![AFRY-RINA: Σχέδια για αγωγό υδρογόνου από τον Κόλπο στην Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/hydrogen.png)
Αρχική μελέτη για το πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν απευθείας με έναν αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ένα βασικό συστατικό σε φιλικά προς το κλίμα ενεργειακά και βιομηχανικά συστήματα του μέλλοντος, εκπόνησαν από κοινού η RINA με την AFRY.
Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, τα αποτελέσματα της μελέτης καταδεικνύουν μια «μεταμορφωτική ευκαιρία» για την πλήρη απελευθέρωση των τεράστιων δυνατοτήτων του Κόλπου ως οικονομικά αποδοτικής πηγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την Ευρώπη.
Με άφθονα αποθέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Φυσικού Αερίου, η περιοχή του Κόλπου πρόκειται να γίνει κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός πράσινου και μπλε υδρογόνου, αμμωνίας και άλλων προϊόντων.
Πώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο μεταφοράς υδρογόνου στη ΝΑ Μεσόγειο
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη, φτάνοντας όπως δείχνει ο σχετικός χάρτης στην Ελλάδα, μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά η αρχική εκτίμηση δείχνει τη σκοπιμότητά του. Από την ανάλυση προκύπτει ότι με κατάλληλη διαμόρφωση ο αγωγός θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως.
Επιπλέον, με την κατασκευή πρόσθετων αγωγών ίδιας φύσης, η μεταφορική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά.
Το κόστος μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού φαίνεται αρχικά σε περίπου 1,2 EUR/kg H2. Οι χώρες του Κόλπου, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προμηθεύουν πράσινο και μπλε υδρογόνο στον οικονομικό κόμβο της Ευρώπης με κόστος παράδοσης υδρογόνου (LCODH) περίπου 2,7 EUR/kg ξεκινώντας από τη δεκαετία του 2030, το οποίο μακροπρόθεσμα θα μειωθεί σε περίπου 2,3 EUR/kg.
Γεωπολιτικές προκλήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις ανάγκασαν την Ευρώπη να εξερευνήσει εναλλακτικές οδούς για την ενεργειακή ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης μέσω του έργου EastMed Natural Gas. Ταυτόχρονα, η συζήτηση για την εξαγωγή υδρογόνου και των προϊόντων του από τον Κόλπο στην Ευρώπη περιστρέφεται επί του παρόντος γύρω από τη μεταφορά με πλοίο.
Αυτές οι επιλογές λαμβάνουν επιδοτήσεις από την ΕΕ και προωθούν τη δραστηριότητα στη βιομηχανία αερίου/υδρογόνου, αλλά ενδέχεται να μην είναι πιο αποτελεσματικές για τις μεταφορές χύδην. Ένα ανταγωνιστικό και δραστικό έργο αγωγού από την περιοχή του Κόλπου στο εγγύς μέλλον θα μπορούσε να προσφέρει ένα βιώσιμο και ισχυρό συμπλήρωμα.
Ο Αντόνιο Νοντάρι, μέλος της Εκτελεστικής Ομάδας Διαχείρισης της AFRY Management Consulting δήλωσε: «Η συνεργασία μεταξύ RINA και AFRY παρέχει μια μοναδική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη μιας σημαντικής ευκαιρίας να κάνουμε ένα βήμα μπροστά στη μετάβαση της πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη και την περιοχή MENA. Εκτός από την κατανόηση των ευκαιριών, η ομάδα εμπειρογνωμόνων που εργάστηκε σε αυτήν την έκθεση έχει μια ρεαλιστική άποψη για τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και έχει τις λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων».
Από την πλευρά του ο Αντρέα Μπομπάρντι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA υπογράμμισε: «Μέσω της συνδυασμένης τεχνογνωσίας της AFRY και της RINA, αυτή η πρώτη στο είδος της μελέτη εξετάζει εναλλακτικές οδούς, τεχνικές παραμέτρους και σκοπιμότητα, γεωστρατηγικές συνθήκες και οικονομικές εκτιμήσεις για αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει απευθείας τον Κόλπο με την Ευρώπη ως στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος πράσινης ενέργειας και βιομηχανίας σε όλη την Ευρώπη και τη ΜΕΝΑ. Τα ευρήματα της μελέτης αντιπροσωπεύουν μια αποφασιστική συμβολή στην τόνωση της οικονομίας του υδρογόνου. Μαζί με την AFRY, έχουμε εντοπίσει έναν πιθανό σταθερό διάδρομο για να συνδυάσουμε την προσφορά και τη ζήτηση. Η κλιμάκωση της υιοθέτησης υδρογόνου περνά μέσα από έργα όπως αυτό».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
![Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/dimitriadis-600x400.jpg)
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard