![AFRY-RINA: Σχέδια για αγωγό υδρογόνου από τον Κόλπο στην Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/hydrogen.png)
Αρχική μελέτη για το πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν απευθείας με έναν αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ένα βασικό συστατικό σε φιλικά προς το κλίμα ενεργειακά και βιομηχανικά συστήματα του μέλλοντος, εκπόνησαν από κοινού η RINA με την AFRY.
Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, τα αποτελέσματα της μελέτης καταδεικνύουν μια «μεταμορφωτική ευκαιρία» για την πλήρη απελευθέρωση των τεράστιων δυνατοτήτων του Κόλπου ως οικονομικά αποδοτικής πηγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την Ευρώπη.
Με άφθονα αποθέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Φυσικού Αερίου, η περιοχή του Κόλπου πρόκειται να γίνει κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός πράσινου και μπλε υδρογόνου, αμμωνίας και άλλων προϊόντων.
Πώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο μεταφοράς υδρογόνου στη ΝΑ Μεσόγειο
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη, φτάνοντας όπως δείχνει ο σχετικός χάρτης στην Ελλάδα, μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά η αρχική εκτίμηση δείχνει τη σκοπιμότητά του. Από την ανάλυση προκύπτει ότι με κατάλληλη διαμόρφωση ο αγωγός θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/26_06_ot_agogos.png)
Επιπλέον, με την κατασκευή πρόσθετων αγωγών ίδιας φύσης, η μεταφορική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά.
Το κόστος μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού φαίνεται αρχικά σε περίπου 1,2 EUR/kg H2. Οι χώρες του Κόλπου, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προμηθεύουν πράσινο και μπλε υδρογόνο στον οικονομικό κόμβο της Ευρώπης με κόστος παράδοσης υδρογόνου (LCODH) περίπου 2,7 EUR/kg ξεκινώντας από τη δεκαετία του 2030, το οποίο μακροπρόθεσμα θα μειωθεί σε περίπου 2,3 EUR/kg.
Γεωπολιτικές προκλήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις ανάγκασαν την Ευρώπη να εξερευνήσει εναλλακτικές οδούς για την ενεργειακή ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης μέσω του έργου EastMed Natural Gas. Ταυτόχρονα, η συζήτηση για την εξαγωγή υδρογόνου και των προϊόντων του από τον Κόλπο στην Ευρώπη περιστρέφεται επί του παρόντος γύρω από τη μεταφορά με πλοίο.
Αυτές οι επιλογές λαμβάνουν επιδοτήσεις από την ΕΕ και προωθούν τη δραστηριότητα στη βιομηχανία αερίου/υδρογόνου, αλλά ενδέχεται να μην είναι πιο αποτελεσματικές για τις μεταφορές χύδην. Ένα ανταγωνιστικό και δραστικό έργο αγωγού από την περιοχή του Κόλπου στο εγγύς μέλλον θα μπορούσε να προσφέρει ένα βιώσιμο και ισχυρό συμπλήρωμα.
Ο Αντόνιο Νοντάρι, μέλος της Εκτελεστικής Ομάδας Διαχείρισης της AFRY Management Consulting δήλωσε: «Η συνεργασία μεταξύ RINA και AFRY παρέχει μια μοναδική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη μιας σημαντικής ευκαιρίας να κάνουμε ένα βήμα μπροστά στη μετάβαση της πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη και την περιοχή MENA. Εκτός από την κατανόηση των ευκαιριών, η ομάδα εμπειρογνωμόνων που εργάστηκε σε αυτήν την έκθεση έχει μια ρεαλιστική άποψη για τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και έχει τις λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων».
Από την πλευρά του ο Αντρέα Μπομπάρντι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA υπογράμμισε: «Μέσω της συνδυασμένης τεχνογνωσίας της AFRY και της RINA, αυτή η πρώτη στο είδος της μελέτη εξετάζει εναλλακτικές οδούς, τεχνικές παραμέτρους και σκοπιμότητα, γεωστρατηγικές συνθήκες και οικονομικές εκτιμήσεις για αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει απευθείας τον Κόλπο με την Ευρώπη ως στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος πράσινης ενέργειας και βιομηχανίας σε όλη την Ευρώπη και τη ΜΕΝΑ. Τα ευρήματα της μελέτης αντιπροσωπεύουν μια αποφασιστική συμβολή στην τόνωση της οικονομίας του υδρογόνου. Μαζί με την AFRY, έχουμε εντοπίσει έναν πιθανό σταθερό διάδρομο για να συνδυάσουμε την προσφορά και τη ζήτηση. Η κλιμάκωση της υιοθέτησης υδρογόνου περνά μέσα από έργα όπως αυτό».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης
![Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ: Συνεχίζει την ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Ηλεκτροκίνητα-οχήματα-μεταφοράς-τσιμέντου-Ομίλου-ΗΡΑΚΛΗΣ-2-600x400.jpg)
Συνεχίζεται η ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ
Ο Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ φέρνει τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα μεταφοράς τσιμέντου