτων από την Ideal Holdings παραμονές των εκλογών, η προσδοκία του μητρικού ομίλου Currys να αποκομίσει σημαντικές υπεραξίες πουλώντας την Κωτσόβολος, τον μεγαλύτερο «παίκτη» της χώρας στα καταναλωτικά προϊόντα τεχνολογίας, αλλά και οι αυξημένες συμφωνίες εξαγορών στο «μεσαίο ράφι» του κλάδου των σούπερ μάρκετ, αποτυπώνουν αφενός τη δυναμική των ανακατατάξεων στον τομέα του λιανικού εμπορίου και αφετέρου τις θετικές προοπτικές που προεξοφλούν οι επενδυτές για την πορεία της ανάπτυξης του εγχώριου οικονομικού προϊόντος.

Συνυπολογίζοντας τη αξία της εξαγοράς των Αττικών Πολυκαταστημάτων (100 εκατ. ευρώ), το εκτιμώμενο ποσό αποτίμησης της Κωτσόβολος (300 – 400 εκατ. ευρώ) στην περίπτωση που βρεθεί ο κατάλληλος αγοραστής για την αλυσίδα και τις επικείμενες συμφωνίες στο χώρο της οργανωμένης λιανικής, τα deals στο λιανικό εμπόριο μπορεί να ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ.

Αυξάνεται το ενδιαφέρον και οι τιμές

Ήδη, το mega – project του Ελληνικού όπου δρομολογείται η κατασκευή τριών μεγάλων εμπορικών κέντρων (Vouliagmenis Mall 130.000 τ.μ. Commercial Hub 30.000 τ.μ., Riviera Galleria 19.000 τ.μ.) «μαγνητίζει» κολοσσούς του retail, πολυτελείς μάρκες, λιανικές επιχειρήσεις μόδας και αλυσίδες αθλητικών ειδών, ενώ μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ γνωστών λιανέμπορων – νεοαφιχθέντων και εδραιωμένων – παρατηρείται στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι καταγράφηκαν πάνω από 60 νέες συμφωνίες μίσθωσης καταστημάτων κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, εκ των οποίων οι 40 αφορούσαν ακίνητα στην Αττική, με συνολική επιφάνεια 20.000 τ.μ.

Παράλληλα, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2022 οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 5,0% σε σχέση με το 2021, για το σύνολο της Ελλάδος, έναντι αύξησης 2,5% το 2021.

Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των τιμών ήταν 6,9% για την Αθήνα, 2,7% για τη Θεσσαλονίκη και 2,6% για την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι δύο τάσεις

Τα προϊόντα πολυτελείας, κυρίως χάρη στην αύξηση του τουρισμού, ξεπουλάνε στη χώρα μας, ωστόσο ταυτόχρονα, το νέο παγκόσμιο trend για ρούχα, αξεσουάρ και προϊόντα τεχνολογίας από δεύτερο χέρι φαίνεται ότι έχει επίσης πέραση στην ελληνική αγορά.

Limit up στο high end shopping

«Για τo Riviera Galleria έχουμε υπογράψει με τα μεγαλύτερα ονόματα του εξωτερικού στο χώρο της μόδας και των εστιατορίων κάποια από τα οποία θα βρεθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα», ανέφερε ο CEO της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου στην τακτική Γ.Σ. των μετόχων.

Σημειώνεται ότι στο Riviera Galleria των 100 luxury καταστημάτων έχει εκμισθωθεί το 30% με στόχο έως το τέλος του 2023 να φτάσει στο 50%. «Η ζήτηση υπερβαίνει το χώρο που έχουμε να δώσουμε στο 190%», ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

Εν τω μεταξύ, το πρώτο κατάστημα της Chanel στην Ελλάδα άνοιξε στην οδό Βουκουρεστίου στην Αθήνα, ενώ εγκαινιάστηκε το δεύτερο κατάστημα στη Μύκονο, στο Nammos στην παραλία Ψαρρού.

Ενδεικτικό είναι επίσης ότι οι πωλήσεις της εγχώριας θυγατρικής του διάσημου γαλλικού οίκου Louis Vuitton στην Ελλάδα, το 2022 ήταν υψηλότερες από το 2019, την τελευταία «κανονική» χρονιά, κατά 16,37 εκατ. ευρώ. Και δεν ήταν μόνο ο τζίρος αυξημένος αλλά και τα καθαρά κέρδη, καθώς έβαλε στα ταμεία της 6,54 εκατ. ευρώ παραπάνω συγκριτικά με το 2019.

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της Louis Vuitton Hellas, στην οικονομική χρήση του 2022, ανήλθε στα 51,97 εκατ. ευρώ από 25,6 εκατ. ευρώ 2021 και 13,37 εκατ. ευρώ το 2020. Το 2019 ο τζίρος της είχαν ανέλθει σε 35,6 εκατ. ευρώ.

Πολυτελείς μάρκες πρόκειται να «καταλύσουν» τους επόμενους μήνες και στους χώρους της Μαρίνας στον Αστέρα Βουλιαγμένης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οίκοι παγκόσμιας εμβέλειας, όπως οι Gucci, Caffé Cova (πρόκειται για πολυτελή καταστήματα για καφέ και κοκτέιλ του ομίλου LVMH), Bottega Venetta, Dior, Cartier, Rolex, Louis Vuitton και Loro Piana θα είναι εκτός απροόπτου μεταξύ των κύριων μισθωτών που θα εγκατασταθούν στη μαρίνα.

Έκρηξη τζίρου, σχεδόν 200%, στα καταστήματα με μεταχειρισμένα είδη

Την ίδια ώρα, εντυπωσιακή είναι η άνοδος του τζίρου των καταστημάτων που εμπορεύονται μεταχειρισμένα προϊόντα, δίνοντας ώθηση στην θετική εικόνα και του Απριλίου στο λιανεμπόριο, με τον συνολικό κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 9,8%.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφηκε άνοδος του τζίρου στο λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών σε καταστήματα κατά 195,5%!

Μάλιστα η ελληνική αγορά προϊόντων από δεύτερο χέρι προσελκύει και ξένους «παίκτες», καθώς θα ανοίξουν σύντομα τα πρώτα καταστήματα τους δύο αλυσίδες που ειδικεύονται στο second hand, η βουλγαρική Mania και η Humana από την Λιθουανία.

Το κυκλικό επιχειρηματικό μοντέλο αγγίζει όμως και την τεχνολογία.

Στην αγορά των μεταχειρισμένων κινητών και laptop έκαναν εφέτος ντεμπούτο η Public και η Skroutz, ενώ ήδη εδώ και αρκετά χρόνια επισκευασμένα και εκθεσιακά προϊόντα διαθέτει η Πλαίσιο.

Επιπλέον, στην αγορά των refurbished συσκευών δραστηριοποιείται και η Κωτσόβολος, που έχει δημιουργήσει στοκ κατάστημα στην Εθνική Οδό στον σταθμό του Σείριου, καθώς και εταιρείες πώλησης  υπολογιστών, όπως η Cosmodata αλλά και σελίδες ηλεκτρονικών αγορών όπως το refurbished24.gr, το refurbishedstor.gr, το backmarket και αρκετοί ακόμα παίκτες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Θεοδωρικάκος: Συνάντηση Σταύρου Καφούνη και εκπροσώπων του κλάδου της γουνοποιίας – Τι συζήτησαν
Επιχειρήσεις |

Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε

Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο