Αρχική μελέτη για το πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν απευθείας με έναν αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ένα βασικό συστατικό σε φιλικά προς το κλίμα ενεργειακά και βιομηχανικά συστήματα του μέλλοντος, εκπόνησαν από κοινού η RINA με την AFRY.
Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, τα αποτελέσματα της μελέτης καταδεικνύουν μια «μεταμορφωτική ευκαιρία» για την πλήρη απελευθέρωση των τεράστιων δυνατοτήτων του Κόλπου ως οικονομικά αποδοτικής πηγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την Ευρώπη.
Με άφθονα αποθέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Φυσικού Αερίου, η περιοχή του Κόλπου πρόκειται να γίνει κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός πράσινου και μπλε υδρογόνου, αμμωνίας και άλλων προϊόντων.
Πώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο μεταφοράς υδρογόνου στη ΝΑ Μεσόγειο
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη, φτάνοντας όπως δείχνει ο σχετικός χάρτης στην Ελλάδα, μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά η αρχική εκτίμηση δείχνει τη σκοπιμότητά του. Από την ανάλυση προκύπτει ότι με κατάλληλη διαμόρφωση ο αγωγός θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως.
Επιπλέον, με την κατασκευή πρόσθετων αγωγών ίδιας φύσης, η μεταφορική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά.
Το κόστος μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού φαίνεται αρχικά σε περίπου 1,2 EUR/kg H2. Οι χώρες του Κόλπου, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προμηθεύουν πράσινο και μπλε υδρογόνο στον οικονομικό κόμβο της Ευρώπης με κόστος παράδοσης υδρογόνου (LCODH) περίπου 2,7 EUR/kg ξεκινώντας από τη δεκαετία του 2030, το οποίο μακροπρόθεσμα θα μειωθεί σε περίπου 2,3 EUR/kg.
Γεωπολιτικές προκλήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις ανάγκασαν την Ευρώπη να εξερευνήσει εναλλακτικές οδούς για την ενεργειακή ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης μέσω του έργου EastMed Natural Gas. Ταυτόχρονα, η συζήτηση για την εξαγωγή υδρογόνου και των προϊόντων του από τον Κόλπο στην Ευρώπη περιστρέφεται επί του παρόντος γύρω από τη μεταφορά με πλοίο.
Αυτές οι επιλογές λαμβάνουν επιδοτήσεις από την ΕΕ και προωθούν τη δραστηριότητα στη βιομηχανία αερίου/υδρογόνου, αλλά ενδέχεται να μην είναι πιο αποτελεσματικές για τις μεταφορές χύδην. Ένα ανταγωνιστικό και δραστικό έργο αγωγού από την περιοχή του Κόλπου στο εγγύς μέλλον θα μπορούσε να προσφέρει ένα βιώσιμο και ισχυρό συμπλήρωμα.
Ο Αντόνιο Νοντάρι, μέλος της Εκτελεστικής Ομάδας Διαχείρισης της AFRY Management Consulting δήλωσε: «Η συνεργασία μεταξύ RINA και AFRY παρέχει μια μοναδική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη μιας σημαντικής ευκαιρίας να κάνουμε ένα βήμα μπροστά στη μετάβαση της πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη και την περιοχή MENA. Εκτός από την κατανόηση των ευκαιριών, η ομάδα εμπειρογνωμόνων που εργάστηκε σε αυτήν την έκθεση έχει μια ρεαλιστική άποψη για τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και έχει τις λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων».
Από την πλευρά του ο Αντρέα Μπομπάρντι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA υπογράμμισε: «Μέσω της συνδυασμένης τεχνογνωσίας της AFRY και της RINA, αυτή η πρώτη στο είδος της μελέτη εξετάζει εναλλακτικές οδούς, τεχνικές παραμέτρους και σκοπιμότητα, γεωστρατηγικές συνθήκες και οικονομικές εκτιμήσεις για αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει απευθείας τον Κόλπο με την Ευρώπη ως στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος πράσινης ενέργειας και βιομηχανίας σε όλη την Ευρώπη και τη ΜΕΝΑ. Τα ευρήματα της μελέτης αντιπροσωπεύουν μια αποφασιστική συμβολή στην τόνωση της οικονομίας του υδρογόνου. Μαζί με την AFRY, έχουμε εντοπίσει έναν πιθανό σταθερό διάδρομο για να συνδυάσουμε την προσφορά και τη ζήτηση. Η κλιμάκωση της υιοθέτησης υδρογόνου περνά μέσα από έργα όπως αυτό».
Latest News
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα
Νέα «όπλα» της ΔΕΗ για την πράσινη μετάβαση – Οι μονάδες «Peakers» και τα «Pumped Hydro»
Η ΔΕΗ, όπως ανακοίνωσε ο CEO Γ. Στάσσης, στην τριετία 2025 -2027 θα εκτελέσει έργα ευέλικτης ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,8 GW
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα